Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjett med tam lyd, trenger veiledning!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kjett med tam lyd, trenger veiledning!

Jeg har pr dags dato Hertz HSK 130 komponentsett i min Bmw e34, montert på orginal plassen dvs i kickpanelet og diskant oppe ved ruta.
    Sliter med skrall midbass og skrikende diskant og har lyst å gjøre noe med det. Første steg er vell å få til en ordentlig "kasse" bak elementet noe alla det "Bmw520" har gjort her: Håper det går greit om jeg låner bilde!

Men når jeg først er i gang har jeg lyst til å oppgradere til 6,5" eller 8". Og da er spørsmålet: Hvilke elementer og hvordan? pga stram økonomi må jeg holde det på et lavt budsjett.

Har tenkt meg følgende muligheter:

-Selge settet mitt å kjøpe feks HSK 165
    -Bruke eksisterende diskanter og kjøpe noen 6,5 eller 8" som fungerer som både mellomtone og midbass og dele aktivt. Går dette på forsterkeren min? (Lil`Wonder LW4.580 med 3 veis delefilter) Hva skal til for å dele aktivt?
    -Ehm, noen fler forslag?

3 veis sett ser jeg på som uaktuellt da det blir for mye jobb og vil ha en usynelig installasjon.
    For øvrig har jeg en enkel Alpine spiller uten tidskomp osv.
    Setter stor pris på all hjelp!
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Et tips mot en hylende diskant er å dempe den noen dB i forhold til mellomtone/midbass. Finnes kanskje en slik funksjon på delefilteret ditt?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Ja det er mulighet for å dempe noen desibel på diskanten, har prøvd det men da følte jeg det forsvant mye detaljer i høye toner liksom. Kan forske litt mer ang dette. Har denne diskanten litt skarp klang kanskje?
      Bmw e34 520:

Comment

den er skarp uansett justering. kan jo selvsagt få den mindre skarp, men som du sier så blir det veldig mye detaljer borte da
        SQ Saab 9-3
        Team dynaBel

Comment

Hmm dårlig nyhet.. Kanskje jeg skal gå tilbake til Focal da, hadde det før og var egentlig meget fornøyd. Dog i annen bil med dempede dører osv. Ser litt på 30års jubilanten til focal, det settet kunne vært morro å prøvd http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=4031
          Bmw e34 520:

Comment

driver så smått å vurderer enten Focal eller noe annet merke selv. Har Mille diskanten til Hertz nå og den blir for skarp for meg
            SQ Saab 9-3
            Team dynaBel

Comment

Runek: Skulle vel klart å få justert den nogenlunde greit skulle man tru

Tofter: Prøvd å bruke en evt. innebygget EQ i spilleren for å få bort noe fjas?
              Mvh Tony

Comment

LLH på forumet her som har justert det, og han har vunnet flere ganger i EMMA med samme frontsett.

Selvsagt spiller det bra men syns det blir litt for skarp diskant, skal prøve litt selv og se om jeg får det noe bedre
                SQ Saab 9-3
                Team dynaBel

Comment

Skal ikke gå noe videre inn på den diskusjonen der, men poenget mitt var at kanskje noen andre hadde noen triks på lur som fikk bukt med den skarpe diskanten din. Du er Hjertelig velkommen til disse trakter så kan vi ta en titt
                  Mvh Tony

Comment

ja får se. Skal til lillestrøm om ikke så altfor lenge å hente no deler til bilen så kan jo kanskje møtes et sted rundt der? kan ta det på Pm så slipper vi å bruke denne tråden XD
                    SQ Saab 9-3
                    Team dynaBel

Comment

Originally posted by Runek View Post
                      LLH på forumet her som har justert det, og han har vunnet flere ganger i EMMA med samme frontsett.

Selvsagt spiller det bra men syns det blir litt for skarp diskant, skal prøve litt selv og se om jeg får det noe bedre
                      Jeg er ikke kjempeoverrasket... du vil fortsatt ikke ha Morel?

Comment

har ikke sagt at jeg ikke vil ha Morel. Fikk Mille settet veldig billig så måtte nesten slå til. Tror ikke det er noe problem å få solgt Mille settet så får se. Må få hørt Morel først, har aldri hørt det så : (
                        SQ Saab 9-3
                        Team dynaBel

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                          Runek: Skulle vel klart å få justert den nogenlunde greit skulle man tru
                          Du snakker om en colakork nå asså Tony!!! Må ikke gi folk forhåpninger nå!!
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Aner en viss sarkasme her... Men mener å huske at det er meget begrenset med treble instillinger på spilleren min.. Men skal prøve litt forskjellig å se hva resultatet blir. Forøvrig ingen som har svart meg på hva som kreves av en forsterker for å kjøre aktiv deling.
                            Bmw e34 520:

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                              Du snakker om en colakork nå asså Tony!!! Må ikke gi folk forhåpninger nå!!
                              haha, får sikkert justert ned litt av det. Hvis ikke så får jeg prøve Focal eller Morel
                              SQ Saab 9-3
                              Team dynaBel

Comment

Working...
                              X