Announcement

Collapse
No announcement yet.

En fet 5,25" midbass!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En fet 5,25" midbass!

For de som har lyst på treveis-oppsett, men kun har plass til 5,25" i dørene, er det faktisk et alternativ som kan testes før man begynner å bygge om på dørtrekk e.l.

Til $45/stk er det heller ingen upris, og det er i alle fall mye mindre jobb å teste disse før man bygger om interiøret.

Møt TangBand W5-1685 (5,25")

http://www.parts-express.com/pe/show...number=264-873

fett med småe høytalere og stor magnet!
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Fås også i 6,5", forresten.

Tang Band W6-1721

Comment

Har lurt på å teste den der et par ganger, riktignok i 6,5" versjon. Nydelig frekvensgang uten store peaker og dipper helt opp.

filmen som ble linket til over her er ikke av nevnte midbass bare så det er sagt. Det er denne.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Dæng, 10 cm dyp! Men jeg tror faktisk jeg har plass til såpass i dørene på bruksfiaten. Hadde egentlig tenkt å prøve Seas' L16. Ikke like veloppdragen frekvensgang, men uansett gode (og overraskende like) specs. Dobbelt så dyr riktignok. Hmm...

Comment

Originally posted by Øivind Sandvik View Post
            fett med småe høytalere og stor magnet!
            mellomtonen i hjemmehøytalerene mine. 8" med 6,5" magnet :P

Cerwin Vega! Pioneer

Comment

Originally posted by Legatia View Post
              Har lurt på å teste den der et par ganger, riktignok i 6,5" versjon. Nydelig frekvensgang uten store peaker og dipper helt opp.

filmen som ble linket til over her er ikke av nevnte midbass bare så det er sagt. Det er denne.
              6,5" har iflg. Tang Band sine specsheets ca. 85dB følsomhet v/ 1kHz, ca. 90dB ved 2kHz og 92-93dB følsomhet v/ 4kHz. Nå har jeg ikke hørt dem, men det er da litt peaker og dipper, det. Vet ikke hvor høyt du ville delt dem, men. Om det er hørbart, er noe annet.

Tviler ikke på at de låter bra, når omtalene er utelukkende gode.

Comment

Originally posted by Reimers View Post
                mellomtonen i hjemmehøytalerene mine. 8" med 6,5" magnet :P

lett å se stammer fra cv al serien..

Comment

jepp er mellomtonene i ett par al1000mk1 produsert i 1997
                  Cerwin Vega! Pioneer

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                    6,5" har iflg. Tang Band sine specsheets ca. 85dB følsomhet v/ 1kHz, ca. 90dB ved 2kHz og 92-93dB følsomhet v/ 4kHz. Nå har jeg ikke hørt dem, men det er da litt peaker og dipper, det. Vet ikke hvor høyt du ville delt dem, men. Om det er hørbart, er noe annet.

Tviler ikke på at de låter bra, når omtalene er utelukkende gode.
                    Det er såpass slakke kurver, at det er lett å lage en konstruksjon som gjør at man trenger minimalt med komponenter i signalveien for å korrigere.
                    http://www.parts-express.com/pdf/264-874s.pdf

Her er et eksempel på en annen 6,5" som blir mye brukt. Sammenlikn frekvensangen med den over, så ser du hvor jeg vil.
                    http://www.parts-express.com/pdf/295-362s.pdf

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                      Det er såpass slakke kurver, at det er lett å lage en konstruksjon som gjør at man trenger minimalt med komponenter i signalveien for å korrigere.
                      http://www.parts-express.com/pdf/264-874s.pdf

Her er et eksempel på en annen 6,5" som blir mye brukt. Sammenlikn frekvensangen med den over, så ser du hvor jeg vil.
                      http://www.parts-express.com/pdf/295-362s.pdf
                      Jeg har lest flere skrive at Tang Band sine frekvenskurver ikke er fullt så flate i realiteten som grafene deres tilsier. De er ganske sammentrykket også, sammenliknet med Dayton sin kurve... lærte du ikke om grafisk fremstilling av resultater på skolen, og hvordan man fikk tall til å se bedre ut enn de er?

Men grafene du linker til viser jo langt mindre peaker og dipper på Dayton-elementet i frekvensområdet elementene er laget for å spille i.

Dayton-elementet er hva, +/- 2dB opp til 3,5kHz, mens Tang Band-elementet har +/- 4-5dB opp til 5kHz. Sier ikke at det er dårligere/bedre, bare at variasjonene er større innenfor det tenkte bruksområdet. Om du deler begge ved 2,5kHz, vil ikke Dayton-elementet spille flatere på papiret?

I den grad det spiller noen rolle overhodet i virkeligheten. :P

Comment

Disse hadde jeg før, funka det også til å være 5,25"

Comment

Originally posted by dBcompaniet View Post
                          Disse hadde jeg før, funka det også til å være 5,25"
                          Selvom de spilte i løse lufta?
                          Bmw e34 520:
                          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

skal jeg love det, var en og annen som lurte på åssen sub jeg hadde i den bilen, når jeg ikke hadde sub.....
                            Spillte veldig bra over hele registeret også egentlig

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                              Jeg har lest flere skrive at Tang Band sine frekvenskurver ikke er fullt så flate i realiteten som grafene deres tilsier. De er ganske sammentrykket også, sammenliknet med Dayton sin kurve... lærte du ikke om grafisk fremstilling av resultater på skolen, og hvordan man fikk tall til å se bedre ut enn de er?

Men grafene du linker til viser jo langt mindre peaker og dipper på Dayton-elementet i frekvensområdet elementene er laget for å spille i.

Dayton-elementet er hva, +/- 2dB opp til 3,5kHz, mens Tang Band-elementet har +/- 4-5dB opp til 5kHz. Sier ikke at det er dårligere/bedre, bare at variasjonene er større innenfor det tenkte bruksområdet. Om du deler begge ved 2,5kHz, vil ikke Dayton-elementet spille flatere på papiret?

I den grad det spiller noen rolle overhodet i virkeligheten. :P
                              I en bil vil ingen av delene være noe problem, der har man somregel plenty EQ kraft.
                              Skal du lage et passivt filter, skal jeg love deg det blir mye(!) mer avansert om du skal lage til dayton elementet, de peakene over delefrekvens forsvinner ikke av seg selv og er godt hørbare med mindre du deler bratt og legger på en god sugekrets.
                              Tandband har en slak dal rundt 800hz, uansett må du kompansere for baffelstep under dette, så det er i realiteten ingen problem overhodet. Over delefrekvens gjør den lite tullball av seg, og er garantert mye lettere å få til å låte sømløst over mot en diskant.

Ikke at det er noe poeng overhodet å kverulere om dette, men just my 2 cents.

Comment

Working...
                              X