Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 3,5" mellomtone?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til 3,5" mellomtone?

Bare tenkte å gjøre et eksperiment for moro skyld, og lurte på om noen visste om en god 3,5" mellomtone som kan brukes som fulltone (ikke coax, altså). Skal erstatte mellomtone og diskant i HSK-163.

Vil ha en som låter "varmt".

En fordel om den kan deles rundt 250hz (om noen 3,5" tåler litt juling med så lav deling).

Alle tips mottas med takk.

hva med pioneer ts-s01rs? hehe..
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Hvis jeg modder dashen min litt, kan jeg klemme inn disse. Noen som har hørt en slik mellomtone med kun høypassfilter?

Ser jo veldig fristende ut...

Link til Seas 4,5" datablad

Comment

Originally posted by Crazytaxi View Post
        hva med pioneer ts-s01rs? hehe..
        Sikkert et rått element, dog litt over min prisklasse. :P

Comment

http://www.madisound.com/catalog/pro...oducts_id=1616

Mye bra skrevet om denne på www.diymobileaudio.com.

Frode

Comment

Takker!

Kom også på mine gamle 4" TangBand som låt utrolig bra til 400,-/stykk.

Og fant disse:

http://www.parts-express.com/pe/show...number=264-844

Comment

På tide du kvitter deg med diskantene de er jo bare ekle å høre på
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                På tide du kvitter deg med diskantene de er jo bare ekle å høre på
                Det er derfor jeg skal prøve, ja! Og folk har gode erfaringer med fulltone-installasjoner (iflg dem selv), så da er det jo et ganske billig eksperiment for å finne ut om det er noe for meg også (med mindre jeg skal ha Pioneer, hehe).

Dessuten vil det gjøre at PT Cruiser'n vil se helt clean (original) ut innvendig, i alle fall om jeg får inn 3-3,5", og det er jo litt mindre tyveri-innbydende enn pods i a-stolpen osv.

Som vi har diskutert, er det jo mulig det irriterende aspektet ved (for meg) "Focal-lyden" ligger i øvre mellomtone, men da finner jeg i alle fall ut det en gang for alle (og får samtidig delt mellomtonen i dashen litt lavere enn 500hz, som er originalt i Hertz-settet).

På den annen side kan jeg jo dele HL70'ene ved 250hz og hive ut diskantene. For å prøve, mener jeg. :P

Comment

Her er en omtale/test av Tang Band elementet, ser jo interessant ut dette

http://www.diymobileaudio.com/forum/...ge-driver.html
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Dømte faktisk en bil på EM som hadde Fulltone-elementer i dashen. Låt helt okei det altså Han hadde til og med montert opp diskanter ved siden av, uten at de var koblet inn på noe vis. KUN for å "lure" et utrent øre
                    Mellomtonene var selvsagt koblet opp på hans hjemmelagede forsterker...
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

Comment

Interessant lesing! Spesielt (for min del) likte jeg:

"Better hurry before everyone else catches on. They are the best sounding speakers I have heard in person. We listened to Norah Jones live at the House of Blues, and you could hear noises in the background that I have never heard before, and I've listened to that album dozens and dozens of times of a very detailed set of towers. Very, very realistic. I normally like things on the bright side, these are not bright and I love them. I'm listening to the W4s off my home setup and they are clearly brighter, about as detailed, and prolly better candidates for off-axis. Both are just amazing from ~300 and up."

Comment

Da har jeg bestilt et par slike:

Link til Parts-Express-siden

Rett over 500 inkl. frakt, altså under 650,- inkl. mva og alt. Det er ikke ille. Tenker det blir fint, så får jeg delt dem aktivt i forsterkeren på 250hz til å begynne med.

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente... (og legge opp et sett til med høyttalerkabler).

Edit: Sjekket delefilteret på forsterkeren jeg skal montere (Phoenix Gold RSd300.4), og det var faktisk 40-400hz HP/LP på den! Dritkjekt!
                        Last edited by Miniboom; 24-11-2009, 15:56.

Comment

Hvorfor har jeg ikke fått med meg denne før nå? Venter spent på tilbakemelding om hvordan de låter, jeg planlegger nemlig å gjøre akkurat det samme i bruksFiaten, den har uttak for noe slikt på dashbordet.

Comment

Pioneer ts-01 rs eller ka de nå het...
                            Kikket litt på de, og så ut som noen OK diskanter.
                            Virker til å være en smule enklere å plassere en mine audison.

Noen som vet hvordan de evt vil spille sammen med resten av anlegget som er audison? Og noen som vet hvor man kan få prøvd/hørt de før man kjøper?

Comment

Originally posted by flaago View Post
                              Pioneer ts-01 rs eller ka de nå het...
                              Kikket litt på de, og så ut som noen OK diskanter.
                              Virker til å være en smule enklere å plassere en mine audison.

Noen som vet hvordan de evt vil spille sammen med resten av anlegget som er audison? Og noen som vet hvor man kan få prøvd/hørt de før man kjøper?
                              Det er vel kanskje de beste diskantene jeg til dags dato har hørt skal jeg være ærlig Dyre som fy, men låter deretter.
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

Comment

Working...
                              X