Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge kasse til ukjent basselement.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygge kasse til ukjent basselement.

Hei folkens, har fått et basselement, type pyramid WC1220 12". Klarer ikke å finne noe info om dette. Lurer på hvor stor kasse jeg må ha ? På elementet står det: 200w, 4ohm, sensitivity 91dB, 40ozmagnet, frekvens 41 til 4khz.

Vet dette ikke er mye å skryte av, men siden jeg først har det, kan jeg jo prøve det. Skal sitte i en V40, med frontsett hertz esk 5,25.
    Men si ifra hvis dere mener det er helt dødfødt å montere dette elementet (pga kvalitet)

Helt fersk i gamet så hadde satt pris på litt hjelp.

På forhånd takk.
    Tom

Bygg en lukka kasse på 30-40 liter, skulle være ok det.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Ok, fint. Trodde det kanskje var mer nøye m.t.p beregning av volum.
      Takk for hjelpa

Comment

Pleier sjelden være så grisenøye når det kommer til lukkede kasser, så lenge du ikke lager noe hinsides stort eller mikroskopisk lite til elementet. Rundt 30 liter på en 12" pleier stort sett alltid funke bra. Jeg pleier si at jo kraftigere magnetsystem, jo mindre kasse kan du tillate deg å bygge.
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Tja nøye er det vel, men du har jo ikke noen parametere på subben...
          Da er 30-40 lukka den sikreste veien og gå

Comment

Her er parameterene på subben din.

Re 3,7 ohm
            Fs 33,21 hz
            qms 5,97
            qes 2,09
            qts 1,55
            mms 56,22 gram
            cms 0,41 mm/n
            vas 160,78 liter
            bl 4,55
            watt 100 rms 200 W max
            spl 91db

Men jeg kan ikke og beregne kasser så kansje noen andre hjelper deg med det

Comment

jøss..flottings. Da har jeg dataene på subben. Takker og bukker.

Comment

Morsomt å se T/S-parametre med to desimaler på et Pyramid-element Kan omtrent garantere at det ikke er de parametrene du får om du måler på elementet. Forhåpentligvis vil Qts være "litt" lavere...

Jeg får en Qtc på 3.31 i ~45 liters lukket kasse (som jeg hadde tenkt å foreslå), med ca 15dB peak rundt 70 hz og 50mm membranutslag ved samme frekvens...
                Med andre ord: tall som er totalt på jordet. Du kan alltids prøve med en lukket kasse på 40-50 liter og se hva du synes selv. Forhåpentligvis låter det passe ok, for jeg tviler som sagt på at T/S-parametrene stemmer....
                Last edited by epifant; 23-11-2009, 13:08.

Comment

Jeg fant tallene på et svensk forum, beklager hvis det er feil... Det var en tråd hvor de diskuterte samme temaet...

Men hvis du sender en mail til pyramid så kan de ssikkert hjelpe deg.
                  http://www.pyramidcaraudio.com/info/contacts.asp

Comment

Neida, ikke sånn feil Jeg mente at produksjonskvaliteten antakeligvis er såpass varierende at de oppgitte T/S-parametrene vil være langt unna de du fant, på så billige elementer er det nesten garantert mismatch. Derfor var det så artig å se parametrene oppgitt med to desimaler, f.eks. Fs som var 33,21, ikke bare 33.

Det er forsåvidt en ting ganske mange sliter litt med, så ideelt sett bør man få målt parametrene på akkurat sitt element. Variasjonene kan variere (haha..) mellom minimale til ganske drastiske forskjeller.

Comment

Working...
                    X