Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken retning går bilstereo i fremtiden? (hverdagslig blog/diskusjonstråd ;) )

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ola View Post
    Så teorien din er at 130db går fint, så lenge du ikke overstiger 80hz?
    Det er ikke teorien min nei. Alt er relativt når det kommer til frekvens og dB, 150 dB @ 30hz er faktisk ikke så ille som man tror. Mens 150dB @ 50hz virker mye høyere for øra enn 30 hz.

Og når du snakker om hørselskader hos de som driver med spiller høyt, de som vet hva de driver med kjenner sine grenser og vet hva som er skadelig for hørselen. Hvis du ser på Steve Meade som har drevet på med SPL i 20 år og spiller HØYT, han har ikke noen form for nedsatt hørsel. Men han spiller ikke høyt lenge av gangen som er noe av det som skader hørselen(langvarig eksponering av høy lyd). Så har du den vanlige "råneren" i gata med 2 12" og brukbart med watt som driver å dunker hele tiden på de rundene han tar i byen eller bygda og får øresus og diverse plager etter ett par år. (for å sette det litt på spissen, har ikke noe imot rånere og sier ikke alle rånere gjør det )

Og folk har forskjellig smak når det kommer til bilstereo, noen vil at det skal spille høyt og brutalt (SPL) andre vil ha lydkvalitet (SQ).

Og har du hørt et SPL anlegg som spiller høyt og dypt før? Det er morro

Ja, det finnes folk som putter 20k i bassen og bruker restene på spiller og høyttalere som ikke er av beste kvalitet. Men det finnes også folk som vet at skal man spille høyt, må man ha utstyr som klarer å henge med bassen også
    Mvh Werner Harstad

Comment

enig med werner!
      bilstereo pensjonist!

golf 3 med 2x 18" btl i vegg og AB VFL1100.1 - 153,7 db!

Comment

Definer kjempegøy?

Jeg har sett halve effekten spilt så høyt at det ikke kan oppleves uten hørselvern?
        Har du hørt et system på 1000W RMS som er så øredøvende høyt at man må bruke hørselsvern? Forklar gjerne hvordan dette var bygd og hvilke komponenter som ble brukt her

Neida, han skrev ikke det direkte
        Men de systemene jeg nevnte som ekstreme, spiller jo lett 140db idag..
        140db er jo absolutt ikke høyt da. Jeg spilte 146.8 med DD9515g, og akkurat da syntes jeg det begynte å bli litt ubehagelig for ørene, men dette avtok etterhvert. Og testet hørselen for ikke så lenge siden og fant da ut at jeg har bedre hørsel enn gjennomsnittet.

Ikke for å kverulere eller noe
        Last edited by DD-Henrik; 19-11-2009, 01:16.
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

mulig jeg har følsomme ører men spiller jeg på maks over lengre tid blir jeg faktisk uvel.... og det med 400w på subben og en 13" så tror fint det går å spille så høyt med 1000w RMS. Er vel å en grunn til at scoren i DB drag ikke blir godkjent når man spiller høyere en 140DB hvis man sitter inni bilen....

Det var musikk du spilte da henrik?
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Originally posted by DDaudio.no View Post
            Har du hørt et system på 1000W RMS som er så øredøvende høyt at man må bruke hørselsvern? Forklar gjerne hvordan dette var bygd og hvilke komponenter som ble brukt her
            hadde sikkert skrudd opp så mye at det bare ble skurring hehe, neida Men jeg har hørt anlegg på 800 watt som har gjort at jeg fikk vondt i øra, En kar som skal "imponere" med hvor høyt han spilte og skrudde volumet til maks så det bare er skurring å forvrengninger. Veldig lite imponerende og veldig ubehagelig.
            Mvh Werner Harstad

Comment

Originally posted by biffen071278 View Post
              mulig jeg har følsomme ører men spiller jeg på maks over lengre tid blir jeg faktisk uvel.... og det med 400w på subben og en 13" så tror fint det går å spille så høyt med 1000w RMS. Er vel å en grunn til at scoren i DB drag ikke blir godkjent når man spiller høyere en 140DB hvis man sitter inni bilen....

Det var musikk du spilte da henrik?
              Selvsagt musikk

Da har du kanskje ikke så tolerante ører om jeg kan kalle det for det? Jeg merker selv at hver gang jeg har oppgradert til større anlegg, virker det som det spiller lavere for hver dag som går. Men hvis jeg ikke spiller på noen dager er det plutselig kjempehøyt igjen. Om du blir mettet på bass og mener ditt system spiller ubehagelig høyt med en 13" og 400W er du heldig. Dyrt for oss som alltid vil ha mer hehe

EDIT: men ja, som berniebp sier, hvis det bare er noe skurr og forvrengninger på 140db så høres det nok grusomt høyt ut ja hehe. Men jeg snakker om sinusbølger og ikke firkantbølger jeg da

Joda, hiver man 1 kw på 2x18" subber er det klart man får masse lyd, men for meg ville det avtatt med dagene som går, og fått lyst på mer.

