Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-veis komponentsett som spiller heavy-metal osv GODT?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by spade View Post
    Du kan jo heller bevise med målinger av frekvensgang at Hertz ikke spiller tonalt riktig?

    At jeg synes det spiller bra og du synes det spiller dårlig er derimot personlige preferanser og kan ikke bevises eller motbevises.

    Jeg hørte jo bilen til Jonny B mens det sto Hertz i den og jeg syntes det spilte veldig bra. En kjapp titt på sidene til Emma viser at han slo deg på lydpoeng i NM det året også. Med såvidt jeg husker midbass og mellomtone fra Hi-Energyserien.

    Uansett har jeg ikke sett at trådstarter skal sitte å finlytte til triangler i stille omgivelser, men spille metall og trance. Jeg har aldri sagt at HSK 165 er high-end, men til daglig bruk og moro funker det bra. Men hvis du f.eks. hører Linkin Park - Hybrid Theory som er spilt inn med forvrening så hører du forvreningen altfor godt. Siste plata fra Metallica også. Hører man mye på så dårlige innspillinger kan det være en ide å kjøpe noe som er dårligere og "maskerer" forvrengningen mer.

    For drøye 2000 så gjør du uansett ikke et bomkjøp med HSK 165.
    Samme året som han kastet ut Hertz-mellomtonen og brukte Alpine sin istedet fordi han ikke fikk den til å låte slik den skulle? Mener å ha hørt det... just sayin'...

    Og nei, man kan ikke se det direkte ut i fra en frekvensmåling hvordan elementet spiller. Skal man døtte inn en RTA i en bil istedet for lyddommere på EMMA-konkene fremover da mens en pinknoise spilles? Vel... er en grunn til at man har lyddommere

    Og les innlegget til EA en gang til er du snill. Han sier det han sier på tross av lydpreferanser. Jeg kjenner EA såppas godt at han sier i fra når han liker noe, og det samme når han ikke gjør det.

    Skal ikke ødelegge tråden mer... sorry trådstarter!
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #17
      Nå må man tåle at EA kaller Hertz for søppel når han har fått høre utallige ganger at Focal låter skarpt og blagbla..
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        Originally posted by Hifonic View Post
        Nå må man tåle at EA kaller Hertz for søppel når han har fått høre utallige ganger at Focal låter skarpt og blagbla..
        Indeed..
        Mvh Even S. Jensen
        Tlf 41091189
        Digital Designs, nothing is even close!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Typhon View Post
          Og nei, man kan ikke se det direkte ut i fra en frekvensmåling hvordan elementet spiller. Skal man døtte inn en RTA i en bil istedet for lyddommere på EMMA-konkene fremover da mens en pinknoise spilles? Vel... er en grunn til at man har lyddommere
          Jeg har lest masteroppgaver på at frekvensgang forteller hvordan et element spiller, men du har kanskje et annet syn på saken?

          Angående lyddommere så fikk jeg 5-5-5-5-5 på plassering left-left center-center-right center-right i en konkuranse og i neste fikk jeg 5-3-2-3-5 uten at noe var forandret
          Alpine
          Audison
          Hertz
          Soundstream

          Comment


          • #20
            Originally posted by spade View Post
            Jeg har lest masteroppgaver på at frekvensgang forteller hvordan et element spiller, men du har kanskje et annet syn på saken?
            Du ser jo ikke poenget mitt heller da. Om du har skrevet en masteroppgave i dette, så burde du også vite at en frekvenskurve ikke sier hele sannheten om klangen i elementet. Ergo hvordan det låter. Eller mener du DET er BS?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #21
              Originally posted by Typhon View Post
              Du ser jo ikke poenget mitt heller da. Om du har skrevet en masteroppgave i dette, så burde du også vite at en frekvenskurve ikke sier hele sannheten om klangen i elementet. Ergo hvordan det låter. Eller mener du DET er BS?
              Jeg er ikke utdannet innen lyd.

              Det er ikke så enkelt som å måle 20-20kHz.

              Overharmonisk forvrengning har mye å si for klangen, men den kan også måles.

              Men nå begynner vi å komme langt bort fra topic.
              Alpine
              Audison
              Hertz
              Soundstream

              Comment


              • #22
                Originally posted by spade View Post
                Angående lyddommere så fikk jeg 5-5-5-5-5 på plassering left-left center-center-right center-right i en konkuranse og i neste fikk jeg 5-3-2-3-5 uten at noe var forandret
                At to dommere har gitt deg forskjellig score på plassering, beror på følgende:
                1 - dommer 1 har vært for snill, eller ikke vært nøyaktig nok.
                2 - dommer 2 har gjort noe feil
                3 - noe har forandret seg, selv om du ikke har justert noe (det skjer faktisk)

                tipper mye på alternativ 1 eller 3 her...
                Last edited by Joakim; 10-08-2009, 17:38.
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #23
                  Originally posted by spade View Post
                  .

