Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optima Red Top vs Yellow Top

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Optima Red Top vs Yellow Top

    Som overskrifta sier... Noen erfaringer? Grunnen at jeg spør er at jeg var innom ei sjappe(som har med båt og gjøre) og vedkommede anbefalte IKKE Red Top til Bilstereo. Har brukt Red Top flere ganger,og ikke hatt noe problemer med de....
    Forresten solgte sjappa noen AGM-batteri som jeg ikke husker navnet på,men han sa det var Volta(eller Sønnak) som solgte de... Et AGM på størrelse med et "vanlig 60 ah" batteri kosta 1990,-.....
    Noen som vet navnet,og kan anbefale disse? Ska inn i min Søsters Volvo 360

    Bol
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    kommer helt ann på bilstereo bruken din det. Jeg brukte rød top uten problemer med moderat/lite strømtrekk i 2 år. batteriet satt i en sort saab fra stange 2-3år før den tid med JBL anelgg mener jeg, og einar fleisher har det ene av de 2 i golfen sin nå. hehe Men det tåler ikke dype utladninger på samme måte som det gule. Om det er noen annen forssjell med tanke på indre resistans, AH og CCA det vet jeg ikke..
    Last edited by LLH; 24-08-2009, 00:03.
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #3
      Har prøvd begge deler, merket ikke så mye forskjell... Men det var en ting jeg testet kun med det gule - nemlig å spille til spenningen ble så lav at CD-spilleren slo seg av - og motoren startet likevel! Ble veldig fan av yellow top etter det!

      Comment


      • #4
        det er først og fremst at yellow topp tåler større antall dypere utlandninger, ellers har jeg ikke andre ting som jeg har merket som forskjell av betydning -har brukt red topp siden de kom på marked men har en yellow topp som snart er 10år gammelt i daglig bruk.

        Kan ikke skjønne at han selgeren sa det.... fersking under opplæring?hehehe... men det har nok med den informasjonen som de har, hos optima leverandøren også står at de anbefaler yellow topp til bilstereo -selv om red topp holder i lange banner til over gjennosnitt bilstereo

        jeg har fått startet bilen med 6volt da jeg glemte lyset på miniboom...
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          Mulig jeg var uheldig da. Jeg hadde en Red Topp i noen måneder, men det tok fullstendig kvelden. Hadde ikke et veldig stort anlegg på den tiden, men nok til at det ble dyputladet noen ganger.
          Andreas Dibbern
          Ford Fiesta
          Takk til B2Audio
          B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

          Comment


          • #6
            Det var ikke ett sønniak maxxima 900 batteri dem hadde inne vel?

            Jeg vet ikke om det er like bra som yellow/red top batteriene, men jeg hadde ett slik i alta noen vintere. Bilen startet "lett" (var en god andre grunner til at jeg bruker "", men en annen bil i form med dette batteriet merket ikke kulden noe særlig.)

            Til bilstereo fungerte det helt greit, så lengre det ikke er noe som trenger kraftverk du skal ha baki, men "normale" greier, vil Maxxima holde greit.

            Hm, kom akkurat på at jeg kjører med et syre batteri nå.. Tror diselen trenger en oppgradering nå som vinteren nærmer seg.
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Originally posted by matador View Post
              -har brukt red topp siden de kom på marked men har en yellow topp som snart er 10år gammelt i daglig bruk.
              Har et Orange Top stående i bruksbilen. Har vel hatt det i... 11-12 år tror jeg? Har ladet det opp ÉN gang i løpet av den perioden; for noen måneder siden, etter bilen hadde blitt brukt til veldig mye småkjøring etter å ha stått en lengre periode... Kjøpte det av Glenn/Musical Transparency, vet ikke hvor lenge han hadde hatt det stående før jeg kjøpte det

              Comment


              • #8
                Etter min mening så er ett agm batteri så mye bedre til bilstereo, at jeg ikke ser behovet for å diskutere hvilket av optima som er best/værst til bilstereo.
                Bruk heller kronene på ett skikkelig batteri med en gang! Prisforskjellen er jo ikke så stor at det har særlig betydning..
                Optima var heftige saker da det kom, og det ikke fantes annet enn vanlige blybatterier, men det har skjedd litt med utviklingen siden det.

