Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 3,5" mellomtone?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by epifant View Post
    Hvorfor har jeg ikke fått med meg denne før nå? Venter spent på tilbakemelding om hvordan de låter, jeg planlegger nemlig å gjøre akkurat det samme i bruksFiaten, den har uttak for noe slikt på dashbordet.
    Skal selvsagt gi tilbakemelding. Også på hvordan de låter sammenliknet med Hertz HL70'ene, som jeg selvsagt må teste i fulltone før jeg tar dem ut.

Har som sagt veldig god erfaring med TangBand fra tidligere, da en 4" med titan-membran.

Spørs bare når jeg får surret meg til å kjøpe kabler, bytte forsterker m.m. nå da... Og så må jeg jo få TangBand-høyttalerne også...

Comment

Hvorfor har ikke jeg heller fått med meg denne?
      Jeg har fulltonene du nettop har kjøpt i min bil..
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

TB W3? Da synes jeg du skal dele litt erfaringer til Miniboom får sine i Posten

Comment

TB W3? Da synes jeg du skal dele litt erfaringer til Miniboom får sine i Posten
          Jepp dem ja.
          Veldig delte følelse om dem må jeg si.
          Hadde høye forventninger, mtp membranvalg. Hadde absolutt troa på at det skulle gi en super gjengivelse i øvre mellomtone.
          Så brukte jeg dem som fulltone første måneden eller så, og det låt langt dårligere enn jeg hadde forventet. EQ måtte brukes ganske heftig for å få til noe som liknet musikk. Låt skikkelig dødt og hult. Alt annet enn jeg hadde forventet.

Så fikk jeg inn et par diskanter, noe som løftet lyden mange hakk. Så nå etter et par måneders spilling låter de faktisk ganske skapelig av seg, absolutt verdt prisen mener jeg. Men de krever litt eq. Ihvertfall i min bil. Det som overrasker meg mest, er nedre mellomtone i dem. Den låter bedre enn man forventer fra en liten 3" med forhodsvis mykt membran, får liksom med seg den raspinga i mannestemmer som pleier bli litt for varm/dull med papirmembraner (men det har nok mye å gjøre med at de er såpass små, og at membraner derfor ikke flekser nevneverdig).

Likevel har jeg et par legatia L3 liggende her, som slår dem ned i støvla. Absolutt noe av det beste jeg har hørt til øvre mellomtone. Men så koster de litt mer da.

Comment

Har du midbass foran også, eller kun W3'ene?

Har du noen kasse på dem, eller "IB", montert i dashen?

On axis/off axis?

Og hva slags høypassfrekvens bruker du?

Og hva slags musikk hører du på?

*nysgjerrig*

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
              Har du midbass foran også, eller kun W3'ene?

Har du noen kasse på dem, eller "IB", montert i dashen?

On axis/off axis?

Og hva slags høypassfrekvens bruker du?

Og hva slags musikk hører du på?

*nysgjerrig*
              Uten midbass hadde det blitt litt fail kan man si. hehe.
              De står i hver sin liten kasse montert i speilhuset. relativt off-axis vinkling. rundt 30 grader tenker jeg.

Høypass står på 4 eller 500 med 6db slope. lavpass på mellom 3 og 4 om jeg ikke husker feil.
              Jeg hører på alt mulig, alt fra klassisk (tro det eller ei) til infected mushroom. Relativt mye rock/metall blir spillt, både gamle ræva inspillinger og nye noe bedre. Jazz også. Stortsett det eneste som ikke blir spillt er kønntri/danseband, rap/rnb og trance/techno (foruten infected).

Comment

Har du forsøkt dem uten diskant etter å ha brukt dem en stund?

Comment

Har du forsøkt dem uten diskant etter å ha brukt dem en stund?
                  jepp. mulig det kan rettes opp med eq, men da snakker vi mange db i området rundt 1-5khz. øverste diskanten er ikke gal. Men nei, de funker ikke hele veien opp i min bil ihvertfall.

Comment

Mine skal ligge flatt på dashen og spille opp i ruta, kanskje jeg slipper unna uten diskant (pluss at jeg tilsynelatende har diskantallergi). Etter å ha lest litt, heller jeg mot 400hz HPF (12dB flankesteilhet, da), men skal dele så lavt jeg kan uten forvrengning ved mitt normale lyttevolum - om de i det hele tatt orker det. Hehe...

Blir spennende å prøve, i alle fall. Hører på omtrent samme musikk som deg, tipper jeg. Minus klassisk og jazz. Er ikke voksen enda.

Comment

Man venter seg nok at diskanten er avrundet og slapp - not very much so.
                      Den stikker mer i øra enn diskantene mine gjøre når de er riktig stilt inn. + at den mangler endel. Men det finner du ut når du får dem.

Comment

D'oh.

Får bare vente å se nå da. Skeptisk. Snøft. :P

Comment

Fikk 3" i dag!

Tok vel ganske nøyaktig en uke fra bestilling? Ikke verst. Ser bra ut gjør de og.

Comment

Working...
                          X