Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant til Hertz Delefilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Diskant til Hertz Delefilter

Hei!

Sprengte diskanten til Hertz ESK 165 settet mitt. Nå må jeg kjøpe meg en ny diskant. Har lyst å prøve andre diskanter enn hertz sine og har sett litt på Focal, Peerless og Seas diskantene. Går det fint å bruke disse på hertz delefilteret? Ene av disse er 6 ohm, spiller det noen rolle? Originale var 4(0 nå hehe).

noen andre anbefalinger kansje?

Focal, ja? Fra asken til ilden, hehe... Neida. ^^

Av nysgjerrighet, hvordan klarte du å sprenge den? Jeg har dempet diskanten med 12dB (Har HSK 163, men...), noe som tilsier at den får minimalt med effekt sammenliknet med de andre høyttalerne. Du må ha fått skader i ørene etter strikkepinnene? Er ren og skjær lidelse å høre på musikk uten å ha dempet den masse... :O

Menne... gå for samme motstand. Det er viktig for delefrekvensene... selv om du kan ha flaks og at det låter bra likevel, så er det en sjanse du tar...

Comment

Kjørte på med RF 400.2(2x200W) jeg x) Skal ikke se bort ifra at jeg har litt hørselskader, men tror ikke det er fra anlegget.

Noen andre som har noen meninger?

Comment

Da løste problemet seg. Kjøpte et sett ESK130, hvor ene høytaleren blei sprengt!

Til alle som vurderer Hertz; IKKE KJØP, med mindre du skal bruke de rett på spilleren. Får den oppunder 50W går ting til helvete.

Comment

Originally posted by Medisinmannen View Post
          Da løste problemet seg. Kjøpte et sett ESK130, hvor ene høytaleren blei sprengt!

Til alle som vurderer Hertz; IKKE KJØP, med mindre du skal bruke de rett på spilleren. Får den oppunder 50W går ting til helvete.
          Eller kanskje folk burde lære seg å bruke utstyret vettugt? Delefilter slik at den ikke raper på med 30hz er heller ikke dumt...
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Har kjørt HSK 163 på (opptil) 2 x 150W RMS i en måneds tid nå, tror øra går før høyttalerne... Uten høypassfilter også, ikke noe problem det. Jeg spiller alltid høyt, men ikke så det er forvrengning.

Du ER klar over at du MÅ høre forvrengning før høyttalerne går fløyten fysisk, eller?

På den annen side, så er vel ESK, eh... søple-serien...? Vil ikke kunne spille like høyt, kanskje, men vil fortsatt høre forvrengning før de blir blåst. Brukerfeil er et stikkord her, tror jeg.

Comment

Delte på 80 hertz på forsterkeren. Var ingen forvrening. Nå vet jeg ikke hvordan forvrening høres ut, men jeg hørte ingen ulyder før papplyden kom. Og når den kom justerte jeg volumet ned med engang.

Brukerfeil skal man ikke se bortifra, men hva kan jeg ha gjort gale da?

Comment

Hehe, når ulyden kommer, er det stort sett for seint å skru ned, ja... Hva du kan ha gjort feil? For høy gain på forsterkeren eller feil installasjon som gjør at høyttalerne ikke spiller så høyt de kunne spilt i rett installasjon, som gjør at du skrur opp for å få høyere volum, selv om høyttalerne ikke orker det? Enkelt...øh, vanskelig... forklart? Det er selvsagt også en mulighet at høyttalerne er rett installert og får uklippet/"ren" effekt hele veien, men rett og slett ikke klarer å spille så høyt du vil pga fysiske begrensninger. Det eneste som hjelper da, er å kjøpe kraftigere/bedre høyttalere, er jeg redd...

Det eneste jeg har sprengt med unntak av en sub med fabr.feil, var noe Focal-ræl (Polyglass 130v2), og det spilte ikke veldig høyt før det tok kvelden... Det meste annet jeg har hatt siden, har spilt høyere uten å krangle. Etter at en bekjent blåste flere Focal K2P-komponenter i samme periode (både delefiltre og diskanter), har jeg bare innfunnet meg med at det finnes en del andre høyttalere som brøler metal på gull guffe både bedre, og hvertfall høyere, enn Fuck-all (i normal prisklasse, kan ikke ta med f.eks. Utopia i beregningen, hehe...).

Menne... Digresjon til side, jeg tror neppe Hertz ESK holder høyere standard enn Focal-opplegget jeg hadde, for å si det sånn, så du har vel kanskje bare prøvd å tyne mer ut av dem enn de tåler/klarer?

Kjøp noe bedre neste gang... Blir billigere i lengden...

Comment

Working...
                X