Announcement

Collapse
No announcement yet.

reconing, uoriginale deler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • reconing, uoriginale deler

    til dere som har peiling på dette med reconing, jeg lurer på hvordan en subwoofer som er reconet med uorginale deler vil oppføre seg i forhold til orginale?. tenker på parametrene, lydkvalitet osv.

    mulig dumt spørsmål, men kom over ett par jbl gti1200 som er reconet med uorginale deler. er jo veldig godt synlig for meg som har hatt og har en del av denne serien, at opphenget er forskjellig, membranen og støvhetten. støvhetten er nok ikke så farlig, men tenker på opphenget i forhold til xmax osv.

    dette har jeg som sagt ikke så god peiling på, men det er det nok helt sikkert noen andre her inne som har og forhåpentligvis kan svare meg på
    Attached Files

  • #2
    Ettersom det er uoriginale greier, er det vel ingen annen sikker måte å finne det ut på, enn å måle parametrene... Med mindre leverandøren av de uoriginale delene legger ved data for det "nye" elementet, så klart.

    Om delene ikke er laget for å være en direkte erstatning for den type elementer, er det jo strengt tatt bare magneten igjen av JBL-elementet...

    Når tilgangen på nye, gode elementer er såpass stor, tror jeg ikke jeg hadde lagt mye energi i å finne ut om det der var brukelig i alle fall. Risikerer jo å kjøpe en sekk full av katter. Sammenliknet med den rette typen nye elementer, tror jeg også de fleste old-school-elementer kommer litt til kort.

    Comment


    • #3
      Mer eller mindre alle parametrene kan være (og er sannsynligvis) endret. Bevegelig masse, compliance i opphenget, viklehøyde, impedanse osv osv. Vi kan ikke si noe som helst i verken den ene eller andre retningen med mindre du kan gi oss dataene på reconingskitet. Og selv da er det ikke helt enkelt...

      Det tryggeste er å få målt opp parametrene. Det er egentlig det beste uansett, selv om elementet er kliss originalt.

      EDIT: darn you, Miniboom! Darn you to Heck!!

      Comment


      • #4
        nå var det ikke sånn at jeg hadde tenkt å bruke så mye energi på dette eller i det hele tatt handle, men nysgjerrig som jeg er ville jeg vite litt ang dette med reconing og bruk av uoriginale deler:-). Jeg vet så lite om reconing fra før.

        Av nettsteder som selger reconings kit har jeg ikke funnet en eneste som oppgir parametrene.

        Og ja, til den prisen disse reconede elementene var priset til så finnes det sikkert mye annet som er bedre:-).

        Men fikk vel egentlig svar på det jeg lurte på nå så takk for det

        Comment


        • #5
          De eneste gangene jeg har vært borti reconing med "uoriginale" deler er JBLs "goes into list". Der kan man se hvilke recone-kits som passer i de forskjellige chassiene så man f.eks. kan recone et 2240-chassis til å bli en 2245. Men i slike tilfeller ender jo elementet opp som en 2245 som det finnes publiserte T/S-parametre på, det gjør det tydeligvis ikke i ditt tilfelle (virker det som).

          Driver man med reconing som levebrød blir det omtrent som å rive ned og bygge opp igjen en bilmotor. Kjenner man mål, vekt og toleranser på stempler, ventiler, borr, slag osv er det null problem å finne deler som gir identisk resultat. Er man derimot helt amatør og gjør slikt på måfå (eller bryr seg mindre om resultatet så lenge det bare passer og virker) kan man kanskje risikere å erstatte den gamle veiva med ei ny som har langt mindre slag. Og det er jo ikke helt optimalt, selv om det vil passe, motoren vil gå rundt osv.
          Last edited by epifant; 17-11-2009, 14:43.

          Comment


          • #6
            Originally posted by epifant View Post
            De eneste gangene jeg har vært borti reconing med "uoriginale" deler er JBLs "goes into list". Der kan man se hvilke recone-kits som passer i de forskjellige chassiene så man f.eks. kan recone et 2240-chassis til å bli en 2245. Men i slike tilfeller ender jo elementet opp som en 2245 som det finnes publiserte T/S-parametre på, det gjør det tydeligvis ikke i ditt tilfelle (virker det som).

            Driver man med reconing som levebrød blir det omtrent som å rive ned og bygge opp igjen en bilmotor. Kjenner man mål, vekt og toleranser på stempler, ventiler, borr, slag osv er det null problem å finne deler som gir identisk resultat. Er man derimot helt amatør og gjør slikt på måfå (eller bryr seg mindre om resultatet så lenge det bare passer og virker) kan man kanskje risikere å erstatte den gamle veiva med ei ny som har langt mindre slag. Og det er jo ikke helt optimalt, selv om det vil passe, motoren vil gå rundt osv.
            Kort sagt, det er en viss risiko for den berømte katta i sekken (og kanskje mjauer den ikke verken høyt eller pent). :]

            Og forresten, litt komisk at jeg slo deg med et minutt. :P

            Comment

            Working...
            X