Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken retning går bilstereo i fremtiden? (hverdagslig blog/diskusjonstråd ;) )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Men for å gi ett svar på tråd tittelen:

    Jeg tror effektiviteten på høyttalerene kommer til å gå opp. Subwooferene er jo det minst effektive i hele bilen, kun 1-3% av energien som blir tilført blir omgjort til akustisk energi, resten går til varme. tenk om den ble dobbelt så effektiv, eller enda mer Så har det kommet ut høyttalere som er like tynne og formet som et ark, tenk deg å brukt det som tapet i stua da
    http://www.youtube.com/watch?v=LNgYToJC1RA

    Så er det en dings som er i utvikling i Canada som man fester på frontruta som gjør at den fungerer som en stor høyttaler
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #47
      Originally posted by berniebp87 View Post
      Så er det en dings som er i utvikling i Canada som man fester på frontruta som gjør at den fungerer som en stor høyttaler
      Dunk - dunk - dunk *CRACK* - D'OH!

      :P

      Comment


      • #48
        Bilprodusentene satser allerede nå mye på forskning omkring bilakustikk, lyddemping/tilpasning og relaterte temaer. Og selv i dag finnes det bittesmå forsterkere som er både kraftige, effektive og billige. Digital signalprosessering går stadig fremover, og det innledes samarbeid med hifi- og high-endselskaper (Harman, B&W, B&O, Linn, Bose, osv osv) over en lav sko.

        Alt i alt: originalanleggene blir etterhvert svært gode, og vil om 5-10 år sannsynligvis spille ringer rundt det vi anser som et svært bra oppsett av løskomponenter i dag.

        Comment


        • #49
          Jeg syns alle som er opptatt av watt og alt rundt det, skal få en demo på f.eks klipschorn eller klipsch cornwall III og en rør forsterker på rundt 5-10 watt.
          http://www.colab.be/upload_images/pr...orn-manley.jpg

          fortalte en kamerat, som er veldig opptatt av att mer watt må bety bedre lyd, att drømme anlegget til dags dato er klipschorn og en lite rør forsterker på rundt 10 watt. Han forsto ikke helt hva jeg prøvde å få frem og så helt forvirra ut. Han var sikker på att jeg kødda med han.
          En annen høytaller som har vekket interesse i det siste er inConcert Duke 300B fra tangenavdsign.com. ideen er en følsom høyttaler som har de beste fra begge følsomme og mindre følsomme konstruksjoner, mye av dette kan føres over til bilstereo.

          Comment


          • #50
            Originally posted by Ola View Post

            Jeg mener musikk (ikke konstant 30hz) over 120db er uforsvarlig å lytte til uten hørselvern, om en vil slippe å bli døv som godt voksen.. (hørselskader kommer som oftest over tid)
            Det er helt sant 120dB fra frontsettet over en lengre periode skader hørselen veldig!

            Og sånn for å gå litt utfor tema: det er da fullt mulig å ta knekken på hørselen med 1000w også. Sett dere inn i Team Loud kadetten og be de kjøre på med 1 kw Den spiller nemmlig 173dB ved rundt 80hz med 1000w. DET er skadelig!
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #51
              Dang.. det begynner mildt sagt å bli litt ja...

              Skal forresten bli artig å se hva som skjer med dB-genren etterhvert. Er det noen som sitter på statistikker over hvordan utviklingen har gått? Hurtig i begynnelsen for så å flate ut etter hvert, eller stadig økende grunnet bedre elementer, kraftigere forsterkere osv? Uansett må de jo treffe veggen* før eller senere, er spent på hvordan de vil håndtere problemet.

              Friidrettsmiljøet har diskutert denne "ytelsesveggen" en stund allerede vet jeg. Det finnes jo fysiske grenser for hvor fort et menneske kan løpe 60 meter, hvor langt eller høyt man kan hoppe osv. uten doping. Sletting av gamle rekorder etter en viss tid er vel én av løsningene de har skissert.


              *Wikipedia:
              Theoretical limit for undistorted sound at 1 atmosphere environmental pressure: 191 dB re 20 µPa
              Last edited by epifant; 19-11-2009, 11:09.

