Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reklamasjonsrett, 2 eller 5 år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bare for å få det på det rene. Alle garantier og reklamsjoner er utsalgsstedets ansvar. Importøren har inget ansvar for utstyret de selger. Hvis ikke det selges direkte til sluttbruker. Reklamasjonsretten ligger under forbrukerkjøpsloven, og den omfatter kun salg til private. Dvs at en butikk som kjøper et produkt fra et annet firma IKKE dekkes av denne ordningen. Men i årenes løp er dette sklidd ut og de aller fleste importører/distributører tar reklamasjonsansvaret på vegne av utsalgsstedet.

    Mange forveksler garanti og reklamasjonsrett. Garanti er noe butikken gir kunden, helt frivillig. Reklamasjonsrett er lovpålagt og ingen butikker kan fraskrive seg eller på annen måte unnvike denne loven. Så ikke glem, det er en stor forskjell på garanti og reklamsjon.

    Garanti brukes ofte kun som et salgsfremmende lokkemiddel. Og svært ofte så er hva garantien dekker allerede dekket av den lovpålagte reklamasjonsretten. Så mao, totalt bortkastet og kun gjort for å lokke kunder.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #17
      Originally posted by InstallBay View Post
      Alle garantier og reklamsjoner er utsalgsstedets ansvar. Importøren har inget ansvar for utstyret de selger.
      Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Loven sier at en forbruker kan rette krav mot tidligere salgsledd, det vil for eksempel si importør.

      Frode

      Comment


      • #18
        Originally posted by fhl View Post
        Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Loven sier at en forbruker kan rette krav mot tidligere salgsledd, det vil for eksempel si importør.

        Frode
        Den modifikasjonene er svært liten. Om utsalgsstedet skulle avvikle etter kjøp så kan dette gjøres. Men det finnes ikke lovpålegg for en importør til å "rydde opp" etter en butikk. Så om importør nekter, vil ikke forbrukeren komme særlig langt. Siden lov om reklamsjon går på utsalgssted - sluttbruker.

        Tror denne saken er mer enn godt nok belyst nå.

        Trådstarter: Jeg ville tatt opp dette igjen med den aktuelle butikken. Men gjør det på en skikkelig måte, uten å være ufin, så løser det seg sikkert
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #19
          Originally posted by InstallBay View Post
          Den modifikasjonene er svært liten. Om utsalgsstedet skulle avvikle etter kjøp så kan dette gjøres. Men det finnes ikke lovpålegg for en importør til å "rydde opp" etter en butikk. Så om importør nekter, vil ikke forbrukeren komme særlig langt. Siden lov om reklamsjon går på utsalgssted - sluttbruker.
          Som importør har du også ansvar. Her er noen sitat:



          Norges Bilbransjeforbund:
          Etter forbrukerkjøpsloven § 35 kan kjøper gjøre sitt mangelskrav mot selger gjeldende overfor tidligere salgsledd. Dette innebærer at forbrukeren kan velge hvem han ønsker å gjøre sitt mangelskrav gjeldende mot. Hvis han ønsker, kan han gå direkte på importøren. Som regel vil kunden forholde seg til sin selger, slik at det vil være helt unntaksvis at importøren får direkte krav fra kjøper.
          Tenden Advokatfirma:
          Kjøp av varer - løsøre
          Har en forbruker kjøpt en mangelfull vare kan han etter omstendighetene kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og/eller erstatning. Disse kravene kan også gjøres gjeldende direkte mot tidligere næringsdrivende omsetningsledd eller produsent, og uavhengig av de er gjort de gjeldende overfor selgeren. Dette følger av forbrukerkjøpsloven §§ 35 og 36 dersom forbrukeren har kjøpt av en næringsdrivende og kjøpsloven §§ 84 og 86 i andre løsørekjøp. Eksempelvis kan en forbruker som har kjøpt en bruktbil av privatperson eller i en forretning, velge å gå til selgeren, merkeforhandleren som tidligere har solgt bilen, eller importøren, og kreve utbedret eventuelle mangler ved bilen.

          En avgjørende forutsetning er at mangelen har foreligget hos alle disse tidligere omsetningsleddene, eller at mangelen skyldes opplysninger dette omsetningsleddet har gitt. En annen praktisk viktig begrensning er at kravet ikke kan ha større omfang en hva selgeren eller andre tidligere omsetningsledd kunne gjort gjeldende. I tillegg avbrytes reklamasjonsfristene kun overfor den det reklameres til. Et krav må således fremsettes mot et tidligere omsetningsledd før reklamasjonsfristene er utløpt selv om man tidligere har reklamert overfor selgeren eller andre i omsetningskjeden.

          Reglene som sikrer forbrukeren disse rettighetene er ufravikelige. De kan ikke fravikes ved avtale direkte med forbrukeren, og tidligere omsetningsledd kan ikke avtale seg i mellom at en forbruker ikke skal kunne gjøre krav gjeldende direkte mot dem. Dette gjelder også for de andre lovbestemmelsene som er nevnt nedenfor.
          Elektronikkforbundet:
          Forbrukeren har i utgangspunktet en plikt til å henvende seg til selgeren eller det verkstedet selgeren henviser til ved feil på tingen. I tillegg kan altså forbrukeren gå direkte på bakenforliggende salgsledd som importør, produsent eller grossist.

