Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva spiller best? Mest trøkk? :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Men nå er en lyspære og en sub to veldig forskjellige gjenstander

    En sub har aldri effekt! 1000w betyr at den kan potesielt tåle 1000w kontinuerlig i rett kasse. Og en sub som tåler 2000w vil ikke spille dobelt så høyt selv om den tåler dobbelt så mye effekt. Dette fordi følsomheten gjerne blir dårligere når spolen blir større = større effekttoleranse.

    Og kassen elementet står i er egentlig det som bestemmer lydtrykket. Billigste måten å få mer trykk på er å bygge skikkelig kasse til subbene sine.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Hifonic View Post
      Men nå er en lyspære og en sub to veldig forskjellige gjenstander

      En sub har aldri effekt! 1000w betyr at den kan potesielt tåle 1000w kontinuerlig i rett kasse. Og en sub som tåler 2000w vil ikke spille dobelt så høyt selv om den tåler dobbelt så mye effekt. Dette fordi følsomheten gjerne blir dårligere når spolen blir større = større effekttoleranse.

      Og kassen elementet står i er egentlig det som bestemmer lydtrykket. Billigste måten å få mer trykk på er å bygge skikkelig kasse til subbene sine.
      Fullstendig klar over alt dette, men ingenting du sier motbeviser utsagnet mitt.

      Om man mister 5% effekt fordi følsomheten går ned, så spiller man fortsatt 95% høyere.

      Diskusjoner basert på synsing er ikke så mye verd

      Comment


      • #18
        Jan Ove, les innlegget ditt som jeg kommenterte en gang til. Der sier du det motsatte av hva du mener, tror jeg

        Om et element tåler 1000w eller 2000w har ingen betydning for hvor høyt det spiller, tatt i utgangspunkt at tilført effekt er den samme.

        To 12"'ere, den ene tåler 5000w tilført effekt og har en følsomhet på 85dB @ 1w/1m, den andre tåler "bare" 1000w, men har følsomhet på 93dB. Hvilket av disse to vil spille høyest ved samme tilført effekt? (jada, mange andre parametere spiller inn, men dette var for å gjøre det enkelt)
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #19
          Okeiokei
          har et spørsmål
          hvis jeg kjøper kicker solo x 12", hvor stor forsterker trenger jeg da?
          http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=144&id=1029

          Comment


          • #20
            Originally posted by InstallBay View Post
            Jan Ove, les innlegget ditt som jeg kommenterte en gang til. Der sier du det motsatte av hva du mener, tror jeg

            Om et element tåler 1000w eller 2000w har ingen betydning for hvor høyt det spiller, tatt i utgangspunkt at tilført effekt er den samme.

            To 12"'ere, den ene tåler 5000w tilført effekt og har en følsomhet på 85dB @ 1w/1m, den andre tåler "bare" 1000w, men har følsomhet på 93dB. Hvilket av disse to vil spille høyest ved samme tilført effekt? (jada, mange andre parametere spiller inn, men dette var for å gjøre det enkelt)
            Hehe, for all del. Det sier seg jo selv.

            Tilført effekt må jo også være samme som maks tålighet til subwooferen! :-)

            Comment


            • #21
              Når du skriver "sub med dobbel effekt" så virker det som du ikke helt har forstått hvordan ting fungerer dessverre.

              Men det å si at en sub som tåler 2000w spiller 3dB høyere enn en som tåler 1000w blir på trynet, det ser du vel?

              Da kan jo jeg lage en sub med 6" spole som tåler 10kw. Da vil den spille 7 dB høyere enn subben som tåler 2kw. Men slik er det altså ikke

