Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskomp - Nivåer - Delefrekvenser, tør du dele? (hoho tog du an?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tidskomp - Nivåer - Delefrekvenser, tør du dele? (hoho tog du an?)

Det er jo ganske mange her på forumet som har en eller annen form for aktiv deling, og hadde jo vært moro å se hva slags instillinger folk har på sine anlegg, selv om det ikke er noe grunnlag for å kunne bruke dette selv da alt koker ned til hva slags bil, bilstereoanlegg og montering man har osv..

Kan jo begynne med min egen bil, tatt litt etter hukommelsen detta, ligger med lungebetennelse også, så orker ikke ut for å dobbeltsjekke.
    Bil: 2005 Ford Focus
    Anlegg: Alpine og MTX
    Justeringer er gjort manuelt med Imprint

Balanse
    +1 til høyre

Bass, (begge subbene)
    Level 5
    Delefrekvens 40Hz
    Tidskorrigering 239cm

Mellomtone/midbass venstre side:
    Level 0
    Nedre Delefrekvens 25Hz
    Øvre Delefrekvens 5000Hz 12dB
    Tidskorrigering 119cm

Mellomtone/midbass høyre side:
    Level 0
    Nedre Delefrekvens 40Hz
    Øvre Delefrekvens 5000Hz 12dB
    Tidskorrigering: 78,2cm

Diskant venstre side:
    Level -3
    Nedre Delefrekvens 4000Hz 24dB
    Tidskorrigering 98cm

Diskant høyre side
    Level -5
    Nedre Delefrekvens 5000Hz 24dB
    Tidskorrigering 81,6cm

EQ
    63Hz -1dB
    150Hz 0dB
    400Hz +1dB
    1000Hz +4dB
    2500Hz +1dB
    6300Hz 0dB
    17500Hz 0dB

Driver å tester ut litt vinkling på diskantene og sånt, men pga sykdom har jeg altså ikke hatt så mye tid til det i det siste.
    Samt at jeg tidligere hadde diskantene delt ned til 1600Hz og syntes det spillte bedre da, så justerer de muligens ned dit igjen..

I tillegg til dette har jeg også justert noen nivåer på den parametriske eq'en, men dette klarer jeg ikke ta i hodet, så det får jeg oppdatere med når jeg har kommet i litt bedre form
    og da er sikkert noen av nivåene og slikt endret litt siden jeg har flyttet diskantene til dashen i en mer permanent løsning.
    Last edited by dBcompaniet; 25-11-2009, 20:47. Reason: Har vært ute å justert litt lyd :)

Deler du bort kjerringa di, så skal jeg dele innstillingene mine.. :P hehe

Nei, jeg kan godt dele innstillingene mine med hele forumet, men tror ikke det er så mye vettugt å få ut av det for noen.. Er liksom ikke bare å overføre det til en annen bil...

Edit:
    Nå er det bare å begynne å kopiere..

Innstillinger, ODR-Bmw EM Rotterdam 2009:
    Dsp'er i bruk:
    Pioneer DEQ-P90 og Focal Dual Monitor

Tidskomp:
    Venstre diskant: 95.2cm
    Venstre mellomtone: 110.5cm
    Venstre frontsub: 181.9cm

Høyre diskant: 132.6cm
    Høyre mellomtone: 149.6cm
    Høyre frontsub: 204cm

Sub bak: 249.9cm

Delefilter:
    Venstre diskant: HPF: 4Khz -12dB Level: 0dB
    Venstre mellomtone: HPF: 50hz -36dB LPF: 3.15Khz 12dB Level: 0
    Venstre frontsub: HPF: 20hz -36db - LPF:50hz 18dB - Level: -3dB

Høyre diskant: HPF: 5Khz Level: 0dB
    Høyre mellomtone: HPF: 50hz -36dB LPF: 3.15Khz -12dB Level: -4dB
    Høyre frontsub: HPF: 20hz -36dB LPF: 50hz -18dB Level: -4.5dB

Sub bak: LPF: 30hz -240dB Level: 0

EQ venstre:
    hz_____dB
    20_____+3
    25_____+4
    31,5___+4
    40_____+2
    50_____-5
    63_____-2
    80_____+1
    100____+0.5
    125____-4
    165____-5
    200____-5
    250____-6
    315____+2
    400____+2
    500____0
    630____-7
    800____0
    1000___+1
    1250___+0.5
    1650___+3
    2000___+1
    2500___+5
    3150___-3
    4000___-6
    5000___-3.5
    6300___-4
    8000___-5.5
    10000__+2.5
    12500__-1
    16000__+2
    20000__+2

