Announcement

Collapse
No announcement yet.

spon vs. mdf

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• spon vs. mdf

skal lage kasse til 16" min. spiller det noen rolle om jeg bruker sponplate kontra mdf? sånn jeg har gjort nå så har jeg brukt spon som er smørt med polyester. Noen som kan si fordeler/ulemper med det forskjellige matrialene?
    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Originally posted by biffen071278 View Post
    skal lage kasse til 16" min. spiller det noen rolle om jeg bruker sponplate kontra mdf? sånn jeg har gjort nå så har jeg brukt spon som er smørt med polyester. Noen som kan si fordeler/ulemper med det forskjellige matrialene?
    Spon er mykere enn mdf og svinger lettere med bevegelsene fra subben. Men med litt avstivere så er nok forskjellene ganske små.
    Begge deler er langt bedre enn glassfiber mtp lyd. Glassfiberen har en tendens til å synge med.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

ok. skal bygge ny kasse som sagt. (Forhåpentligvis den siste til golfen på en stund) så greit å bruke det beste. Men mdf er vel sånn ca 3 ganger dyrere enn sponplater.
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima

Comment

Om du bruker 250,- eller 500,- på materiale er vel ikke så farlig?

19mm mdf som jeg kjøpte sist for godt under 500,- plata, er jo veldig fint å arbeide med kontra spon fant jeg ut!

Finere støv, men finere resultat også...
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

hehe koster 129kr plata for spon 22mm men kan være jeg tar en tur til bahaus i drammen å handler noen plater. var hvertfall 259 for plata sist jeg var forbi. alltids noe annet man har bruk for der å. Vet at jeg kommer til å ha bruk for mer til kasse senere i passaten...

Comment

Om du peiler deg inn på spon, kan du jo godt gå¨for en plate med" ekstra" kvalitet. Plata er vannfast, mye hardere og mye glattere i overflaten. Og MYE dyrere.
            Raymond Pedersen

Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
            Tar det som det kommer, og løser det som det går.

Comment

bruker mdf selv tenker når man først har brukt så mye penger på resten av anlegget kan man like godt kjøpe skikkelig materiel også
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

Comment

sant det men har blitt endel kasser siste året så har derfor "#bare" brukt spon. Nå satser jeg på ei kasse jeg skal ha en stund...

Comment

Originally posted by biffen071278 View Post
                  sant det men har blitt endel kasser siste året så har derfor "#bare" brukt spon. Nå satser jeg på ei kasse jeg skal ha en stund...
                  da bygger du i MDF husk at en plate mdf er dobbelt så stor som en Spon da
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Working...
                  X