Er det noen som hvet hvordan man kan brodkoble to stk MA AUDIO HK4000 og hvor mange ohm det blir og hvordan man skal koble høytaler kablene ut fra forsterkeren???? Har nettop kjøpt meg nr2.
det sto bak på forsterkeren med 1forsterker og me 2 forsterker.
1 forsterker var det på høytaler utgangen 1pluss og en minus, men vist eg sko ha 2 forsterkere sko eg kobla pluss og pluss ingen minus. kan det stemma????? men i mitt hode hørres ikje det riktigt ut.
om du hadde gidde å legge link eller spec for den ampen så hadde vært lettere å hjelpe deg... er dette en mono forsterker/ 2 kanaler?....analoge? klasse D?...
om du hadde gidde å legge link eller spec for den ampen så hadde vært lettere å hjelpe deg... er dette en mono forsterker/ 2 kanaler?....analoge? klasse D?...
2 stk MA AUDIO HK 4000D
Amplifier Type: Mono Channel
Amplifier Output: 1-channel Power
Class: D
Peak Power: 4000 Watts x 1
Output Details: 3600 Watt - 2 Ohm - 14.4V DC -
4000 Watt - 2 Ohm - 17V DC -
okei, da kan du gjøre det på 2 forkjellige måtter ettersom hva som er innebygd i forstekerne eller ikke...
en brokobling krever at den ene av forsterkerne får en 180grader fase vendt signal identisk til signalen som mater den andre ampen -dette prinsipet gjelder alle analoge og klasse D forsterkere-
hvis forsterkerne har en "fase vender" eller tilsvarende så er den en enkelt sak: da bruker du en spliter og tilfører den samme signal til begge forsterkerne, da bare setter du den ene brytteren i den ene forsterkeren (amp2/slave) til "180grader" feks og den andre lar du stå i "0grader" (amp1/master). Da henter du "høyttalerens pluss" kablen fra + utgangen fra "amp1" og "høyttalerens minus" kablen fra "amp2" + utgangen... DU BRUKER IKKE NOEN SOM HELST MINUS UTGANG FRA AMPENE. Det eneste "vanskelig" er at du må ha en sløyfe=kabel mellom minus utgangen fra amp1 til minus utgangen fra amp2... dette gir en felles jord nivå med hensyn til regulering av strøsmsforsyningene fra begge forsterkerne. Husk å bruke en kort og av minst samme diametere som du bruker til de høyttalerne.
Aller sist en annen viktig ting: husk at gain på begge forsterkerne skal være gjerne 200% likt på begge ampene/kanalene. Dette gjelder alle typer brokoblinger.
Den såkalt "LINKkabel" som går fra master til slave er som regel den same inngangs signal men fase vendt pluss klocke puls til PWM på forsterkeren som er slave -slik at disse forsterkerne jobber sammen "samtidig"... og referert til det nevnte ang "gain nivå"
Ellers de andre alternative er å bruke en elektronisk/aktiv delefilter som kan gi en fasevendt output signal på en av kanalene og resten er akk 100% likt med hensyn til tilkobling
i utgangspunktet alle forsterke kan brokobles men de må helst være av samme type og modell for å gi en like signal på utgangen dog den ene er fasevendt i forhold til den andre
virkemåtten og topologien er blitt forklart veldig mange ganger før og
ellers synes jeg at dere -da mener jeg alle de som trenger hjelp- ikke er så flinke til å oppgi det som trengs for å hjelpe dere... men ikke vondt ment -jeg har for eks ikke tid til å lette etter spec eller data for å vite hva som må til for å hjelpe deg/dere... tenk på det neste gang
ellers kan jeg hjelpe deg mer eksakt om du har bilder av tilkoblings mulighetene på de forsterkerne da dette er egentlig veldig enkelt sak...
tenkte at jeg skulle legge opp noen bilder av tilkoblingene. og det virker bare en stud å så går det i protect mhm subene he eg kobbla i 2 ohm. eg fatte ikke noen ting nå men men.
utifra det 3 bilde må du bruke en delefilter der den ene kanalen er fasevendt... da bilde 1 viser ikke noe vender for å snu fasen. har du sett inni i forsterkeren?
Comment