Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Radio

Jeg hører mye på radio i bilen. Har nettopp solgt den jeg hadde DAB-radio i, noe som er et stort savn. Jeg har imidlertid et par spørsmål rundt dette med radio i bil, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Konebilen (94 mod Corsa) har ekstremt dårlig mottak. Jeg har byttet antenne (den som satt på da vi kjøpte gikk nesten i oppløsning), og testet et par forskjellige radioer, men like dårlig på alt. Noen som kan ha noen ide om hva jeg kan gjøre for å hjelpe på mottaket?

2. Det er stor sjans for at det blir DAB i bilen igjen. Sist jeg satte i DAB-spiller så satt jeg i en ekstra antenne, og hadde dermed to samtidig. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det kombiantenner, eller kan jeg bruke DAB-antennen til FM?

Takknemlig for svar!

Originally posted by addey View Post
    Jeg hører mye på radio i bilen. Har nettopp solgt den jeg hadde DAB-radio i, noe som er et stort savn. Jeg har imidlertid et par spørsmål rundt dette med radio i bil, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Konebilen (94 mod Corsa) har ekstremt dårlig mottak. Jeg har byttet antenne (den som satt på da vi kjøpte gikk nesten i oppløsning), og testet et par forskjellige radioer, men like dårlig på alt. Noen som kan ha noen ide om hva jeg kan gjøre for å hjelpe på mottaket?

2. Det er stor sjans for at det blir DAB i bilen igjen. Sist jeg satte i DAB-spiller så satt jeg i en ekstra antenne, og hadde dermed to samtidig. Er dette virkelig nødvendig? Finnes det kombiantenner, eller kan jeg bruke DAB-antennen til FM?

Takknemlig for svar!
    Hvis du har dårlig mottak, så skyldes det dårlig antenne, eller dårlig kontakt på f.eks antennefoten mot gods.

Kombi FM/Dab antenne fins i flere utgaver.
    Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
    Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
    post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

Comment

Originally posted by Audio-art View Post
      Hvis du har dårlig mottak, så skyldes det dårlig antenne, eller dårlig kontakt på f.eks antennefoten mot gods.

Kombi FM/Dab antenne fins i flere utgaver.
      Ok, takk for svar. Ante meg det var noe sånt... Har du noe anelse om hvor man får tak i slike antenner? De stedene jeg har sett har det vært enten eller...

Comment

Hmm... nå har jeg skiftet antenne, samt sørget for at det er skikkelig kontakt mot gods (pusset godt først, og skrudd hardere fast enn den satt). Ingen suksess... Andre tips? Er vel bare antenneledningen igjen jeg ikke har byttet... Er det stor forskjell i kvalitet på antenner og -ledninger? Noen tips om hva som fungerer bra?

Comment

husker jeg ikke helt feil, så er det signal forsterker på corsa. denne kan være vrien og gå sund av og til, da har du dårlig radio signal.
          Do-It-Yourself - DIY stash

Comment

og den antenne forsterkeren skal ha remote strøm ifra spilleren.
            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Ah, det kan jo være noe... Noen måte jeg får sjekket om det faktisk er det som er galt? Måle et eller annet? Jeg koblet spilleren bare med standardpluggen, får sjekke om det henger noe løst der som trenger strøm...

Comment

jeg har skrevet opp fargen på den ledningen en plass,men vet ikke hvor den lappen er
                men tar du kontakt med ett opelverksted så bør de vite det der.
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Stikk innom Automobil-Kompaniet... burde få alle svarene dine der
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

Comment

Jøye meg... Jeg var innom Automobil-Kompaniet i går, og maken til kundebehandling har jeg sjelden opplevd... Attityden var vel omtrent "tror du at jeg gidder å gi deg denslags informasjon helt gratis? Sett bilen din inn her et par timer, så skal vi se hva vi kan finne ut" Ikke noe hjelp å få der altså...

Jeg prøvde å måle meg frem litt, for å se om jeg kunne finne ledningen på den måten, men har et par spørsmål i så måte: Hvis jeg måler fra metallet i antennefoten (dvs. der man skrur i antenna), skal jeg da burde få kontakt i selve antennekabelen, eller et annet sted? Jeg fikk nemlig ikke kontakt i antennekabelen der denne puttes inn i spilleren, og hvis jeg burde det, så er det jo brudd på antennekabelen et sted, og det vil jo i så fall forklare en del. Men siden jeg aldri har målt dette før aner jeg jo ikke om det er der jeg skal måle fra... Noen som vet?

Comment

tror remote kabelen til antenneforsterkeren er rød/hvit bak ved spilleren, skal ikke si dette for sikkert forbi..
                      Do-It-Yourself - DIY stash

Comment

Hehe, fikk fikset dette nå som jeg har bestemt meg for å selge bilen... Byttet da spiller (hadde kjøpt ny spiller til Corsaen, men byttet med den andre bilen fordi jeg ikke vil selge den med splitter ny spiller), og da funket det gitt. Et eller annet i ISO-pluggen som ikke er helt standard tydeligvis...

Comment

Working...
                        X