Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-veis komponentsett som spiller heavy-metal osv GODT?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Erik André View Post
    sier bare igjen og igjen.. du snakker om egne preferanser, jeg snakker om tonal riktighet..
    Hva vet du om tonal riktighet?
    Hva er det som gjør deg til en så mye bedre lytter enn andre?
    Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: du utaler deg om det kunstneriske like mye som om lyden på en innspilling.
    Det finnes kun èn referanse på lyden du hører på en plateinspilling og det er han som har mikset lyden.
    Sånn det låter på hans monitorer er sånn det skal låte i bilen eller på anlegget vi hører på.
    Om det låter smekk, ullpledd eller papp er fullstendig likegyldig så lenge du ikke vet hva artisten/lydteknikkeren vil med innspillingen sin.
    Og så vidt jeg vet har du ikke veldig mye erfaring fra den siden av lydmiljøet.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #47
      eh... så dommere kan ikke ha egne meninger om lyd? er nok desverre sånn at dommere ikke for betalt for å holde kjeft.. danskenes hoveddommer mener jo at alt annet enn audison er søppel.. går til og med på hoveddommerkurs med mikrofonsveisen sinn og audison jakke..

      Jeg er nå dommer for å hjelpe til og jeg dømmer rettferdig, dukker det opp en bil med biltema anlegg som låter bra så for han bra, har han focal og det låter søppel (har skjedd flere ganger) så for han dårlig score!

      Om noen tror jeg dømmer etter meninger jeg sier på et forum så er det feil..
      Jeg har nok hørt flere forskjellige merker enn mange her inne, men skal lissom holde kjeft når jeg ser noen skryter av noe jeg ALDRI har hørt spille bra.. bevis ovenfor meg at et merke spiller bra har jeg sagt.. og jeg skal trekke mine ord tilbake..
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #48
        Originally posted by Erik André View Post
        eh... så dommere kan ikke ha egne meninger om lyd? er nok desverre sånn at dommere ikke for betalt for å holde kjeft.. danskenes hoveddommer mener jo at alt annet enn audison er søppel.. går til og med på hoveddommerkurs med mikrofonsveisen sinn og audison jakke..

        Jeg er nå dommer for å hjelpe til og jeg dømmer rettferdig, dukker det opp en bil med biltema anlegg som låter bra så for han bra, har han focal og det låter søppel (har skjedd flere ganger) så for han dårlig score!

        Om noen tror jeg dømmer etter meninger jeg sier på et forum så er det feil..
        Jeg har nok hørt flere forskjellige merker enn mange her inne, men skal lissom holde kjeft når jeg ser noen skryter av noe jeg ALDRI har hørt spille bra.. bevis ovenfor meg at et merke spiller bra har jeg sagt.. og jeg skal trekke mine ord tilbake..
        Det er faktisk ikke rom for tolkning når det kommer til dine uttalelser om Hertz, du sier det er søppel!
        Og du er bra naiv på egne vegne hvis du mener du dømmer nøytralt.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #49
          Er glad jeg skal delta i SPL konkurranser der Termlabben bestemmer vinneren...
          Mvh Werner Harstad

          Comment


          • #50
            Originally posted by berniebp87 View Post
            Er glad jeg skal delta i SPL konkurranser der Termlabben bestemmer vinneren...
            heheskulle ha vært det samme innen SQ.
            Per
            Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
            Audison Music Expression
            http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
            http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

            Comment


            • #51
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              Det er faktisk ikke rom for tolkning når det kommer til dine uttalelser om Hertz, du sier det er søppel!
              Kremt.... det jeg har hørt av hertz har låti søppel... igjen.. bevis det motsatte og jeg trekker mine ord!!! og samme faen hva du skriver her.. beviser ingenting.. bygg en bil med hertz som låter gull så skal jeg gladelig lytte og ombestemme meg! Alle andre her inne utrykker da egne erfaringer, om focal, pioneer, alpine, hertz, rockford, kenwood etc etc og mine erfaringer av hertz frontsett har alle nå hørt. Ikke videre imponert nei.. intill du beviser det motsatte


              Og du er bra naiv på egne vegne hvis du mener du dømmer nøytralt.

              Mvh
              Dag Johansen
              Javel...da sier vi det da..
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #52
                Hehe, hele denne tråden er jo et kremeksempel på hovedgrunnen til hvorfor jeg mener hele EMMA er noe rør nesten fra ende til annen. En konkurranse der utfallet er basert på synsing og utvilsomt subjektive vureringer basert på det langt fra ufeilbarlige menneskelige øret. Et fantastisk utgangspunkt for diskusjon (krangel), og misforstå meg rett, jeg finner underholdningsverdi i å delta i diskusjonen - men når alt kommer til alt, er vel strengt tatt hele EMMA bare en syklubb for voksne guttebarn med høye tanker om egne øreganger.