              Comment


              • #52
                Har ikke sett noe statistikk, men det flater ut sakte men sikkert allerede etter min oppfatning. Jo nærmere man kommer "taket" jo vanskeligere er det å øke trykket. Derfor vil man aldri komme helt opp til taket.

                Men jeg husker før TL kom så sa man at 180dB var umulig i Extreme klassene. I 2003 kom Term lab og scorene gikk ned med mellom 1-6dB. I Extreme klassene gikk scoren mest ned. Da var man plutselig nede på 170dB igjen. Hvem skulle da trodd at vi i dag ser tall på et stykke over 180dB?
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #53
                  I dB-drag trenger man jo ikke spille høyere for at det skal være "moro" å få verdensrekord, blir ikke rekordene slettet hvert år?

                  I tillegg, som Jonas nevner, kommer det jo nytt måleutstyr fra tid til annen. Kanskje det kommer en "ny" Term-Lab om noen år.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by epifant View Post
                    Alt i alt: originalanleggene blir etterhvert svært gode, og vil om 5-10 år sannsynligvis spille ringer rundt det vi anser som et svært bra oppsett av løskomponenter i dag.
                    I dyrere biler, kanskje, men i "normale" biler tror jeg aldri det vil bli et så høyt nivå på lyden. Mange produsenter har riktignok bra lyd selv i "folkemodellene", men det er mange som aldri vil betale mange tusen ekstra for et stort lydanlegg. Et premium sound system i en nybil koster 30-40 tusen?

                    Edit: Sjekket V70, hvor det koster 17.400,-, men man må vel utvide uansett om man er bass-head. :P

                    Og om man er DIY-fanatiker (som veldig mange er, som handler bil i "normal prisklasse"), så er gleden ved å gjøre en installasjonsjobb nesten større enn gleden av å lytte på musikk etterpå. Virker det som.

                    Det JEG er skeptisk til, er hva som skjer med lyden når/hvis de elektriske bilene tar over. Da blir det vel fulltone klasse D, med 5 x 20 watt, for å sikre lang rekkevidde selv om stereoen er på. Ikke at det er forbudt å oppgradere, altså, men det er jo kjipt å miste mange prosent av rekkevidden for å trekke hundrevis av ampere til en svær stereo (som også veier masse ekstra).
                    Last edited by Miniboom; 19-11-2009, 12:36.

                    Comment


                    • #55
                      For meg virker det som de aller mest seriøse bilene ( i mine øyne iallefall), har snudd litt nå..
                      For 5 år siden, så kunne en se LCD skjermer innfelt på utsiden av bilen på annenhver utsillingsbil følte jeg..
                      Nå har jeg fått inntrykk av at det har blitt viktigere med enkle design og kvalitet på detajler, istedet for 20 lcd skjermer i hytt og gevær, og kraftverk mono blokker som er like godt egnet til sveising som å spille musikk..

                      For min del bor jeg bare noen mil unna bilen jeg tror jeg har aller mest respekt for i bilstereo norge.. Jonny B sin Cosworth..
                      Unikt eksempel av en bil som kan brukes til tross for SPIT shine, går som ei kanonkule, og viser at KISS (keepit simple stupid) faktisk har noe for seg Bygd enkelt, vanvittig lekkert, og attpåtil med lav vekt!
                      Hele den bilen er et kunstverk i mine øyne

                      Tenkte jeg sku avlegge han et besøk etterhvert for en lytteprøve Det er visstnok ikke aller verst lyd i den heller

                      (det finnes nok flere biler som kanskje hevder seg over, men jeg kjenner ikke til de)
                      02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
                      01` Seat leon R 4x4 turbo
                      Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Miniboom View Post
                        Mange produsenter har riktignok bra lyd selv i "folkemodellene", men det er mange som aldri vil betale mange tusen ekstra for et stort lydanlegg. Et premium sound system i en nybil koster 30-40 tusen?

                        Edit: Sjekket V70, hvor det koster 17.400,-, men man må vel utvide uansett om man er bass-head. :P
                        Med dagens priser er jeg helt enig. Men det er jo ikke lenge siden ting som airbag og navigasjonssystem var ekstrautstyr og kostet flerfoldige titusen. I 2007 ble det solgt 71.9 milloner nye biler på verdensbasis, så når (eller om) denslags treffer de aller fleste markedssegmentene (i varierende grad selvsagt, og først i premiumsegmentet som du også påpeker) vil sannsynligvis prisene synke.

