Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor er det blitt av Morel.no?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by DDaudio.no View Post
    Jo men da må jeg jo gi fra meg domenet...

    Det gjør jeg jo ikke uten god grunn eller pris såklart. Elutstyr har jo ikke stjelt domenet såvidt jeg har forstått

    EDIT: Håkon, man må ha et foretak for å kjøpe .no domene, og man kan ikke bruke et domene uten å kjøpe det. Så her har tydeligvis "morel.no" solgt domenet sitt eller sagt det opp. Men kan jo ikke si noe sikkert ang. dette, men det var min første og mest logiske gjetning hvertfall.

    Betaler 360,- i året for DDaudio.no og ingen kan bruke det før jeg selger det, sier det opp etc.
    Du svarer jo ikke hva Haakon O. spør om.

    Du eier DDaudio.no, ja, men han mente vel at det er samme problemstilling om noen kjøper et ANNET domene som bruker ordene "digital designs", for å selge andre merker.

    Det blir som om Expert selger Miele via "Expert.no", mens Elkjøp selger Whirlpool, men har registrert "Miele.no".

    Get it? Ikke en ulogisk sitasjon for deg?

    Comment


    • #32
      Originally posted by Elutstyr.no View Post
      Her kommer du med mye rart, skal jeg virkelig gi vekk domenet til deg for at du skal lage en nettside med link til bilradiosenteret?
      Ja, og jeg vil så klart overta de årlige kostnadene også. Kan kjøpe domenet for 110,- av deg, jeg.

      Originally posted by Elutstyr.no View Post
      Hvis vi ville linket til de, så hadde jeg da klart å gjøre det helt for meg selv?
      Poenget er at du selvsagt ikke vil linke til dem, for du er en kynisk markedsføringshai som benytter enhver anledning til å suge til deg kunder - fullt lovlig, KANSKJE (mer om det lenger ned) men JEG syns det er en sleip måte å kapre kunder på. At DU ikke ser noen problemer med det er jo åpenbart idet du velger å opptre slik du gjør, men JEG benytter min ytringsfrihet til å si det er idiotisk. At du faktisk har magemål til å ta til motmæle, sier mye om hvor frekk du er.

      Originally posted by Elutstyr.no View Post
      Vi har selvsagt ikke betalt 500 kroner for å registere domene, det er kanskje lenge siden sist du gjorde det, men nå koster det 110,-. Årlige utgifter er 90,-
      Å påpeke bagatellmessige detaljfeil hva prisen angår, styrker ikke saken din. Spar meg. Som om snyltingen din er bedre når det koster 90,- i året, istedenfor 500,-? (For øvrig regnet jeg feilaktig med kostnadene til webhotell hos min leverandør! :P).

      Originally posted by Elutstyr.no View Post
      Med tanke på at det er 1500 norske linker til morel.no, linker som gjør at kanskje noen tar seg tid til å se på våre merker istedenfor, så er det god butikk for oss.
      Ok, tenk seriøst over dette:

      Morel-domenet (altså et domene med et navn relatert til en merkevare, men som du kun selger konkurrerende produkter til), er ledig, men får fortsatt mange søk/treff pga tidligere eier. Du vil ha disse søkerne inn på din side, og kjøper domenet. Med andre ord, de som skriver www.morel.no for å kjøpe produktene derfra, kommer til din side, som ikke tilbyr noe av produktene normalt forbundet med merkenavnet Morel - kun konkurrerende, tilsvarende produkter. Altså har du benyttet et merkenavn du ikke har noen relasjoner til overhodet, for å skaffe deg flere kunder. Det er knappest noe som likner god markedsføringsskikk, vel?

      Dersom www.morel.no fortsatt tilhørte Bilradiosenteret/Norsk Elektroakustikk eller hva de enn kaller seg nå - og du hadde registrert domenet "(www.)wwwmorel.no" (altså uten første punktum der med vilje), kunne faktisk eieren av www.morel.no gått til sak mot deg - og vunnet. Saken er jo i praksis den samme. Du tilegner deg besøkende som ikke hadde tenkt seg til DIN nettside i utgangspunktet. Eksakt samme utfall, altså. Verdt å merke seg i denne sammenhengen.

      Relatert: Les LINKEN.

