Hey, skrev nettopp et laaaangt innlegg men så ble det sletta fordi jeg ble logga ut av forumet underveis.
Men det jeg ville lage en tråd om, var hva folk gjør for å få best mulig lyd for alle i bilen. Altså foran, OG
i baksetet hvor det sitter opp til tre personer. Jeg har, som mange anbefalte meg, tatt ut 6x9-dingser fra
hattehylla mi - og forsterka frontsett veldig bra. Også har jeg selvfølgelig fortsatt sub bak i bagasjerom.
Det ble bedre, og jeg er fornøyd med skikkelig Alpine frontsett, og Pioneer 12" subwoofer med litt trøkk.
Stort sett, når jeg stiller inn bass/mellomtone/diskant optimalt foran, vil det bli for mye bass i baksetet
og LITT for lite diskant (men ikke mye) - generelt sett er det bassproblemet. Demper jeg bassen og gjør
at lyden bak blir "perfekt" bak, vil det bli for lite bass foran og litt for mye diskant som skjærer litt over tid.
Litt fakta om plasseringer, og lyden i min Carisma 2003 (combi):
-Subwoofer plassert i bagasjerommet, på midten, vendt rett bakover...
-To hull i hattehylla (6x9), rett bak de to nakkestøttene bak (slipper frem bass)
-Mellomtone/mellombass plassert i dørene, forholdsvis langt ned (se bildene)
-Diskant plassert i A stolpa - de peker mot det midterste baksetet (se bilde)
-Subwoofer og frontsett delt på 80hz (lowpass- og highpassfilter)
-Spiller: Pioneer deh-3000mp, frontsett: Alpine SPG-13CS (13 cm)
-Forsterkere: Front: Alpine MRP-F250 4/3/2-kanaler
og en billig a/d/s-sak til sub'en, men bytter til
en Alpine MRP-M650 monoblokk imorgen...
Hva kan gjøres for å bedre lydbildet til både forsetene og baksetene? (bass, diskant, osv.)
Andre forslag til endringer og forbedringer? Hva kan jeg forvente av MRP-M650? Bedringer?
Fortsatt god jul!
Mvh. Simen S. T.
Men det jeg ville lage en tråd om, var hva folk gjør for å få best mulig lyd for alle i bilen. Altså foran, OG
i baksetet hvor det sitter opp til tre personer. Jeg har, som mange anbefalte meg, tatt ut 6x9-dingser fra
hattehylla mi - og forsterka frontsett veldig bra. Også har jeg selvfølgelig fortsatt sub bak i bagasjerom.
Det ble bedre, og jeg er fornøyd med skikkelig Alpine frontsett, og Pioneer 12" subwoofer med litt trøkk.
Stort sett, når jeg stiller inn bass/mellomtone/diskant optimalt foran, vil det bli for mye bass i baksetet
og LITT for lite diskant (men ikke mye) - generelt sett er det bassproblemet. Demper jeg bassen og gjør
at lyden bak blir "perfekt" bak, vil det bli for lite bass foran og litt for mye diskant som skjærer litt over tid.
Litt fakta om plasseringer, og lyden i min Carisma 2003 (combi):
-Subwoofer plassert i bagasjerommet, på midten, vendt rett bakover...
-To hull i hattehylla (6x9), rett bak de to nakkestøttene bak (slipper frem bass)
-Mellomtone/mellombass plassert i dørene, forholdsvis langt ned (se bildene)
-Diskant plassert i A stolpa - de peker mot det midterste baksetet (se bilde)
-Subwoofer og frontsett delt på 80hz (lowpass- og highpassfilter)
-Spiller: Pioneer deh-3000mp, frontsett: Alpine SPG-13CS (13 cm)
-Forsterkere: Front: Alpine MRP-F250 4/3/2-kanaler
og en billig a/d/s-sak til sub'en, men bytter til
en Alpine MRP-M650 monoblokk imorgen...
Hva kan gjøres for å bedre lydbildet til både forsetene og baksetene? (bass, diskant, osv.)
Andre forslag til endringer og forbedringer? Hva kan jeg forvente av MRP-M650? Bedringer?
Fortsatt god jul!
Mvh. Simen S. T.
Comment