Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskorrigering - Usikker på innstillinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidskorrigering - Usikker på innstillinger

    Hei!

    Har endelig montert imprintenheten til 9886 spilleren min og tenkte å begynne med å stille inn tidskorrigering og delefrekvenser og slikt imorgen. Problemet er bare at jeg rett og slett ikke har peil og aldri har stilt inn noe mer enn LPF på spillere jeg har hatt.

    Har lest en del om dette på forumet og er spes en tråd hvor ting blir så innviklet at det nesten ikke er moro lenger.

    Noen som ikke bor for langt unna Østfold og har litt peil som kan tenke seg å låne bort litt tid for å hjelpe meg i gang? Har ikke noe imot å kjøre et stykke og evt. betale litt for hjelpen

    For å forklare litt om anlegget som skal stilles inn så er det 2 bassere inntil seteryggen vendt mot bakluke, mellomtone i dørene rundt legghøyde og diskantene peker så og si på hverandre i speilhusene.. Bilen er en passat 00 mod stasjonsvogn og spilleren er som sagt en Alpine 9886 med imprint..

  • #2
    hjelp ...

    Dra til steinar i fredrikstad. han driver en butikk som heter bugboys og driver utelukkende med bilstereo. Steinar er dyktig, hyggelig og flink til å forklare. dessuten tror jeg ikke han skal ha stort for å hjelpe deg. Bugboys har litt begrenset åpningstid. tirsdag og torsdag 17 - 21. lørdag 10 -15 tror jeg. kan nås på telefon 69 31 56 00.

    Comment


    • #3
      Typhon her på forumet har peiling på dette, jeg dro ned til han (drammen) og fikk han til å stille inn anlegget mitt. Ikke skulle han ha noe betaling heller.

      Comment


      • #4
        Da har jeg ringt bug boys og pratet med Steinar som ikke var så altfor lysten til å ta på seg jobben nå da han ikke kjente alpine godt nok enda. Han anbefalte meg å ta turen til radio og tvboden hvor jeg kjøpte spilleren men har ikke vært noe fornøyd med hjelpen jeg har fått derfra tidligere så frister ikke så veldig.

        Så da er det bare å rope ut om noen kan tenke seg å hjelpe til litt!

        Comment


        • #5
          stikk innom en EMMA konkuranse når du har annledning,der er det som regel folk som har skikkelig greie på sånt,bruke tidskomp når du ikke har greie på gjør bare vondt verre....tidskomp skal brukes for å få ting i fase og ikke omvendt...
          "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

          Comment


          • #6
            Og så har du jo skjemaet for hvilke settinger du skal bruke på gitt avstand i manualen når det gjelder tidskorrigeringen
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Originally posted by berniebp87 View Post
              Og så har du jo skjemaet for hvilke settinger du skal bruke på gitt avstand i manualen når det gjelder tidskorrigeringen
              Så enkelt kan det faktisk gjøres ja.. genialt å åpne manualen
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #8
                har enda til gode å høre att måleband å tommestokk funker 100% til lydjustering
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                Comment


                • #9
                  kanskje ikke 100% men sikkert bedre enn om man justerer på gefylen?
                  Men lureste er vel å få noen med peil til å stille inn ja. Må vel snart fri til noen der jeg å
                  Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                  Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jonny.B View Post
                    har enda til gode å høre att måleband å tommestokk funker 100% til lydjustering
                    Jasså?
                    Lasermåler funker ganske så fint det, samme med målebåndet, om ikke man har veldig spesiell montering. Det er mange måter å måle på, ikke nødvendigvis direkte til elementet.. Kommer helt an på monteringen.

                    Bruker man måling, sammen med ett par gode ører og ser i manualen, så er man ikke langt unna mål!

                    Som du sier, 100% funker det ikke, men det funker garantert mye bedre enn å "dra senter" med tidskomp uten å tenke på alle de andre tingene. (sånn som desverre alt for mange gjør) Man vil da justere seg forbi det "riktige" punktet og det vil låte kjedelig grunnet utfasing og andre mindre heldige ting.

                    Orker ikke å gå inn i en lang diskusjon om justering her, men uten målebånd funker det IKKE hvis man ikke har en god porsjon flaks.
                    For de som ikke har peiling, så er faktisk manualen en god begynnelse for å FÅ peiling! Det blir ikke 100%, men det blir pokker så mye bedre enn å tulle seg helt bort uten å ha mål og mening med det man gjør.

