Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken retning på sub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken retning på sub?

    Hei, har nå kjøpt meg en Hertz ES 300D og skal ha den i en Mercedes w124 stasjonsvogn, og leser rundtomkring at i stasjonsvogn burde den peke bakover. Men hva ''skjer'' om du peker den oppover mot taket eller i ene siden bak? Takker for svar

    Hvis jeg atter engang ikke har klart å søke meg til en tråd der dette er diskutert i før så er det bare å legge ut linken.

  • #2
    Å, det er enkelt og finne ut av

    Bare gå ut i bilen og prøve.

    Comment


    • #3
      Er ikke hjemme, er på jobb på sjøen og kommer ikke hjem før den 16 des. så nå sitter jeg å tegner kasse, og tenker for å ha alt klart til jeg kommer hjem

      Comment


      • #4
        Mine erfaringer har alltid vært best med subben vendt bakover. Da får man såpass lang strekning lydbølgene kan bevege seg over før de treffer øret at dypbassen blir like bra som trykket enkelt forklart

        Er vel kanskje bedre å vende dem mot seteryggen hvis dB Drag er eneste mål, men ønsker du dypbass og god lyd ville jeg vendt det bakover. Nå har jeg bare hatt store elementer i mine biler, 15" og opp, men fikk samme resultat med DD1508 i min Audi A4 Avant (stv)
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          oppover er ikke galt i en stv. blir vel samme s0m k0mbi... er vel lettest å¨få grei lyd da hvis man ikke er veldig inn i justeringer....Vil vel føles s0m 0m bassen henger igjen i f0rh0ld til resten hvis man har den bak0ver er hvertfall min erfaring. nett0pp f0rdi lyden må helt bak til bakluka før den blir reflektert fram0ver igjen...
          Last edited by biffen071278; 10-12-2009, 09:52.
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            Originally posted by biffen071278 View Post
            oppover er ikke galt i en stv. blir vel samme s0m k0mbi... er vel lettest å¨få grei lyd da hvis man ikke er veldig inn i justeringer....Vil vel føles s0m 0m bassen henger igjen i f0rh0ld til resten hvis man har den bak0ver er hvertfall min erfaring. nett0pp f0rdi lyden må helt bak til bakluka før den blir reflektert fram0ver igjen...
            Tidskomp
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Originally posted by biffen071278 View Post
              Vil vel føles s0m 0m bassen henger igjen i f0rh0ld til resten hvis man har den bak0ver er hvertfall min erfaring. nett0pp f0rdi lyden må helt bak til bakluka før den blir reflektert fram0ver igjen...
              Du får det til å høres ut som om lyden kun går en vei om gangen.

              Jeg har ikke merket en enorm forskjell på oppover/bakover, så lenge elementet står på omtrent samme sted i bilen. Endte opp med å sette elementene oppover i V40'en jeg hadde, men det var mye fordi kassa tok hele bagasjerommet, og jeg hadde ikke plass til å ha elementene bakover.

              Tips: Ved å ha elementene oppover istedenfor bakover, vil det kreve litt større lydtrykk for å riste ihjel bakluka, i forhold til å ha elementene spillende rett i den. Kanskje trenger du ikke dempe bakluka i det hele tatt.

              Comment


              • #8
                Legg merke til at jeg skrev hvis man IKKE har n0e særlig peil på justeringer. 0g er vel ikke alle s0m har tidsk0mp
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #9
                  Joda, men skal vel mye til for at bassen henger igjen? Lyden beveger seg tross alt med 330m pr sekund

                  Jeg har aldri fått treg bass, hverken av 8" eller 18", selv i store stasjonsvogner med subben vendt bakover
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by DDaudio.no View Post
                    Joda, men skal vel mye til for at bassen henger igjen? Lyden beveger seg tross alt med 330m pr sekund

                    Jeg har aldri fått treg bass, hverken av 8" eller 18", selv i store stasjonsvogner med subben vendt bakover
                    Bare en liten tankevekker fra min side. Hvis det er som du sier Henrik at lyd beveger seg 330mtr pr.sek hva i huleste trenger en tidskomp/korrigering til da da? Lyden kommer jo "samtidig" fram. Jeg vil ikke kunne høre den forskjellen inne i bilen. Er det noe galt med meg og mine ører? Retningen som elementet spiller "til" er jo noe samtlige har fått med seg spiller en vesentlig rolle for "det riktige lydbildet".

                    Men for å komme inn på Topic her: Min erfaring er at en får bedre trykk jo lengre bak en flytter sub-kassa,og jeg syntes det spilte bedre i den første MB W124 sedan med kassa srått inn i hjørnet på bagasjerommet(12 tommer med reflexrør på samme side som elementet og ca 55 ltr)

                    I Belingo´n er det ikke vanvittig trykk forran når kassa står intil skilleveggen(midt i bilen) men flyttes den bak blir det bedre. Men det høres allikevel fett ut fra utsiden et stykke unna,men det er jo inni bilen lyden ska bli bra.

