Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang Hertz HSK 163, og medfølgende delefilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hifonic View Post
    Hva er en 4ohms forsterker?
    Det er en forsterker som veier 4 ohm (eller 3955 marskvadrupler, for dere Marsboere).

Yeah.

Comment

Originally posted by StereoVest View Post
      Det var kortversjonen.. ;p

Forsterker ved 4 ohms last.
      Så du anbefaler 4ohms last til en forsterker som er lastet til 4ohm?
      Damn, må jo være det mest fulgte rådet på forumet!
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Retorikk også ;p
        | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
          Du mener impedanse istedenfor resistanse, ohmsk er det likevel.

Selv om du bruker elementets "Z" (impedansen) til å beregne delefilteret, er det like fullt en fast verdi som er målt ved FS eller whatever... ellers kunne man jo aldri beregnet noe som helst uten å ha impedansekurver for elementet montert i kassa man skal bruke (osv., osv)., ser for meg at det hadde vært en jobb å beregne i såfall...

Som påpekt over, er det nok parallellfilter, ja, så om man fjerner en høyttaler eller ikke, har det ikke stort å si for de andre høyttalernes delefrekvenser. Som jeg mener å ha hørt selv også, med andre ord.
          Vi snakker nok samme språk ja
          Jobbet tidligere som elektriker i 11 år, og er vel bare befengt med gammel vane om å kalle all resistiv last (som ikke står i reaktive og kapasitive kretser) for ohm`sk last

Men, hele poenget er jo at ved delefrekvensen så dempes jo det ene elementet ved at passiv filteret øker kretsens "reaktive last" (eller kapasitive, avhengig av filtrering), mens det andre elementet "tar over" og kretsens totale impedanse målt på det passive filterets inngang forblir noenlunde stabilt..
          Litt feil beregnet slope der, så får en fort enten peak eller low nivå pga forsterkerens utgangseffekt i disse frekvens områdene..

Har lest sikkert 3-4 inngående nettsteder om emnet idag, og fått forståelse for at det er slik det fungerer..
          Finner ingen konkret setning som konluderer dette enkelt, men det er mer enn godt nok for meg.

Så, løsningen blir en EP4x, og aktiv deling av midbasser + HighPass til frontsettet som tilslutt deles passivt..
          Og da får jeg altså muligheten til å tidskomp`e midbassene separat fra de andre.. Perfekt

Så får en sove godt i kveld og
          02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
          01` Seat leon R 4x4 turbo
          Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Originally posted by Ola View Post
            Men, hele poenget er jo at ved delefrekvensen så dempes jo det ene elementet ved at passiv filteret øker kretsens "reaktive last" (eller kapasitive, avhengig av filtrering), mens det andre elementet "tar over" og kretsens totale impedanse målt på det passive filterets inngang forblir noenlunde stabilt..
            Litt feil beregnet slope der, så får en fort enten peak eller low nivå pga forsterkerens utgangseffekt i disse frekvens områdene..
            Enig i forklaringen, tror jeg. Men det er vel sånn jeg forstår det en "vanskelig" impedansekurve som gir ulinjærhetene (peak eller dipp i utgangseffekten) som du snakker om. Ikke delefilteret som sådan. Alle elementer er ikke like ille (gode elementer har vel gjerne en "snillere" impedanskurve, og er lettere å konstruere filter til?). Man finner i alle fall elementer som ikke har en syk impedansestigning i frekvensområdet hvor man skal bruke den, og i tillegg så kan man vel, på bekostning av litt følsomhet, bruke en korrigeringskrets (som jeg trodde jeg linket til, men som jeg nå ikke finner igjen). Zobel, eller noe sånt? Hukommelse er ikke mitt fagområde. Ikke det heller, får man vel si. :P

I alle fall, jeg konkluderte (muligens feilaktig) med at f.eks. en mellomtone som skal spille fra 400hz, godt kan ha en peak i impedansekurven akkurat som alle andre elementer også har det, men at denne peaken da må ligge godt under høyttalerens arbeidsområde (peaken er rundt FS, og man bør iflg. samme link jeg fant, helst dele høypass 1,5 oktav over FS, pga den nevnte kurven). Så kan den øvrige, langt mildere stigningen i impedansekurven korrigeres for med den nevnte kretsen for denslags etterpå (om nødvendig).

Originally posted by Ola View Post
            Har lest sikkert 3-4 inngående nettsteder om emnet idag, og fått forståelse for at det er slik det fungerer..
            Finner ingen konkret setning som konluderer dette enkelt, men det er mer enn godt nok for meg.

Så, løsningen blir en EP4x, og aktiv deling av midbasser + HighPass til frontsettet som tilslutt deles passivt..
            Og da får jeg altså muligheten til å tidskomp`e midbassene separat fra de andre.. Perfekt

Så får en sove godt i kveld og
            Mulig jeg har fått det inn feil, blir jo overhodet ikke noen superhelt på delefiltre av å skumlese 10 minutter på en side jeg googlet meg frem til på 2 sek. Men håper derimot at noen kompetente forumdeltagere kan korrigere dersom jeg/vi har misforstått noe.

Ellers - godt nattesøvnen forblir ubesudlet av delefrekvenser og annet hodebry.

Comment

Working...
            X