Announcement

Collapse
No announcement yet.

Riktige plasseringer & innstillinger for lydbilde, både foran og bak...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Riktige plasseringer & innstillinger for lydbilde, både foran og bak...

Hey, skrev nettopp et laaaangt innlegg men så ble det sletta fordi jeg ble logga ut av forumet underveis.
    Men det jeg ville lage en tråd om, var hva folk gjør for å få best mulig lyd for alle i bilen. Altså foran, OG
    i baksetet hvor det sitter opp til tre personer. Jeg har, som mange anbefalte meg, tatt ut 6x9-dingser fra
    hattehylla mi - og forsterka frontsett veldig bra. Også har jeg selvfølgelig fortsatt sub bak i bagasjerom.

Det ble bedre, og jeg er fornøyd med skikkelig Alpine frontsett, og Pioneer 12" subwoofer med litt trøkk.
    Stort sett, når jeg stiller inn bass/mellomtone/diskant optimalt foran, vil det bli for mye bass i baksetet
    og LITT for lite diskant (men ikke mye) - generelt sett er det bassproblemet. Demper jeg bassen og gjør
    at lyden bak blir "perfekt" bak, vil det bli for lite bass foran og litt for mye diskant som skjærer litt over tid.

Litt fakta om plasseringer, og lyden i min Carisma 2003 (combi):
    -Subwoofer plassert i bagasjerommet, på midten, vendt rett bakover...
    -To hull i hattehylla (6x9), rett bak de to nakkestøttene bak (slipper frem bass)
    -Mellomtone/mellombass plassert i dørene, forholdsvis langt ned (se bildene)
    -Diskant plassert i A stolpa - de peker mot det midterste baksetet (se bilde)
    -Subwoofer og frontsett delt på 80hz (lowpass- og highpassfilter)
    -Spiller: Pioneer deh-3000mp, frontsett: Alpine SPG-13CS (13 cm)
    -Forsterkere: Front: Alpine MRP-F250 4/3/2-kanaler
    og en billig a/d/s-sak til sub'en, men bytter til
    en Alpine MRP-M650 monoblokk imorgen...

Hva kan gjøres for å bedre lydbildet til både forsetene og baksetene? (bass, diskant, osv.)
    Andre forslag til endringer og forbedringer? Hva kan jeg forvente av MRP-M650? Bedringer?

Fortsatt god jul!
    Mvh. Simen S. T.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Jeg ville ikke hatt en eneste høyfrekvens høyttaler bak B-stolpen, men om du skal tenke på passasjerer, så kanskje det kunne vært en idè å kjørt noen hattehylle høyttalere ifra spilleren.. Så får du styrt de ned med fader til rett nivå.. Problemet er jo at du kommer til å miste lydbildet foran i bilen hvis de bak får spille litt høyt.

Men ikke sikkert lydbilde er så viktig for deg, å da kan du jo bare suse på med 6x9 på forsterker

Men dette var en mye brukt teknikk i "gamle dager" når det var populært med frontsett i kick panel foran, for å løfte lydbildet opp ifra gulvet litt med lavt innstilte høyttalere baki hattehylla.
    02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
    01` Seat leon R 4x4 turbo
    Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Originally posted by Ola View Post
      Jeg ville ikke hatt en eneste høyfrekvens høyttaler bak B-stolpen, men om du skal tenke på passasjerer, så kanskje det kunne vært en idè å kjørt noen hattehylle høyttalere ifra spilleren.. Så får du styrt de ned med fader til rett nivå.. Problemet er jo at du kommer til å miste lydbildet foran i bilen hvis de bak får spille litt høyt.

