Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabling, Batteri, Måleinstrumenter tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabling, Batteri, Måleinstrumenter tips?

    Hei, etterhvert som jeg har handlet inn de komponentene jeg skal ha inn i bilen tenkte jeg kanskje at det var på tide å oppgradere ledningsnettet litt.

    Jeg har en soundstream xxx6500d som skal kjøres i 1ohm i tillegg til en helix a2 comp på 2x150wrms. Dette vil da. Soundstream ampen er oppgitt til alt fra 4500-6000wrms alt ettersom hvor man leser hen. Men hvis vi sier at det ender opp på sånn 5000wrms totalt, vil det da holde med en 50mm strømkabel? Og får jeg tak i sikringer høyere en 300amp? Det her blir jo rundt 350...

    Jeg har også kommet inn på tanken med å innstalere et voltmeter forran i førerposisjon, i og med at forsterkeren kan gå til helvete ved for lav spenning og helst ikke skal ha under 11v tenkte jeg det kunne være greit slik at man har litt kontroll. Sånn som nå så har jeg ikke noe kontroll i det hele tatt, men har tatt det veldig pent. Men satt også å leste litt i et biltema blad her istad og da så jeg at de også solgte ampermålere, det hadde jo vært litt kult, men de var bare opp til 80amp eller noe, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike? Helst slike runde med nåler, begge to må også være like. Og hvordan kobles disse? Må jeg trekke kabler frem til batteri eller? For det er jo ingen steder å koble seg inn på kabelen mellom batteri og bagasjerom...

    En annen ting jeg lurer på er hva jeg trenger av strøm, hvor mange batteri trenger jeg? Ny dynamo? Og jeg har hørt at man trenger noe mellom batteriene fordi ellers vil de lade ut hverandre, stemmer dette? Og hvis jeg paralelkobler batteriene, vil da begge batteriene lades av dynamo? Jeg spiller jo ikke musikk hele tiden når jeg kjører så batteriet vil jo lade seg da så det holder kanskje med den dynamoen som er orginalt? Har ikke sjekket hvor stor den er, men er en colt 1.3 CJ0 96 mod. Og jeg vil helst ha så få batteri som mulig, mtp ekstra vekt og plass. Vil da et stort batteri av skikkelig kvalitet erstatte flere små? Eller kanskje litt mer relevant, finnes det store nok batterier til å alene kunne dra dette anlegget? Eventuelt to stk, tenkte da å bytte ut batteriet forran med et gelebatteri...



    På forhånd takk.

  • #2
    Ett ordentlig AGM-batteri kan levere mye mer enn de 350A du maksimalt vil trekke. Når det er sagt, er sjansene små for at du noen gang vil trekke så mye som 350A fra batteriet i praksis.

    Argumentet for flere batterier, er vel i praksis mest det at du kan spille lenger uten noen form for lading.

    Skal du trekke mer strøm (over tid) enn hva som er overskuddet av det din eksisterende dynamo klarer å levere, etter at bilens eget forbruk er trukket fra, vil du måtte ha kraftigere dynamo. Sjansene er store for at du vil trekke mye mer enn det i ditt tilfelle - hvertfall i perioder - men det spørs jo hvor mye du spiller med motoren av, og hvor høyt du spiller med motoren på. Tenk også på at jo større total batterikapasitet du har, jo lenger tid tar det å lade alt fullt opp igjen også...

    Unngår du å tappe batteriet veldig mye med motoren av, og unngår du å spille veldig høyt med motoren igang, vil den eksisterende dynamoen til en viss grad klare å opprettholde kapasiteten i batteriet. Har gjort det sånn selv, og det har fungert fint. Men kjører du bare småturer med bassen på fullt, er nok dynamo og batterier en god idé. Evt. en god batterilader i garasjen når du står hjemme...

    For å unngå jobben og kostnadene med å fylle bilen med lange, store kabler, ville jeg personlig valgt å kjøpe et moderat AGM-batteri, montere det baki bilen, og strekke en 25/50mm^2 kabel fra dynamoen bak til batteriet. Du kommer ganske langt med det. Om du syns du har for lite batterikapasitet etter å ha gjort dette, kan du utvide med et batteri til i originalposisjonen foran og/eller større dynamo.

