Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kun høttalere framme, hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kun høttalere framme, hvorfor?

    Jeg har lest gjennom mange år at i en seriøs lyttebil finner vi kun høyttalere framme (bortsett fra sub). Hva er den tekniske forklaringen på dette?
    Eirik Gundersen

  • #2
    Er vertfall en logisk forklaring på det, ørene er laget slik at vi hører lyder som kommer forfra bedre en lyder som kommer bakfra.

    Bare prøv og lytte til tv eller inne stereoen med ryggen til, blir ikke helt det samme

    Comment


    • #3
      Det er en av grunnene.
      Høytalerene bak i en bil er nok kun ment for baksetepassasjerene (med sikkert noen få unntak)

      Samt at bilstereoutstyr pr dags dato vanskeliggjør justeringsmuligheter i form av aktiv deling, det er vel rett og slett ikke nok kanaler til å kjøre ett fullt aktivt system foran og bak i en bil uten at det blir kostbart.


      Lyd er jo laget for at man skal ha høyttalerene foran seg, men har man nok kanaler ser jeg heller ingen problemer med å ha høyttalere bak i tillegg hvis man vil ha det. Er jo smak og behag når alt kommer til alt.

      Comment


      • #4
        En av grunnene mine er: Hvorfor i huleste skal JEG legge ut penger for at passasjerene bak i bilen har egne høyttalere, de FÅ gangene jeg faktisk har med noen? Jeg sitter jo foran, det er der jeg vil ha lyden!
        Dessuten har jeg brukt opp alt av signalutganger kun på høyttalere foran pluss sub i bagasjen. "Heldigvis" Kan jeg linke opp en DSP til, men det er HVERTFALL teit m.t.p. tidligere argument om hvorfor jeg skal gidde å legge i penger i noe som jeg ikke får glede av Fler forsterkere måtte jeg hatt, og kabling ikke minst.

        skulle jeg hatt høyttalere bak og så forsvinner nesten poenget med såppas heftig spiller, full aktiv deling og alt jeg har i bilen. Da kunne jeg like gjerne kjøpt en mellomklasse Alpine-spiller, 4-kanaler og en monoblokk og levd "lykkelig" med noe jeg IKKE vil ha.

        Og hører de i baksetet lyden fra frontsystem? Jaggu... det gjør de! Lider de i bilen min? Neppe!
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          har du bakseter? :P
          www.eirikaspaas.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Typhon View Post
            En av grunnene mine er: Hvorfor i huleste skal JEG legge ut penger for at passasjerene bak i bilen har egne høyttalere, de FÅ gangene jeg faktisk har med noen? Jeg sitter jo foran, det er der jeg vil ha lyden!
            Dessuten har jeg brukt opp alt av signalutganger kun på høyttalere foran pluss sub i bagasjen. "Heldigvis" Kan jeg linke opp en DSP til, men det er HVERTFALL teit m.t.p. tidligere argument om hvorfor jeg skal gidde å legge i penger i noe som jeg ikke får glede av Fler forsterkere måtte jeg hatt, og kabling ikke minst.

            skulle jeg hatt høyttalere bak og så forsvinner nesten poenget med såppas heftig spiller, full aktiv deling og alt jeg har i bilen. Da kunne jeg like gjerne kjøpt en mellomklasse Alpine-spiller, 4-kanaler og en monoblokk og levd "lykkelig" med noe jeg IKKE vil ha.

            Og hører de i baksetet lyden fra frontsystem? Jaggu... det gjør de! Lider de i bilen min? Neppe!


            Hvis du måtte ta til takke med en Alpine 9887, 3 veis fronsett og 2 subber.
            Hvordan ville du da ha koblet alt dette opp? Passiv deling på diskanter? Og hvor ville du ha plasert elementene?

            Sorry ot

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stianuno View Post
              Hvis du måtte ta til takke med en Alpine 9887, 3 veis fronsett og 2 subber.
              Hvordan ville du da ha koblet alt dette opp? Passiv deling på diskanter? Og hvor ville du ha plasert elementene?