                Og apropos kroppsdeler, det virker som om det er alt for høy neseføring i det miljøet, spør dere meg.

                Men cred til Erik André for å si det han mener, alle har rett til å si sin mening her, og gøy er det å lese! Syns ikke han skal legge noe imellom selv om han er dommer, da hadde det jo ikke blitt noe diskusjon. :P

                Comment


                • #53
                  Som hoveddommer i EMMA vil jeg si at det er en meget høy kvalitet på dommerne vi har i Norge!
                  Ja, det vil være en subjektiv del som legges til grunn for bedømming, men det er også mange rent tekniske ting man konkret dømmer ut ifra - helt objektivt.

                  Den høye neseføringen i EMMA kjenner jeg ikke helt igjen! Hvor har det forekommet?
                  Greit nok, vi som driver med sq har en annen oppfatning av hva man bruker bilstereoutstyret sitt til, enn de som driver med høytspilling. Ingen av delene er feil, bare forskjellig. Jeg liker da for pokker å massere øregangene mine jeg også! Lyd er GØY! Samme om man driver med det ene eller andre..

                  En annen ting er at de som kritiserer EMMA og dommernes integritet sterkest, har vel kanskje aldri deltatt i en konkurranse og har en meget smal bakgrunn for sine påstander! Kan ikke snakke for andre enn meg selv her, men jeg mener jeg har såpass integritet at jeg dømmer ikke en bil urettferdig på bakgrunn av tryne eller utstyr. Jeg har dømt ODR nedenom og hjem fordi det låt søppel og jeg har gitt ett billig Rockford frontsett meget bra poeng på mellomtone og diskant, fordi det faktisk LÅT BRA! Det kommer ikke gull-lyd ut av bra komponenter om det ikke er justert/montert skikkelig, samtidig som man kan få svært bra resultat med "rimelig" utstyr om det er brukt skikkelig.
                  Spiller for meg ingen rolle hvilken person eller hvilket utstyr det er, men dømmer utelukkende på hva jeg finner ut lydmessig under bedømmingen.

                  Det handler om å kjenne cd'en man bruker og hvilke detaljer som skal gjengis, ikke så mye om hva man "synes" og ikke noe om hva/hvordan ting er montert. Kjenner man plata, har studert den nøye på skikkelig utstyr og i tillegg har fått opplæring i hvordan plata er innspilt og hvilke detaljer man skal bruke, så kan ikke dette bli mere riktig, etter min oppfatning. Jeg har hatt opplæring og flere samtaler med han som har LAGET plata, samtidig som jeg har brukt uante mengder av min tid på å forske på hvordan man skal bruke dette verktøyet! Så ja, jeg har ett meget godt grunnlag for å kunne bedømme om ett anlegg spiller plata riktig eller mindre riktig!
                  Man har ett punkt på scoresheetet som heter lytteglede. Det er det eneste rene subjektive punkt man kan "synse".

                  Det hele koker ned til: Skal man konkurrere i bilstereo eller ikke?
                  Jeg ønsker at man skal fortsette med det og velger da å være med på moroa, selv om det ikke er klinisk nøyaktighet, som f.eks ved en måling. Alle som har mere enn litt peiling på dette vet at lydkvalitet ikke kan måles teknisk, så det må være rom for forskjellige meninger.

                  Det som er påfallende og bør være en liten tankevekker for mange, er at om man tar 3 dommere som dømmer den samme bilen rett etter hverandre, så kommer gjerne dommerne ut med veeeldig liten differanse i score. Det vil sjelden være helt likt, men har hatt mange opplevelser med 2-3poeng forskjell på totalen som gjerne er opp mot 400 poeng.. (på dommerkurs f.eks. hvor kanskje 20 dommere dømmer samme bil etter hverandre, med svært små avvik)

