Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor er folk redd for å gjøre ting med bilen sin?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvorfor er folk redd for å gjøre ting med bilen sin?

Jeg har lest ganske mange tråder hvor folk enten har problem med gjennomføring av strømkabelen, og kanskje noe kapping til høyttalere osv..

Hvis du er i denne kategorien, så vil jeg gjerne vite hvorfor du ikke ønsker å borre ett nytt hull eller kappe noe for å få plass til en høyttaler..

Skal selv si at jeg ikke ville borre da jeg begynte med bilstereo i starten, men jeg lurer enda på hvorfor jeg ikke ville dette...

Kapping i karosseri skjønner jeg jo at flere ikke liker, pga bæring, stabilisering av bilen osv, ikke alltid like lett å vite hva som gjør hva.. Mens borring av ett hull i torpedoveggen skulle ikke akkurat by på veldig store problemer.

Rustskrekk og/eller latskap. Enkelt og greit.

Comment

Mange som er redd for og hoppe ut i det ukjente vet du.
      Kanskje det er frykt for at ting ikke blir så bra hvis man gjør det det selv?

Comment

Er vel en kombinasjon av frykten for å ødelegge, og for at det ikke skal se bra ut.

Man skal jo ha litt kunnskap for å klare å lage et hull som ikke ruster. Og skulle man borre på feil sted risikerer man jo å feks borre gjennom et ledningsnett på baksiden av veggen man borrer i.

Det kan også ha noe å gjøre med hvor lett bilen blir å få solgt hvis man skal ha ny en gang. Er jo ingen som kjøper en bil som ser ut som en sveitserost, og å tette hullene igjen på en proff måte er ikke like lett.

Comment

hvorfor ikke bare forstørre hullet som er er fra før eller vis du er heldig så er det god nok plass der til en ekstra strømledning.
          har vel ikke så mye å si hvordan de ser ut du ligge sansynlig vis ikke å skikker under dashbordet så ofte?
          Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
          (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

Comment

Er vel heller ikke lov til å borre hull i torpedoen?

Jeg kapper da å styrer litt jeg, men holder meg unna ting som er bærende
            1989 Volvo 740 GL

Comment

Torpedoveggen er ikke bærende del av bilen og kan borres i. Men man må huske å bruke gummigjennomføring til kablene. Og det mæ være tett så det ikke kommer inn fukt og støy
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by daruu View Post
                Er vel heller ikke lov til å borre hull i torpedoen?

Jeg kapper da å styrer litt jeg, men holder meg unna ting som er bærende
                Hvor står det at det ikke er lov?

Da tror jeg kanskje jeg sliter litt... :P Er ett "hull" eller ti i kjerra mi...

Det er selvfølgelig greit å vite hva man gjør, men ett høl eller litt kapping er ikke skummelt.
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Så lenge man vet hvor bensintanken, bensinlinjer og bremseslanger går så er det ganske så trygt
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                    Torpedoveggen er ikke bærende del av bilen og kan borres i.
                    Hvor har du det fra? Ja, du kan trygt borre i torpedoveggen. Men den er, i aller høyeste grad, en del av den bærende konstruksjonen i bilen

Ta f.eks en bjelke i tre. Er bjelken 20cm høy, så kan du borre et hull, midt i bjelken, på over halve høyden. For all styrken ligger i topp og bunn. Prinsippet er det samme for en bjelke i stål.
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:
                    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Når vi bygde stereo i Touran min så måtte vi borre i filler kontaktene mellom dør og bil for å få igjennom høyttalerkablene. Var ikke noe skrubb det, bare sett igang hehe
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by Dumbazz View Post
                        hvorfor ikke bare forstørre hullet som er er fra før eller vis du er heldig så er det god nok plass der til en ekstra strømledning.
                        har vel ikke så mye å si hvordan de ser ut du ligge sansynlig vis ikke å skikker under dashbordet så ofte?
                        Ikke helt sikkert at jeg forstår deg rett, men det å tre ekstra kabler gjennom eksisterende gjennomføringer kan faktisk ende med en bil som tar inn vann når det regner osv.

Comment

http://bildr.no/view/523797
                          (er ikke noen kunstner):P
                          hullet i min bil var vel 5-8cm i diameter med noe gummi greier som holdt det tett mens et lite hull til ledninger siden
                          ledningen var litt tykk lagte jeg et lite snitt i hulle som var fra før slik at det ble plass til en ekstra ledning å fulte igjen med sigaflex. :P

vis jeg enda er for dårlig til å formulere så skal jeg skaffe et bilde i morgen:P
                          Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
                          (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

Comment

Originally posted by dBcompaniet View Post
                            Ikke helt sikkert at jeg forstår deg rett, men det å tre ekstra kabler gjennom eksisterende gjennomføringer kan faktisk ende med en bil som tar inn vann når det regner osv.
                            Det kan jeg skrive under på. Var ikke noe artig å sette seg i bilen om morgenen etter en skikkelig regnfull natt, for så å bare hente en haug med aviser, kupévarmer og nye sokker og sko for å tørke opp jævelskapet!

Edit: Nei, jeg brukte ikke nye sokker og sko til å tørke opp med, jeg hadde de på beina! :P
                            Andreas Dibbern
                            Ford Fiesta
                            Takk til B2Audio
                            B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                              Så lenge man vet hvor bensintanken, bensinlinjer og bremseslanger går så er det ganske så trygt
                              Hehe, når du nevner bensintank kom jeg på en litt morsom historie. En kamerat skulle montere opp forsterkeren sin i seteryggen på baksetene i en Mercedes E190, og etter han hadde fått inn et par skruer begynte det å lukte noe voldsomt med bensin. Fosset visst ut av disse hullene. I ettertid har vi tenkt at det var ganske flaks han ikke koblet til noe strøm og fyrte opp anlegget. En gnist i den bensintåken kunne lagd store smell

Viste seg jo at bensintanken på den bilen lå innforbi stålryggen bak baksetene.

Så jeg kan på en måte forstå hvorfor helt ukyndige folk hva angår bil og det mekaniske kanskje er litt redd for å bore i bilen, om det er fremme eller bak. Men så tenker jeg på den annen side, at hvis noe går galt kan det jo alltids fikses så hvorfor ikke bare kjøre på og håpe på det beste mens man frykter det verste?
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Working...
                              X