Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til bygging i Volvo V40

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til bygging i Volvo V40

Jaja, da er jeg (snart) igang med bilstereobygging i min Volvo V40 T4, som de sikkert allerede vet, er det snakk om en stasjonsvogn. Først må jeg bare si at jeg er ganske fersk i bilstereoverden, og trenger vel strengt tatt all den hjelpen jeg kan få

Jeg har allerede handlet diverse:

2 x Kicker ZX1500.1
    2 x Kicker L7 12"
    1 x Kicker ZX850.4
    1 x Herts HK163 3 veis
    1 x 40 farad kondensator

Det jeg (tror jeg) mangler er:

Ekstra batteri - Hvilke batteri anbefaler dere? Best på pris/kvalitet.
    Singnal kabler - Har tentk å handle kabler av Evus, noen erfaringer?
    Strøm kabler - Bør jeg ha 50mm2 eller 33mm2?

Så har jeg ca 500 000 kr spørsmålet: Hvilken kassekonstruksjon tror dere blir best på lyd? (Ikke mest mulig DB)

Har vurdert litt forskjellig, hadde tenkt 2 tette kasser for subbene i anbefalt liter av Kicker. Og eller portet kasse, med porten gjennom armhviler i baksetet, med subber rettvei og plexiglass foran der. (Noe i den duren Anders bygget i den orange BMW'en.

Ellers har jeg planene klare, hele bilen blir dempet, mye glassfiber/sparkel konstruksjoner og spesialbygd dasjbord. (Noe jeg holder på med allerede )

Tusen takk for alle svar som gjør meg (litt) klokere
    Kicker Hertz Pioneer Livin'Loud

Prosjekt: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1592

Så har jeg ca 500 000 kr spørsmålet: Hvilken kassekonstruksjon tror dere blir best på lyd? (Ikke mest mulig DB)
    Lukket! De aller fleste bassene spiller penest i lukket kasse. (hvis du ikke er interisert i en stooor portet kasse) Det er det aller enkleste å bygge også. Eller så må du begynne med tuning av kasse osv.
    Prosjekt SQ Audi A3

Comment

Personlig liker jeg punshen i lukket kasser også

Men jeg har lyst på litt mere "show" og utfordring, har sett et dusin utgaver av en slike kasser/bygg:

Hvordan er det slike kasser er bygd?

Takk for svar folkens
      Last edited by Olings; 02-09-2007, 16:14.

Comment

Stereoen i den bilen du linker bilde til, spiller det utrolig bra! Det er Cossien til Jonny Børset. Dette er en helt vanlig lukket kasse det på bildet der, bare at elementene er snudd med magneten ut, istede for mangeten inn..
        VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Sykt rå den installasjonen der, har hørt Roy/aFFekak (mitt søskenbarn) har snakket mye om den der! Så plexiglasset, og det rommet mellom plexiglasset og elementene er selve "kassen"? Hm.. Min oppfattning var at plexiglass ikke egnet seg som en vegg i selve kassen, men jeg har ikke peiling da så.. :P

Comment

Originally posted by Olings View Post
            Sykt rå den installasjonen der, har hørt Roy/aFFekak (mitt søskenbarn) har snakket mye om den der! Så plexiglasset, og det rommet mellom plexiglasset og elementene er selve "kassen"? Hm.. Min oppfattning var at plexiglass ikke egnet seg som en vegg i selve kassen, men jeg har ikke peiling da så.. :P

Tykt nokk plexiglass, så går det bra

Stemmer at rommet mellom elementene og glasset er kassen ja.. Er egentli samme kassene som vi snekkra på når vi var små Bare at han har satt inn et plexiglass i bakplata, og snudd elementene med magneten ut..

Fult mulig å gjøre det selv, også for sånne som meg å deg
            Mvh.
            Roy
            Mob: 40 30 99 06

Comment

Akkurat :P Det hørtes enkelt ut, men fortsatt er jeg ikke helt klok på den konstruksjonen..

Folk og fe snakker ofte om den ultimate basskassen, der man bruker så og så mye MDF, og så og så mye Sponplater, snekkret sammen med spesial lim og spesial ditt og datt, for å få den og den resonansen, med den og den klangen.. Så nå er plutserlig plexiglass godt nok? Jaja, det gjorde no iallefall alt mye enklere

Men et par kjappe spørsmål:

Hvor tykk bør plexiglasset være? Bør det være en spesiel type plexi?

Og hvor får man kjøpt rammene rundt plexiglasset? Eller lager man det selv? Om noen som er skikkelig dreven på en slik konstruksjon kunne gi en liten howto eller en kort forklaring, hadde jeg blitt superfornøyd

Ellers tusen takk for alle svar som gjør meg klokere

Comment

Ingen som vet hvor tykt det bør være? Holder det med 16mm?

Comment

det holder ja..
                  Mvh.
                  Roy

Comment

blir du å finne i garasjen i dag btw?
                    Mvh.
                    Roy

Comment

Ikke bruk plexi!! Kosster alt for mye penger og blir fort stygt! 10 mm vanlig glass er det jeg vil anbefale!

Comment

Tipper jeg blir å finne der ja =)

Comment

Min erfaring med plexi er også den samme. Hvordan skal jeg regne ut hvor mang liter kassen bør være på? For i mitt tilfelle blir jo 2 L7 stående i samme kammer, og en subb skal minimum ha 24,9 liter. Hvordan ville du gjort det Kenneth?

Takker for svar folkens

Comment

Her ser dere da hvilken skills jeg har i paint

Som dere ser, så mangler jeg phono kablingen. Er litt usikker på hvordan jeg skal kable opp, for å få best mulig utnyttelse av anlegget.

Er veldig usikker på akkurat dette, men har da tenkt å koble signal kabel til den ene monoblokka, så videre koble fra output > input på den andre monoblokka. Det er full mulig, eller? Eller skal jeg gå for en signalkabel som har 2 hunn i ene enden, og 4 hann i andre ennen?

Og har jeg koblet subbene riktig, for å oppnå 2 ohm?

Spolene på subbene er 4 x 4 ohm.

Takk til dere som hjelper en stakkars noob

Comment

Ettersom du skal ha en forsterker pr. sub, bør du også ha et kammer pr. sub, i kassa. To separate forsterkere spiller ikke helt likt, om du skjønner. Da blir det "skeivt", for subene slår ikke helt likt, og da vil den ene suben "slå ut" den andre.
                              Er du med?
                              Er vell ikke så blodnøye heller da, siden du ikke skal stille i noe EMMA..(?)

Koblingene er riktige..

Du sier at du ikke er sikker på kablingen. Du trenger 3 signalkabler (en til frontsett, i og med at du skal bruke delefiltrene, og en til hver subforsterker).

Du kan også gjøre det sånn som du sier, fra output på den ene, til innput på den andre. Det som da er litt dumt, er at du ikke får stillt forsterkerene hver for seg, fra spilleren. Da må du bruke bassremote eller gain. Men, det er jo to like suber, så volumet på det skal vel være det samme Jeg mener også å ha lest en plass, at volt-styrken på signalet synker, om du gjør det på denne måten.. stemmer det eller, folkens?
                              Last edited by aFFekak; 04-09-2007, 15:01.
                              Mvh.
                              Roy

Comment

Working...
                              X