Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til bedre forståelse av følsomhet (db)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til bedre forståelse av følsomhet (db)

Lurer litt mer på dette rundt følsomhet.

Har jo skjønt grunnbetdydningen. Og hvordan det måles.
    Er vel slik at følsomheten måles i Db, og tallet er en angivelse på hvor høyt det spiller ved en tilført watt?
    Og har fortstått at høytalere med lav følsomhet er vanskelige å drive, elelr tungdrevene.

Har et par subber med LAV følsomhet. 77db. Men samtidlig er de oppgitt til å ikke tåle mye effekt, bare 100w rms og 200w max.
    Og når man ikke tilfører mye watt, vil de vel ikke spille noe særlig høyt heller?

Bør jeg da få tak i en forsteker med stor strømforsyning som leverer lite effekt for å drive de?
    Eller vil jeg uansett aldri få de til å spille særlig høyt? Siden man ikke kan tilføre noe særlig effekt før subbene går i stykker? Samtidlig som følsomheten er lav, og volumet da aldri vil bli særlig høyt. Hvis jeg har fortstått dette riktig?

Kanskje lettest og best å bare bytte sub til en med mye høyere følsomhet....?

Hørtes da ekstremt ut med bare 77dB følsomhet og så lav effekttålighet?

Hva slags elementer er det snakk om?

Men for min del høres det ut som et dødfødt prosjekt å prøve å få disse til å spille høyt i hvert fall.
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Det er snakk om et par Earthquake SWS65 sub elementer.

Men da har jeg hvertfall fått bekrefetet mistanken om at det bare er å satse på noe annet.
      Må se hva jeg kan få tak i...

Comment

følsomhet ved en bestemt frekvens er ofte det som er ioppgitt.

Dersom elementet har 77 dB ved 30 hz så er det helt ok. Er følsomheten 77dB ved 80 hz så er det litt lavt, men ofte er følsomheten oppgitt ved en frekvens som ikke er interessant for elementet. Feks er følsomheten ved 1khz rimelig uinteressant for et subelement, men det blir til stadighet oppgitt, fordi det høres bedre ut med 96dB følsomhet enn å oppgi 82dB som ofte er følsomheten ved subfrekvensene (Feks ved 60 hz).

Comment

Er ingen ekspert selv, men db er vel en forkortelse for Desibel. Og angir hvor høyt volum, alstå hvor mange DB lyd man får ut ved en tilført watt?

Comment

Begge har vel forsåvidt rett (om jeg ikke leser ting helt feil her), uten at Genexxas uttalelse er litt utenom tema.

Følsomhet oppgis i dB(a) og viser til hvor høyt lydtrykk man får ut ved en gitt effekt.

Og som Genexxa sier (jeg tror i hvert fall det er det han vil fram til), så måles lydtrykk og oppgis da i dB. Om jeg tolker helt på trynet så kan jeg vel legge til at dB ikke er noe man kan måle, men derimot en måleenhet.

Og bare for å ha nevnt det så kunne man sikkert gjennomført dB drag med en haug med diskanter også, men kan ikke se for meg at det hadde vært spesielt moro?

150dB ved 5000Hz.. Pleasant? I think not...
            Alpine 137BTi
            B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Originally posted by Keltern View Post
              Følsomhet oppgis i dB(a) og viser til hvor høyt lydtrykk man får ut ved en gitt effekt.
              Noen måler ved en gitt spenning, vanligvis 2.83V, i stedet for ved en gitt effekt. Man må da holde tunga beint i munnen når man sammenligner, fordi 2.83V tilsvarer 1W i 8ohm, men 2W i 4ohm, 4W i 2ohm osv. Dette utnyttes av enkelte produsenter for å gi inntrykk av at elementene har høy følsomhet.

Frode

Comment

Så de kan ha lavere følsomhet enn oppgitt?
                Begynner å bli overbevist om at jeg skal bytte sub elementer hvertfall!

Men har fortsatt ikke helt skjønt dette med lav følsomhet kontra lav effekttoleranse.
                Betyr det i praksis at elementet ikke klarer å spille høyt? Fordi man da bare ødelegger hvis man forer på med for mye effekt?

Comment

Metoden med 1watt/1meter som var den gamle din-normen kalles for "drifts-effekt" og er noe avleggs da svært få, om noen, har strømforstekere i bilen.
                  "1 watt" sier svært lite om man ikke vet hva slags fasevinkler og impedanseforløp elementet har.
                  (basselementer er alt annet enn en linjær motstand)
                  Følsomhet (2,83volt) på basselementer bør kalkuleres ut i fra Thiele-Small parametrene om man skal kunne sammeligne elementer.
                  En av de viktigste grunnene til at man skal kalkulere følsomheten er vanskeligheten med å få målt lydtrykket ved så lave frekvenser.
                  Om man brukte en standarisert kasse ville det jo være mange av de andre parametrene som bestemte lydtrykket i de forskjellige elementene.

For rene basselementer som skal spille noe høyere i frekvens stiller saken seg anderledes, der er det interesant med målt følsomhet.
                  Ta feks. et Seas basselement, type CA22RNY. Det basselementet har en oppgitt følsomhet på 91dB/2,83volt.
                  Studerer man den oppgitte frekvensgrafen viser den en følsomhet på 75dB ved 40Hz fordi målemetoden bruker en standarisert kasse på 21 liter lukket.
                  Hvis man kalkulerer følsomheten på elementet havner man på 92,6dB

Alt i alt er det kassa elementet blir plassert i som dikterer følsomheten og derfor er alle parametrene på et element interesant!

Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Takk. Det siste innlegget hjalp mye på forståelse av dette temaet.

Comment

Working...
                    X