Jeg blir litt mett av trådene om demping her inne når det gjelder å bli kvitt veistøy... Masse anbefalinger (bimast-splen-bimast-sandwich som "det beste" f.eks.), men det virker som om det er mye synsing. Finnes det noe sted noe tall på hvor mye dempeeffekt man faktisk får ut av slik demping? Hvor mange dB reduksjon i veistøy ved standard hastigheter oppnår man? Er det noen som har tall i det hele tatt, og ikke bare synsing som "jeg syntes det hjalp mye..."
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Demping av veistøy (igjen...) - noen som har tall?
Collapse
X
-
Umulig å gi noen tall da det er enorme variasjoner fra bil til bil.
Men er vel ikke synsing det å anbefale å først vibrasjonsdemping og så f.eks SPLEN matter oppå der igjen for å dempe støy. Det funker som faen, men tviler på at noen har målt dette i praksis..Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
-
Jeg har noen gamle amerikanske bilstereoblader der de har testet/målt veistøy før og etter demping med forskjellige produkter og lagt ut resultatene, men det går jo ikke ann å se på dette og overføre resultatene til en helt annen bil. Det blir helt sikkert større forskjell i db om du legger to lag med vibroplast i en fiat uno fra 80 tallet enn om du legger to lag vibroplast i en 2009 modell bmw 7-serie. Derfor kan ikke produsentene reklamere med at produktene demper med så og så mange db eller prosent, da dette endrer seg totalt fra bil til bil.[URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]
Comment
-
Så den eneste grunnen jeg har til å bla opp med flere tusen kroner og en haug med arbeidstimer er at det ifølge påstander "funker som faen"? Hvor vanskelig kan det være å gi noen eksempler fra noen forskjellige biltyper? Selvfølgelig er det stor forskjell fra bil til bil, men det hadde jo holdt med noen "typiske" biler, noen som er godt dempet fra før av, noen som er elendige blekkasser og noen som er midt på treet...
Men jeg skjønner jo at det holder for de fleste at andre påstår noe, det gjelder jo det meste her inne har jeg sett...
Comment
-
Dessverre er det vel få som har tilgang på flere biler og spesielt til å dempe og måle før og etter på en måte som gir pålitelige målinger. Derfor må du nesten bare stole på utsagnet "funker som faen". Om du er skeptisk kan du droppe dempinga, men jeg mener nå at du får merkbare resultater allerede med moderat demping på strategiske plasser. Da tenker jeg dører, bagasjerom og i noen biler tak.
Men du får mindre og mindre igjen for pengene jo mer du spytter inn.. Når de verste plassene er dempet så får du mindre utbytte andre steder. Så de første pakkene gir deg mest om de plasseres riktig.
Og hva som fungerer i din bil må du da klare å finne ut av sjøl. Bare å lytte hvor du får mest støy fra og ta det derfra. I min bil hadde jeg forferdelig veistøy fra b-stolpene. Inni stolpen var det dårlig plass så jeg la et lag vibroplast på selve stolpen og SLPEN 3008 på dekselet til stolpen. Resultat: helt tyst og støy fra andre steder tok overJonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Hehe, ja, det blir vel fort til at man demper det som bråker mest, så demper man det som da blir mest fremtredende - og så videre...
For å ta et eksempel: PT Cruiser'n var ganske stillegående, men jeg dempet dørene hovedsaklig pga oppgraderingen av midbass-elementer. Jeg festet to store biter M1 midt på ytterplata, og en tilsvarende stor bit på midten av disse igjen. Så dempet jeg baksiden av innerdøra (altså den siden som vender mot ytterplata), og tettet alle hullene i innerdøra med duct tape (heldekkende), brukte stiv, tykk papp for å stive av, og et nytt lag med heldekkende duct tape. Bør unngå fukt i pappen da, og det ble veldig stivt. Det var så svære hull i innerdøra, at jeg kom ikke på noe annet fornuftig å tette med der og da.
Stivet også opp rundt elementet med MDF-plate.
Det ble veldig stille i bilen etter dette! Men så kjøpte jeg 18" m/ 225/40-18.. Så nå kommer veistøyen fra torpedoveggen/hjulbuene isteden... Så er spørsmålet om jeg skal gidde å dempe der, bare for å legge merke til mer støy fra et annet sted. Hehe...
Meeeen... jeg har stort sett musikken på rett under maks, så hører ikke en dritt av veistøy uansett.
Comment
-
http://www.dynamat.com/download/2010...heet_Print.pdf
I gjennomsnitt 5,37db ved 70mph. I følge produsenten.
Jeg tror du skal lete lenge etter forumbrukere (dvs vanlige privatpersoner) som driver med å teste ut mange forskjellige biltyper for å lage gjennonsnittlige målinger før og etter å legge x antall kroner ut på støydemping i de respektive biltypene.
Du får heller søke på de forskjellige produsentene sine info/hjemmesider, de har vel gjennomført disse testene du etterlyser og sannsynligvis lagt ut resultatet. For mitt vedkommende har den beste effekten av støydemping vert å ha fjernet resonanser og skrangling i dørsider og paneler når jeg spiller høyt, det har mye mer å si for min del enn om veistøyen er 74 eller 71db når jeg kjører rundt uten musikk på, som er ca aldri.
EDIT: her er en rekke tall på forskjellige biltyper, søker diu videre selv på alle de andre produsentene, så får du sikkert en grei oversikt, du får ta tallene med så mange klyper salt det trengs, Dynamat konkluderer her med 41% more music i en Honda Element..
http://www.dynamat.com/technical_technical.htmlLast edited by Haakon O; 14-10-2009, 12:13.[URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]
Comment
-
-
Originally posted by addey View Post(...) går man på synsing blir det sjeldent korrekt...
At "X" antall lag av dempematte "N" i dørene eksempelvis normalt senker støynivået med "Y" antall dB, kan jo være en fin tanke, men... med så mange variabler det er snakk om i bilstereoverdenen, er det gitt at det VIL være til dels store forskjeller fra bil til bil, både hva gjelder installasjon av lydkilder og eliminering av støykilder. Så noen mer eller mindre nøyaktige mål for sammenlikning selv mellom to tilsynelatende identiske biler, er vel ikke noe jeg hadde festet særlig lit til uansett.
Det som funker er å prøve selv, eller å lære av andres praktiske erfaringer. Man kan bruke timesvis på å diskutere teori, og folk kan si at det vil - eller ikke vil - fungere i praksis. Så opplever man gjerne det stikk motsatte når man prøver selv.
Comment
Comment