    Voltmeter er en god idé, men amperemeter hadde jeg ikke villet bry meg med, tror jeg...

    Comment


    • #3
      Ampermeteret fra biltema er det bare å glemme ihvertfall. Jeg kjøpte det- satte det inn-fyrte opp anlegget- driten begynte å ryke no helt jævli-røska det ut igjen .
      Andreas Dibbern
      Ford Fiesta
      Takk til B2Audio
      B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

      Comment


      • #4
        Hehe så med andre ord så er det eneste du oppnår med flere batteri er et større strømlager? Blir ikke mye spilling på tomgang, men blir mye høy spilling under kjøring så tror jeg kanskje bør oppgradere dynamo isåfall, idag feks var batteriet flatt da jeg var ferdig på jobb. :P Hvor stor dynamo anbefales da?

        Jeg vet at ampermeter ikke er særlig nyttig, men når jeg allerede skal ha voltmeter så er det jo plass til et måleinstrument til ved siden av, og hadde vært litt kult med et amp/effekt måleinstrument for å se hvor mye strøm man trekker.

        Comment


        • #5
          Problemet er vel at det ikke finnes amperemetere i den størrelsesordenen tilgjengelig sånn uten videre. Og for ikke å snakke om at du helst ikke vil ha 300A løpende innom et instrument i dashbordet... Måtte i såfall vært en digital sak med måler på kabelen, og display i dashen. Hvertfall om jeg skulle gidde å putte det i bilen min.

          Hva dynamo angår, så er det vel i et 300A-tilfelle snakk om "så stor som mulig".

          Comment


          • #6
            Men ny dynamo er vel ganske dyrt eller? Tenker da på noe mellom 150-250amp Noen tusenlapper kan jeg gjerne betale, men om det koster et 5 sifferet beløp vuirderer jeg nesten å droppe hele prosjektet. Dynamo er vel noe som man fint klarer å bytte selv også eller? Har ikke noe imot å kjøpe brukt, men er kanskje vanskelig å få tak i store nok dynamoer? Er det egne dynamoer til alle biltyper forresten eller passer det om hverandre?

            Og det du sier er at jeg kan bytte ut med ett ordentlig gelebatteri så vil jeg ikke oppleve spenningsfall i strømnettet whatsoever forutsatt at ledningsnettet er bra?
            Last edited by Andersv90; 04-08-2009, 21:04.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Andersv90 View Post
              Men ny dynamo er vel ganske dyrt eller? Tenker da på noe mellom 150-250amp Noen tusenlapper kan jeg gjerne betale, men om det koster et 5 sifferet beløp vuirderer jeg nesten å droppe hele prosjektet. Dynamo er vel noe som man fint klarer å bytte selv også eller? Har ikke noe imot å kjøpe brukt, men er kanskje vanskelig å få tak i store nok dynamoer? Er det egne dynamoer til alle biltyper forresten eller passer det om hverandre?

              Og det du sier er at jeg kan bytte ut med ett ordentlig gelebatteri så vil jeg ikke oppleve spenningsfall i strømnettet whatsoever forutsatt at ledningsnettet er bra?
              $650 koster det for en "custom" dynamo på 350 amp + frakt fra www.excessiveamperage.com

              har du verktøy så skal du nok klare å bytte den selv

              bytt til et gelebatteri så har du et batteri som holder lengre, du minsker spenningsfallet og du blir mer fornøyd
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #8
                Ah fett, 350 amp burde holde ja Tror jaggu jeg bestiller en sånn når jeg får penger, takk for hjelpen!