EQ høyre:
    hz_____dB
    20_____+4
    25_____+7
    31,5___+5
    40_____+1
    50_____+1
    63_____+0.5
    80_____+2
    100____+4.5
    125____+2.5
    165____+3.5
    200____-5
    250____-5
    315____-3.5
    400____-5
    500____-2
    630____+5.5
    800____-2
    1000___+2
    1250___+1.5
    1650___0
    2000___-6
    2500___-9
    3150___-1
    4000___+2.5
    5000___-2.5
    6300___-4
    8000___+2
    10000__-1
    12500__+3.5
    16000__+5
    20000__+4

EQ sub bak: (Fokkel dual monitor)
    hz___Q___dB
    5____9___+6
    10___8___+6
    12___9___+12
    15___9___+18
    18___9___+18
    20___9___+18
    22___9___+18
    25___9___+18
    28___7___+12
    30___6___+6
    32___9___-2
    35___9___+6
    38___9___+6
    40___9___-6
    42___7___-6
    45___7___-9
    48___6___-12
    50___6___-18
    52___6___-18
    55___6___-18
    58___6___-18
    60___6___-18
    62___6___-18
    65___6___-18
    70___6___-18
    80___2___-18
    90___2___-18
    100__2___-18
    150__0,1_-18
    200__0,1_-18

Last edited by Joakim; 24-11-2009, 04:09.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Then do it!

Tror mange vil få en og annen aha-opplevelse da..

Edit:
      Jeg husker ikke stort i huet av tidskompenseringa hvertfall. Men delefrekvenser er noe slikt om jeg husker feil:
      Høyre diskant: hpf 6,3khz 24dB/Okt
      Venstre diskant: hpf 5,8(?)khz 24dB/Okt

Høyre mellomtone: hpf 140hz 24dB/Okt lpf 4,3khz 12dB/Okt
      Venstre mellomtone: hpf 120hz 24dB/Okt lpf 4,3khz 12dB/Okt

Høyre midbass: hpf 40hz 24dB/Okt lpf 200hz 12dB/Okt
      Venstre midbass: hpf 40hz 24dB/Okt lpf 180hz 12dB/Okt

Sub: lpf 40hz 24dB/Okt

Husker sikkert feil, men er i den retningen i alle fall
      Last edited by Hifonic; 23-11-2009, 19:56.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
        Then do it!

Tror mange vil få en og annen aha-opplevelse da..
        En liiiten jobb, men den skal komme... Må vel kanskje notere innstillingene engang uansett.. Sånn i tilfelle flatt batteri. Bare gidde
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Den backup tanken har svirra i huet mitt også en stund nå.. Dum som jeg er har jeg ikke lært selv om jeg har fått nullstilt alt to ganger allerede. Eller så liker jeg å gjøre alt på nytt fra bunnen av...
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Huh? P88RS husker innstillingene selv om den har ligget et år på boden uten strøm? Men den har dog kanskje ikke like avanserte ting å "huske" på som Alpine-boksene deres. :P

Får man spørre hva som er grunnen til at delefrekvensene er forskjellige på høyre og venstre side, forresten? Teorien bak det, liksom?

Comment

Både min Alpine F#1 Status og min tidligere 9855 lagrer innstillingene selv om strømmen er borte. Men nok om DET da

Nå har ikke jeg evig mye innstillinger å vise til her ATM da... Men det kommer en dag!

Det jeg har nå er vel:

Tidskomp:
              Venstre diskant: 1.25ms
              Venstre mellomtone: 1.15ms

Høyre diskant: 0ms
              Høyre mellomtone: 0.1ms

Delefilter:
              Venstre diskant: HPF: 5Khz 12dB Level: -7
              Venstre mellomtone: HPF: 80hz 12dB LPF: 3.15Khz 12dB Level: -3

Høyre diskant: HPF: 5Khz Level: -5
              Høyre mellomtone: HPF: 110hz 12dB LPF: 3.15Khz 12dB Level: 0

Så det så
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Jeg lurer også på begrunnelsen for lavere deling på venstre side av bilen...
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

trenger vel mindre tidskomp ved forskjellig deling, og beholder lyden i fase. Ikke vet jeg, bare vet at det funker, hehe.

litt usikker på hvilken side jeg har delt lavest, mente på jeg hadde skrevet riktig i første post, men kan være feil.

