Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Typhon View Post
    Skal det skjære i øra? Hvem fra EMMA sier at det skal låte slik og slik?

Kan vel si at Morel sine diskanter er vel noe av det bedre jeg har hørt ja. Men de fleste diskanter blir gjerne skarpe når man har de øverst i speilhuset og bassmellomtonen nede i døra, og da samtidig ikke har kompensert for avstandsforskjellen ved å dempe diskantene noen dB. Nok om det... Litt on/off-topic tåler vi?

Du får hive deg rundt i noen butikker og høre etter hva du selv liker best. Er tross alt DU som skal nyte lyden
    Mee got knives for ur earzz!

Originally posted by Miniboom View Post
    Min erfaring tilsier at Focal og Hertz er tilnærmet like "ille" når det kommer til diskant. Har hatt begge deler, og hørt både Mille og K2P. Ingen av de nevnte imponerer nevneverdig, for å si det mildt. Men folk justerer jo sjeldent etter ordentlig musikk (eller det de hører på til daglig), de stiller gjerne anlegget til å låte knall med Diana Krall, en EMMA-CD eller whatever, og setter på System of a Down rett etterpå, så det stikker i øra... Go figure.

Frekvensgangen er kanskje rett som ei spekefjøl, men lyden er alt annet enn "smooth" i mine ører, og jeg foretrekker "smooth". Hører du på EMMA-musikk til daglig, vil du antagelig elske lyden.
    Hvis du liker "varm og rund" diskant, som du skriver, så er det bare å ligge unna de to merkene, spør du meg... Hehe!

Hvor ille det faktisk låter er vel opp til hver enkelt (her min) sin smak, og du får aldri gjort en objektiv vurdering med mindre du sitter og sammenlikner frekvenskurver, som jo er den eneste måten å få et ærlig sammenlikningsgrunnlag når du sitter på nettet.

10-kroners-spørsmålet er: Hvem klarer å grave frem frekvenskurver for de aktuelle diskantene?
    Hva er grunnlaget for å påstå sånt vas a..? Byr gjerne opp til dans her jeg altså! Vet du er glad i å fyre opp litt og nå er jeg litt "fyra".. Du virker å ha greie på mye, men hold deg til det du vet og ikke kom med sånt rør, for "emmalyd" vet du tydelig lite om..

Vet om en bil som har gjort det ganske greit i emma-konkurranser...
    Skal ikke påstå at den er justert flat som ei spekefjøl, men jeg har aldri fått vondt i øra av å høre på musikk i den, samme hva og hvor høyt!
    Du er hjertlig velkommen til å ta med hva du vil av "strikkepinnemusikk", så skal du få høre hvordan en emmabil låter med "ordentlig musikk" som du kaller det.. Da vil du kanskje ha ett grunnlag for å uttale deg. Om du liker det eller ikke er jo seff opp til deg...
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Men er det seriøst slik at dine diskanter ikke er bra nokk for emma?

Comment

For knappe 1.600 kroner kan du sjekke linken under. Jeg har de og er svært fornøyd. Har fått mye positiv tilbakemelding på disse.

PioneerTS-T031PRS
        Andreas Henriksen
        Citroën C4 2006
        Pioneer ODR, Mcintosh og B2

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
          Men er det seriøst slik at dine diskanter ikke er bra nokk for emma?
          Du sikter til trådstarter nå, sant?

Dette er jo sånne ting som skremmer mange bort fra EMMA. Redselen for at det de har ikke er bra nok. Man trenger ikke ha en bil som Ketil sin for at du skal kunne hevde deg. Han stiller i en klasse som heter Master, flere hakk opp fra der folk konkurrerer på "uskyldig vis" Den trenger heller ikke se ut som Fleischer sin Civic, ikke Civicen til Lars-Ove heller. Alle FETE biler, men er ikke et KRAV Har hørt mange biler som låter "rocka" og morsomt uten at anlegget bikker 15 lapper engang.

Kom på EMMA med det du har, og ha det GØY! Vi dommere er ikke like farlig som Joakim ser ut som
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Joakim View Post
            (...)Du virker å ha greie på mye, men hold deg til det du vet og ikke kom med sånt rør, for "emmalyd" vet du tydelig lite om..
            Jeg har ikke greie på noe som helst, jeg! Vås og nedrakking på Focal (og andre kutteredskaper) over en lav sko, samt overdreven og ubegrunnet skepsis mot EMMA generelt er jo ekstra gøy når det skal så lite til for å provosere her.

Vet om en bil som har gjort det ganske greit i emma-konkurranser...
            Skal ikke påstå at den er justert flat som ei spekefjøl, men jeg har aldri fått vondt i øra av å høre på musikk i den, samme hva og hvor høyt!
            Mente det slik at det å konstruere/kjøpe elementer for, og deretter justere mot å ha flatest mulig frekvensrespons er respektabelt nok, men at det ikke dermed betyr at det låter best på alle typer musikk. I alle fall ikke i alles ører, noe som er en udiskutabel sannhet, uansett hvor hardcore EMMA- eller *sett inn navnet på en hvilken som helst fabrikant*-fanatiker man måtte være. Sa ikke at DU justerte for å få det flatt.