      Legg spesielt merke til følgende sitat:

      "Dommen slår fast at det åpenbart er villedende overfor nettbrukerne å registrere nettadresser som representerer feilstavinger av kjente merkevarer. Vi mener det er etisk galt å prøve å lure våre brukere på denne måten. "

      Jeg ser ikke hvordan du skiller deg fra de andre domenenavnpiratene - faktisk er du hakket verre, da du ikke bare har et domene som likner med en feilstaving - du har faktisk overtatt det aktuelle domenet for egen, villedende, markedsføring. At domenet er ledig bør vel ikke spille noen rolle. I tilfeller der folk har registrert domener på andres merkenavn/firmanavn for å tjene penger på trafikken/forvirringen, har det altså hendt at de har blitt idømt pålegg om å overføre domenet til de som "burde vært" rettmessig eier, med andre ord er det ting som taler for at de har opptrådt uetisk, syns du ikke?

      Uten å si noe for sikkert, er jeg sikker på at det er visse etiske retningslinjer for god forretningsskikk som blir brutt her, og jeg vil sende en mail til Forbrukerombudet hvor jeg etterspør en redegjørelse for hvor grensen mellom etisk og uetisk markedsføring går i dette tilfellet. Jeg oppfordrer herved alle med samme innstilling til å gjøre det samme.

      For øvrig er Forbrukerombudets rolle beskrevet som følger:

      "Forbrukerombudet (FO) skal, ut fra hensyn til forbrukerne, føre tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester skjer i samsvar med markedsføringsloven."

      Og, hey, i markedsføringsloven §7, står følgende:

      "(...) Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet."

      - Jeg antar at å bruke et konkurrerende merkenavn for å få kunder over til sine egne produkter, er egnet til nettopp dette, og du sier jo også selv at du har overtatt domenenavnet nettopp for å få flere salg (eller ordrett, at "det er god butikk for oss".

      Nytt sitat, samme paragraf:

      "Det er også villedende dersom markedsføring av en ytelse, herunder sammenlignende reklame, forårsaker forveksling med en konkurrents ytelse eller varemerke, handelsnavn eller andre kjennetegn."

      Idet du innrømmer å benytte www.morel.no for å gjøre "god butikk", er det åpenbart at du driver med en bevisst villedning av kunder som leter etter Morel-produkter, og det strider etter min mening imot etisk markedsføring, og kanskje også mot markedsføringsloven §7? Det hadde vært noe, du.

      Originally posted by Elutstyr.no View Post
      Og jeg ser ikke noe skittent med dette.
      Nei, det har vi skjønt.

      For øvrig kan jeg trekke en parallell til gråimport, som ble bannlyst så opp og i mente av mange, både her og på Bilforumet, for lenge siden. Da dreide problemet seg om at de som offisielt importerte og solgte f.eks. Kicker, brukte penger på markedsføring for å fremme eget salg, men at de som drev gråimport nøt godt av samme markedsføring. Hvordan er dette annerledes? Morel har blitt et velkjent merke i Norge, og det er naturlig at man i alle fall IKKE kommer til en konkurrent når man skriver www.morel.no i nettleseren. Ærlig talt.

      Uansett lovligheten av det eller ei... om du eier wwwmorel.no slik domenepiratene gjør ting, eller om du overtar hele www.morel.no, så mener jeg at så lenge du selv kun selger konkurrerende produkter til det kjente merkenavnet Morel, så har du OM IKKE ANNET skapt rom for diskusjon, og må finne deg i å bli kalt... vel, "snuskete". Hvertfall av meg.

      Comment


      • #33
        Og glemte å skrive følgende, for å lage et eksempel:

        Om jeg har en nettbutikk som selger f.eks. utelukkende Hertz-produkter (for enkelthets skyld). Er det da greit at jeg kjøper (gitt at de var ledige, altså) domener med andre merkenavn som Alpine.no, Rockfordfosgate.no, JVC.no, Sony.no, Pioneer.no, Fusion.no, Audison.no (osv osv osv) og linker dem til min egen side?

        Jeg innbiller meg at selgerne/importørene av de andre produktene ville protestert.

        Dessuten - at Morel-Pål/bilradiosenteret er en liten aktør, gjør kanskje at han ikke ville vunnet frem på samme måte som et internasjonalt konsern, men det må jo gå an å tenke selv. Jeg er mot overformynderi, lover og regler, påbud/forbud for/mot hver minste lille ting, men saker som denne viser jo at vi trenger et lovverk som beskytter selv små aktører mot å bli utnyttet av konkurrenter.

