Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter veldig med lytte tretthet i bilen min.. :(

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

waveguide som på bildet her.
    skumgummi, eller noe tøystoff av no slag, som fleece f.eks. evt begge deler (skumgummi trukket med fleece). ikke så super kritisk at den får helt rett form, kan like godt lage bare en trakt om det er lettere bare for å se om det er noe å hente på det. litt diameter bør du ha også, ville nok prøvd meg på 5cm diameter eller deromkring.

bytting av + og - er obligatorisk om du ikke har tidskomp!
    veldig stor sjans for at det er endel å hente der (uavhengig om det løser problemet ditt eller ikke).
    Attached Files
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Skal se hva jeg klarer å få til på onsdagen, morgendagen er campa fra morgen til kveld.. :-| Takk for tipsene i allefall. Får håpe det lar seg ordne, for jeg er rimelig lei av å ikke kunne høre på musikk lengre i bilen. jeg er jo nesten totalavhengig av det.
      Sture Vedal

Comment

Du får gi tilbakemelding når du har testet litt da

Comment

Antar du har testet å koble høyttalerne utenom delefilteret, og delt de forskjellige komponentene på forsterker? Det er det første jeg ville prøvd ihvertfall.

Comment

Originally posted by Typhon View Post
            Høm, fasefeil i denna bilen din eller?

Kanskje trådstarter har det samme?
            Fasefeil trooor jeg ikke (teoretisk, i alle fall, men har ikke prøvd å bytte om +/- på den ene diskanten). Uansett er jo problemet mitt løst ved å gjøre som beskrevet, og har jo stilt begge diskantene til +3. Dermed er de ikke noe mer eller mindre i fase enn før...

Har diskantene liggende på dashen, de sikter mot taket midt i bilen (altså mellom for- og baksetene). Nesten som Joakim beskriver, mao. Meget mulig det gir peaken, men har prøvd å vri dem alle veier, og det hørtes akkurat like ræva ut. Løsningen lå i delefilteret (for min del).

Poenget mitt var jo (veldig dårlig forklart i forrige innlegg) at ettersom "ulyden" som gjør at høyttalerne blir slitsomme å høre på ikke blir dempet av diskantjusteringen, betyr det at den er under diskantens arbeidsområde i frekvens (eller at delefilteret ikke justerer hele diskantens arbeidsområde, og at det dermed er en designfeil). Men si at det første er tilfelle, og problemet ligger ved f.eks. 2,5kHz, mens diskantene har HPF på 3,8kHz. Da vil det å heve diskantnivået i forhold til mellomtonen bidra til å løse problemet. Forskjellen mellom den slitsomme peaken og resten av frekvensene i diskantområdet blir mindre. Selv om JA, problemet ligger i såfall i mellomtonen, ikke diskanten (dog er jo 2,5kHz praktisk talt diskantområdet). Fo shizzle?

Duden vil uansett ha problemer med slitsom lyd, though, ettersom MLK (og HSK) etter min mening trenger HARD eq-ing eller en übergjennomtenkt (les: Magisk) montering, for å låte behagelig.

Comment

Miniboom: Nå snakker jeg ikke om +/- -feil på kablingen, men heller at høyttalere er i forskjellig tidsfase og dermed bidrar til mye "grums" Tidskomp med å skru til du plutselig har en form for stereobilde er lissom ikke optimalt, slike ting jeg mener.

I bilen min så har jeg vinklet mellomtonene "feil". Jeg har et ganske stort frekvensområde i bilen som reflekteres oppover langs ruta og som kommer tilbake til meg mye senere senere en direktelyden fra elementet f.eks. Dette fører til at det ikke låter alt for behagelig, selv med flittig bruk av EQ. Dreper jeg for mye av frekvensene så låter det ikke bra det heller!

Du nevner hvordan diskantene er montert, men ikke hvordan du har montert mellomtonene i forhold til dette?

