Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelhumbug - relevant artikkel på Dinside.no!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kabelhumbug - relevant artikkel på Dinside.no!

Ah. Den herlige følelsen av støtte "utenfra".

LINK TIL ARTIKKEL OM KABLER PÅ DINSIDE.NO

Les gjerne! Noen kan sikkert nyte godt av å lese den flere ganger også!

er litt av noen sammenligninger selfølgelig er det nå noen som kommer til å diskutere å argumentere i mot dette

en printer printer ikke ut penere om man har en dyr kabel

jeg er av samme oppfattning av kabler på den måten at det SER fett ut, ikke noe mye mere enn det
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

Comment

En liten tanketeaser:
      Hadde dere VIRKELIG kjøpt el-cheapo kabler om lydutstyret deres var i 200 000-klassen?

(Jeg har selvfølgelig en mening om kabler jeg og som alle andre, linjen over trenger ikke nødvendigvis gjenspeile denne)
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

Comment

Leste denne tidligere her en dag, det var forskjellige meninger i kommentarfeltet under kan man si..

Comment

sjekk hva du får hvis du bruker 500$ på en CAT6 kabel :P
          http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-De.../dp/B000I1X6PM
          (Sjekk reviews nederst )
          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Originally posted by Typhon View Post
            En liten tanketeaser:
            Hadde dere VIRKELIG kjøpt el-cheapo kabler om lydutstyret deres var i 200 000-klassen?

(Jeg har selvfølgelig en mening om kabler jeg og som alle andre, linjen over trenger ikke nødvendigvis gjenspeile denne)
            Spørsmålet ditt forutsetter jo at man er dum nok til å kjøpe høyttalere til 200.000,-. Noe som betyr at man sannsynligvis er dum nok til å kjøpe kabler i samme prisklasse også.

At høyttalerne koster 200.000,- betyr ikke at de er bedre enn noen til 50.000,-, selv om man logisk sett vil forvente det, ettersom pris/kvalitet vanligvis henger sammen til en viss grad. De som kjøper dem, forventer i alle fall det (antagelig). Mange betaler også kun for design og/eller eksklusivitet. :P

Men jeg tror så klart at kjøperne av 200.000-kroners høyttalere gjerne kjøper 10.000-kroners kabler også, fordi de håper/forventer at det skal være en forskjell - enten de hører den eller ei, så "vet" de at den er der.

I så og si alle andre tekniske/elektroniske markeder er det et synlig/målbart forhold mellom pris og kvalitet, men når det kommer til forbrukerrettede A/V-produkter - spesielt audio - så er det ekstremt marginale forskjeller når man kommer over et visst nivå.

Jeg tør påstå at det er ekstremt mange selger-argumenter basert på angivelige forskjeller som ikke engang eksisterer i realiteten, langt mindre er antallet hørbare forskjeller. Har hørt en selger påstå at en kabel gir "varmere lyd", for så i neste øyeblikk påstå at samme kabel gir "kaldere, tørrere lyd", til neste kunde. Tipper selgeren er klar over at de "fakta" han forteller kunden, har innvirkning på hva kunden hører når han kommer hjem.

Keiserens nye klær, anyone?

Igjen, det ER en grense for hva øret kan høre, men det synes ikke å være noen grense for hva hjernen TROR den kan høre.

Comment

Originally posted by Crazytaxi View Post
              sjekk hva du får hvis du bruker 500$ på en CAT6 kabel :P
              http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-De.../dp/B000I1X6PM
              (Sjekk reviews nederst )
              Haha, dritbra!

Comment

Miniboom: Jepp, vi er vel rimelig enige som sagt

Måtte bare slenge ut den lille tanken fra toppen av mitt hode. Du hadde vel følt deg LITT kjip om du koblet sammen så dyre ting med Biltema-kabler? Jeg hadde nok det, men hadde nok heller ikke kjøpt kabler til 10 lapper meteren
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                  Miniboom: Jepp, vi er vel rimelig enige som sagt

Måtte bare slenge ut den lille tanken fra toppen av mitt hode. Du hadde vel følt deg LITT kjip om du koblet sammen så dyre ting med Biltema-kabler? Jeg hadde nok det, men hadde nok heller ikke kjøpt kabler til 10 lapper meteren
                  Bare sagt at du hadde gjort det
                  Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                  Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                  Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                  -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

ser ut som det er enighet her ja det belager seg mye godt på hva du har av utstyr fra før da du setter ikke stålfelg på en Mustang selv om den ville gått like fort med dem
                    MVH, Øivind Sandvik
                    sigpic
                    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                    www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Den diskuteres på avforum også:P

http://avforum.no/forum/kabler/96198...l-bloffen.html

Comment

Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                        (...)det belager seg mye godt på hva du har av utstyr fra før da(...)
                        Jeg ser den psykiske tvangstanken hvor alt utstyret må stå i stil økonomisk (og man driter i det tekniske aspektet ved det hele), men that's it.

En Fiesta med 90Nm vil ha mye større nytte (ytelse i prosent) av å bytte til 1-kilos magnesiumsfelger, enn en Ferrari med 500Nm. Likevel er det Ferrarien folk setter de svindyre magnesiumsfelgene på. Ikke Fiestaen. Greit at man bytter ut det svakeste leddet, men det er sjelden det man snakker om med kabler.

Det er som artikkelen sier: Kun for å ha en Rolex. Man får ikke mer tid likevel, men folk skjønner du har penger.

Når det er sagt, ser jeg jo nytteverdien av en fet Rolex (rent brifemessig), men... ikke høyttalerkabler. Tror faktisk jeg hadde vært litt flau over å fortelle noen at jeg hadde kabler til 10.000,-! Hehe. Med mindre Ferrarien (med magnesiumsfelger) sto i gårdsplassen, da har jeg jo lov til å være eksentrisk også.

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                          Likte at noen la ved dette:

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                            Spørsmålet ditt forutsetter jo at man er dum nok til å kjøpe høyttalere til 200.000,-. Noe som betyr at man sannsynligvis er dum nok til å kjøpe kabler i samme prisklasse også.

At høyttalerne koster 200.000,- betyr ikke at de er bedre enn noen til 50.000,-, selv om man logisk sett vil forvente det, ettersom pris/kvalitet vanligvis henger sammen til en viss grad. De som kjøper dem, forventer i alle fall det (antagelig). Mange betaler også kun for design og/eller eksklusivitet. :P

Igjen, det ER en grense for hva øret kan høre, men det synes ikke å være noen grense for hva hjernen TROR den kan høre.
                            Bare for å fyre litt opp under bålet her da, det er forskjeller på høyttalerkabler. Ikke alle, men noen. Jeg har vært med på nok kabeltester til at jeg ikke er i tvil ihvertfall, så får du/dere tro nettop hva dere vil ang. placebo (som er blitt så poppis). Forskjellener er somregel ikke akkurat natt og dag, men innimellom kan man få seg en aha opplevelse.

Det er kanskje ikke så mange her på forumet som sitter med høyttalere til et par hundre tusen, men synes likevel det blir litt tåpelig å kalle dem dumme. Har man penger og interesse til det, så hvorfor ikke?

Hva som er best gjenspeiler seg ikke alltid i pris som du sier, det kan komme ann på mange faktorer som rom, elektronikk osv. Men likevel er det høyere produksjonskonstnader på dyre høyttalere, så derfor blir prisene høye.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Jeg synes det er så fint når folk bytter strøm ledningen til forsterkeren med en sykt feit sak. Hvor kommer strømmen ifra før den når støpselet i veggen?
                              Eirik Gundersen

Comment

Working...
                              X