Comment

Originally posted by r3mark View Post
                    Jeg lurer også på begrunnelsen for lavere deling på venstre side av bilen...
                    Det kan bero på 2 ting:

Det ene er for å rette opp i faseissues som ikke lar seg fikse med andre metoder, det andre er fordi man vil ha så mye av lyden som mulig spilt av elementene oppe på dashbordet, og i ett normalt justert anlegg, så vil høyre sides elementer spille noe høyere i nivå og dermed tåle mindre totalt volum. Siden venstre side spiller lavere vil man kunne dele lavere ned uten skade på elementet.

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                      Det kan bero på 2 ting:

Det ene er for å rette opp i faseissues som ikke lar seg fikse med andre metoder, det andre er fordi man vil ha så mye av lyden som mulig spilt av elementene oppe på dashbordet, og i ett normalt justert anlegg, så vil høyre sides elementer spille noe høyere i nivå og dermed tåle mindre totalt volum. Siden venstre side spiller lavere vil man kunne dele lavere ned uten skade på elementet.

Merkelig folk ikke klarer å tenke så praktisk selv.. ikke rart det meste vi hører låter som det gjør :P
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Da er post nr 2 i denne tråden oppdatert og editert ferdig..
                        Skikkeilig uinteressant for alle andre enn meg, men nå har jeg iallefall en backup av justeringa.

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                          Da er post nr 2 i denne tråden oppdatert og editert ferdig..
                          Skikkeilig uinteressant for alle andre enn meg, men nå har jeg iallefall en backup av justeringa.
                          That's some heavy EQ'ing!!

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                            Merkelig folk ikke klarer å tenke så praktisk selv.. ikke rart det meste vi hører låter som det gjør :P
                            Siden de færreste har tilgang til RTA, eller erfaring med å justere ved hjelp av en, er det vel fort gjort å ta med seg etablert praksis innen Hi-Fi, nemlig at man velger delefrekvenser kun ut ifra egenskapene til elementene. Når man har like elementer på høyre og venstre side, er det da naturlig å anta at de bør ha like delefrekvenser.

Jeg ser poenget med at høyttalerne på høyre side skal spille høyere og dermed kan deles høyere for å tåle mer, samtidig trodde jeg at det ville låte rart, og at det var et større problem enn om de ikke tålte like mye juling. Men igjen, jeg har ikke justert etter RTA før, sikkert derfor jeg spurte så vitebgjærlig.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Og jeg spør for å lære.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                              Siden de færreste har tilgang til RTA, eller erfaring med å justere ved hjelp av en, er det vel fort gjort å ta med seg etablert praksis innen Hi-Fi, nemlig at man velger delefrekvenser kun ut ifra egenskapene til elementene. Når man har like elementer på høyre og venstre side, er det da naturlig å anta at de bør ha like delefrekvenser.

Jeg ser poenget med at høyttalerne på høyre side skal spille høyere og dermed kan deles høyere for å tåle mer, samtidig trodde jeg at det ville låte rart, og at det var et større problem enn om de ikke tålte like mye juling. Men igjen, jeg har ikke justert etter RTA før, sikkert derfor jeg spurte så vitebgjærlig.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Og jeg spør for å lære.

Sorry Miniboom.. Har bare inntrykk av at hvis det gjelder de 2 laveste oktavene så er det høyst naturlig å vite alt. Har aldri selv forstått meg på bass elementers data ark. Men har da fått til å få bass.. mer linjær bass enn ganske mange som kan data ark bedre enn meg.. noe som ikke skal så mye til (siden jeg ikke kan en dritt)

Kan det være fordi jeg faktisk hører etter når jeg justerer? RTA er ubruklig hvis du ikke vet å bruke den, viktigste for meg er faktisk om det låter bra.. om det er RTA linjært betyr ikke nødvendigvis at det låter bra. RTA har en stygg tendens til å vise drop der man har en stående bølge som synger alt for høyt.. så hvis man sitter med propper i øra å justerer blindt på RTA så blir nok resultatet der etter..

Det å justere forskjellige delefrekvenser er jo faktisk en del av å få lyden riktig.. om du havner ut på likt på begge sider kan godt hende. Jeg har det, men har vært med å skrudd på biler som ikke har det..

Et tips hvis du vil lære er at venstre og høyre høyttaler i en bil har helt forskjellige forutsetninger til å spille lyden der du sitter.. Og om du tror du kan lære å justere ved å lese om det på et forum så må du tro om igjen. Kan være mye lærdom ute å går her, men når man sitter å skrur så må man stole på sine egne ører og være villig til å prøve ting som kanskje ikke føles helt naturlig.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Working...
                              X