Announcement

Collapse
No announcement yet.

bedre bass med døra åpen :S?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bedre bass med døra åpen :S?

hei . jeg lurer å¨hvorfor det blir bedre bass når jeg har døra åpen ?:S har ikke merka det før nå . hva er det som gjør at det blir bedre bass da a? er det på grun av at kassa er for stor eller ?
    kan noen gji meg tips ossen jeg får det til og bli like bra trøk med døra igjen
    Digital Designs. hertz .usamp .alpine
    bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

Erfaringsmessig for min egen del så har det vært pga at kassen har vært for liten..

Comment

hmm . ok for kassa jeg bruker nå er på 85 liter . og prøvde med en kasse på 120 liter . det var det samma probleme da:S
      Digital Designs. hertz .usamp .alpine
      bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

Comment

Prøv å flytte og/eller snu litt rundt på kassa, om du har mulighet. Det er nok et faseproblem, som er direkte relatert til størrelsen på bilen.

Har du "feil" type bil, tror jeg det kan være tilnærmet umulig å få like høy bass med dørene igjen, som når de er åpne, tilsynelatende uansett hvordan/hvor du setter subwooferen...

Da kan du prøve å endre størrelsen på rommet subwooferen spiller i, f.eks. ved å montere dem i hattehylla, og tette fullstendig mellom kupéen og bagasjerommet, så "rommet" de spiller i blir f.eks. en meter kortere.

Comment

Du kan angripe problemet i andre enden, og bygge om slik at du kan kjøre med dørene åpne

http://www.youtube.com/watch?v=xGRzP...eature=related
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Har fått intrykk av at man generelt spiller høyere med vinduene\dørene oppe. Virker i allefall høyere med dørene åpne med meg...
            Mvh Werner Harstad

Comment

Dette kommer enkelt og greit av at luft vil alltid lete etter første utvei. Tenker man over det er det veldig logisk.

1. Hold hånda for (inntil) munnen og blås. Kjenner ikke at det blåser.
              2. Hold hånda 10cm foran munnen og blås. Da blåser det

Latterligste forklaring noensinne, jeg vet, men var det beste jeg kom på

Når døra er lukket vil luften sirkulere rundt overalt inne i bilen, men når døra er åpen vil lufta flytte seg frem i bilen og ut av døra. Sånn vil det desverre alltid være.

Er forresten stort sett bedre bass med passasjer-døra åpen enn fører-døra, dersom du sitter i førersetet under forsøket.
              Last edited by Custom; 03-12-2009, 18:56.
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Comment

Det er en veldig enkel forklaring på dette.
                Tenk deg bilen som en bandpasskasse, elementet sitter i det ene kammeret (basskassa) og DU sitter i det andre kammeret..
                Når man åpner døra eller ett vindu, så endrer man tuninga på det "kammeret" man sitter i. Derfor...
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                  Det er en veldig enkel forklaring på dette.
                  Tenk deg bilen som en bandpasskasse, elementet sitter i det ene kammeret (basskassa) og DU sitter i det andre kammeret..
                  Når man åpner døra eller ett vindu, så endrer man tuninga på det "kammeret" man sitter i. Derfor...
                  Takk, Joakim! Var en sånn forklaring jeg prøvde å få til
                  Mvh Julian Sommer
                  Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Comment

For min del så har jeg alltid spillt høyere (med det subb oppsettet som jeg har nå) med dørene lukket i ESPL.

Kan også ha noe å si at dørene åpnes på 2. måling, og da kan batteriene være tappet i forhold til 1. måling.
                    Er snakk om litt over 3db i forskjell.
                    Mvh Morten
                    - Subaru Impreza '10 -Prosjekttråd
                    Lyd på Hjul - Focal, Alpine F#1, TSW, H&R, Dynamat
                    Bad Sound Kills Good Music!

Comment

Men låter det også høyere med dørene lukket? I min bil er det den skikkelig dype dypbassen som øker, men det er jo ikke nødvendigvis der bilen peaker på en måling, det er ofte litt høyere i frekvens. Så det høres høyere ut på musikk, men det måler kanskje ikke noe høyere på peakfrekvens.
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                        Men låter det også høyere med dørene lukket? I min bil er det den skikkelig dype dypbassen som øker, men det er jo ikke nødvendigvis der bilen peaker på en måling, det er ofte litt høyere i frekvens. Så det høres høyere ut på musikk, men det måler kanskje ikke noe høyere på peakfrekvens.
                        dette er måling, er snakk om maks nivå med musikk. Så vet ikke hvordan den dype bassen endrer seg, men vet at bassen er nok dyp under normal lytting.

Sitter ikke inne i bilen under målingene. Har ikke lyst på høy pipetone i hørene i et par dager etterpå.
                        Mvh Morten
                        - Subaru Impreza '10 -Prosjekttråd
                        Lyd på Hjul - Focal, Alpine F#1, TSW, H&R, Dynamat
                        Bad Sound Kills Good Music!

Comment

Working...
                        X