Announcement

Collapse
No announcement yet.

6"9 helt forvirret nå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 6"9 helt forvirret nå.

    Hei alle sammen og takk for et kjempeflott forum.

    Jeg har aldri drevet med bilstereo eller byttet noe anlegg i bilen min før.
    Nå har jeg kjøpt en Dodge Ram med standard anlegg og her må noe gjøres :-).

    Tenkte jeg skulle kjøpe ett høytalersett 6"9 og heller putte på forsterker litt senere.
    Dermed kan jeg heller legge med litt opp i pris slik at en får noe som spiller bra når en setter de på en forsterker.

    Det jeg er ute etter er følgende:
    God å klar lyd, men med skikkelig god trøkk når sangen krever det.

    Tenkte jeg kunne si at maks er 2000kr høres det greit ut?

    Takker for alle svar.

    Mvh danTucher

  • #2
    Grei pris men ville heller gått for et 6,5" kompsett
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

    Comment


    • #3
      Hvis du kan, så ville jeg gått for 6.5" kompsett jeg også. Vi har jo et fint sett, og har nå tilbud med 15% og gratis frakt

      www.DDaudio.no -> Produkter -> Høyttalere - Coax (for 6x9) eller 2way (for 6.5" kompsett)
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Hva er hovedforskjellen jeg vil merke mellom 6"9 og et kompset 6,5"?
        Jeg er helt ny på dette så beklager dumme spørsmål.

        Forsterker kommer utpå nyåret, men vil gjerne begynne smått å oppgradere det jeg kan.
        Derfor er det viktig at det er noen som også gir ypperlig lyd med forsterker.

        Jeg har sett på JBL T696, men finner liksom ikke noe spess på nettet om de.
        Eller Polk Audio db-6501 6,5"

        Syntes bare de 6,5" så veldig runde ut i forhold til hullet i døren hehe, men det ligger faktisk klargjort til diskantelementer forran ved frontruten

        Takker for svar

        EDIT: legger med bilde av døren. Passer ett 6,5"?
        Last edited by danTucher; 21-10-2009, 22:09.

        Comment


        • #5
          Mål diameteren på hullet så finner du fort ut om det er 6.5" eller 5.25"

          Et toveis komponentsett vil alltid spille bedre, da du får mer membranoverflate som gir et større lydtrykk og dypere bass. Å ha diskantene oppe med vinduet, gir et mye bedre lydbilde, og man får lissom "løftet" lyden opp i sittehøyde, og det er jo der øret oppfatter lyden fra.

          Så jeg ville gått for 2veis komponentsett fremfor coax uansett om jeg var deg. Coax er sånn med bass og diskant i en høyttaler slik som 6x9. 2veis betyr bare at lyden fordeles på 2 elementer pr side. Altså en bass (i f.eks. døra) og en diskant (ved f.eks. vinduet).

          Man har f.eks. også 3 veis kompsett. Da med bass, mellomtone og diskant. Mange sier dette er best og gir best dynamikk, men er ikke alltid slik. Ofte er 2veis best.

          Når jeg sier bass i dette utrykket mener jeg midbass/woofer/midwoofer etc. Bruker bare ordet bass slik at du skal forstå hvilket element jeg bruker. En 6.5" element tilhørende et 2veis frontsett er aldri en bass/sub etc. Det spiller langt fra dypt nok til å kalles en bass. Så da vet du litt hvertfall

          Er jo alltids bare å spørre her inne om du lurer på noe Så har du jo også søkefunksjon om du vil lære forskjellige ting om bilstereo. Her på forumet finnes alt av info, lærdom og krangler
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Henrik da... Når ble 6x9" mindre en 6,5"?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Takker for alle svar.

              Var innom bilradiospess i dag å handlet. Har 50% arbeid de neste dagene så da er det jo perfekt å kable og koble om. Var et sett fra JL Audio til 2700kr så jeg har høye forventninger, men sålangt (kun testet med 1 dør) så virker det bra. Tror uansett jeg skal flytte subben fra min gamle bil hehe.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                Henrik da... Når ble 6x9" mindre en 6,5"?
                Hvor har jeg skrevet det??? Ser det ikke helt akkurat nå

                Har jeg skrevet det noen plass må jeg bare belage meg på at fortskrivning på tastatur har mange fordeler, men også noen ulemper

                6x9 er selvsagt større enn 6.5", og om jeg har skrevet noe annet skjønner nok alle hva som er størst uansett, og sannsynligvis hva jeg har ment å fortelle
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by DDaudio.no View Post
                  Hvor har jeg skrevet det??? Ser det ikke helt akkurat nå

                  Har jeg skrevet det noen plass må jeg bare belage meg på at fortskrivning på tastatur har mange fordeler, men også noen ulemper

                  6x9 er selvsagt større enn 6.5", og om jeg har skrevet noe annet skjønner nok alle hva som er størst uansett, og sannsynligvis hva jeg har ment å fortelle
                  Du skrev "Et toveis komponentsett vil alltid spille bedre, da du får mer membranoverflate som gir et større lydtrykk og dypere bass"

                  Kunne sikkert pirka på mye annet og men lar vær
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Åja, hehe. Da formulerte jeg meg nok helt feil. Mente at man får mye større membranoverflate på et 2veis sett kontra et coax sett, og derfor ville jeg alltid valgt et kompsett.

                    Med nå?
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      GENEXXA: Stemmer det du skriver med størrelsen. Jeg satte inn et komp sett på 6,5" så jeg lagde en liten sponplate slik at de passet. Lyden ble faktisk ikke så veldig mye bedre en orginalt anlegg, men jeg skylder på radioen i bilen og går til innkjøp av en forsterker om ikke så altfor lenge.

                      Takker for alle tips og svar.

                      Comment

                      Working...
                      X