Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelhumbug - relevant artikkel på Dinside.no!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hadde nok ikke brukt biltema kabler til 29.90,- for 5 meter.

Men hadde heller ikke brukt mer enn 500kr heller, om jeg hadde hatt høyttalere til 1 000 000 kroner. Da hadde jeg latt være å bruke biltema sine kabler og kjøpt noen litt dyrere kun for at utseende skal bli bedre og stå i stil med resten av anlegget. Sånn rent utseendemessig.

Husker en gang jeg skulle inn på en bilstereoforretning her i byen og kjøpe noen kabler til noen store hjemmehøyttalere. Fikk da beskjed om å heller gå til et hificenter og kjøpe høyttalerkabler da bilstereohøyttalerkabler hadde mye høyere motstand/ohm, og jeg ville derfor ikke få utnyttet all effekten i anlegget. Så husk det gutta, at neste gang dere kjører et dbdrag, bruk hifi kabler da disse gir mindre motstand

Poenget mitt her var vel egentlig å poengtere hvor ekstremt mye kabler er blåst opp i været. Jeg tror aldri at jeg vil kunne få en forskjell så stor at jeg syntes det er greit å bruke mer enn 500kr på en kabel. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe høyttalere som gjengir lyden så klart at det vil gå ann å høre forskjell på kabler til 30 kroner og 30 000 kroner. Så mange hundretusener av kroner har jeg rett og slett ikke å bruke på høyttalere
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

I beste fall så virker signalkabler og høyttalerkabler som en MEGET forsiktig eq i ett anlegg. Det kan være minimale forskjeller, som gjør at en kabel kan dempe ett område i forhold til en annen.
      Derfor vil noen kabler oppleves som aggressive og noen som snille... Men hva i all verden skal man med en "eq" som har fast "justering" ved ett par frekvenser og kanskje demper disse med 0.2dB i forhold til en annen, i ett bilstereoanlegg som har avansert eq, eller langt værre i ett anlegg som ikke har avansert eq og låter som en berg og dalbane uanset.. :P

For å gi en grei pekepinn på min oppfatning av kabler, så kjører jeg med lilla Stingerkabler til alle høyttalerne i bmw'en. Tror de koster ca. 30,- pr.m. Funker greit det.. :P
      Ja, jeg har dyre signalkabler, men det er kun fordi jeg fikk dem av ett "hifihue" som hadde kjøpt for mye.

Anng. strømkabler til 230v, så er det mulig å filtrere bort uønsket støy med passive komponenter koblet på kabelen, men herregud.. Det er lov å bruke huet.. Så lenge man ikke har eget kraftverk med higend 230v så er man desverre rimelig tjukk i huet om man kjøper den siste meteren fra kontakta og til anlegget for tusenvis av kr...
      Last edited by Joakim; 08-12-2009, 10:57.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
        Det er lov å bruke huet..
        Enig! Men ekstrem(ist)-folk handler som kjent aldri med huet!

Edit: Og det er SÅ gøy å lese noe alle har en mening om.
        Last edited by Miniboom; 08-12-2009, 11:04.

Comment

For all del, det er mulig å filtrere. Om det er noe å hente på det så regner jeg med at geniene som lager forsterkeri til 200 000 + kr eller... 30 000 kr for den sakt skyld, allerede har implementert dette i sin design. Det er uansett snakk om relativt billige komponenter.
          Eirik Gundersen

Comment

Originally posted by Session View Post
            For all del, det er mulig å filtrere. Om det er noe å hente på det så regner jeg med at geniene som lager forsterkeri til 200 000 + kr eller... 30 000 kr for den sakt skyld, allerede har implementert dette i sin design. Det er uansett snakk om relativt billige komponenter.
            Ah! Ja! Det er jo akkurat det hele diskusjonen egentlig handler om! "Hvordan selge noe billig - kjempedyrt?"

Jo:

1. Sett sammen forholdsvis billige produkter til et nytt produkt ingen egentlig trenger.
            2. Skryt av hvor mye tid du har brukt på R&D, og at det er for å hente ut det "lille ekstra" av noe som allerede er veldig bra.
            3. Lur noen til å bruke mye penger på produktet ditt (slik at det MÅ utgjøre en betraktelig forskjell, om enn aldri så liten den er i teorien).
            4. Vent på røverhistoriene som brer seg etter at produktet ditt gir kundene dine en "real aha-opplevelse". I stor grad en fiktiv opplevelse, selvsagt, men det gjør jo ikke noe.

Og vips, så har man en suksesshistorie for masse salg.

