Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvilket bilstero anlegg bør eg velge?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hei.
    Et lite tips.Snakk med folk med erfaring innen bilstereobygging før du kjøper noe som helst.Ikke kjøp utenlands dritt.Skjer det noe med utstyret sliter du med å sende utstyret hit og dit.
    Vet at Frode på www.bassbrothers.no har bygd i disse bilene før.Sikkert noen på forumet også.Ta deg god tid på dette.Det ligger en del bra saker på kjøp og salg biten også.Det hender det dukker opp god biter
    Legger ved denne http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=-1004
    Per
    Last edited by Mr Golf 4; 28-12-2009, 10:41.
    Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
    Audison Music Expression
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

Comment

Originally posted by Dammed View Post
      ahh, ok. Rart, skrev morel.no i adresse linja og kom til dere...

Jeg personlig er litt skeptisk til 8 tommere, de er jo så små. Nesten nusselige. :P Men det meste funker jo, lurer litt på åssen de 8 tommerne hadde taklet en Rap/Reggae sang, men hvis de spiller greit dypt så funker det sikkert bra.
      Er null problem og presse en hel haug med dypbass ut av to 8" 140dB ved 30hz bør da holde for de fleste!
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Mr Golf 4 View Post
        Hei.
        Et lite tips.Snakk med folk med erfaring innen bilstereobygging før du kjøper noe som helst.Ikke kjøp utenlands dritt.Skjer det noe med utstyret sliter du med å sende utstyret hit og dit.
        Vet at Frode på www.bassbrothers.no har bygd i disse bilene før.Sikkert noen på forumet også.Ta deg god tid på dette.Det ligger en del bra saker på kjøp og salg biten også.Det hender det dukker opp god biter
        Legger ved denne http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=-1004
        Per
        Utenlandsk drit? Sist jeg sjekket så er det veldig lite bilstereo som blir produsert i Norge. Og hvis du skal kjøpe et anlegg til 20k så er de fleste Norske merker alt for dyre.

Hvis du mener Hifonics er drit, så bør du lese litt mer rundt for du sprer feil informasjon til de tusen grader. Hifonics er kanskje ikke like bra som Kicker, Alpine eller JL audio. Men så koster Hifonics ca 1/3 av hva dem merkene koster. Og skal du sammenligne hva du får for pengene så er Hifonics blant de beste kjøp du kan gjøre.

F.eks. Selv om en Hifonics Bxi 2610D ikke leverer ekte 2600W rms så leverer den minst 2200W rms til 389$, dvs 5,65W rms per dollar. Kicker zx2500.1 gir kanskje 2600W rms (altså hvis de er underrated) men de koster 749$, dvs 3,47W rms per dollar.

Eneste grunn til at Hifonics har fått et dårlig rykte noen steder er at de lyver om watten, MEN de gir fortsatt mest ekte watt rms for pengene i forhold til alle andre merker. Kicker, alpine, mtx, Rockford etc betaler du også for logoen, det gjør du ikke hos Hifonics.
        Mvh. Damir

Comment

Heldigvis er watt ALT når det kommer til bilstereo!
          Jonas Tautra

Comment

ja fordi f.eks. THD spiller stor rolle når det kommer til bass elementer!

Watt tok jeg som en sammenligns grunnlag, for det er kanskje ikke de eneste som er viktig, men det er etter min mening det som er viktigst når du skal drive basselementer.

Men du kan gjerne forklare hva som gjør Kicker/alpine/ eller andre mer kjente merker så mye bedre enn Hifonics at de er verdt dobbel pris?
            Mvh. Damir

Comment

Har ikke sagt noe om verken alpine, kicker eller hifonics smo jeg kan huske..
              Jonas Tautra

Comment

Utenlandsk drit? Sist jeg sjekket så er det veldig lite bilstereo som blir produsert i Norge. Og hvis du skal kjøpe et anlegg til 20k så er de fleste Norske merker alt for dyre.

Hvis du mener Hifonics er drit, så bør du lese litt mer rundt for du sprer feil informasjon til de tusen grader. Hifonics er kanskje ikke like bra som Kicker, Alpine eller JL audio. Men så koster Hifonics ca 1/3 av hva dem merkene koster. Og skal du sammenligne hva du får for pengene så er Hifonics blant de beste kjøp du kan gjøre.

F.eks. Selv om en Hifonics Bxi 2610D ikke leverer ekte 2600W rms så leverer den minst 2200W rms til 389$, dvs 5,65W rms per dollar. Kicker zx2500.1 gir kanskje 2600W rms (altså hvis de er underrated) men de koster 749$, dvs 3,47W rms per dollar.

Eneste grunn til at Hifonics har fått et dårlig rykte noen steder er at de lyver om watten, MEN de gir fortsatt mest ekte watt rms for pengene i forhold til alle andre merker. Kicker, alpine, mtx, Rockford etc betaler du også for logoen, det gjør du ikke hos Hifonics.
                Hva som er billigst der og da er ikke alltid billigst i lengden

Å vite at man kan få et nytt produkt samme uken som det røyk må da være verd noen tusenlapper ekstra når man handler anlegg for 20 lapper skal man tro

Med tanke på at vi har 5 års garanti her i Norge, så er det er ganske lav pris å betale.

Det er dessverre alt for mange produkter som det står 2000 watt på, som leverer 1500watt. En forsterker til noen tusenlapper mer som det står 1000 watt på leverer kanskje 1500watt. Da er det plutselig ikke dobbelt så dyrt lenger likevel

Comment

Watt,watt,watt og atter watt watt

Comment

Originally posted by Vinje View Post
                    Watt,watt,watt og atter watt watt
                    .....og SELVFØLGELIG er det andre ting som også spiller inn...