              Sorry ot
              Sendt deg PM
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                En av grunnene mine er: Hvorfor i huleste skal JEG legge ut penger for at passasjerene bak i bilen har egne høyttalere, de FÅ gangene jeg faktisk har med noen? Jeg sitter jo foran, det er der jeg vil ha lyden!
                Dessuten har jeg brukt opp alt av signalutganger kun på høyttalere foran pluss sub i bagasjen. "Heldigvis" Kan jeg linke opp en DSP til, men det er HVERTFALL teit m.t.p. tidligere argument om hvorfor jeg skal gidde å legge i penger i noe som jeg ikke får glede av Fler forsterkere måtte jeg hatt, og kabling ikke minst.

                skulle jeg hatt høyttalere bak og så forsvinner nesten poenget med såppas heftig spiller, full aktiv deling og alt jeg har i bilen. Da kunne jeg like gjerne kjøpt en mellomklasse Alpine-spiller, 4-kanaler og en monoblokk og levd "lykkelig" med noe jeg IKKE vil ha.

                Og hører de i baksetet lyden fra frontsystem? Jaggu... det gjør de! Lider de i bilen min? Neppe!
                Er det ikke en glede å kunne ha fin lyd i baksete også(selv om DU må stå økonomisk til ansvar for utstyret).
                Vil tro at setene(hodet+nakkepute) kommer i veien for å gi tuppsa i baksetet vel-lyd fra front-settet,eller?
                No Windows-crap,just Mac Power

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Bassoflove View Post
                  Er det ikke en glede å kunne ha fin lyd i baksete også(selv om DU må stå økonomisk til ansvar for utstyret).
                  Vil tro at setene(hodet+nakkepute) kommer i veien for å gi tuppsa i baksetet vel-lyd fra front-settet,eller?
                  Er det ikke bare å skru opp a?
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Har heller aldri fått klager på dårlig lyd i baksetet (de gangene jeg har hatt det) og har aldri hatt høyttalere bak. Er gjerne meget god lyd i baksetet også når det er god lyd foran i bilen. Er tross alt bare 1m ekstra avstand..
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Har heller aldri fått klager på dårlig lyd i baksetet (de gangene jeg har hatt det) og har aldri hatt høyttalere bak. Er gjerne meget god lyd i baksetet også når det er god lyd foran i bilen. Er tross alt bare 1m ekstra avstand..
                      Du skal vel lage lyd i Herregårdsvogna di... Noe anna enn den Pygmé-bilen du kler på deg nå.

                      Har alltid hatt høytalere bak,men det er vel en smak/vane-sak. Er vel på linje med de som setter høytalere i orginalhulla kontra å støpe ting i A-stolpen og få god vinkel på de(ska passe på å ikke sette fast"." knappen nå.)

                      Skru opp mere volum? Tja. Når passasjerene åpner kjeften for å be deg skifte sang,eller nosånt ser en bare leppene går men ingen lyd fra de. Helt passe høyt da?
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Har heller aldri fått klager på dårlig lyd i baksetet (de gangene jeg har hatt det) og har aldri hatt høyttalere bak. Er gjerne meget god lyd i baksetet også når det er god lyd foran i bilen. Er tross alt bare 1m ekstra avstand..
                        Enig med deg her!

                        For oss som er litt over middels interessert i "riktig lyd", så er man enige om at det er nettopp dette som gjør at det ikke låter spes bra med høyttalere bak, siden de ikke KUN gir lyd til de som sitter bak, men også "forstyrrer" lydbildet for de foran.
                        Det er desverre ikke mulig å frembringe "perfekt" lyd i hele bilen, så man må prioritere. MEN har man fått til skikkelig lyd for fører, så er ikke lyden ille for passasjerene heller! Har man høyttalere slengt litt overalt i bilen, så låter det ikke bra for noen av plassene.

                        Men...
                        Denne diskusjonen bunner vel ut i at de som ønsker høyttalere bak, ikke nødvendigvis er gira på, å få bilen til å låte som ett skikkelig hifi-anlegg og er kanskje heller ikke så opptatt av plassering i lydbildet eller andre "hifi-nerdeting". En person som vil ha max dunk i en partybil, er kanskje ikke så opptatt av linearitet og ett skikkelig lydbilde og det er helt ok! Det har med interesse å gjøre.

                        Tviler veldig på at høyttalere bak ødelegger veldig mye i ett slikt anlegg, siden det mest sannsynlig ikke vil ha ett veldig korrekt lydbilde om det kun hadde vært høyttalere foran heller.
                        Så da er det igrunn bare opp til hver enkelt hva de vil bruke kr og tid på!
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Enig med deg her!