          Frode

          Comment


          • #20
            Det repeteres ganske ofte i disse tekstene, kan.Og som du sikkert vet, er en advokats jobb å tolke lovtekster og frembringe budskapet til beste evner for sin klient. Mao, det er ingen garanti for å få en slik klage/krav ettergitt om man går lengre bakover i salgsrekken. Om salgsstedet er i drift, så vil enhver advokat rette kravet mot denne butikken og ikke importør. Unntaket kan være biler og andre kapitalvarer i høy prisklasse, om slagsstedet er insolvent. Om utsalgsstedet skulle opphøre, så vil det være naturlig å gå ett ledd bakover. Men fortsatt ingen sikker sak.


            Dette har jeg diskutert med advokater som er spesialister på området. Men som sagt, advokatens jobb er å tolke lovtekster og handle utifra sin tolkning.
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #21
              Originally posted by InstallBay View Post
              Trådstarter: Jeg ville tatt opp dette igjen med den aktuelle butikken. Men gjør det på en skikkelig måte, uten å være ufin, så løser det seg sikkert
              Eventuelt bare vær ufin med en gang, og spar deg litt tid - du har lovverket på din side, og det koster deg ingenting å sende kopier av saksgangen på mail til hovedkontoret for Bilradiospesialisten og Forbrukerrådet neste gang du svarer de.

              Comment


              • #22
                Originally posted by jonka View Post
                Eventuelt bare vær ufin med en gang, og spar deg litt tid - du har lovverket på din side, og det koster deg ingenting å sende kopier av saksgangen på mail til hovedkontoret for Bilradiospesialisten og Forbrukerrådet neste gang du svarer de.
                Butikken kan ha tatt en dum avgjørelse, men det gir ikke rett til å være en tosk tilbake. Avgjørelsen kan være tatt av en "ikke kyndig" butikkmedarbeider, og betyr ikke at det er denne politikken butikken står for. Tar man dette opp på en skikkelig måte, gjerne med noen høyere opp i systemet, så løser saken seg sikkert mye lettere. Oppfører du deg ufint, så må du regne med ufin oppførsel tilbake, uansett hvem som har rett.

                Kontaktinfo til de som jobber hos BRS finner dere på hjemmesiden dems. Daglig leder eller eier er jo et sted å begynne
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                Comment


                • #23
                  Du kan kontakte Roy. Han er eier/deleier slik jeg har forstått det, og er en meget koselig kar å ha med å gjøre. Jeg er sikker på at om det tas opp på en høflig måte, slik et kunde/selger forhold bør være ordner dem det helt sikkert med god gang og flyt

                  Hva angår ufin oppførsel overfor selger/forhandler i slike saker er noe man bør holde seg unna. Om en forhandler utviser usikkerhet på om dem vil ta saken inn for feks. garanti selv om kunden ter seg fint i samtalen, vil man neppe ha noe bedre sjanse på å få ordnet det om man begynner å kjefte, smelle og banne. Men om man derimot holder en høflig og saklig tone, og fremlegger saken sin på en tydeligere og kanskje mer forståelig måte pleier det alltid å gå greit om det er en seriøs forhandler vel og merke. Og BRS for min del virker som meget seriøse forhandlere når det kommer til kjøp/salg/garanti og reklamasjon. Kunnskapsbiten er kanskje et eget kapittel hos en enkelt/enkelte selgere, men dette gjenspeiles ikke i en bedrifts seriøsitet hva angår garanti.

                  Det ordner seg nok skal du se
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by DDaudio.no View Post
                    Du kan kontakte Roy. Han er eier/deleier slik jeg har forstått det, og er en meget koselig kar å ha med å gjøre. Jeg er sikker på at om det tas opp på en høflig måte, slik et kunde/selger forhold bør være ordner dem det helt sikkert med god gang og flyt

                    Hva angår ufin oppførsel overfor selger/forhandler i slike saker er noe man bør holde seg unna. Om en forhandler utviser usikkerhet på om dem vil ta saken inn for feks. garanti selv om kunden ter seg fint i samtalen, vil man neppe ha noe bedre sjanse på å få ordnet det om man begynner å kjefte, smelle og banne. Men om man derimot holder en høflig og saklig tone, og fremlegger saken sin på en tydeligere og kanskje mer forståelig måte pleier det alltid å gå greit om det er en seriøs forhandler vel og merke. Og BRS for min del virker som meget seriøse forhandlere når det kommer til kjøp/salg/garanti og reklamasjon. Kunnskapsbiten er kanskje et eget kapittel hos en enkelt/enkelte selgere, men dette gjenspeiles ikke i en bedrifts seriøsitet hva angår garanti.

                    Det ordner seg nok skal du se
                    Roy er eier av BRS i Kristiansand ja, men ikke noen av de andre BRS butikkene, derfor jeg sier det er litt viktig å vise til hvilken butikk man faktisk har ett problem hos...

                    Comment


                    • #25
                      Okei, my bad
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment

                      Working...
                      X