Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    jeg vil bytte diskant litt pga det med EMMA men mesteparten for når jeg skrur opp så blir det ubehagelig diskant. og hvis det kommer noen skarpe toner i sangen så skærer det i øra. noe som jeg ikke vil ha i min bil
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

    Comment


    • #32
      Originally posted by Miniboom View Post
      For øvrig; ingen reelle frekvenskurver for diskanter ser sånn ut, den Hertz-greia må være simulert.
      Det er noe som heter octave-smoothing vet du!
      For å parafrasere Albinaks algoritme:
      "Når en frekvenskurve blir grafisk fremstilt, bør linjenes omfang være omvendt proposjonal med hvor presise dataene er"

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #33
        Originally posted by Runek View Post
        jeg vil bytte diskant litt pga det med EMMA men mesteparten for når jeg skrur opp så blir det ubehagelig diskant. og hvis det kommer noen skarpe toner i sangen så skærer det i øra. noe som jeg ikke vil ha i min bil
        Har nevnt det til deg før, men HSK 163 låter langt bedre i min bil med etter at jeg byttet til +3dB-settingen på delefilteret (både diskant og mellomtone), og justerte diskanten til -10dB (tror jeg) på EQ'en i spilleren. Alle frekvensene fra 3,5kHz og oppover, mener jeg. Kanskje 2,5kHz, der var det i alle fall noe skarpt, men de høyeste frekvensene (8kHz+) skjærte også utrolig mye i øra før. Mellomtonen er justert til ca. 0dB på EQ, mens 160-200hz står på -4dB.

        Sånn ca., da. Det låter hvertfall bedre nå, men silkemykt blir det aldri, i alle fall ikke med min EQ. ^^

        Du kan jo prøve å montere diskanten helt off axis også, om du har mulighet? Men uansett, det er ikke en knallgod diskant, det skal jeg ikke påstå, men til prisen er den "grei nok" (og midbassen rettferdiggjør hele treveissettet, spør du meg).

        Comment


        • #34
          tror kanskje det kunne vært en ide for deg å prøve uten diskanten. kan hende du har diskant allergi!
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #35
            Ah. JA!

            Tar en runde med avbiter'n når jeg kommer hjem!

            Comment


            • #36
              bruker ikke delefilter, kjører aktivt
              SQ Saab 9-3
              Team dynaBel

              Comment


              • #37
                Jeg klarer ikke unngå å si noe her.. focal diskanten blir omtalt som skjærende gang på gang og det er de samme folka som sier det hver eneste gang.. javel så syns du/dere det. Har hatt skjærende lyd selv i focal før jeg hadde justert riktig.. forøvrig da Miniboom fikk gleden av å kunne si det samme.. problemet hans er at nivået faktisk var for lavt i diskanten, men noen frekvenser var for høye i mellomtonen. NEI NEI focal diskanten er skjærende..

                Har hatt gleden av å høre en del diskanter i løpet av min tid som dommer i EMMA og syns faktisk Morel diskanten har ganske lik signatur som både focal og pioneer.. mellomtonen til morel låter som om det er et sub element som prøver å spille det.. slapt og dødt.. er utrolig god midbass i mellomtonene hvis man truer de ned i frekvens.. midbassen til morel derimot spiller slappere enn ei tromme med trommeskinn som er røket.. paahh i steden for smekk.. men morel er bra!!!

                Hertz diskanten har jeg hørt egentlig ganske greit et par ganger.. stortsett låter det som en colakork.. dynamikkløst og kjedelig.. mellomtonen til hertz finnes det ET element som spiller musikk i mine ører.. av det jeg har hørt.. ML500 men dette er et bånd element som ikke engang Hertz fabrikken vet hvordan skal monteres.. i hvertfall ikke i følge bruker manualen.. Monteres det som manualen sier sprenger man dette elementet ved å lukke døra en gang.
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #38
                  Alle har sine meninger og hørsel. Jeg har ikke hørt Focal enda, men har store planer om å få en lytt før jeg kjøper meg nye diskanter evt. frontsett en gang.

                  Så om det er noen i nærheten av Hamar som har brukbart Focal system så skrik ut : )
                  SQ Saab 9-3
                  Team dynaBel

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Runek View Post
                    Alle har sine meninger og hørsel. Jeg har ikke hørt Focal enda, men har store planer om å få en lytt før jeg kjøper meg nye diskanter evt. frontsett en gang.

                    Så om det er noen i nærheten av Hamar som har brukbart Focal system så skrik ut : )

                    Jeg skal til Hamar den 19ende.. nå sitter ikke jeg på noe" budsjett" diskanter til 1500kr, men om du vil høre kan du bare ringe meg på 41172011... reiser nedover igjen den 21..
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #40
                      JA : D har hatt lyst til å høre anlegget ditt lenge men har ikke hatt anledning til det
                      SQ Saab 9-3
                      Team dynaBel

                      Comment


                      • #41
                        Noen som har flere tips til diskanter?

                        Har notert meg Pioneer PRS diskanten, hørte på den i går og den spilte helt greit igrunn

                        Driver å vurderer komplett fronsett nå. 2 veis da jeg ikke får kjørt 3 veis frontsett og subbere aktivt : (
                        SQ Saab 9-3
                        Team dynaBel

                        Comment


                        • #42
                          Kansje disse?

                          http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=574

                          Comment


                          • #43
                            aldri hørt AD, noen som har?
                            SQ Saab 9-3
                            Team dynaBel

                            Comment


                            • #44
                              Blir mest sannsynlig Mille frontsett til alle sin fortvilelse : P

                              Har fått et kjempe tilbud på et brukt sett som er vanskelig å takke nei til.
                              SQ Saab 9-3
                              Team dynaBel

                              Comment


                              • #45
                                har prs diskanter til salgs vist det blir av intr.

                                Comment

                                Working...
                                X