Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfiberkasser spiller veldig med.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Rudolf View Post
    I lukket kasse funker rockwool steinbra. Problemet er jo der man har kasseløsninger med en eller annen form for port. Støvpartiklene i isolasjonen vil bli presset ut av kassen og bli endel av lufta du puster inn når du drar på litt. Omentrent like helsebringende det som å glefse i seg ei asbestplate.
    Og i en lukket kasse, vil vel støvpartiklene legge seg overalt, inkludert inni motoren til elementet? Ikke at det nødvendigvis er så farlig i praksis, kanskje, men det er jo ikke så dyrt med noe annet materiale som ikke støver...

Comment

Tenker jeg skal ta for meg kassene til helga, må få tak i ny drill først. Det som tar mest tid for meg er å borre hullene. Går det an å borre, si 25 hull, for så å eksperimentere med forskjellige tykkelser med isolasjon for å finne beste match?

Har lest litt rundt på forumer og sånn, de tar også inn at det helst skal ventileres ut til en plass der kassen ikke spiller. Dette får ikke jeg til. Er det best å lage hullene inn mot veggen eller på en av flatene som "vender ut i friluft" ?

Edit: The aperiodic cookbook Leste litt her, interessant lesing! Gleder meg til å prøve dette.
      Last edited by Storken; 03-12-2009, 22:23.

Comment

Har gjort endel idag

Trenger litt input på det jeg har gjort før jeg fortsetter tenker jeg.

Har da borra 120 3mm hull på baksiden av kassen (~850kvadratmillimeter totalt). Inni har jeg prøvd å dempe kassen med slik skumgummi med aluminiumsfolie og klebegreier på. Har lagt det opp slik jeg tenker det vil "fange" bølgene (har dette noe for seg?). Tilslutt har jeg lagt et lag høyttalerfilt som demping over hullene. Kassen sitter ganske tett mot veggen som også har et teppe, er derfor redd for at det blir for tett.

Her kommer bilder av styret

Lagt sånn dempematte i veggene:

Refleksjonene gjør det litt vanskelig å se, men har påbegynt "fella":

Fella ferdig:

Kabler og slik jeg tenker å prøve det ut først:

Hva tror folket?

Comment

Gjorde noen tester igår med og uten demping for "porten", lyden ble forbedret jo mer demping jeg tok bort. Best var den uten noe demping i det hele tatt.

Det ble til at jeg borret opp sikkert 60 nye hull og monterte høyttalerne i bilen idag, lyden er definitivt MYE bedre enn det den var. Kassene synger ikke med (om dette var forårsaket av for lite glassfiber eller rett og slett for lite volum er diskuterbart) og slik som de spiller nå synes jeg lyden er meget fin Mangler bare å få inn subben nå!

Comment

Working...
          X