Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter veldig med lytte tretthet i bilen min.. :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter veldig med lytte tretthet i bilen min.. :(

    Heisann.

    Jeg har over lengre tid forsøkt å justere anlegget i bilen min til ett hørbart nivå, men jeg opplever tidligere og tidligere lytte-tretthet når jeg er ute å kjører. Det er noe som overhodet ikke stemmer.

    Det jeg er ute etter ved å poste her, er generelle tips til hva jeg kan gjøre for å redusere dette, eliminere bort grove feil, for deretter å gå løs på de virkelig små tingene. Men, jeg vet ikke hva de grove feilene kan være, derfor spør jeg her.

    Litt om hva som er gjort, og hva som står i bilen.

    Headunit er en Alpine Iva 205 spiller, som er koblet til 1x rainbow 2275 2 kanals forsterker, og en rainbow kw2000 monoblokk som yter 360w rms i 4 ohm. Dørene framme er dempet med ett lag slike asfaltplater som selges på powerbuy her inne i disse dager, samt ett tynt lag med splen, tror jeg det heter. ca 4mm som dekker ytre dørside i ca 30x30 cm bak høytaleren. Videre, har jeg kledd både utside og innside av innerdøren med samme asfaltplater, men har ikke kledd selve dørtrekket med disse.

    Har også dempet ned ryggen i baksetet både i kupe'n og i bagasjerommet, samt tatt litt av setene i baksetet.

    Mine høytalere er ett MLK165 sett fra Hertz, hvor jeg har dempet ned diskanten med -3db på delefilter, og en rainbow 12" som står i lukket kasse. Diskantene står montert slik at de (dessverre) krysser litt foran meg, og ikke bak meg, slik jeg gjerne skulle ønsket. Har ikke hatt tid/ork/mulighet/arbeidslyst til å gjøre noe med det enda...

    Så, er det noen som kan komme med ett par tips til hva denne lyttetrettheten kan skyldes? Jeg klarer ikke å høre på musikk i mer enn... 5-8 minutter på litt høyt volum, før jeg er nødt å slå lyden nesten helt av, bare for å unngå å få mere smerter i ørene. Og det er ikke tinnitus vi snakker om.. Det er rett og slett vondt å høre, som om noen gnager inni øregangene... Så vær så snill å hjelp meg, om dere har vært borti lignende før.

    På forhånd takk for alle tips og innspill.
    Sture Vedal

  • #2
    Du har vel svært begrensede justeringsmuligheter med 205 spilleren vil jeg tro? har vel ikke noe imprint osv?

    Tror du kunne justert bort mye av disse feilene dine med en imprintboks, da har du jo også muligheten for aktiv deling på komp.settet om du ordner deg ett par ekstra forsterkerkanaler, men dette er ikke ett must da, med mindre du har ett elendig passivt delefilter.
    Vet ikke hvordan du har delt mellom sub og komp. nå, men prøv å dele subben ved 50hz om du ikke har gjort det allerede.

    gnagingen er jo ofte mellomtonerot hehe...

    Comment


    • #3
      Har HSK163. Hadde samme problem, så det er nok ikke mellomtonen som forårsaker det... Lurer på om det kan være en design-feil i delefilteret eller noe, at -3dB-justeringen ikke er helt "linjær" i forhold til frekvensområdet diskanten skal gjengi. Når du justerer ned diskanten på delefilteret, er det nemlig ikke de "skjærende" frekvensene som blir justert ned, men frekvensene OVER dem. Dermed høres det ENDA verre ut med delefilteret på -3dB.

      Jeg sleit veldig med det samme, INGEN EQ-justeringer hjalp nevneverdig (har bare 9 bånds EQ)! Ble irritert til slutt, og reiv ut delefilteret. Stilte diskanten på delefilteret til +3dB istedenfor -3dB, og justerte ned diskanten tilsvarende på EQ'en i spilleren.

      Nå låter det mye mindre anstrengt og "vondt", og jeg kan ha lyden på full guffe hele tida, uten å bli sliten i øra (men det er jo så klart deilig å skru ned når jeg kommer frem dit jeg skal).

