Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken forsterker er dette?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken forsterker er dette?

Hei.

Når jeg kjøpte bilen min så fikk jeg med denne forsterkeren.
    Er det noen som vet hvilket merke det er, og hva den brukes til (subb, høyttalere).
    Noen som vet hvor sterk den er?

Hehe. Litt irriterende at det ikke står noen ting på den.

Takker for svar

Fikk litt deja vu feeling av disse bildene og trådtittel, hehe..

se her du Hvilken forsterker er dette?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
      Fikk litt deja vu feeling av disse bildene og trådtittel, hehe..

se her du Hvilken forsterker er dette?
      Se der ja. Biltema å greier å greier. Takk skal du ha

Comment

Hehehehe. Snakker om Deja vu ja

Var sikker på dette var min tråd så jeg skjønte lite da jeg så navnet til trådstarter hehe
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Om du skal bruke den, kjør så lav motstand som mulig. Det er jo tross alt Biltema, og når den holdt og fortsatt fungerer etter at jeg brukte den i uker på 0.5 ohm, kan du like gjerne kjøre den lavt du også og ha det litt moro med den

Bruker den nå i garasjen sammen med et Kinetik batteri og driver noen 8"-ere. Gir helt ok lyd og nok av effekt tross størrelsen. Men kjører du den i 0.5 ohm ryker sikringen. Jeg satt bare inn en 30amp sikring jeg. Holder fint det. forsterkeren har overtemp vern så det skal nok mye til for å skape brann

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Originally posted by DDaudio.no View Post
            Om du skal bruke den, kjør så lav motstand som mulig. Det er jo tross alt Biltema, og når den holdt og fortsatt fungerer etter at jeg brukte den i uker på 0.5 ohm, kan du like gjerne kjøre den lavt du også og ha det litt moro med den

Bruker den nå i garasjen sammen med et Kinetik batteri og driver noen 8"-ere. Gir helt ok lyd og nok av effekt tross størrelsen. Men kjører du den i 0.5 ohm ryker sikringen. Jeg satt bare inn en 30amp sikring jeg. Holder fint det. forsterkeren har overtemp vern så det skal nok mye til for å skape brann
            Dette mener jeg er det mest useriøse tipset jeg har sett på meget lang tid. Du som er forhandler bør vite bedre enn dette...
            __________________________________________________ __________
            Kristoffer Kåsin
            Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

Comment

Originally posted by Kaasin View Post
              Dette mener jeg er det mest useriøse tipset jeg har sett på meget lang tid. Du som er forhandler bør vite bedre enn dette...
              Neida, fordi det bare er en biltemaforsterker, og derfor er det ikke så nøye i utgangspungtet, den er ikke noe bra på noe sett å vis (Antar jeg, aldri hørt den) , fordi det er, netopp biltema

Tror det var DD`s synspungt
              Mvh Even S. Jensen
              Tlf 41091189
              Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Enig med Even, jeg hadde faktisk tenkt til å skrive at det var et av få fornuftige innlegg fra DD-guttemannen noensinne. ^^

Er det billig, kan man like gjerne ha det gøy mens man dreper det. Og dø, det gjør det - før eller siden. Helst før, når det er crap...

Comment

Originally posted by evensvee View Post
                  Neida, fordi det bare er en biltemaforsterker, og derfor er det ikke så nøye i utgangspungtet, den er ikke noe bra på noe sett å vis (Antar jeg, aldri hørt den) , fordi det er, netopp biltema

Tror det var DD`s synspungt
                  Originally posted by Miniboom View Post
                  Enig med Even, jeg hadde faktisk tenkt til å skrive at det var et av få fornuftige innlegg fra DD-guttemannen noensinne. ^^

Er det billig, kan man like gjerne ha det gøy mens man dreper det. Og dø, det gjør det - før eller siden. Helst før, når det er crap...
                  Var dette jeg prøvde å få fram ja, så da får jeg bare beklage til deg, Kaasin hvis det fornærmet deg

Comment

Originally posted by DDaudio.no View Post
                    Var dette jeg prøvde å få fram ja, så da får jeg bare beklage til deg, Kaasin hvis det fornærmet deg
                    Det har ikke noe med meg å gjøre. Det handler om at du anbefaller noen å laste en forsterker i lavere last enn den tåler, for så å si at hvis sikringen går så er det bare å sette i en større en. Det er den raskeste veien til å brenne opp forsterkeren. Ikke kun ved termisk overbelastning, men ved at komponenter kortslutter og tar fyr. Så det er samme faen om det kun en er Biltema forsterker, men en kan si at en kan godt ødelegge forsterkeren fra DD også, siden det kun er elektronikk.
                    Kanskje du burde la være å kommentere i alle tråder, hvis du ikke har noe fornuftig å komme med..
                    Kristoffer Kåsin

Comment

(...) pjatt, pjatt (...) Det handler om at du anbefaller noen å laste en forsterker i lavere last enn den tåler, for så å si at hvis sikringen går så er det bare å sette i en større en. Det er den raskeste veien til å brenne opp forsterkeren. Ikke kun ved termisk overbelastning, men ved at komponenter kortslutter og tar fyr. Så det er samme faen om det kun en er Biltema forsterker, men en kan si at en kan godt ødelegge forsterkeren fra DD også, siden det kun er elektronikk.
                      Kanskje du burde la være å kommentere i alle tråder, hvis du ikke har noe fornuftig å komme med..
                      Ikke at det gjelder Biltemaforsterkeren, men jeg hadde en Phoenix Gold-forsterker med 25A sikring, hvor det sto i manualen at den kunne brokobles i 2 (om ikke 1?) ohm, men da måtte sikringen byttes til 30A eller noe sånt. Altså større enn hva som sto spesifisert på siden av forsterkeren, og hva som sto der originalt.

