Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang Hertz HSK 163, og medfølgende delefilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spm ang Hertz HSK 163, og medfølgende delefilter

Sitter på trappene til å bestille frontsett og forsterker..
    Er vel bestemt at det blir hsk163.

Blir enten kjørt som normalt med 3 veis passivt filter og en stor 2 kanaler, eller så vurderes aktiv deling ifra spillern på en 4 kanaler, med midbassene på 2 kanaler og mellomtone/diskant på de to andre via passiv filteret..

Derfor spm:
    Kan jeg kjøre dette settet med kun mellomtone og diskant tilkoblet det 3veis passiv filteres, og så kjøre midbassene for seg selv på egen forsterker utgang?
    Det store spm blir jo da, hvilken ohm`sk last vil jeg da få på de enkelte utgangene..?

Jeg kan ohms lov, men blir litt usikker når dette skal igjennom delefilter.

Tanken er jo å kunne styre mest mulig ifra spilleren (som er en P88RS)
    02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
    01` Seat leon R 4x4 turbo
    Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Jeg driver mitt HSK-sett med passivt filter med en brokoblet Harman/Kardon CA-5250 (rundt 2 x 150-160 watt RMS eller noe slikt), og det går i alle fall fint. Drar elementene til maks før forsterkeren klipper (hørbart, i alle fall), men ville ikke hatt mindre power... Låter greit nok, men det er jo langt større muligheter for å få det til å låte bedre om du går aktivt til verks (t-t-tog du an?), og EQ'en i DEH-P88RS er langt bedre enn den i min AVH-P4000DVD.

For å finne ut DC-motstanden til kun mellomtone og diskant, så er det jo relativt lett å måle med et multimeter.

For øvrig har jeg i installasjonsfasen kjørt rundt med kun mellomtone og diskant drevet av forsterkeren, og det låt ikke som om det var noen ekstreme abnormaliteter rent impedansemessig, og tror det hadde fungert fint til normalt bruk også (tror heller ikke det blir mye forskjell på de øvrige høyttalerne når man kobler vekk en eller flere høyttalere, men har ikke klart å finne noe info rundt teorien rundt beregning av den totale impedansen med/uten diverse høyttalere tilkoblet delefilteret. Eh. Tungt forklart.).

Comment

Regner med vanlig ohms lov gjelder.
      (Blir mindre motstand ved 3 høytalere tilkoblet)

Uansett hvordan dette er kompensert i delefilteret blir det større motstand ved tilkobling av 2 høytalere der det er tenkt 3.
      Blir ikke ideelt.. Last ved kompensert for 4/3 ohm totalt for 3 høytalere parallell ved hver utgang i delefilteret, ned til to ved 4 ohm med den kompensasjonen blir 6 ohm for 2 høytalere.

Ved kompensasjon før fordeling i delefilteret ved 2 høytalere blir det 4+2/3 ohm.
      Last edited by StereoVest; 23-11-2009, 15:27.
      | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

Comment

Om impedansen øker eller synker litt så er ikke det noe problem vil jeg tro Kjør på!
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by StereoVest View Post
          Regner med vanlig ohms lov gjelder.
          (Blir mindre motstand ved 3 høytalere tilkoblet)

Uansett hvordan dette er kompensert i delefilteret blir det større motstand ved tilkobling av 2 høytalere der det er tenkt 3.
          Blir ikke ideelt.. Last ved kompensert for 4/3 ohm totalt for 3 høytalere parallell ved hver utgang i delefilteret, ned til to ved 4 ohm med den kompensasjonen blir 6 ohm for 2 høytalere.

Ved kompensasjon før fordeling i delefilteret ved 2 høytalere blir det 4+2/3 ohm.
          Joda, Ohms lov gjelder, men hvilken motstand representerer komponentene i delefilteret? Det har vel noe å si for hvordan regnestykket blir totalt sett? Det ervel 4 ohm totalt med alle høyttalerne tilkoblet, men avhengig av hvilke komponenter som sitter hvor i filteret, vil vel lasten kunne varierer både fra filter til filter, men også hvilke(n) av høyttalerne som er frakoblet?

Kan godt hende 4,66 ohm er riktig, men jeg ser ikke logikken i regnestykket hvor du kom frem til det (og trodde også du måtte ha noen verdier som stemte for eksempelets del?). Nå har jeg alltid sugd hardt i matte, riktignok. :P

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har giddet å sette meg inn i dette fagområdet, jeg bare testet og det fungerte fint. Hehe. Det er sikkert noen her som har evne/lyst til å regne det ut?

Comment

Enkelt sett blir det sånn. For å regne ut mer nøyaktig må det målinger til.
            Det får selger ta seg av ;p

Comment

Intressant diskusjon..