I omegaen hadde jeg først 9515g i DDBox15 med DDS2 @ 1400W RMS i 4 ohm mono. Så kjøpte jeg ny blokk på 3 KW. Det var gøy, men ble lei. Så ble det Dag Johansen kasse og mange flere db. Men etter noen uker ble det solgt alt sammen. Nå har jeg mindre bil, og skal ha inn mer utstyr Men dette er nå bare meg da. Kjenner mange som ikke hadde orket å ha så store anlegg for det spiller for høyt, men som fortsatt syntes 12" er gøy
              Last edited by DD-Henrik; 19-11-2009, 01:00.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Festlig å se at flere tror at 1000 watt er den magiske grensen for at det skal spille noe særlig høyt. Godt watt er eneste målestokk her i verden gutta
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                  Festlig å se at flere tror at 1000 watt er den magiske grensen for at det skal spille noe særlig høyt. Godt watt er eneste målestokk her i verden gutta
                  Word hehe

Comment

mettet var vel å ta i men ja er ubehgalig over lengre tid. Tror ikke jeg har unormale ører har helt normal hørsel på høreslstestene Men mye bass imponerer ikke meg gitt (vokst fra det), får heller komme den dagen helheten i bilen er der å man hører litt annet enn bare bass når man skrur opp.
                    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Originally posted by berniebp87 View Post
                      Det er ikke teorien min nei. Alt er relativt når det kommer til frekvens og dB, 150 dB @ 30hz er faktisk ikke så ille som man tror. Mens 150dB @ 50hz virker mye høyere for øra enn 30 hz.

Og når du snakker om hørselskader hos de som driver med spiller høyt, de som vet hva de driver med kjenner sine grenser og vet hva som er skadelig for hørselen. Hvis du ser på Steve Meade som har drevet på med SPL i 20 år og spiller HØYT, han har ikke noen form for nedsatt hørsel. Men han spiller ikke høyt lenge av gangen som er noe av det som skader hørselen(langvarig eksponering av høy lyd). Så har du den vanlige "råneren" i gata med 2 12" og brukbart med watt som driver å dunker hele tiden på de rundene han tar i byen eller bygda og får øresus og diverse plager etter ett par år. (for å sette det litt på spissen, har ikke noe imot rånere og sier ikke alle rånere gjør det )

Og folk har forskjellig smak når det kommer til bilstereo, noen vil at det skal spille høyt og brutalt (SPL) andre vil ha lydkvalitet (SQ).

Og har du hørt et SPL anlegg som spiller høyt og dypt før? Det er morro

Ja, det finnes folk som putter 20k i bassen og bruker restene på spiller og høyttalere som ikke er av beste kvalitet. Men det finnes også folk som vet at skal man spille høyt, må man ha utstyr som klarer å henge med bassen også
                      Kompis av meg (tidl. arb kollega) vant vel klassen sin i Arendal i august med 159.8 db, så en viss innsikt har jeg vel
                      Er forøvrig han jeg handler div med.. Ulvund bilstereo..

Morro å se hva som er mulig iallefall, selv om jeg mener det ikke har shit med musikk å gjøre
                      (tenker nå på 2sec BUURRP bilmono )

Det med langvarig støy osv, er jeg absolutt enig i.. Men det virker litt utrolig at ører som har vært utsatt for slike lyd trykk, ikke tar skade av det.. Selv med så lav frekvens.. Jeg har ingen bevis hverken for eller imot, men tør slett ikke prøve selv
                      02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
                      01` Seat leon R 4x4 turbo
                      Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Originally posted by biffen071278 View Post
                        mettet var vel å ta i men ja er ubehgalig over lengre tid. Tror ikke jeg har unormale ører har helt normal hørsel på høreslstestene Men mye bass imponerer ikke meg gitt (vokst fra det), får heller komme den dagen helheten i bilen er der å man hører litt annet enn bare bass når man skrur opp.
                        Er helt med deg på den. Skal det spille høyt på de lave frekvensene, skal det spille høyt på de høyere frekvenser

Comment

140db er jo absolutt ikke høyt da. Jeg spilte 156.8 med DD9515g

Det er høyt på musikk, var ikke 146.8?

Comment

Må, og bør, er vel relativt individuelle målestokker

Jeg mener musikk (ikke konstant 30hz) over 120db er uforsvarlig å lytte til uten hørselvern, om en vil slippe å bli døv som godt voksen.. (hørselskader kommer som oftest over tid)

Kjenner mer enn 1 som sliter med tinitus pga bilstereo desverre..

Å de hadde vel knapt 1000w totalt :P
                            Feil bruk er vel stikk ordet Langvarig høyt volum, som vi snakket om her..
                            02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
                            01` Seat leon R 4x4 turbo
                            Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                              Det er høyt på musikk, var ikke 146.8?
                              Oi dægeren. Stor skriveleif hehehe... 146.8 er riktig ja

Comment

Ja du var kong db ei stund der

Comment

Working...
                                X