                    Mår man begynner å få peiling og en viss form for kontroll, så kan man begynne å prøve ut forskjellige teorier om refleksjonspunkter (lyd via ruter, sub via bakluke/tak osv.) for å perfeksjonere.

                    Dette er en lite utbredt vitenskap, som det desverre ikke er så mange enigheter om og like mange "sannheter" som det finnes meninger... Men for de som er veldig interesserte, så finnes det mye lesestoff om romkorreksjon på nettet (beregnet for korrigering av konsertsaler o.l.) som er meget interessant og ofte direkte overførbart til bruk i bil. Det er lov å tenke "outside the box"...
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jonny.B View Post
                      har enda til gode å høre att måleband å tommestokk funker 100% til lydjustering
                      Hva var det du sa når du fikk tilbudet? du ville bare bli sur?
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Første tanken min var å fly ut med målebånd og prøve meg litt fram selv, men etter å ha tatt en titt i guiden du hadde her ute i en annen tråd Joakim, så må jeg innrømme at jeg ble helt demotivert av hvor vanskelig det skulle være. Tenker da på å måle alle refleksjoner, hvordan lyden spretter rundt inne i bilen før den er framme hos meg, hvor på døra man skal måle element eller diskant da disse aldri står likt osv..

                        Jeg er litt redd for at det skal låte helt feil og jeg skal tro det er riktig og bli en del av de over 90% som kjører rundt med feil tidskorrigering.

                        Derimot hvis noen med peil hadde lyst til å bruke litt tid på å lære bort så kunne jeg hvertfall sett det grunnleggende og rett og slett fått en liten pekepinn på hvordan ting burde være. Da blir det lettere for meg å justere og prøve fram forskjellige ting, + å kanskje hjelpe andre hvis behovet noen gang er der.

                        Jeg tror ikke at man blir mester på bilstereo kun ved å lese foruminlegg desverre da det er så mye som spiller inn i hvert enkelt tilfelle..

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by glx-rider View Post
                          Første tanken min var å fly ut med målebånd og prøve meg litt fram selv, men etter å ha tatt en titt i guiden du hadde her ute i en annen tråd Joakim, så må jeg innrømme at jeg ble helt demotivert av hvor vanskelig det skulle være. Tenker da på å måle alle refleksjoner, hvordan lyden spretter rundt inne i bilen før den er framme hos meg, hvor på døra man skal måle element eller diskant da disse aldri står likt osv..

                          Jeg er litt redd for at det skal låte helt feil og jeg skal tro det er riktig og bli en del av de over 90% som kjører rundt med feil tidskorrigering.

                          Derimot hvis noen med peil hadde lyst til å bruke litt tid på å lære bort så kunne jeg hvertfall sett det grunnleggende og rett og slett fått en liten pekepinn på hvordan ting burde være. Da blir det lettere for meg å justere og prøve fram forskjellige ting, + å kanskje hjelpe andre hvis behovet noen gang er der.

                          Jeg tror ikke at man blir mester på bilstereo kun ved å lese foruminlegg desverre da det er så mye som spiller inn i hvert enkelt tilfelle..
                          Det er desverre ikke noen oppskrift som funker 100% i alle biler, så hvert enkelt tilfelle må taes for seg. Men du gjør ikke noen store feil om du rett og slett måler avstanden og putter resultatet inn i spilleren.
                          Har du bilder av oppsettet ditt? Kan nok gi deg noen ideer om å løse ting om jeg vet litt mere.

                          Den tråden du sikter til, som "tok litt av" er en litt drøy diskusjon som tar for seg mere enn det er mulig å få frem i en tråd på ett forum. Når man skal perfeksjonere så er det mange muligheter og like mange muligheter for å gjøre feil, så synes ikke du skal henge deg opp i den tråden, selv om det er godt lesestoff. Du kommer langt med å gjøre det enkelt, og når du har kommet ett stykke på vei, så kommer kanskje interessen for å gå inn i dypet av teorier og prøve ut mere.
                          Dette er veldig interessante ting og ingen er vel eksperter og har absolutt fasit på hvordan man kommer til "himmelen"...
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik André View Post
                            Hva var det du sa når du fikk tilbudet? du ville bare bli sur?
                            jeg blir skjelden sur og ufin,i motsettning til visse andre her.....

                            Nok OT fra min side.
                            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                            Comment


                            • #15
                              var vel et sitat fra din side på vålerbanen når joakim spurte om du ville høre på bmwen hans.. vi er enda ON TOPIC.. tidskorr med målebånd, tommestokk lasermåler etc funker.. så lenge du veit hva du skal måle
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment

                              Working...
                              X