I og med at det er spoler og vekselstrøm vi driver med, så kan en vel like gjerne legge Fluke`n tilbake i skapet?

Jeg har gått å tenkt på dette idag, men trenger innspill på teorien min

Det er 3stk 4 ohms elementer vi snakker om her..
              Delefilteret kan umulig "kompensere" for variabel impedanse (motstand i spole i vekselstrøm), da det hadde blitt bare halv effekt ut til høyttaleren på den måten og et meeget varmt delefilter..

JEG tror, at impedansen på den enkelte kanalen som delefilteret er tilkoblet forblir uforandret om en plukker bort et eller flere element ifra utgangene på filteret..
              Grunnen til teorien min, er at elementene kun får spille i hver sin frekvens Hvis to element spiller samme frekvens, så faller impedansen..

Om dette holder vann, så blir det gjort slik
              Tanken var å kjøre en Hertz EP2x på frontsettet, men nå ser det ut til at det kan bli en EP4x

Skulle gjerne kjørt aktiv deling på mellomtone/diskant og, men de skal stå så nære hverandre oppå dashbordet allikevel, så eventuell tidskomp blir nok grei nok.. (og jeg har ikke nok utganger til å kjøre tidskomp til midbass da)
              Tenker tidskomp kun pga at midbass blir nederst i døra, og resten oppe i dashbordet..

Comment

Dette er igrunn ikke noe å tenke på. Det er 99,9999999% sikkert et parallellfilter vi snakker om, så det eneste forskjellen ved å koble bort et element er at forsterkeren ser en litt annen last. Delefrekvensene på høyttalerene er upåvirket av hverandre i så måte.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Forskjell i last fra 3 til 2 høytalere, kun ved utregning, blir det der..
                  Lasten blir antatt større, og utenfor 'vanlig standard'.

Noen som vil måle..? =)

Comment

Målt med vanlig måleinstrument, så blir det som en paralell kobling ja.. Direkte paralell kobling, men med spoler og kondensatorer i serie og paralell inne i delefilteret..

Men det er impedanse vi snakker om her, ikke ohms last..
                    Vekselstrøms motstand mao, ikke DC

Jeg og tror det går helt fint å kjøre på nå.. Men jeg aksepterer ikke "tror" med ting jeg holder på med desverre, så jeg må finne ut av dette så jeg får skjønnhets søvnen min ikveld hehe..

Jeg mener å huske det var slik det fungerte når jeg lagde mitt eget passive filter i en bil for mange år siden serru.. Nå gjenstår bare å finne teorien som bekrefter

Comment

Begynte da tråden med ohms last. =)

Tar forbehold om at delefilteret er satt sammen for lik motstand til hver av komponentene. Det burde være naturlig?
                      Alt av elektronikk til hver høytaler må sees under ett for å få et regnestykke.. Nokså teoretisk, iht. el2-100, rett nok.

Ville anbefalt 4 ohms last til 4 ohms forsterker, for en kort versjon.

Comment

Originally posted by Ola View Post
                        Målt med vanlig måleinstrument, så blir det som en paralell kobling ja.. Direkte paralell kobling, men med spoler og kondensatorer i serie og paralell inne i delefilteret..

Men det er impedanse vi snakker om her, ikke ohms last..
                        Vekselstrøms motstand mao, ikke DC

Jeg og tror det går helt fint å kjøre på nå.. Men jeg aksepterer ikke "tror" med ting jeg holder på med desverre, så jeg må finne ut av dette så jeg får skjønnhets søvnen min ikveld hehe..

Jeg mener å huske det var slik det fungerte når jeg lagde mitt eget passive filter i en bil for mange år siden serru.. Nå gjenstår bare å finne teorien som bekrefter
                        Du mener impedanse istedenfor resistanse, ohmsk er det likevel.

Selv om du bruker elementets "Z" (impedansen) til å beregne delefilteret, er det like fullt en fast verdi som er målt ved FS eller whatever... ellers kunne man jo aldri beregnet noe som helst uten å ha impedansekurver for elementet montert i kassa man skal bruke (osv., osv)., ser for meg at det hadde vært en jobb å beregne i såfall...

Som påpekt over, er det nok parallellfilter, ja, så om man fjerner en høyttaler eller ikke, har det ikke stort å si for de andre høyttalernes delefrekvenser. Som jeg mener å ha hørt selv også, med andre ord.

Comment

Lærerikt om passive delefiltre (for min del, i alle fall).

LINKY

Comment

Originally posted by StereoVest View Post
                            Ville anbefalt 4 ohms last til 4 ohms forsterker, for en kort versjon.
                            Hva er en 4ohms forsterker?
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                              Hva er en 4ohms forsterker?
                              Det var kortversjonen.. ;p

Forsterker ved 4 ohms last.

Comment

Working...
                              X