      Edit: Så du hadde MLK. Samme problem der, though. Broren min hadde det, og det låt sykt skjærende i diskanten. Prøv tipset mitt likevel.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        Har HSK163. Hadde samme problem, så det er nok ikke mellomtonen som forårsaker det... Lurer på om det kan være en design-feil i delefilteret eller noe, at -3dB-justeringen ikke er helt "linjær" i forhold til frekvensområdet diskanten skal gjengi. Når du justerer ned diskanten på delefilteret, er det nemlig ikke de "skjærende" frekvensene som blir justert ned, men frekvensene OVER dem. Dermed høres det ENDA verre ut med delefilteret på -3dB.

        Jeg sleit veldig med det samme, INGEN EQ-justeringer hjalp nevneverdig (har bare 9 bånds EQ)! Ble irritert til slutt, og reiv ut delefilteret. Stilte diskanten på delefilteret til +3dB istedenfor -3dB, og justerte ned diskanten tilsvarende på EQ'en i spilleren.

        Nå låter det mye mindre anstrengt og "vondt", og jeg kan ha lyden på full guffe hele tida, uten å bli sliten i øra (men det er jo så klart deilig å skru ned når jeg kommer frem dit jeg skal).

        Edit: Så du hadde MLK. Samme problem der, though. Broren min hadde det, og det låt sykt skjærende i diskanten. Prøv tipset mitt likevel.
        Høm, fasefeil i denna bilen din eller?

        Kanskje trådstarter har det samme?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Om diskantene dine krysser foran deg, så antar jeg at de er retta ganske så rett mot hver sin siderute..?

          Det lager mye "moro" i det frekvensområdet øret er mest følsomt! (2000-6000hz) Du vil få helt ukontrollerte refleksjoner fra siderutene, som igjen gir stående bølger, som du aldri vil klare å fjerne ved å eq'e aldri så mye!

          Prøv å heng ett håndkle ellernoe foran siderutene, sånn bare for å teste, så tenker jeg du vinkler om diskantene ganske kjapt.

          Diskantene langt frem i bilen, vinklet mot ett tenkt punkt midt i taket, over baksetet er ett greit utgangspunkt for å unngå så mye siderefleksjon som mulig.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            skal ut å teste litt om ca 20-30 minutters tid, tar med meg ett par handkler og ei god lykt, så skal jeg se om jeg finner en plass der jeg kan stå å justere litt..

            Svarer litt ellers på spørsmålene:
            Nei, jeg har ikke særlig gode justeringsmuligheter på denne spilleren, så jeg vurderer faktisk å gå bort fra den og til en alpine 9855r jeg har stående i mr2'en min. Det er en 1-din spiller, men den har alt av justeringsmuligheter i forhold til denne.

            Ett par forsterkerkanaler til skal jeg vel alltids klare å fikse, men problemet mitt er strøm i bilen. Skal komme tilbake til det ved en senere anledning.

            Skal ta med meg patentband og få justert litt på diskantene, for å teste forskjellig vinkling på dem, så får vi se hva jeg klarer å få til.

            Takk så meget for tips så langt, så får vi se hva vi klarer å få til.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Originally posted by Joakim View Post
              Om diskantene dine krysser foran deg, så antar jeg at de er retta ganske så rett mot hver sin siderute..?

              Det lager mye "moro" i det frekvensområdet øret er mest følsomt! (2000-6000hz) Du vil få helt ukontrollerte refleksjoner fra siderutene, som igjen gir stående bølger, som du aldri vil klare å fjerne ved å eq'e aldri så mye!

              Prøv å heng ett håndkle ellernoe foran siderutene, sånn bare for å teste, så tenker jeg du vinkler om diskantene ganske kjapt.

              Diskantene langt frem i bilen, vinklet mot ett tenkt punkt midt i taket, over baksetet er ett greit utgangspunkt for å unngå så mye siderefleksjon som mulig.
              Diskantene i min bil er vinklet slik, og jeg har ikke problemer med lyttetretthet for å si det sånn..