        Om Elutstyr hadde vært mindre opptatt av å mele sin egen kake, og vært oppriktig glad for et mangfold i form av konkurrenter (tviler dessuten på at bilradiosenteret er den største trusselen), så hadde domenet forblitt ledig. Så enkelt er det.

        Comment


        • #34
          Du er meg en skrue du :-)

          Ikke så mye å gjøre i Holmestrand på en søndag kanskje?

          At du kaller meg sleip, mens du i samme innlegg truer til deg domenet ved å sende mail til forbrukerombudet synes jeg nesten er litt morsomt

          Jeg tror ikke jeg villeder/lurer noen kunder med dette, da jeg tror folket ute i Norges land skjønner forskjell på en focal høyttaler og en morel høyttaler før de eventuellt kommer så langt at de bestiller den.

          At/om vi selger noe mer pga et ledig domene er vanskelig, om ikke umulig å bevise/motbevise.

          Den siste som får domenet er ihvertfall deg :-) Jeg regner med det er derfor du engasjerer deg slik i saken.

          Da har jeg vel egentlig sagt mitt siste ord i denne saken.

          Comment


          • #35
            Si meg en ting miniboom, har morel pål sugd deg eller? Hvem bryr seg egentlig om bagateller som dette? Du får kjøpe focal.no og se om det bryr noen at du peker det til what ever... focal.no er forøvrig tatt av et megler firma.. fy faen jeg blir grinete asså!!!
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #36
              Føler at mange her ikke har hatt mye utbytte av religions- og etiktimene gitt..
              Det som jeg reagerte på var at tråden startet med at linken ikke var i bruk og plutselig var den kjøpt opp av noen her på forumet.

              Men jaja, slik er nå engang verden vi lever i blitt..
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #37
                Originally posted by Erik André View Post
                Si meg en ting miniboom, har morel pål sugd deg eller? Hvem bryr seg egentlig om bagateller som dette? Du får kjøpe focal.no og se om det bryr noen at du peker det til what ever... focal.no er forøvrig tatt av et megler firma.. fy faen jeg blir grinete asså!!!
                Personen er jo likegyldig i saken, men jeg er jo Morel-fan og liker ikke å se at potensielle Morel-kunder skal bli lurt til å kjøpe annen dritt. Det er ikke nødvendig å bli ufin, Erik.

                Dessuten vet du, av alle, utmerket godt at jeg bare liker å provosere.

                Comment


                • #38
                  Jeg er vel umoralsk og skitten jeg også da, siden jeg eier soundstream.no, earthquake.no, trutechnology.no og pitbike.no. Dette på tross av at jeg ikke selger noen av merkene/produktene......
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #39
                    du er skitten av HELT andre grunner Pål
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Elutstyr.no View Post
                      Pjatt pjatt
                      En skrue tåler jeg å bli kalt.

                      Vet du, det er ikke mye å gjøre her i dag, så derfor har jeg tid til å engasjere meg litt. Men om du tror jeg at TRUER til meg domenet, tar du feil. Jeg tilbyr meg å kjøpe det, om du vil selge det, der stopper min vilje til å forsøke å få eierskap/rettigheter til domenet. Men jeg hadde blitt imponert om du bare avsluttet det, eller fjernet linken til din egen side. Du vet. Viste litt god forretningsskikk?

                      Å sende mail til forbrukerombudet var ikke noe jeg gjorde for å true til meg domenet, det var fordi jeg syns du opptrer useriøst, og at jeg håper de kan se på om hvorvidt det er villedende og dermed lovstridig, eller ei. Jeg har vel ikke noen forventninger til at de skal gjøre noe med det, men da har jeg i alle fall prøvd det jeg kan.

                      Igjen, som Morel-tilhenger (av høyttalerprodusenten, ikke den norske importøren som sådan), så skulle jeg gjerne sett at du brøt linken. Har så klart ikke tenkt til å forsøke å tvinge deg til noe som helst, jeg står ikke i posisjon til noe slikt.

                      Fortsatt god søndag!