Men ikke sikkert lydbilde er så viktig for deg, å da kan du jo bare suse på med 6x9 på forsterker

Men dette var en mye brukt teknikk i "gamle dager" når det var populært med frontsett i kick panel foran, for å løfte lydbildet opp ifra gulvet litt med lavt innstilte høyttalere baki hattehylla.
      Ja altså, glemte å si at heller ikke jeg vil ha noe annet enn sub bak b-stopla.
      Jo da, lydbilde er viktig for meg. Men er det noe annet jeg kan gjøre?
      Vinkle mellomtonene foran? Skaffe ny hattehylle / dekke hull?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Demper du lyden ifra sub, så må sub justeres opp for å få rett nivå foran...
        Tilbake til utgangspunktet igjen...

Vinkler du om høyttalerne foran, så mister du det lydbildet du evnt. allerede har der fremme.
        Ergo, samme problem fortsatt..

Er ikke alt dette veldig logisk?
        02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
        01` Seat leon R 4x4 turbo
        Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Joa det er logisk dette Da tror jeg ikke jeg gjør så mye med vinkling/skjerming. Bare greit å vite om det er noe annet jeg ikke har tenkte på Men jeg skal nok dempe bilen etterhvert, støyer ganske mye - særlig nå om vinteren, m/ piggdekk osv.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Men nå har jeg henta ny monoblokk idag. En Alpine MRP-M650 - folk sier den er mye bedre enn den jeg hadde. Bedre bass, bedre lyd bak også kanskje? Skal koble den til imorgen tenker jeg. Gleder meg til å høre go'bassen Bilde av monoblokka:

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Du kan ikke gi "lik" lyd til alle i bilen. Det går bare ikke det Alle sitter på forskjellige steder og vil høre lyden anderledes.

Hvorfor legge så mye pes i å få lyden optimal for alle? Har noen klaget?

Jeg avser ikke ei krone, eller noe annet, til lyd for passasjerer i baksetet. De hører hva som blir spillt anyway. Faktisk hører de det veldig godt og. Og får de for mye bass så er det rett og slett synd for dem, for det er min bil

Og hvis stereobilde foran for deg er viktig så er vel saken allerde avgjort vel? Du har dine høyttalere foran, suben er på plass. Trenger du pese mer?

Hadde du kjørt karaoketaxi skulle jeg ikke vært så negativ!
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                Du kan ikke gi "lik" lyd til alle i bilen. Det går bare ikke det Alle sitter på forskjellige steder og vil høre lyden anderledes.

Hvorfor legge så mye pes i å få lyden optimal for alle? Har noen klaget?

Jeg avser ikke ei krone, eller noe annet, til lyd for passasjerer i baksetet. De hører hva som blir spillt anyway. Faktisk hører de det veldig godt og. Og får de for mye bass så er det rett og slett synd for dem, for det er min bil

Og hvis stereobilde foran for deg er viktig så er vel saken allerde avgjort vel? Du har dine høyttalere foran, suben er på plass. Trenger du pese mer?

Hadde du kjørt karaoketaxi skulle jeg ikke vært så negativ!
                Neida mener ikke å pese så fælt, hehe. Har ikke hatt mange klager nei.
                Faren min satt i baksetet noen timer hjem fra Kristiansand, og han sa at
                han hørte musikken godt, men at det var i overkant mye bass. Menmen.

Det er sant, det er min bil og jeg bestemmer. Skal ikke ha høytalere bak.
                Bare lurte på om det er noe mer jeg kan gjøre for å få mer lyd til alle i bilen...
                Men jeg skjønner hva du sier. Kan aldri bli likt for alle, men man prioterer jo foran.

Nå oppgraderer jeg monoblokka også, så da høres dessuten bassen bedre ut
                Har jo stadig folk i baksetet, også tenker jeg ikke bare på meg selv skjønneru.
                Får bare be de som elsker godbassen slenge seg i baksetet. Jeg og han/hu
                andre får sette oss foran og nyte den optimalt innstilte musikken der

Men takk for hjelpa, føler at jeg lærte noe av dette.
                Kan lage en tråd hvor jeg viser oppsettet mitt senere
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Working...
                X