Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lydtrykkmåler

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lydtrykkmåler

Hei!

Noen som vet om denne eller tilsvarene måler er bra?
    Eller er det mange db avvik?

http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3046

En bekjennt mente at man måtte opp i noen tusen kroner hvis man skal ha en små måler helt rett db.

Lite nyttig instrument, spør du meg... Kan du ikke høre problemene selv, hva er vitsen med å fikse dem da?

Og skal du måle hvor høyt du spiller, vil den fort makse... hvertfall om du har mer enn en 8" og en bil mindre enn Caravelle. Hehe...

Comment

Som miniboom sier, denne er ganske ubrukelig i bilstereosammenheng..

Orginalanlegget i bilen min (uten subwoofer) hadde makset den måleren hehe..

Comment

Skal man måle noe i bilstereosammenheng, så er en RTA å foretrekke, om ikke det er snakk om å måle lydtrykk, da er vel termlab det som gjelder.

En RTA er ikke nødvendigvis så brukbar til å justere ett anlegg, den vil vise lite korrekt frekvensgang grunnet refleksjoner og absorbenter, som vil gi en god del peaker/dip'er i målingen, men som ikke er slik man hører.
        RTA'en er en hjelp til å lokalisere ett problem, ex. hvilken frekvens som peaker eller dip'er når man faktisk hører at noe er feil.

Dette radioshack-instrumentet ser jeg ikke nytteverdien av at all...
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Er phonic PAA2/3 (RTA) noe og stå etter? Bare drev og kikka litt rundt og om man kjøper på ebay er de ikke sååå dyre.. eventuelt andre alternativer til RTA som ikke koster all verden. Ser mange bruker data med mic og styr, men..
          sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by LLH View Post
            Er phonic PAA2/3 (RTA) noe og stå etter? Bare drev og kikka litt rundt og om man kjøper på ebay er de ikke sååå dyre.. eventuelt andre alternativer til RTA som ikke koster all verden. Ser mange bruker data med mic og styr, men..
            Den du nevner har jeg ikke erfaring med, men Coustic RTA33 er en god gammel sak, som det er vanskelig å få tak i. Men finner du en så kjøp den! Audiocontrol er ett dyrere alternativ.

Har ett program til pc'en som heter True RTA, i utgangspunktet ett knallbra program, men det er veldig avhengig av ett godt eksternt lydkort og en god mic. Det må også kalibreres for å virke som det skal. Litt plundrete synes jeg.
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Hva bør en Coustic RTA33 koste på bruktmarkedet? Den måler vel lydtrykk opp til 145db mener jeg å huske?
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                Hva bør en Coustic RTA33 koste på bruktmarkedet? Den måler vel lydtrykk opp til 145db mener jeg å huske?
                Jeg ga 1200 for min for ett par år siden.. Tror den måler opp til 148dB om jeg husker riktig.

Comment

jeg ga 4000 for min for 10 år siden, og da var den vel 5-6 år gammel :P Hva for en tulling som solgte den for 1200kr da?
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

http://ljudia.no/bil-s82121/tilbehr-...-dbm2-p214737/

sikkert bare jalla dette og?

Comment

Lite reele treff på denne Coustic RTA33, og enda mindre salgs tråder:P men men fant en salgstråd fra 2007, 300$ ble den da solgt for..

Denne saken jeg nevte får man på ebay for 2000+/-kr (selges i usa for 270-400$)
                      sound.vision.soul

Type R

Comment

ikke helt enig..

Sammen med en test cd med single testtoner så kan dette enkle utstyret være svært nytttig. spesielt om man ikke har drevet mye med lyd og lydprogrammer tidligere. spesielt kan det være nyttig å måle omkring rundt delefrekvensen for å se i dB hvor man får hjelp fra frontsettet og hvor man får utfasinger. Dette aparatet kan sikkert lære mange om hva som faktisk er den akustiske dele frekvensen og hva som er den elektriske delefrekvensen (det som stilles på filteret) Det er også til stor hjelp hvis man vil prøve litt forskjellige porttuninger. Viktig at man laster ned en test cd som har mange toner ala 55hz 60hz 65hz 70hz 75hz 80hz osv. Veldig smart å begynne med det enkle og faktisk forstå hva som skjer når man gjør forandringer. go go go sier nå jeg.

Comment

Originally posted by halseth View Post

Om den måler opp mot 150db konsekvent (om ikke nøyaktig) så er den nok grei? nøyaktigheten er nok ikke på nivå med en termlab, men så lenge den er konsekvent slik at den viser +1,5db om du har gjort en endring som faktisk utgjør +1.5db, så får du en pekepinn om du gjør ting rett eller galt. Problemet med den første måleren som er linket til er vel heller måleområdet den har, 126db klarer jo de fleste anlegg. Har sett en civic med kun en 6" morel coax i dørene og ingenting annet måle 125db på en termlab

Comment

Den ljudia-saken er jo ikke dyrere enn at den går an å kjøpe og hive inn på dashen, da. Ikke at den har noe nytteverdi annet enn å se forskjeller ved forandinger man evt. måtte gjøre (tuning osv), men en artig gimmick om du skal imponere gutta på Shell. Litt kjipt om den viser for lite, kanskje, men. ^^

Problemet er jo at man ikke har noen garanti for at den fungerer i nærheten av slik en TermLAB-måler fungerer (mtp. følsomhet osv), så om man skal bruke den til å eksperimentere til dB-drag-konkurranser, kan man kaste bort mye tid...

Så unektelig ganske jalla ut, da. Som så mye annet "proff"-utstyr til PA-bruk... Skal liksom være enkelt og lett å bruke, og samtidig billig. Design lider først...

Comment

Vil nå si at alt som har en nøyaktighet på mer enn pluss/minus 1db er heeelt ubrukelig. 1db forskjell er 33% høyere eller lavere. Menneskeøret hører vel en lydfordobling for hver 6. db økning, mens 3 db økning er en teoretisk fordobling. Skyt meg hvis jeg tar feil her, men ble fortalt dette av BRS for noen år tilbake.
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Working...
                              X