                          For oss som er litt over middels interessert i "riktig lyd", så er man enige om at det er nettopp dette som gjør at det ikke låter spes bra med høyttalere bak, siden de ikke KUN gir lyd til de som sitter bak, men også "forstyrrer" lydbildet for de foran.
                          Det er desverre ikke mulig å frembringe "perfekt" lyd i hele bilen, så man må prioritere. MEN har man fått til skikkelig lyd for fører, så er ikke lyden ille for passasjerene heller! Har man høyttalere slengt litt overalt i bilen, så låter det ikke bra for noen av plassene.

                          Men...
                          Denne diskusjonen bunner vel ut i at de som ønsker høyttalere bak, ikke nødvendigvis er gira på, å få bilen til å låte som ett skikkelig hifi-anlegg og er kanskje heller ikke så opptatt av plassering i lydbildet eller andre "hifi-nerdeting". En person som vil ha max dunk i en partybil, er kanskje ikke så opptatt av linearitet og ett skikkelig lydbilde og det er helt ok! Det har med interesse å gjøre.

                          Tviler veldig på at høyttalere bak ødelegger veldig mye i ett slikt anlegg, siden det mest sannsynlig ikke vil ha ett veldig korrekt lydbilde om det kun hadde vært høyttalere foran heller.
                          Så da er det igrunn bare opp til hver enkelt hva de vil bruke kr og tid på!
                          Bra svar. Enig med deg
                          No Windows-crap,just Mac Power

                          Comment


                          • #14
                            Hmm.. Bare slenge ut en liten ting til.. eller ti

                            Alle disse diskusjonene om at "du MÅ gjøre sånn eller sånn" og "det er KUN det og det utstyret som duger" er ikke veien å gå for å ha det moro med lyd! Få kontakt med folk som driver med det vi liker - bilstereo - og utvid erfaringene og kanskje også lær noe nytt og spennende! Ikke noe er som en bilstereoprat! *savner treffene allerede* og det er bare november..

                            KOM PÅ TREFF! Det er ikke farlig, ingen biter og jeg tror ikke at man vil se rett inn i nesebora på oss emmafolk heller!

                            Er nettopp dette jeg ser som ett av de største problemene for mange - å komme seg ut av datarommet.. Lyd kan ikke forklares på ett forum, det må erfares! Forumet er genialt til veldig mange ting, men for å utvikle seg videre, må man erfare ting!
                            Gir gjerne demo i bilen min, så er det en god del enklere å forklare hvorfor jeg ikke har, eller vil ha bakhøyttalere i den bilen!

                            Vi driver jo med samme type hobby, enten det er en fæstbil, db-bil, eller en emmabil, så det gjør ikke noe å lære litt av hverandre, eller bare akseptere at folk har forskjellige interesser og mål med anleggene sine.
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Bassoflove View Post
                              Du skal vel lage lyd i Herregårdsvogna di... Noe anna enn den Pygmé-bilen du kler på deg nå.
                              Nå er pygme-bilen min et hav foran når det kommer til kjørefølelse og slikt enn den gamle drittvolvoen jeg har.. Men nok om det.

                              Er nok rundt 1m ekstra i de fleste biler og det gjør at man taper ikke akkurat mange dB i forhold til lytterne foran. Og det verste jeg vet er å sitte nærmest inni en 6x9.. Låter så forferdelig at det er til å dø av

                              Kan vel også sies at det blir teknisk riktig med kun høyttalere foran da musikken man hører på er innspilt i stereo. Da blir det riktig å gjengi den slik at den kommer forfra. Og slike "lyttebiler" som nevnes i første post prøver å gjengi lyden på en så riktig måte som mulig.

                              Har også sett mange som sier at de ikke ser vitsen med å bruke tidskomp osv for at det skal låte bra for kun sjåfør. Er det da bedre at det låter heller dårlig for alle? I min bil låter det minst like "bra" på kartlesersiden nå med passe bra justering vs. ingen justering av tidskomp og annet tjafs Det blir aldri riktig fase på begge sider av bilen, så da er det vel greit at det er riktig på hvertfall den ene siden?
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X