                        OM folk flest krever det da. Titter man til hifi-verdenen er det stort sett forbeholdt noen få særinger, de aller fleste har små krav til lydkvalitet. Titter man derimot til hjemmekino-, flatskjerm- og datamarkedet er utviklingen heftig, og langt flere kjøper faktisk nye og bedre ting.

                        Eventuelt kan vi si oss enige med Dan Quisenberry og være ferdige med det
                        The future is much like the present, only longer.

                        Comment


                        • #57
                          Jeg for min egen del har 1 stk orginalt batteri, 1500w rms monoblokk og 4x90w forsterker, våger å påstå at det spiller langt høyere enn hva folk tror det gjør, hehe.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Miniboom View Post
                            I dyrere biler, kanskje, men i "normale" biler tror jeg aldri det vil bli et så høyt nivå på lyden. Mange produsenter har riktignok bra lyd selv i "folkemodellene", men det er mange som aldri vil betale mange tusen ekstra for et stort lydanlegg. Et premium sound system i en nybil koster 30-40 tusen?
                            Du har jo Audi sitt bang & olufsen lydanlegg i de dyrere audiene, og det koster vel 70 laken og består av 14 høyttalere hvis jeg husker rett. Spiller nok veldig pent og sikkert høyt nok også for de fleste, og med tanke på at folk stadig vekk blir mer og mer opptatt av lyd vil jeg tro at hvertfall kompsett og spillere i nye biler om noen år er av bedre kvalitet som standard. Kanskje dempede dører også en gang blir standard eller som et billig ekstrautstyr? (2 laken eller noe kanskje)
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #59
                              Tony og Nils Petter: Så klart watt ikke er alt. Absolutt ikke. :P

                              For selv om jeg spilte over 144dB med 6-700 watt og originalt batteri i en tidligere bil (Civic), føles det som om mitt nåværende opplegg spiller vel så høyt (selv om jeg absolutt ikke tror at det gjør det på måleren).

                              Selv om jeg er langt ifra 144dB med 10W7'ene jeg har i bilen nå (med forsterker som gir rett over 300W RMS fordelt på de to), spiller det mye morsommere/tøffere i mine ører enn Civicen gjorde. Føles mer massivt med masse dypbass, får liksom inntrykk av at det spiller høyere enn det gjør, uten at det er slitsomt/irriterende å høre på... men nå er kassa over tre ganger så stor som den i Civicen, og tunet rundt 20hz istedenfor rundt 34hz...

                              Sier ikke at 1000W er en grense, men når jeg endelig en dag gidder å slenge inn 1200W-forsterkeren så 10W7'ene får mer effekt og headroom tilgjengelig, tipper jeg det blir ganske nært målet jeg har satt meg for morofaktor i hverdagsbilen. Selv om man kommer langt med 3-4-500 watt, blir det en markant, hørbar forskjell når man får noe som nærmer seg/bikker over kilowatten, såfremt elementene gjør seg nytte av den økte effekten.

                              Når det er sagt, er de 300 wattene mer enn nok til daglig bruk, jeg vil bare ha mer for daglig, eh, misbruk.

                              Comment


                              • #60
                                er jo helt klart at stereoen i nyere biler er på vei i riktig retning vertfall. ta mitsubishi outlander f.eks, 10 aktiv sub fra rockford (jada, sikkert ikke det som faller mest i smak hos enkelte men ikke poenget her), så har du jeep patriot med 10 toms aktiv sub bak, i tillegg til høytalere/kompsett i bakluken og dørene. her må jeg nevne at det som står i patriotene spiller vanvittig tøft! og ikke minst høyt! det har jeg erfart hadde jeg kjøpt en jeep patriot så tror jeg faktisk ikke jeg hadde giddet å modifisere og bygge nytt..hehe. hadde holdt i massevis for meg og mitt bruk.

                                og som nevnt av andre her så har vw, audi, volvo og sikkert fler kvalitetskomponenter fra dynaudio..

                                Comment

                                Working...
                                X