Dessuten kan du fint laste de fleste forsterkere ned i f.eks. 0,25 ohm, så lenge du ikke overstiger temperaturen (effekten) kretskortet og komponentene tåler - ikke at det er så lett å vite, men går an å bruke huet. Om forsterkeren går varm i 4 ohm, så driter man i å laste lavere. Blir den ikke lunka engang, kan du fint gå ned til 2 i de fleste tilfeller.

Husk at det er strømmen gjennom spolen som flytter den, ikke spenningen over den... og når du laster forsterkeren lavere, øker strømmen... så om du kan øke strømmen innenfor det komponentene tåler (selv om spesifikasjonene tilsier mindre), så hvorfor ikke? Mer effekt, "gratis" (ja, forvrengning osv. øker, huff og huff). :P

At forsterkeren tar fyr og brenner opp er det vel ikke så veldig stor risiko for, med mindre den blir så varm at den antenner teppene i bilen. Sist jeg sjekket er ikke stål/aluminium det som tar lettest fyr på egenhånd. Men klart, komponentene kan ryke om man kjører dem varme nok.

Og ikke minst - at det er en vågal anbefaling til noobs får stå for fyrens egen regning. ^^

Comment

Poenget er at komponentene inne gjerne kan ta fyr ved lave temperaturer i chassiet til forsterkeren. Enkelt komponentene er ofte ikke designet for at en skal kjøre 4-8 ganger så mye strøm som spec sier. Og kretskortet kan ta fyr og gi stygge flammer. PCB brenner godt og vil lett sette fyr ting som er i nærheten. Husk at det er varme gasser som setter fyr på ting, og en forsterker er ikke gasstett.

En kan godt mishandle en forsterker, men ikke skift sikringen med en større en det skal være der. Det kan gi en brannfelle. Men det kan hende at jeg som er sivilingeniørstudent med brannemner har fått litt for mye sikkerhet rundt brannfare stappet i meg.
                        Kristoffer Kåsin

Comment

Høres sånn ut. Hva med bruk sunn fornuft og ha det morro. Om en putter større sikringer i er det ikke verre enn å være obs på at det "kan ta fyr".
                          Eirik Gundersen

Comment

Originally posted by Session View Post
                            Høres sånn ut. Hva med bruk sunn fornuft og ha det morro. Om en putter større sikringer i er det ikke verre enn å være obs på at det "kan ta fyr".
                            Nettopp. Det er forskjell på å være forsiktig mann, og å sitte og ...øh... tisse. Eh. Mann. Eller noe sånt.

Comment

Poenget er at komponentene inne gjerne kan ta fyr ved lave temperaturer i chassiet til forsterkeren. Enkelt komponentene er ofte ikke designet for at en skal kjøre 4-8 ganger så mye strøm som spec sier. Og kretskortet kan ta fyr og gi stygge flammer. PCB brenner godt og vil lett sette fyr ting som er i nærheten. Husk at det er varme gasser som setter fyr på ting, og en forsterker er ikke gasstett.

En kan godt mishandle en forsterker, men ikke skift sikringen med en større en det skal være der. Det kan gi en brannfelle. Men det kan hende at jeg som er sivilingeniørstudent med brannemner har fått litt for mye sikkerhet rundt brannfare stappet i meg.
                              Har nå aldri hørt om en forsterker som har lagd brann, og her på forumet finnes det jo folk som laster forsterkerne sine veldig mye mindre enn det dem tåler. Og du ser jo selv hvor mye du vil laste den i, sier bare at det er jo utrolig mye gøyere med 2x600W istedenfor 2x200W. Kjørte den på 9515g sub med 0.5 ohm, og det spilte noe helt sinnsykt i forhold til den lille forsterkerens størrelse og spesifikasjoner. Ble varm men aldri farlig varm og den slo seg av når den ble for varm og skrudde seg på når jeg skrudde ned volumet.

Men bare å kjøre den i 2 ohm om du ønsker det. Var bare et lite tips, ettersom mange tror at en forsterker ryker om du bare såvidt er under anbefalt last.

Personlig kjører jeg DDM3 (en forsterker til 14990,-) med halvparten last av hva den "tåler". Og det helt uten problemer. Jeg hadde ikke tatt sjansen på dette om "rasfaren" var stor. Selvsagt kan det gå i stykker, men det skal litt til, og den forsterkeren du har der, har jeg selv testet for dette med stor suksee

Comment

Working...
                              X