Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lydtrykkmåler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    beklager innlegg

    Jeg trodde vi snakket om sq anlegg og at målet var å finne ut hva man kan gjøre for at anlegget skal spille sånn nogenlunde flatt eller i det minste vite hvor det ikke spiller flatt. Hvis målet er db drag og det skal skvises opp mot 150 db så er kanskje ikke mine anbefalinger helt rett. Samt at jeg syntes db drag er nissesport og alltid låter bæsj. Hele konseptet stinker, da høy lyd ved en bestemt er frekvens er dritlett å få til med både dynamitt og trykkluft. hvorfor gå veien om strøm, spoler og papirmembran når det kan gjøres så enkelt med dynamitt ? Dynamitt er kulere å se på også, samtidig som det spiller høyere og bedre enn mange db drag biler.

    Comment


    • #17
      Originally posted by melancool View Post
      Jeg trodde vi snakket om sq anlegg og at målet var å finne ut hva man kan gjøre for at anlegget skal spille sånn nogenlunde flatt eller i det minste vite hvor det ikke spiller flatt. Hvis målet er db drag og det skal skvises opp mot 150 db så er kanskje ikke mine anbefalinger helt rett. Samt at jeg syntes db drag er nissesport og alltid låter bæsj. Hele konseptet stinker, da høy lyd ved en bestemt er frekvens er dritlett å få til med både dynamitt og trykkluft. hvorfor gå veien om strøm, spoler og papirmembran når det kan gjøres så enkelt med dynamitt ? Dynamitt er kulere å se på også, samtidig som det spiller høyere og bedre enn mange db drag biler.
      Husk også at det kan ligge like mye jobb bak en dB drag bil som f.eks en bil som er bygget for EMMA, og den typen konkurranser...
      Du har jo 4 typer bilstereofolk
      De som liker dB drag
      De som liker EMMA (finlyd konkurranser)
      De som liker begge deler
      De som gir totalt faen

      Noen synes at konseptet stinker, men flertallet gjør ikke det, og er jo derfor dB drag har ganske mange deltakere.

      Dynamitt hadde sikkert vært ok, men siden regelboken sier følgende
      5.1 All auto sound equipment must be designed for installation and operation in a 12-Volt auto sound environment.
      5.4 * The dBDRA defines a conventional loudspeaker as a sound reproducing electro-mechanical transducer that incorporates a cone, surround, basket, and voice-coil.
      * The loudspeaker must be powered directly by the audio amplifier(s).
      * Loudspeakers incorporating servo mechanisms, actuators, or any other form of mechanically powered motor are specifically prohibited.
      * A maximum of 4 electrical conductors may be connected to each woofer as long as no other applicable rules are violated.
      * A maximum of 2 amplifiers may be connected to each coil on a woofer.
      * Compressed air, explosive devices, etc. are expressly forbidden.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Joakim View Post
        Skal man måle noe i bilstereosammenheng, så er en RTA å foretrekke, om ikke det er snakk om å måle lydtrykk, da er vel termlab det som gjelder.
        Får RTA på termlab også vettu

        Comment


        • #19
          Beklager stinker ..

          Jeg mener egentlig ikke å være ufin. syntes bare det er veldig frustrerende at emma og db drag er i hver sin ende av skalaen og så er det ikke noe vettu konkurranse for det som ligger midt i mellom og det er der det er gøy.høytspillende Hifi med dynamikk i hele spekteret. Er det ingen andre som syntes som meg , at db drag låter lite givende til musikk og at emma er for jålete og bedømmt på et volum som ikke er interessant, da resonanser og dårlig demping først og fremst viser seg når man spiller litt høyt. !!!

          Comment


          • #20
            Psychlone som vi arrangerer om ikke lenge har RTA mic som måler frekvensområdet og gir en score utifra det, samt sensor som måler trykket i tillegg. Og vil jo si at det er midt i mellom det du nevner over her.

            Comment


            • #21
              Så bra.

              Jeg har aldri hørt om noe annet en db og emma. Fint at det finnes noe mer. da skal jeg bare bli ferdig med bilen og finne ut når og hvor det skjer noe når anlegget er ferdig. Takk for svar. noen tips om nett side eller lignende for å bli litt oppdatert på denne konkurransen midt mellom emma og db.?

              Comment


              • #22
                Her er info/regler til Psychlone: http://dbdrag.com/dbdrag/rules/2009/rules.asp?Org_ID=3

                Psychlone is a new format of competition designed to capture the original excitement of a great sounding aftermarket car stereo installation. Systems that capture the audience with a balanced concert type of presentation. This format is also designed to cater to the vast majority of auto sound enthusiasts who design and build their systems to sound great at moderate to high listening levels. All of the original, "old school", elements of car stereo competition are integrated into Psychlone judging.

                * Sound Pressure Level (SPL) is used to determine how "loud" the stereo system can play.
                * Real Time Analysis (RTA) is used to determine the frequency response of the system.
                * Installation Quality is used to determine if the fundamental elements of good aftermarket installation are followed.
                Last edited by Haakon O; 20-08-2009, 22:38.
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #23
                  Psychlone er litt tafatt imo.