                  Jeg hørte jo bilen til Jonny B mens det sto Hertz i den og jeg syntes det spilte veldig bra. En kjapp titt på sidene til Emma viser at han slo deg på lydpoeng i NM det året også. Med såvidt jeg husker midbass og mellomtone fra Hi-Energyserien.
                  Det året jonny kjørte med hertz stilte vi i forskjellige klasser og hadde forskjellige dommere på lyd i finalen.. om han har mer poeng har jo ikke en dritt å si, men så klart lokal helten din stiller i samme klasse i år. da med russebilfrontsett som han selv kaller det.. og det spiller jo skjorta av det han hadde før..
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #24
                    Må si dette var et veldig diskuterbart tema!

                    Uansett, jeg spurte om Space serien til Hertz var god, da de så meget bra ut.

                    Jeg har Soundstream Tarantula SST6.5 idag, hvordan er formeningene om disse? Link
                    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                    Brenden Consulting:
                    - Lager websider

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har ett hertz sett i min bil, men pga bruker feil har jeg ikke bestemt meg om dem riktig ennå
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #26
                        Her om dagen lurte jeg på hvorfor jeg ikke har vært inne på dette forumet på en stund!
                        Takk til mange av "skribentene" i denne tråden for påminnelsen om hvorfor!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #27
                          Er det frekt av meg å be om litt mer seriøse svar?
                          Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                          Brenden Consulting:
                          - Lager websider

                          Comment


                          • #28
                            Nei, frekt er det ikke.

                            Jeg har dessverre ikke vært bortig så mange forskjellige merker, så alt jeg kan gi deg er ett generelt råd.

                            Ta og brenn musikken du lytter mest på, så tar du platen med deg til forskjellige foretninger og ber om å få lytte til forskjellige høytalere. Så velger du de høytalerene du liker best.
                            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                            Comment


                            • #29
                              Kanskje disse kan være noe
                              http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10811
                              http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10819
                              Nå har det seg sånn at jeg liker Focal.Sjøl har jeg full dempet dører på Golfen.Venter nå på a-stolpene med diskant og mellomtone fra Be N7 serien.Mener ikke at Focal er det beste i prisklassen du nevner,men personlig liker jeg Focal lyden.Husk bare på at demping av dører hjelper utrolig mye på lyden.
                              Per
                              Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                              Audison Music Expression
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                              Comment


                              • #30
                                Jeg hører mye på rock/metal, og kan vel si at jeg absolutt IKKE velger høyttalerne som er mest "tonalt riktige", har flatest frekvensgang eller får best resultat i tester... Hvertfall ikke bevisst (har ikke sjekket). Jeg mener at (hard)rock, metal osv. stiller litt andre krav til musikkgjengivelsen enn Diana Krall, Phil Collins eller whatever. Og ikke stiller jeg EQ'en med tanke på flat frekvensrespons heller, stoler på ørene og justerer så mest mulig musikk av OK kvalitet låter bra...

                                Ikke at Focalhøyttalere suger, eller at Hertz er noe mindre skarpt enn Focal, for den saks skyld... om man har en god EQ, kan vel nær sagt alle høyttalere brukes til det meste. At midbassen har mye "futt", og diskanten ikke er for skarp rett ut av esken, er likevel en bonus om man skal høre på "hard" musikk, ellers blir det veldig mye justering, og fort slitsomt å høre på... Det er hvertfall min erfaring. Og sist jeg hørte Focal, var det verken mye futt i midbassen, eller ikke-skarp diskant... Diskanten er ikke noe mindre skarp i Hertz-settet mitt, men midbassen er "et par" etasjer over... Selv det gamle K2P-settet med dobbel midbass, spilte i mine ører dårligere enn Hertz-settet mitt, som koster halvparten...

                                Å, det er så gøy å tråkke på tær. :P

                                Etter min mening, må vel den ultimate onanikombinasjonen for 2-veis metalnytelse, være Hertz midbass og Morel diskant.

                                Har Hertz HSK-163 i bruksbilen, og har dempet diskanten med 10-12(!)dB nå... Sier litt! Men til gjengjeld syns jeg det låter veldig greit, selv om jeg riktignok blir litt sliten i øra etter en stund med Killswitch Engage. Om det er høyttaleren eller musikken, vites ikke.

                                Edit: Glemte å nevne at da jeg monterte Hertz-settet første gang, syns jeg ikke det låt så ille etter litt justering, men har justert masse siden for å få det til å låte bedre. I ettertid har jeg skjønt hvor ufattelig crap det faktisk låt uten justering... Ikke kjøp HSK-163 om du ikke har god EQ. Vet ikke om 165 er like ille, men bare et tips. :P
                                Last edited by Miniboom; 12-08-2009, 13:57.

                                Comment

                                Working...
                                X