Men bra du har funnet noe som fungerer i bilen, selv om jeg har et par teorier om et og annet i bilen din (Det var da en åpen invitasjon til en Drammenstur )
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                Miniboom: Nå snakker jeg ikke om +/- -feil på kablingen, men heller at høyttalere er i forskjellig tidsfase og dermed bidrar til mye "grums" Tidskomp med å skru til du plutselig har en form for stereobilde er lissom ikke optimalt, slike ting jeg mener.

I bilen min så har jeg vinklet mellomtonene "feil". Jeg har et ganske stort frekvensområde i bilen som reflekteres oppover langs ruta og som kommer tilbake til meg mye senere senere en direktelyden fra elementet f.eks. Dette fører til at det ikke låter alt for behagelig, selv med flittig bruk av EQ. Dreper jeg for mye av frekvensene så låter det ikke bra det heller!

Du nevner hvordan diskantene er montert, men ikke hvordan du har montert mellomtonene i forhold til dette?

Men bra du har funnet noe som fungerer i bilen, selv om jeg har et par teorier om et og annet i bilen din (Det var da en åpen invitasjon til en Drammenstur )
                Ah, sånn sett. Hehe. Har ikke tidskomp i det hele tatt i PT Cruiser'n, så det kan godt hende ruta fucker opp noe der. Kjører omtrent alltid med passasjer,og syns det er greit at begge får like ræva stereobilde.

Mellomtonene ligger tilnærmet helt flatt rett ved siden av diskantene, og spiller rett opp i ruta. Avstanden mellom mellomtone og diskant er ikke noe å snakke om, da diskanthuset ligger med kun et par mm overlapp på grillen til mellomtonen. Forskjellen i vinkling mellom de to, derimot... Hehe.

Jeg skal uansett ikke i noen EMMA-konkurranse, og syns det låter greit nok nå. Det spiller høyt uten å irritere, det er det jeg skal ha til daglig.

Ikke tid til Drammen-turer i nærmeste fremtid, gitt... Bygger barløsning i glassbyggestein på kjøkkenet for tida, og hadde egentlig fullt opp før det. :P

Og nå har vi vel stjålet nok innleggsplass i tråden til MLK-mannen (som ikke har mellomtoner på dashen, og likevel har det fæle "Hertz-syndromet"). Hehe!

Comment

Originally posted by Elutstyr.no View Post
                  Antar du har testet å koble høyttalerne utenom delefilteret, og delt de forskjellige komponentene på forsterker? Det er det første jeg ville prøvd ihvertfall.
                  På den forsterkeren jeg bruker til frontsettet, finnes det ikke en eneste justeringsmulighet. :| Det er litt kjedelig, men lyden den gjengir er helt fantastisk.. Har identisk forsterker stående i min andre bil, men der har jeg en noget mer avansert spiller også.

Og siden jeg ikke har muligheten til å gjøre noe med det pr nå, så skal jeg først forsøke å koble om på + og - men det får jeg ikke gjort før i morgen. Så får vi se hva som skjer..
                  Sture Vedal

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                    Ah, sånn sett. Hehe. Har ikke tidskomp i det hele tatt i PT Cruiser'n, så det kan godt hende ruta fucker opp noe der. Kjører omtrent alltid med passasjer,og syns det er greit at begge får like ræva stereobilde.

Mellomtonene ligger tilnærmet helt flatt rett ved siden av diskantene, og spiller rett opp i ruta. Avstanden mellom mellomtone og diskant er ikke noe å snakke om, da diskanthuset ligger med kun et par mm overlapp på grillen til mellomtonen. Forskjellen i vinkling mellom de to, derimot... Hehe.

Jeg skal uansett ikke i noen EMMA-konkurranse, og syns det låter greit nok nå. Det spiller høyt uten å irritere, det er det jeg skal ha til daglig.