Når det er sagt, så kjører vel du Pioneer, og så langt jeg har hørt selv tidligere, har jeg aldri oppfattet Pioneer-høyttalere som plagsomme/agressivt låtende i det hele tatt. Tvert imot.

Og forresten, til EMMAs "forsvar", så er jeg vel klar over at de færreste EMMA-deltagere justerer EQ'en så det låter bra på full guffe (som du garantert vet, er jo øret vårt logaritmisk og har også forskjellig følsomhet for høye/lave frekvenser ved forskjellig volum, derav "loudness"-funksjonens oppstandelse). Og jeg liker musikk best på full guffe, noe som tilsier at jeg "liker" at spesielt diskanten er dempet med mange dB i forhold til hva som låter best på lavt/normalt volum. Dermed, når jeg sitter i en bil som er justert for å låte bra ved lavt volum, syns jeg det låter grusomt ved mitt "normale" lyttevolum. Right?

For de spesielt interesserte: Wikipedia-link

Du er hjertlig velkommen til å ta med hva du vil av "strikkepinnemusikk", så skal du få høre hvordan en emmabil låter med "ordentlig musikk" som du kaller det.. Da vil du kanskje ha ett grunnlag for å uttale deg. Om du liker det eller ikke er jo seff opp til deg...
            Kult! Jeg har faktisk tenkt på å foreslå det lenge selv, men det er jo hyggeligere å bli invitert!

Har ikke så mye strikkepinnemusikk, dessverre, i og med at det for det meste er høyttalere som står for strikkingen. Hirr. Neida, jeg skjønte hva du mente. Hehe!

Comment

Har ikke tid til å svare helt ut her nå, men må bare si at dette innlegget er knallbra!

Genialt med lettfyra folk som synes gjensidig provosering er gøy! Og så lenge nivået på diskusjonen holder ett passe hett, men hyggelig "fuck u" nivå, så er det knallgøy å diskutere!

I'll be toback...
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Frekvenskurve for Hertz Space 1.1 : Side 7 her (PDF)
                2 faktisk. =)

+Monteringsmåter: http://stereovest.no/product_info.ph...roducts_id=139
                | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

Comment

Originally posted by StereoVest View Post
                  Frekvenskurve for Hertz Space 1.1 : Side 7 her (PDF)
                  2 faktisk. =)

+Monteringsmåter: http://stereovest.no/product_info.ph...roducts_id=139
                  Egentlig veldig lite relativt her du...
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

Comment

Noen spurte om frekvenskurve og space var nevnt
                    hvorvidt frekvenskurve var seriøst er litt usikkert;p
                    Last edited by StereoVest; 12-11-2009, 15:17.
                    | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

Comment

Egentlig veldig lite relativt her du...
                      Er vel ikke relevant du skulle hatt her tony?
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Tror han mente det. Og det er jo relevant, forsåvidt, til hva jeg skrev. Kurven, altså.

Uansett, som Joakim påpeker, det er for mange variabler i biler for å bruke frekvenskurver til å eksakt skille diskanter fra hverandre, eller forutse hvordan en bestemt diskant vil låte. Mitt poeng var at det er fåfengt å sammenlikne folks meninger. Justere med EQ må man uansett.

Likevel er det kanskje hakket bedre med kurver, ettersom de viser faktiske forskjeller mellom elementer (tvilsomt at det er ekstremt forskjell på hva bilmiljøet gjør med to forskjellige elementer montert eksakt likt i samme bil).

For øvrig; ingen reelle frekvenskurver for diskanter ser sånn ut, den Hertz-greia må være simulert. Jeg tror det ligger noen seriøse frekvenskurver man kan se på, om man kikker i nettbutikken til Dynabel, bl.a.

Comment

Hertz-brosjyra der viser jo bare prinsippielt hva som er forskjell på stort og lite bakkammer vel?
                          Roar Sørlie
                          Tlf 90127075
                          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by andreash View Post
                            For knappe 1.600 kroner kan du sjekke linken under. Jeg har de og er svært fornøyd. Har fått mye positiv tilbakemelding på disse.

PioneerTS-T031PRS
                            ja har sett litt på disse også : )
                            SQ Saab 9-3
                            Team dynaBel

Comment

Originally posted by r3mark View Post
                              Hertz-brosjyra der viser jo bare prinsippielt hva som er forskjell på stort og lite bakkammer vel?
                              Tolket det som et forsøk på å vise den aktuelle diskantens frekvensrespons i de to kamrene, men mulig du har rett!

Comment

Du sikter til trådstarter nå, sant?

Dette er jo sånne ting som skremmer mange bort fra EMMA. Redselen for at det de har ikke er bra nok. Man trenger ikke ha en bil som Ketil sin for at du skal kunne hevde deg. Han stiller i en klasse som heter Master, flere hakk opp fra der folk konkurrerer på "uskyldig vis" Den trenger heller ikke se ut som Fleischer sin Civic, ikke Civicen til Lars-Ove heller. Alle FETE biler, men er ikke et KRAV Har hørt mange biler som låter "rocka" og morsomt uten at anlegget bikker 15 lapper engang.

Kom på EMMA med det du har, og ha det GØY! Vi dommere er ikke like farlig som Joakim ser ut som

Var det du skrev jeg ville fram til ja:P

Men oppgradering er jo gøy, så kjør på

Comment

Working...
                                X