Siden man her sammenligner watt pr krone som mb på en harddisk pr krone, så brukte jeg det som argument.

At man tar THD og kvaliteten på selve komponenetene i betraktning på prisen tar jeg som en selvfølge, og bruker ikke tid på å forklare dette i hver eneste post som skulle omhandle forsterkere og pris...
                    Last edited by Elutstyr1; 28-12-2009, 17:46.

Comment

Nei, og det har jeg jo sagt i min første post i tråden. Man må selv vurdere om man vil kjøpe fra utlandet eller ikke. Jeg reagerte på posten som sa utenlandsk drit, da hifonics er langt fra drit. De lyver litt om watten, men de bruker generelt greie komponenter og selv men den feilaktige watten så forsvarer prisen dem veldig bra.

Det er også veldig få merker som leverer 50% mer watt enn det som er oppgitt, 20-25% kunne jeg blitt med på. Men skal man sammenligne om hva som er billigst i lengden, så er det helt opp til flaks og dine egne kunnskaper når du kobler anlegget. Vet du hva du gjør og du har flaks at det er ikke noe som feilprodusert så vil du som regel klare deg greit i det lange løp uansett hvor du kjøper dine varer hen.

Angående lyve watt og såkalt underrated watt så er det en ting som jeg selv sliter litt med å finne ut av. Skulle bare ønske at produsenter av bilstereo ble tvunget til å levere forsterkerne de lager til CEA (LINK) slik at det ikke er noe oppgitt watt som er målt på 18V o.l.
                      Mvh. Damir

Comment

De fleste forsterkerne vi selger oppgir ihvertfall effekt med både 13,8volt og opp til 18, så dette er ikke noe kjent problem for meg ihvertfall.

Men hvis folk ikke vil la seg lure, så har vi jo et så flott forum her, hvor folk KAN sjekke andres erfaringer FØR de kjøper

Comment

Pissprat.Selvfølgelig er hifonics utrolig bra merke.Du får rulle inn dine opplysninger om at det så utrolig attraktiv med utenlands kjøp.Med litt tålmodighet får man knall utstyr fra det norske markedet.
                          Prøv å få ett nytt frontsett med kvittering i Focal Be N7 3-veis active til ca.halvpris utenlands.
                          Audison Vrx serien er faktisk dyrere utenlands.Mange steder.
                          Det er vel du som sprer feilinfo her angående rakking ned på norske aktører innen bilstereo for at det er så dyrt her i Norge.
                          Til trådstarter,ha tålmodighet.Snakk med erfarne bilstereo møntører.Finnes mange dyktige montører her på forum som kan lyd i bil.Både SQ og SPL.Ikke forhast deg med disse utenlands oppkjøp.
                          Per
                          Audison Music Expression

Comment

Takk
                            GENEXXA
                            Per
                            Audison Music Expression

Comment

Per du bør roe pølse litt ned.

Jeg har allerede sagt 2 ganger at det er slit hvis det blir noe garanti tull hvis du kjøper fra utlandet, da mange ganger så er frakta til statene høyere enn verdien på varen.

Attraktivt? Det er subjektivt, det er billigere som regel, noe jeg også sa i første posten min er at man bør sjekke hva varer koster her til lands. For det er i noen situasjoner at det er like billig eller kun litt dyrere. Hvis du vil ha det billig så er det attraktivt, vil da ha service, lengre garanti og reklamsjon så er det ikke attraktivt for deg. At du fant det som et attraktiv tilbud sier bare noe om deg og ikke om meg.

At de som driver Norske butikker ser ned på at jeg nevner at man får bilstereo mye billigere i statene er jo en selvfølge, for jeg driver jo kunder vekk fra dem. Men hvis nok kunder gjør dette, så må butikker/distributører/importører senke prisene sine.

At man f.eks. kan få Fi Q 18" sub i statene til 290$ og den samme subben koster 329£ i Storbritannia er helt vanvittig. BladeIce sier at koster i frakt og VAT kommer i tillegg, ja det gjør det, men når han kjøper de elementene så kjøper han de ikke for 290$, han får vekk US momsen og han betaler ikke flyfrakt for dem, hvis han gjør det så kan han ikke drive butikk. Hadde han kjøpt 5 av hver sub som selger mest, lagt på en pall med båtfrakt så hadde frakta kostet rundt 50$ per sub.

Med andre ord, hvis vi sier at subben koster 200$ for han - 6,85% (sales tax) + 50$ frakt + VAT(15%) blir 170£. DVS han trykker prisen opp nesten 200% av prisen i USA for å tjene rått på det. Og hvorfor gjør han det? Fordi han KAN. Fordi suppegjøker kjøper de subbene for den prisen. Hadde folk sluttet å kjøpt subber som er overpriset så hadde han senket prisen, og folk flest hadde da ikke kjøpt fra statene.

Dette gjelder 90% av bilstereo som blir solgt i Europa. Service er verdig fult og jeg støtter norske butikker når jeg kan, har kjøpt masse kabler, lyddemping og litt bilstereo fra norske butikker. Men jeg betaler ikke 200% pris pga av god service. God service er noe man bør gjøre for å tiltrekke kunder til sin butikk istedenfor en konkurrents, ikke for å kunne bruke det som en unnskylding for overprisa varer.

Jeg skal snart bruke en god del penger selv på nye basselementer, ny monoblokk og ny forsterker til høyttalerne. Hvor jeg kommer til å handle er tvilsomt, fordi jeg vil ha noe nytt og spennende, noe man ikke ser i enhver volvo 740. Og hvis jeg klarer å finne det jeg vil ha og det er til en akseptabel pris i Norge, så kommer jeg nok til å handle her.
                              Mvh. Damir

Comment

Working...
                              X