                Og ja, jeg har hatt både rødt, gult og blått optima tidligere.
                Last edited by Joakim; 24-08-2009, 13:30.
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Hva tror dere om disse Vison agm batteriene som Elutstyr selger?

                  Fine priser da...



                  http://www.elutstyr.no/product_info....roducts_id=729

                  http://www.elutstyr.no/product_info....roducts_id=730

                  Comment


                  • #10
                    Mulig jeg har misforstått,men har ikke kortslutningsstrømmen en del å si? :s
                    Jeg byttet fra Red Topp til Odyssey PC1500, og det er VELDIG stor forskjell! Dropp Red topp og gå for et skikkelig batteri først som sist!

                    Om du alikevel skal bruke 3500,- på batteri ville jeg nok sett på Oddysey PC2150S. Der har du et lite kraftverk!
                    Det kan vel hende du kan få en fin pris av installbay.no. om du spør pent
                    Andreas Dibbern
                    Ford Fiesta
                    Takk til B2Audio
                    B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                    Comment


                    • #11
                      Selfølgelig er ønsket 2 stk Odyssey-Batteri,men akkurat nå sier ikke pengboka det samme....
                      Men det var jo et spørsmål om hva som KAN brukes...
                      Planen er slik: Kjøpe et Optima Red Top,og et Odyssey PC 1200 eller 1500. Og Stinger batteri-isolator i mellom...
                      Var bare min uvitenhet om at jeg heller skulle bruke 7-800kr xtra på et Yellow-Top,og da kunne jeg jo heller ha kjøpt to Odyssey-batteri. Red Top ligger vel på rundt 1795,- og Yellow Top ligger vel på 2495,-

                      Det AGM-batteriet jeg har sett på hos den Marine-sjappa(Nautikk på Strandveien 110 på Finnsnes) var ikke Maxxima 900. Men det var ensfarget Grå/Lysegrå og ingen merke på det. Tror det var 75 Ampere,og det er jo en vurderings-sak om jeg kansje skulle prøve et slik et. Oppdretts-anleggene bruker disse påsto selger(som forresten var en Herremann midt i 40-årene). 1990,- for et slik et,og 2990 for et som var 100 Ampere.

                      Hva som er lite,medium eller stort strøm-forbruk er jo en diffus greie...men anlegget består pr.idag av ei monoblokk(Rockford T100001BD) og en 2-kanal(Rockford P600.2 som blir bytta ut med en T150004).
                      Dynamo er på 70 eller 80 Ampere og så er det en 1F kondis bak....
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment


                      • #12
                        Jeg hadde Red Top-batteri i en bil med 65A dynamo og >100A strømtrekk ved burping. Moderat anlegg, med andre ord... Hadde nok strøm i massevis, og lysene blinket aldri da jeg kjørte og spilte høyt. Red Top kan levere mye mer enn de fleste trenger til normalbruk, så skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem. Bør holde fint til det du har, selv om du oppgraderer en del også...

                        Om du vil bruke mer penger på et AGM-batteri er jo opp til deg. Syns 1795,- for Red Top bør være et greit kjøp (men til info - da jeg sjekket pris på Yellow vs Red Top for noen år siden, kostet de det samme for lik størrelse). Og pass på å få polene på rett sted, de kommer i mange utførelser.

                        At det har skjedd en del på batterifronten kan godt hende, men Optimabatterier er ikke veldig dyre, og har veldig lang holdbarhet, og gjør dermed det de skal i mange, mange år. Velutprøvd og fint. Pluss at de ser tøffe ut (etter mitt syn).

                        Comment

                        Working...
                        X