              Comment


              • #8
                Originally posted by dBcompaniet View Post
                Diskantene i min bil er vinklet slik, og jeg har ikke problemer med lyttetretthet for å si det sånn..
                Jamen Nils.. Øra dine er jo sprengt av alle åra med bilmono, så du hører vel ikke en frekvens over 200hz..
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Og for å gi ett litt mere særriøst svar, så KAN en slik vinkling gi uønskede peaker ennå mere "hjelp" om de får lov å bli forsterket av disse refleksjonene..
                  Tipper at en peak rundt 2,5khz blir boostet litt til, når den reflekteres i sideruta. (ofte den frekvensen "treffer" med en bil's bredde og gir en stående bølge)

                  Om man har litt lite å justere med, så er sånne frekvenser ganske så slitsomme å lytte til i lengden.
                  Har vært borti enkelte biler hvor frekvenser i området 2k-8k må dempes mye..
                  Last edited by Joakim; 09-11-2009, 20:56.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Du må huske det vettu Joakim, i dB-drag har jeg ikke sittet inni bilen, så sånn sett så er vel dine ører fort mer skada enn mine

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by dBcompaniet View Post
                      Du må huske det vettu Joakim, i dB-drag har jeg ikke sittet inni bilen, så sånn sett så er vel dine ører fort mer skada enn mine
                      Å pokker, det glemte jeg.. :P
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Jeg testa å henge ett par tykke handklær foran hvert av sidevinduene framme, men lyttetrettheten kom like fort da som når handkledene ikke var der.

                        Jeg satte også delefilteret tilbake i 0-posisjon, da jeg ikke har noe +3db å gå på, kun -1,5 -3 og -4,5db..
                        Jeg har nok dempemateriale av slike asfaltplater som nevnt i første posten, er det noen vits å bruke disse til å dempe ned taket i bilen? Eller er det kun for å roe ned vibrasjoner som bassen eventuelt klarer å lage?

                        Direkte spørsmål: Kan demping av dørene, endre klangen i midbass/diskant slik at lyttetretthet oppleves sterkere enn før? For jeg spilte inn høytalerne uten demping i dørene, og de har stått i bilen i ca ett år, før jeg gikk i gang med å dempe dem. Etter den tid, har det blitt rett og slett slitsomt å spille musikk i bilen.
                        Sture Vedal

                        Comment


                        • #13
                          dempemattene endrer klangen ja, det er det ingen tvil om, så du kan jo evt prøve å dempe mer på noen måte..

                          Skal jo som regel bli bedre av demping lissom, ikke verre hehe...

                          Comment


                          • #14
                            Prøv å bytt om + og - på diskantene, en av gangen og se hva som skjer - det trenger ikke være likt på begge sider for å låte best.
                            Har du noen form for EQ på spilleren?

                            Evt. kan du prøve deg på litt "mekanisk" demping.
                            Skjær ut en skumgummiring som du på ett eller annet vis fester rundt domen. Skjær den til slik at den går i en jevn bue ut fra diskanten (som en waveguide). Den vil dempe nivået på de lengste bølgelengdene, mest sannsynlig i det området problemet ditt ligger.
                            Last edited by Legatia; 09-11-2009, 22:45.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Nei, det er temmelig dårlig stelt med noen form for EQ på spilleren. Det er treble, bass, område diskanten skal "tunes" til (10k 12k 15k 17.5k er valgene man har der) og så er det subwoofer kontroll. Det er også innebygget en form for fastsatte eq-valg på en måte, men jeg synes ikke jeg hører så alt for stor forskjell på disse.. :-|

                              Skal se om jeg får laget meg en slik waveguide som du sier, det er bare å bruke skumgummi med samme dimensjon som diskanten og så skjære ut som i en bue utover? altså, ikke som en trakt, men mer som en bassport? Jeg tror jeg skjønner hva du mener..

                              Jeg har ikke forsøkt å bytte om på + og - på diskantene nei.. kan jo forsåvidt gjøre det, er vel enkelst å gjøre det på delefilteret, da det er det jeg ser lettest, med tanke på at kablingen til diskantene ligger under dørtrekket etc..
                              Sture Vedal

                              Comment

                              Working...
                              X