                  Du kan ikke bedømme en bil bare etter RTA og trykk..
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by melancool View Post
                    Jeg mener egentlig ikke å være ufin. syntes bare det er veldig frustrerende at emma og db drag er i hver sin ende av skalaen og så er det ikke noe vettu konkurranse for det som ligger midt i mellom og det er der det er gøy.høytspillende Hifi med dynamikk i hele spekteret. Er det ingen andre som syntes som meg , at db drag låter lite givende til musikk og at emma er for jålete og bedømmt på et volum som ikke er interessant, da resonanser og dårlig demping først og fremst viser seg når man spiller litt høyt. !!!
                    Dette her er etter min oppfatning basert på uvitenhet og har kanskje noe med at du aldri har vært på en konkurranse og fått høre hvordan en emmabil virkelig kan låte? (Ja vet du var på dommerkurs ifjor, men å diskutere ting i teorien og høre det i praksis er ganske forskjellig.)
                    Å dømme 30 biler på over 100dB i flere timer er ikke spesielt nice for ørene, og man vil etter 3 biler være så lyttetrøtt at de 27 neste vil få en heller dårlig bedømming.
                    At man KAN skru opp og spille høyt også med en emmabil er det liten tvil om, men akkurat under bedømming, så er "normalen" 85dB, noe som er ett greit nivå for å få frem detaljer og til at anlegget viser frem litt dynamiske egenskaper. Dette er ferdig diskutert og bestemt av "headjudge council".

                    Er desverre en gammel myte at en emmabil ikke skal ha bass, eller med andre ord skal låte kjedelig!
                    Ennå mere synd er det at mange skrur bassen omtrent av, fordi de "tror" at en emmabedømming ikke skal inneholde bass. Grunnen er, etter hva jeg tror, at mange sliter med at bassen trekker bakover i bilen og løser dette med å dempe nivået, så den til slutt ikke høres lenger.
                    Det er som du sier, da dynamikkløst i nedre regioner og kjedelig å lytte til.

                    Sannheten er at det finnes flere gode emmabiler, som spiller hele spekteret, med skikkelig dynamikk! Og som spiller høyt nok! Husk at dynamikk ikke er det samme som høyt, det er evnen til å gjengi nivåforskjeller, enten utgangspunktet er høyt eller lavt. Men dette vet du..
                    Også er vel ikke uøskede resonanser og evt. dårlig demping den største utfordringen ved å få en bil til å låte hifi!?! Det er hauger av andre utfordringer enn akkurat det!

                    Kom en tur på treff, så skal du gjerne få demo av min bil, den synes iallefall ikke jeg låter spesielt kjedelig.. Vet ikke hvor mange dB det er mulig å skvise ut av den, men det er nok! Med linjær frekvensgang fra 15hz til over 20khz så er vel spekteret dekket greit nok sku' je' mene. Det er flere tigjengelige emmabiler som spiller mere enn høyt nok; Erik André's astra, Tufte's golf, Andreas' Corsa blir brukt til både emma og dbdrag, Lars Ove's civic, Anders' Audi med multimedia som rocker skikkelig, Ketil's beemer (som også har ett heftig multimedia-anlegg i tillegg til en grei stereo til sjåføren..) - ja det nok av biler å lytte på..
                    Blir vel ikke noe konkurranse med bilen min før NM i Arendal, men da synes jeg du skal ta deg en tur! Der er jo både dBdrag og emma samlet, med både sq-biler, espl-biler og dBdrag-biler. Noe for enhver smak!
                    Last edited by Joakim; 21-08-2009, 05:06.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #25
                      Du har så rett. jeg uttrykker meg litt dårlig her.

                      Jeg tror ikke alle bilene i emma er for lavt spillende og jeg syntes det er fint med strøken montering, det har aldri plaget meg.. det jeg ikke liker er at noen av de bilene jeg har hørt og som har vunnet priser i emma ikke er bra i det hele tatt når man ratter på litt. Biler er tross alt ment til å kjøre med, og 85 dB er omtrent det volumet man har i en bil hvis det regner og man ligger på motorveien. jeg syntes det burde vært en bedømning som avslørte resonanser og støy i bilene ved feks 120 db. Ikke så vanskelig å få til med et test svip og målemic. all lyd som ikke er i testsignalet er støy og resonanser. Men jeg hører gjerne på noen biler snart. gleder meg veldig til å høre jbl 18" i bilen din Joakim..

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by melancool View Post
                        Jeg tror ikke alle bilene i emma er for lavt spillende og jeg syntes det er fint med strøken montering, det har aldri plaget meg.. det jeg ikke liker er at noen av de bilene jeg har hørt og som har vunnet priser i emma ikke er bra i det hele tatt når man ratter på litt. Biler er tross alt ment til å kjøre med, og 85 dB er omtrent det volumet man har i en bil hvis det regner og man ligger på motorveien. jeg syntes det burde vært en bedømning som avslørte resonanser og støy i bilene ved feks 120 db. Ikke så vanskelig å få til med et test svip og målemic. all lyd som ikke er i testsignalet er støy og resonanser. Men jeg hører gjerne på noen biler snart. gleder meg veldig til å høre jbl 18" i bilen din Joakim..
                        Skjønner hva du mener, men tror ikke det er ett reelt problem, eller en stor utfordring for de aller fleste emmabiler å spille 120dB eller mere for den saks skyld, uten å høres ut som en blikkboks.
                        Under bedømming vil man høre om ting ikke sitter skikkelig, så det skrangler eller resonerer. Man har også ett spor som er innspilt høyere enn de andre og hvor man skrur opp nivået endel, så det blir egentlig bedømt på høyere enn 85dB, bare ikke hele tiden.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment

                        Working...
                        X