Bare for å få det på det rene. Alle garantier og reklamsjoner er utsalgsstedets ansvar. Importøren har inget ansvar for utstyret de selger. Hvis ikke det selges direkte til sluttbruker. Reklamasjonsretten ligger under forbrukerkjøpsloven, og den omfatter kun salg til private. Dvs at en butikk som kjøper et produkt fra et annet firma IKKE dekkes av denne ordningen. Men i årenes løp er dette sklidd ut og de aller fleste importører/distributører tar reklamasjonsansvaret på vegne av utsalgsstedet.
Mange forveksler garanti og reklamasjonsrett. Garanti er noe butikken gir kunden, helt frivillig. Reklamasjonsrett er lovpålagt og ingen butikker kan fraskrive seg eller på annen måte unnvike denne loven. Så ikke glem, det er en stor forskjell på garanti og reklamsjon.
Garanti brukes ofte kun som et salgsfremmende lokkemiddel. Og svært ofte så er hva garantien dekker allerede dekket av den lovpålagte reklamasjonsretten. Så mao, totalt bortkastet og kun gjort for å lokke kunder.
Mange forveksler garanti og reklamasjonsrett. Garanti er noe butikken gir kunden, helt frivillig. Reklamasjonsrett er lovpålagt og ingen butikker kan fraskrive seg eller på annen måte unnvike denne loven. Så ikke glem, det er en stor forskjell på garanti og reklamsjon.
Garanti brukes ofte kun som et salgsfremmende lokkemiddel. Og svært ofte så er hva garantien dekker allerede dekket av den lovpålagte reklamasjonsretten. Så mao, totalt bortkastet og kun gjort for å lokke kunder.
Comment