Ikke tid til Drammen-turer i nærmeste fremtid, gitt... Bygger barløsning i glassbyggestein på kjøkkenet for tida, og hadde egentlig fullt opp før det. :P

Og nå har vi vel stjålet nok innleggsplass i tråden til MLK-mannen (som ikke har mellomtoner på dashen, og likevel har det fæle "Hertz-syndromet"). Hehe!
                    Ahaa

Selv om du mener at bilen ikke egner seg til EMMA, burde du likevel være med på en konk neste år synes jeg! Første gangen er gratis til og med

Håper Chin får NOE fornuftig ut av vår meningsutveksling da

Til Chin:
                    Prøvd å dempe diskantene, om mulig, mer en de allerede 3dB? Bare for å sjekke Evt om du har noen mulighet for å endre det som på engelsk heter "slope" på delefilteret?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

Comment

Har forsøkt også på 4db som er siste mulighet i delefilter, men det ble hakket værre der.
                      Har ingen slope eller bratthet å dele på i filteret, desverre. :-| Så jeg står i grunnen på litt bar bakke.

I morgen får jeg tid til å forsøke å bytte på kablene på diskantene, å se om det kanskje hjelper litt. Bør jeg bytte kun på den ene, eller på begge to? Og bare for å være på den heeeelt sikre siden.

Denne byttingen blir å foregå på delefilteret, right? Altså, ikke på selve diskanten, og ikke på forsterkeren.. Siden det kun går to kabler ut fra forsterker til delefilter, så sier det vel seg selv det.. hehe

Men da blir jeg å teste følgende: først bytte på ene diskanten, f.eks høyre side. Og så teste.. om det ikke bedrer seg, så bytter jeg på venstre side, slik at begge to nå står omvendt fra de gjør pr. i dag. Fungerer ikke det, så bytter jeg på høyre side tilbake til normalt, mens jeg lar venstre side stå slik at de er omvent fra det den gjør i dag, kun for å sjekke, right?

Må bare ha ting litt på stell, slik at jeg kan late som jeg vet hva jeg driver på med.

Om det skulle vise seg at dette ikke fungerer, så kommer jeg tilbake til dere med mere spørsmål. Tusen takk for kjempegod hjelp så langt.

/sture
                      Sture Vedal

Comment

Høres ut som en god plan du har der ja..

Og diskantkabelen bytter du vel lettest om på ved delefilteret. Du må ikke bytte på forsterkeren hvertfall, for da bytter du jo om på mellomtonene også.

Comment

Begynn på venstre diskant du. om det blir bedre lar du det stå slik, og så prøver du høyre også og ser hva som skjer. Byttingen skjer på utgangen av delefilteret ja.

Comment

Heisann.

Jeg var ute i bilen min her i kveld, og bytta litt på diskantkablene, men problemet vedvarer til tross for annen vinkling, og til tross for endring av fase både på høyre, så venstre, så begge to samtidig..

Det jeg nå har klart å rota fram, er en crossover fra Vibe som jeg kjøpte en gang for en tid tilbake, som bare har ligget å slengt. Kan jeg bruke denne til å kanskje klare å justere meg bort fra problemet, om en bare bittelitt?

Crossover'en jeg har er denne her. http://www.parts-express.com/pe/show...number=267-822
                            Det er endel ved det som jeg ikke helt skjønner, det er en switch som sier x10, er dette for diskanter? I tilfelle ja, så vil det vel være mulig for meg å koble diskantene på front, midbass på rear og beholde sub slik den er pr i dag? Dog, jeg må vel kanskje ha ett par forsterkerkanaler til, tenker jeg. Men det er ikke noe problem, jeg har en 2-kanals forsterker stående i reservebilen min som jeg ikke bruker..

Her er litt mer info om crossoveren.. http://www.ikesound-car-audio.com/rec/539
                            Sture Vedal

Comment

Fant du ut av dette Sture? Veit det er lenge sia men, hva "endte" det med?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Working...
                              X