Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glass i Subkasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glass i Subkasse

    Hallo..

    Holder på å bygge meg en kasse til min Bmw e34 (Sedan)

    Jeg har kjøpt inn MDF-Plate ( 22mm) og Subwoofer (15" 2500wRms)

    Men jeg tenkte jeg skulle bygge kassen slik at subelementet står inn imot seteryggen, og ha bassreflexrør opp hattehylla.. Men jeg har jo lyst til å få vist framm subben min også, så jeg tenkte litt å bygge kassen med den siden som vender bakover mot åpningen på bagasjerommet av Plexiglass..

    Men fant jo ut at det var noen sinnsyke priser på det her

    sendte mail til Glassmester1 for noen exempelpriser på ca. størrelse:
    800x400x15mm kr 1300,- inkl mva
    800x400x20mm kr 1800,- inkl mva

    Jeg vet ikke helt hvor tykk jeg trenger den å være men regner med den burde være minst 20mm siden mdf platene er 22mm??


    Men synes plexiglass ble noe i dyreste laget Og nå har jeg jo også hørt at det brukes herdet glass også... men tåler dette trykket ut av subben?? og hva er ca. pris på dette? .. har jo ikke lyst at det ska knuses :P

  • #2
    Dropp Plexiglass, dette riper og blir fort stygt. Bruk heller herdet glass. Hør med glassmesteren i byen din om han har noe å anbefale. Koster ikke stort heller. Henter glass på 5mm til min basskasse til uka, 1 meter langt og 30cm bredt. kosta meg 300 kroner cirka
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      ok, ja det var jo ganske greii pris...

      Men har noen spørsmål anngående herdet glass:

      Hvor tykk burde jeg ha den? .. den burde vell være ganske tygg så man ikke taper noe på lyden p.g.a. den?

      Og hvor mye tåler dette glasset? .. er tross allt 2500wRms så trykker vell på litt tipper jeg :P

      og hvordan fester jeg det? .. regner med jeg ikke kan skru det fast :P

      Comment


      • #4
        Personlig så syns jeg 5mm høres litt pinglete ut og det ser litt pinglete ut, men det er sinnsykt stivt hvis det er herdet =) Jeg selv har 20mm tykt glass som er litt overkill, men det passet ut til min konstruksjon på kassen. Når du kommer opp i disse tykkelsene så trenger det heller ikke å være herdet. Glasset limer du bare fast med dertil egnet lim (Tec7) Men gjor som Typhon sier, bruk glass og ikke plexi eller lexan pga riper å slikt. Tror nok ikke det er nødvendig å gå over 10mm =)

        Comment


        • #5
          ok

          hva betalte du for den du har da på 20mm?

          Comment


          • #6
            Du kan feks gjøre som jeg gjorde på bilen min

            10mm glass limt til stålramme som er skrudd i kassen
            Pioneer PRS

            Comment


            • #7
              Originally posted by VSO View Post
              ok

              hva betalte du for den du har da på 20mm?
              Husker ikke helt, er så lengesiden, men jeg tror det var rundt 500kr. Når jeg limte den inn så sto jeg faktisk oppå plata for å få limet til å flyte utover så den ryker ikke med det første Måten til Chasin er også ett bra tips

              Comment


              • #8
                Originally posted by Nils View Post
                Personlig så syns jeg 5mm høres litt pinglete ut og det ser litt pinglete ut, men det er sinnsykt stivt hvis det er herdet =) Jeg selv har 20mm tykt glass som er litt overkill, men det passet ut til min konstruksjon på kassen. Når du kommer opp i disse tykkelsene så trenger det heller ikke å være herdet. Glasset limer du bare fast med dertil egnet lim (Tec7) Men gjor som Typhon sier, bruk glass og ikke plexi eller lexan pga riper å slikt. Tror nok ikke det er nødvendig å gå over 10mm =)
                Tjaa... er nok mer en godt nok med 5mm, spesielt i de dimmensjonene Skal ei heller delta i dB-drag på noe vis Glasstykkelsen vil heller aldri synes noe sted.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Chasin View Post
                  Du kan feks gjøre som jeg gjorde på bilen min

                  10mm glass limt til stålramme som er skrudd i kassen
                  ok, Ja dette så veldig bra ut... Akkorat noe slikt jeg er ute etter å få bygd..

                  Har ikke lyst at Høytaler, forsterkere o.l ska ligge åpent... så slipper å bekymre seg for at ting man putter i bagasjerommet skal skade noen av tingene

                  Originally posted by Nils View Post
                  Husker ikke helt, er så lengesiden, men jeg tror det var rundt 500kr. Når jeg limte den inn så sto jeg faktisk oppå plata for å få limet til å flyte utover så den ryker ikke med det første Måten til Chasin er også ett bra tips
                  ok... uansett betydeli mindre pris en plexiglass .. så skal stikke innom en glassmester neste gang jeg er i byen
                  Last edited by VSO; 10-11-2009, 23:17. Reason: staveleif

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Typhon View Post
                    Tjaa... er nok mer en godt nok med 5mm, spesielt i de dimmensjonene Skal ei heller delta i dB-drag på noe vis Glasstykkelsen vil heller aldri synes noe sted.
                    Joda er helt enig med deg at i de dimensjonene så holder det med 5mm Jeg fikk litt dybde effekt med så tykt glass som jeg brukte, og det er ikke akkurat noe db drag anlegg jeg går for heller, var også litt for overkill følelsen Nå skal det også sies at frontplaten der jeg har festet mine små 10" elementer er i 20mm alu å det er vel kanskje enda mere overkill ??

                    Comment


                    • #11
                      20mm alu er jo konge det Ja greit med overkill, aldri dumt det! Men ville bare poengtere at det ikke er absolutt nødvendig med 2cm tykt glass
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon View Post
                        20mm alu er jo konge det Ja greit med overkill, aldri dumt det! Men ville bare poengtere at det ikke er absolutt nødvendig med 2cm tykt glass
                        Jepp Så tråd starter klarer seg med 5-10mm herdet glass alt avhengi av størrelsen på glasset er vel da egentlig konklusjonen her

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Chasin View Post
                          Du kan feks gjøre som jeg gjorde på bilen min

                          10mm glass limt til stålramme som er skrudd i kassen

                          Hmm har vurdert litt, å tror din metode virker ganske bra til å gjøre det der.. men lurer bare litt på hvordan du laget denne stålrammen? .. var ikke så lett å se på bildene
                          Last edited by VSO; 11-11-2009, 17:14.

                          Comment


                          • #14
                            Alternativt kan du bruke doble plater, og bare frese ut en ramme til glasset i den ene platen. Da vil glasset ligge dønn fast "i klem" mellom platene, og en streng lim rundt sørger for at det blir lufttett. Om du er redd for at limet skal synes kan du gjøre hullet til glasset mindre i den ene plata.

                            *tegne og forklare* Tversnittet vil altså se slik ut:

                            Comment

                            Working...
                            X