                    Bol
                    No Windows-crap,just Mac Power

                    Comment


                    • #11
                      når jeg testet sub i hjulbrønn som spilte oppover kontra sub som spilte bakover (utover), så syns jeg det låt myyye bedre i tillegg til at det var ikke så lett å høre at bassen kom bakfra. for å si det på en grov og enkel måte. dette var forresten i en stv.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kimmen View Post
                        når jeg testet sub i hjulbrønn som spilte oppover kontra sub som spilte bakover (utover), så syns jeg det låt myyye bedre i tillegg til at det var ikke så lett å høre at bassen kom bakfra. for å si det på en grov og enkel måte. dette var forresten i en stv.
                        dette er min erfaring å.....
                        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Bassoflove View Post
                          Bare en liten tankevekker fra min side. Hvis det er som du sier Henrik at lyd beveger seg 330mtr pr.sek hva i huleste trenger en tidskomp/korrigering til da da? Lyden kommer jo "samtidig" fram. Jeg vil ikke kunne høre den forskjellen inne i bilen. Er det noe galt med meg og mine ører? Retningen som elementet spiller "til" er jo noe samtlige har fått med seg spiller en vesentlig rolle for "det riktige lydbildet".

                          Men for å komme inn på Topic her: Min erfaring er at en får bedre trykk jo lengre bak en flytter sub-kassa,og jeg syntes det spilte bedre i den første MB W124 sedan med kassa srått inn i hjørnet på bagasjerommet(12 tommer med reflexrør på samme side som elementet og ca 55 ltr)

                          I Belingo´n er det ikke vanvittig trykk forran når kassa står intil skilleveggen(midt i bilen) men flyttes den bak blir det bedre. Men det høres allikevel fett ut fra utsiden et stykke unna,men det er jo inni bilen lyden ska bli bra.

                          Bol
                          Tidskomp bruker man (uten at jeg kan for mye om emnet) for å sentrere lyden til der føreren sitter. Ved å har bittesmå forsinkelser på høyttalerne som er så mikroskopiske at vi ikke vil kunne høre at noe er feil, så lures ørene på en måte til å tro at lyden kommer fra der du sitter, og i tillegg, ikke fra høyttaleren men rett foran deg.

                          Akkurat som med dyre Hifi bygg. Da klarer man ikke å høre hvor lyden kommer fra i det hele tatt. Eller, man hører at lyden kommer fra midten foran deg, og ikke fra høyttalerne.

                          Jeg har testet litt tidskomp med pioneer hifi, og når vi plasserte mikrofonen 3 meter til høyre for min lytteposisjon og justerte dette til, ble lydbildet helt på jordet. Lyden kom fra høyre.

                          Men forsinkelsene er så ørsmå at man ikke engang kan høre klang eller få "dobbellyd", kun for å lure ørene. Vanskelig å forklare for meg hvertfall da jeg ikke er noe spesialist på området, som kun har testet litt med dette, men du skjønner kanskje tegningen? Hvis ikke er det sikkert mange som kan forklare det bedre enn meg.

                          Men hovedsaklig tror jeg at hvis en bruker opplever at bassen fra subben er for treg/henger igjen så er det fordi man har delt subben for lavt, og ikke har nok trøkk i frontsettet på midbassområdet, slik at man hører bare den siste lille dunken som kanskje går fra feks. 60hz og ned som subben da spiller.

                          Hvis man opplever treg bass, kan man bare skru av hele delefilteret og prøve å høre om bassen fortsatt er treg. Vil da låte helt forferdelig, men man ser jo hvertfall om det er frontsettet som ikke klarer å spille høyt nok på de lavere oktaver

                          Har testet litt med dette, og fant ut at når jeg delte ved feks. 50hz lpf på subben og 100hz hpf på frontsettet, hang lyden forferdelig igjen på enkelte sanger. Det var som om jeg spilte to forskjellige sanger på likt nesten. Ingenting hang sammen. Skjønner?

                          EDIT: Off, steike, ble mye offtopic nå
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by DDaudio.no View Post
                            Tidskomp bruker man (uten at jeg kan for mye om emnet) for å sentrere lyden til der føreren sitter. Ved å har bittesmå forsinkelser på høyttalerne som er så mikroskopiske at vi ikke vil kunne høre at noe er feil, så lures ørene på en måte til å tro at lyden kommer fra der du sitter, og i tillegg, ikke fra høyttaleren men rett foran deg.

                            Akkurat som med dyre Hifi bygg. Da klarer man ikke å høre hvor lyden kommer fra i det hele tatt. Eller, man hører at lyden kommer fra midten foran deg, og ikke fra høyttalerne.
                            Blir ganske feil det du sier her Tidskompen brukes for å få alle høyttalere i sammetidsfase i forhold til huet til lytteren. Og da er jo bassen som oftest den som er lengst unna og man justerer jo det også. Og er helt naturlig at bassen høres litt forsinka ut uten tidskomp nettopp på grunn av dette

                            Og man hører godt at noe er feil uten tidskomp. Og hvis man jeg ikke hadde hørt hvor lyden kom fra på mitt innestereo hadde jeg levert det meste tilbake. Poenget er jo å kunne høre hvor alle lydene kommer fra
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Okei, fint du rettet på meg der så ingen tar inn feil informasjon
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment

                              Working...
                              X