                  Kom på konkurranse istedet for å sitte her å sutre, så kanskje oppfatningen om både det ene og andre får en liten endring...
                  Last edited by Joakim; 14-08-2009, 14:29.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Erik André View Post
                    (...) peak i bilen din har nok IKKE noe med "tunnel" effekt å gjøre, men bilens størrelse å gjøre.. gud vet hvor noen har fått denne tunnel effekten i fra.. ler
                    morel sinn diskant er absolutt ikke noe dårlig diskant, men demper du focal diskanten på delefilteret låter ikke den helle strikkepinner.. lurer på hva som må til med en annen installasjon.. mellomtone nærmere diskant med morel.. skal du booste diskant da eller? ødlegge alt av dynamikk?
                    Nå er det heller ingen som påstår at det er en "tunnel-effekt", men jeg sier at "tunnelen" muligens er årsaken til den aktuelle peaken. Det blir ikke helt det samme. :P Tunnelen er av såpass størrelse at du kan sammenlikne det med å holde hendene krummet rundt munnen når du roper. Eller horn-effekt, om du vil. Nå er det jo faktisk mulig å regne seg frem til hva resonansfrekvensen til "tunnelen" blir, og om det faktisk ER det som er årsaken, men jeg har ikke tatt meg bryet siden jeg ikke skal gjøre noe med det likevel. Hehe... Men du er vel enig i at stemmen din får en unaturlig peak når du holder hendene rundt munnen mens du prater... Et veldig banalt eksempel, men er det jeg kommer på i farta... Kan legge til at det med ganske stor sikkerhet ikke er bilen som forårsaker peaken, i og med at jeg hadde tilsvarende peak i en annen bil som var mye mindre (med samme høyttalere). Så kanskje er det selve høyttalerne som forårsaker det, men jeg tror en såpass stor peak burde blitt plukket elegant ut under design-fasen. Et annet alternativ er jo at dørsiden høyttaleren står montert i, ikke er stiv nok, og at det skaper en resonans. Selv om jeg har dempet den omhyggelig, kunne det nok vært mer STP der... Ved nærmere ettertanke virker kanskje det siste mest sannsynlig. Ikke at jeg gidder å fikse det nå, som sagt... ^^


                    Originally posted by Erik André View Post
                    det demoracket til ketil retferdiggjør vel ingen høyttalere, men spiller fort bedre enn de fleste installasjoner som går på norske veier
                    Altså, for det første kan alle demorack sammenliknes med hvordan f.eks. Elkjøp har TV'er utstilt. Apparatene de tjener mest på, er justert så de har bedre bilde. De billige TV'ene er justert deretter. At det er en forskjell på dyre og billige TV'er er det liten tvil om, men mye av forskjellene ligger ofte i software og bildebehandling, ikke i selve hardwaren. TV'er selges i mange tilfeller på lite virkelighetsnære spesifikasjoner som "dynamisk kontrast" på en million til én, mens bilhøyttalere selger som varmt hvetebrød fordi de har hundre tusen watt på esken. Det er for eksempel i mange tilfeller lite som tilsier at en rimeligere plasma-TV med samme panel som en dyrere modell, skal ha nevneverdig dårligere bilde - gitt at kilden er god nok. Software gjør i noen tilfeller underverker, men "shit in" blir ikke "gold out", uansett hva slags TV man har. Likevel betaler noen gjerne ekstra for software som pynter litt på møkka, fremfor å bruke penger på å få seg en bedre kilde. Akkurat som om noen kjøper dyre høyttalere og drar dem med CD-spilleren e.l., og ikke skjønner hvorfor det ikke låter bedre når høyttalerne har fått så mye skryt...

                    Uten å dra den diskusjonen noe lenger, så kan vel de fleste være enig i at et demorack (uansett hva som demonstreres) er en dårlig kilde for sammenlikning av produkter, når gjengivelsen fra hvert produkt kan manipuleres etter (selgers) ønske. En annen svakhet med vanlige demorack er høydeforskjell mellom høyttalerne. Og fraværet av individuell justering (at alle har flat/likt justert EQ) ville heller ikke gitt et ærlig inntrykk av hvordan høyttalerne KAN låte. Om alle høyttalerne derimot er justert etter beste evne, med samme montering og kilde, snakker vi noe som likner ordentlig demo, i og med at man i de aller fleste tilfeller uansett må ha EQ i en bil. Men i såfall måtte demoracket også hatt en identisk CD-spiller med individuelt justert EQ til hvert sett med høyttalere, og alle måtte stått i samme høyde med samme avstand til vegger og lytteren osv...

                    Så at et hvilket som helst demorack spiller bedre enn mange installasjoner på norske veier, er vel ganske likegyldig. Jeg kjenner hvertfall ingen som har bil med en flat vegg istedenfor dashbord, uten reflekterende vinduer på hver side, og med totalt fravær av motorstøy, veistøy og vindsus når man durer avgårde...

                    Og høyttalerne du likte i demoracket, spiller garantert ikke likt uansett, når du smeller dem inn i bilen. Har ærlig talt aldri skjønt poenget med et demorack til bilstereo, unntatt å lure noobs til å kjøpe noe som høres bra ut montert i en vegg. Men det kan man vel tjene godt med penger på, kanskje?

                    Comment


                    • #55
                      Det er kos at folk bruker diskusjonsforumet til nettopp det det er, et diskusjonsforum! Men når man gang på gang greier å dra tråder helt ut i en annen galakse en det trådstarter mente så ser jeg ingen annen utvei en å stenge tråden. Håper alle forstår det!

                      Kanskje lage en egen diskusjonstråd om akkurat de sistnevnte ting?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment

                      Working...
                      X