              Og du kan kalle det synsing eller hva du vil, men watt på subber sier svært lite om elementet. Og dette trodde virkelig jeg at de fleste hadde forstått til nå
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #22
                Det kommer helt an på hvilken forsterker du tenker på. Om du kjøper en boss el.l monoblokk så mener jeg den bør være oppgitt til 4-5000w. Men kjøper du GZ, Kicker, Audison eller annet godt merke, så holder det med halve effekten for å spille fryktelig høyt. Det har med strømforsyningen, kondensatorbank osv i forsterkeren å gjøre. Men jo mer jo bedre er vel leveregelen når man skal spille på seg kvalme
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Elutstyr.no View Post
                  Tilført effekt må jo også være samme som maks tålighet til subwooferen! :-)
                  Da stiller ting seg totalt aneledes, og kan overhode ikke sammenlignes, hverken på prestasjon eller på pris.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #24
                    "Nå var det vel subwoofer han snakket om, og det er vel ikke til å stikke under en stol at en sub på 1000 watt spille dobbelt så høyt som en på 2000 watt, tatt i betraktning at det er på en forsterker som yter dette."

                    Det skulle såklart være omvendt, en på 2000w dobbelt så høyt som en på 1000w ved max effekt fra en forsterker på samme watt som subben max tåler. Håper det var forståelig formulert

                    Comment


                    • #25
                      Og beklager at jeg ødela tråden din med mitt tallbytte :-)

                      Comment


                      • #26
                        Watt watt watt watt watt ...

                        En høytaler er så sykt mye mer enn bare watt. watt sier bare hvor mye effekt du kan gi elementet før det kvelder.

                        Så har du to tonn med parametere, kassetype osvosvosv.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by neptyr View Post
                          Watt watt watt watt watt ...


                          Så har du to tonn med parametere, kassetype osvosvosv.

                          To tonn med parametere? Blir mye bevegelig masse og svært lav følsomhet av slikt

                          Til trådstarter, lykke til i jakten på dårlig hørsel og en dårlig sammenskrudd bil
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Hifonic View Post
                            Når du skriver "sub med dobbel effekt" så virker det som du ikke helt har forstått hvordan ting fungerer dessverre.

                            Men det å si at en sub som tåler 2000w spiller 3dB høyere enn en som tåler 1000w blir på trynet, det ser du vel?

                            Da kan jo jeg lage en sub med 6" spole som tåler 10kw. Da vil den spille 7 dB høyere enn subben som tåler 2kw. Men slik er det altså ikke

                            Og du kan kalle det synsing eller hva du vil, men watt på subber sier svært lite om elementet. Og dette trodde virkelig jeg at de fleste hadde forstått til nå
                            Nei, her har du også misforstått meg. Jeg sa aldri 7 db, jeg sa dobbelt så høyt, eller 3 db. Jeg påstod vel aldri at lydnivået økte logaritmisk med størrelsen på spolen.. Det var det nok du som fant på =)

                            Når det gjelder YTELSEN til en sub, så sier jo max effekt noe om hvor høyt man kan forvente den spiller sett i sammenheng med andre subber på markedet. Det sier ingenting om lydkvaliteten, nei.

                            Ser jeg skrev dobbel effekt ja, vet at en sub ikke gir i fra seg effekt. Effekttålighet da. Går litt hett for seg på tastaturet av og til... Jeg får lære at jeg må være mer nøyaktig med hvordan jeg ordlegger meg her inne om jeg skal delta i en diskusjon :-)
                            Last edited by Elutstyr1; 20-10-2009, 20:05.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by InstallBay View Post
                              To tonn med parametere? Blir mye bevegelig masse og svært lav følsomhet av slikt

                              Til trådstarter, lykke til i jakten på dårlig hørsel og en dårlig sammenskrudd bil
                              Dårlig sammenskrudd bil? :S hva skal det bety?
                              Originally posted by Elutstyr.no View Post
                              Og beklager at jeg ødela tråden din med mitt tallbytte :-)
                              haha, greit det

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Elutstyr.no View Post
                                Når det gjelder YTELSEN til en sub, så sier jo max effekt noe om hvor høyt man kan forvente den spiller sett i sammenheng med andre subber på markedet. Det sier ingenting om lydkvaliteten, nei.
                                For den uinvidde så gjør det nok det, er jeg redd
                                Mvh
                                Pål Andréas Bryng
                                Bilstereosenteret.no
                                Vi forhandler bl.a.:
                                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                                Følg oss på Facebook
                                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                                Comment

                                Working...
                                X