                Comment


                • #9
                  du kan kjøpe ett tangamperemeter på biltema, og lodde ut displayet og sette det en plass du ønsker

                  måler vel opp til 600A DC mener jeg på. koster ca 800,-

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tipset! Men hva anbefaler folk av batteri? Blir ikke spilt noe særlig på tomgang, det blybatteriet jeg har nå holder til mitt tomgangsbruk for å si det sånn. Vil da selv de billigste gelebatteriene holde eller? Hadde vært en fordel om jeg kunne hatt det forran i motorommet siden jeg tenkte meg to kraftige 15'' tenker jeg meg at det kan bli litt dårlig plass til ekstra batteri baki.

                    Noen som har erfaringer med de dynamoene fra den siden forresten? Er jo tross alt "hjemmelagde" såvidt jeg skjønte etter å skumlest litt kjapt på siden. :P
                    Last edited by Andersv90; 05-08-2009, 01:16.

                    Comment


                    • #11
                      Siden du sier at du skal ha 2 kraftige 15" baki, må du jo nesten ha en del batterikapasitet.Ingen vits i å kjøpe for lite batteri.-kjøp heller for stort. hvis du har for lite batteri kan spenningen bli for lav og forsterkeren kan ryke.
                      Men så er det det her med lading av batteriet igjen. Har du for stort batteri og original dynamo vil det ta en god stund å få ladet opp batteriet. Jeg er ikke fagmann på det her, men det sier seg vel selv en del av det. Om du ringer f.eks. Installbay, vil du nok få svar på det du lurer på, kjapt og enkelt. -Jeg fikk ihvertfall god hjelp med batteri til min bil!
                      Lykke til!
                      Andreas Dibbern
                      Ford Fiesta
                      Takk til B2Audio
                      B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                      Comment


                      • #12
                        Ny dynamo blir det nok så det er ikke noe problem, miniboom sa jo at et ordentlig batteri egnet til dette bruket leverer mer en nok strøm og at argumentet for store og eventuelt flere batterier var at man kan spille lenger uten å måtte lade, hvis du feks skal spille på tomgang :P Vil jo helst sleppe unna billigst mulig så gidder ikke å kjøpe et batteri til 5 lapper hvis det holder med et lite ett.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Andersv90 View Post
                          Takk for tipset! Men hva anbefaler folk av batteri? Blir ikke spilt noe særlig på tomgang, det blybatteriet jeg har nå holder til mitt tomgangsbruk for å si det sånn. Vil da selv de billigste gelebatteriene holde eller? Hadde vært en fordel om jeg kunne hatt det forran i motorommet siden jeg tenkte meg to kraftige 15'' tenker jeg meg at det kan bli litt dårlig plass til ekstra batteri baki.

                          Noen som har erfaringer med de dynamoene fra den siden forresten? Er jo tross alt "hjemmelagde" såvidt jeg skjønte etter å skumlest litt kjapt på siden. :P
                          de fleste gelebatteri er bedre enn det du har stinger,kinetic,apollo osv..

                          http://www.youtube.com/results?searc...rch_type=&aq=f
                          de bruker dynamo derrifra
                          jeg skulle bestille derifra.. men ble ikke pga pengemangel..
                          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                          Mvh
                          Rune Kvaal

                          Comment


                          • #14
                            Har målt litt rundt omkring nå å funnet ut at jeg har litt lav spenning i bilen, har i underkant av 12 volt når bilen står i ro, og spenningen stiger 0.2 - 0.3 under tomgang, er ca 12v med bilen igang og dette er jo litt lite.... Jeg målte også mens jeg spilte musikk med mye bass, det sank ikke noe voldsomt, men spenningen var nede på 10,5 - 11 v på de kraftigste basstonene. Jeg er litt redd for forsterkeren, den er bare godkjent for 11-16v og jeg har jo under det, men regner med at det går bra, den ligger for det meste på over 11 er bare under de aller kraftigste basstonene den beveger seg ned mot 10,5 ca.

                            Har jeg grunn til å være redd? Tror jeg venter litt med å kjøpe meg nye subber til jeg får ordnet opp i dette ihvertfall...

                            Comment


                            • #15
                              Hvorfor i alle dager ryker forsterkerene ved for lav spenning inn??

                              Comment

                              Working...
                              X