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by InstallBay View Post
                        Jeg er vel umoralsk og skitten jeg også da, siden jeg eier soundstream.no, earthquake.no, trutechnology.no og pitbike.no. Dette på tross av at jeg ikke selger noen av merkene/produktene......
                        Nå har du vel på et eller annet punkt vært tilknyttet disse produktene, og ikke kjøpt domenene med kun "easy money" i øyemed.

                        Samtidig kunne du jo kontaktet de som selger/importerer det, og spurt om de ville kjøpe det? De har vel ikke så mye nytteverdi for deg lenger?

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                          du er skitten av HELT andre grunner Pål
                          Ehm. Dette må være intern installbay-humor. Hva GJØR dere på bakrommet der, egentlig?

                          Nei, vent, jeg vil egentlig ikke vite svaret! :P

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Miniboom View Post
                            Nå har du vel på et eller annet punkt vært tilknyttet disse produktene, og ikke kjøpt domenene med kun "easy money" i øyemed.

                            Samtidig kunne du jo kontaktet de som selger/importerer det, og spurt om de ville kjøpe det? De har vel ikke så mye nytteverdi for deg lenger?
                            Har ikke blitt kontaktet av noen vedrørende domenene, så jeg har igrunn aldri gitt det en tanke.
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #44
                              Kall en spade en spade...

                              Selvsagt er det grådig , sleipt og respektløst å registrere seg som førstemann på feks nettkatalogen når man ikke har noe med det som det googles etter. Finnes det noen tvil om det ?
                              Når jeg skal finne ut hvor jeg kan skaffe info om eller kjøpe noe så ønsker jeg selvsagt ikke å komme til noen som driver med noe helt annet.
                              Jeg googlet earthquake.no og kom rett til nettkatalogen med først treff på installbay. Det betyr at jeg må kaste bort tiden min på å rote rundt på installbay sine sider for så å finne ut at jeg har blitt lurt..Installbay har jo ikke earthquake, men fanger kunder ved å lure folk til å tro at de kan finne det der.
                              Minner meg om Bangkok, hvor man spør noen om veien til et hotell og så blir guidet til hotellet til onkelen til den du har snakket med..
                              For meg er dette ren sabotering av det fantastiske mediumet internett. At det kan være lønnsomt å være uærlig og villedende er udiskutabelt, men man trenger ikke respektere det.
                              Siden jeg tilllater meg å kritisere eieren av dette forumet så vil jeg Kiss some ass jeg også, som alle dere andre, ved å Takke for et flott forum. Bilstereoforumet er gull verdt. (Sikkert bokstavlig talt for installbay)
                              Hvem vet, kanskje det er nødvendig å drive slik villedende annonsering for å overleve i dagens samfunn ?
                              (håper pål bryng tåler en støt og at profilen min ikke blir slettet nå!)

                              Comment


                              • #45
                                Du kan ha akkurat de meningene du vil for meg, ytre dem skal du også få lov til

                                Men nå har vi vært importør for de merkene jeg har domene til, og så lenge ingen har villet kjøpe de, så har de blitt værende der de er. Ser hverken noe sleipt eller grådig med det. Jeg er helt åpen om saken og de som måtte ønske et av domenene må gjerne komme med et bud Tror hverken soundstream eller earthquake domenene er noe vi tjener penger på, for å si det sånn.

                                Dette er nok andre enn meg som tjener godt på dette forumet. Som du sikkert har lagt merke til, så er ikke vi de som markedsfører oss mest her inne. Ikke starter vi spesielt mange tråder heller, slik mange andre her inne gjør. Så tror nok igrunn jeg kunne brukt tiden og pengene mine på annen markedsføring enn dette. Forumet ble startet fordi bilforumet var så elendig på bilstereo som det det var. Hverken mer eller mindre.

                                I internettets spede barndom var det flere domenepirater som tapte stort i retten på domenepirateri. De kjøpte opp bl.a dnb.no rett foran nesen på dnb. Så krevde de 500.000 kr for domen de selv hadde betalt 500 kr for uka før


                                BTW: den registreringen som ligger på nettkatalogen er gammel og utdatert. Vi har dessverre alt for mange slike katalogoppføringer som ikke har blitt endret eller gjort noe med i årenes løp. De går sin vante gang. Kanskje noe vi burde ta tak i snart det der
                                Mvh
                                Pål Andréas Bryng
                                Bilstereosenteret.no
                                Vi forhandler bl.a.:
                                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                                Følg oss på Facebook
                                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                                Comment

                                Working...
                                X