Det geniale, er jo at man aldri får reklamasjon på en kabel. Og ingen klager vel på en kabel for at den ikke gir god nok lyd. Selgeren kan jo avfeie deg med at det øvrige utstyret ditt er for dårlig til å "nyttegjøre seg den positive effekten" av den flotte kabelen hans, eller at du har for lite/stort rom, feil vinkel på taket eller hva som helst... og hvem vil vel svi av hundre tusen på et stereoanlegg, for så å få høre at det er for dårlig? Uansett hva man tenker når man kjøper en kabel til 10.000,-, klager man nok neppe på lyden. Det MÅ jo være bedre enn det du hadde, hva? :P

Dessuten har jo så mange andre gitt flotte anmeldelser av kablene dine på internett!

Comment

Originally posted by Legatia View Post
              Det er kanskje ikke så mange her på forumet som sitter med høyttalere til et par hundre tusen, men synes likevel det blir litt tåpelig å kalle dem dumme. Har man penger og interesse til det, så hvorfor ikke?
              Med tanke på hvor mye tid og penger som legges ned i en del bilstereoprosjekt, bør man kanskje være forsiktig med å kalle folk dumme på grunn av deres hobby og interesser.

Frode
              Last edited by fhl; 08-12-2009, 17:07.

Comment

Originally posted by fhl View Post
                Med tanke på hvor mye tid og penger som legges ned i en del bilstereoprosjekt, bør man kanskje være forsiktig med å kalle folk dumme på grunn av deres hobby og interesser.

Frode
                Kabel-ekstremistene er ikke noe bedre enn andre ekstremister, enten det handler om religion eller likestilling.

Og jeg syns alle slags ekstremister er de morsomste å gjøre narr av. Og erfaringsmessig er det den gjengse holdninga til folk generelt også, heldigvis.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                  Kabel-ekstremistene er ikke noe bedre enn andre ekstremister, enten det handler om religion eller likestilling.

Og jeg syns alle slags ekstremister er de morsomste å gjøre narr av. Og erfaringsmessig er det den gjengse holdninga til folk generelt også, heldigvis.
                  Jeg tenkte mest på utsagnet om at folk som kjøper høyttalere til 200.000,-, er dumme. Og når det gjelder holdningen til gjengse folk, så kommer nok ikke bilstereo så veldig bra ut heller. Folk har vel generelt sett små krav når det gjelder lyd.

Frode

Comment

Jeg tenkte mest på utsagnet om at folk som kjøper høyttalere til 200.000,-, er dumme. Og når det gjelder holdningen til gjengse folk, så kommer nok ikke bilstereo så veldig bra ut heller. Folk har vel generelt sett små krav når det gjelder lyd.

Frode
                    Jeg skjønte at du siktet til det.

Men nå er det ikke til å stikke under en stol at enhver stakkar (!) som bruker 200k på høyttalere er noe... spesiell. Og det enten han har økonomi til det eller ikke. Dog er han kanskje noe mer spesiell om han egentlig ikke har økonomi til det, men kjøper dem likevel. Hehe. :P

At det er synonymt med lav IQ å kjøpe 200.000,--kroners høyttalere - såklart ikke. Men at man har nær autist-tendenser og er nødt til å være nokså sær, er det vel liten tvil om. Hallo. Det er høyttalere man snakker om her. Man kan ikke kjøre til jobben i dem, man kan ikke dra damer med dem - damene løper vel snarere, om du forteller prisen - og man får heller hånlige blikk fra kompisene, fremfor "wow". Å tro du får en utenomjordisk bra lyd ved å legge 200k på bordet, er intet mindre enn selvbedrag, og det skjønner alle som har en viss peiling på stereoanlegg.

Jeg er en tilhenger av at folk skal bruke sunn fornuft og forsøke å være realistisk uansett hva det gjelder, og det er simpelthen ikke noe som helst fornuftig eller realistisk over å bruke 200k på et sett høyttalere. Uansett hvor mye arbeid noen har lagt ned i å få prisen høyest mulig.

At noen velger å gjøre det, og gjerne samtidig kjøpe gullkabler med hårtynne kordeller håndtvunnet av kongolesiske barnehender, er imidlertid helt konge. Så får vi "vanlige folk" noe å le av.

Comment

Så får vi "vanlige folk" noe å le av.
                      Poenget mitt er vel at vanlige folk også ler av mange av de som ferdes på dette forumet.

Frode

Comment

Poenget mitt er vel at vanlige folk også ler av mange av de som ferdes på dette forumet.

Frode
                        Er nok sant det. Jeg får stadig rare blikk av folk når jeg nevner hva og hvordan Man må være "in the game" for å kunne skjønne seg på deg tror jeg.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

Comment

Frode
                          På dette forumet ER det jo bare tullinger.

Har jeg hørt.

Comment

Hei hei! Hehe...
                            Eirik Gundersen

Comment

Har jeg hørt.

MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Har jeg hørt.

Javel? Og du er bare dom. D-O-M
                                Tidligere importør for Digital Designs,
                                overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Working...
                                X