Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spm ang aktiv deling.

Når man deler aktivtivt trenger man da og bruke hipass og lopass filtrene i forsterkeren? eller er det bare og sette på "full"

Vil tro at jeg har svaret men jeg er så usikker, første gangen jeg kobler opp noe slikt

Er ikke hele poenget med aktiv deling at man skal dele signalene på forsterkeren? Hvis du setter alle kanalene på all pass, så deler du jo ikke signalet i det hele tatt... Du ville i beste fall sprenge diskanten din ganske fort vil jeg tro

Har liten erfaring med dette selv, men all sunn fornuft sier med at jeg ville satt diskanten på high pass, mellomtonen på high pass og bass/mellontone på all pass. Alt ettersom hvorvidt det var et 2 eller 3 veis sett

Så må man jo selvsagt stille inn verdiene for delingen etter de komponentene på hver sin respektive kanal.

Comment

Aktiv deling fra spiller regner jeg med? Da skal selvfølgelig forsterkeren ikke blande seg inn i deling av noe. Altså full
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
        Aktiv deling fra spiller regner jeg med? Da skal selvfølgelig forsterkeren ikke blande seg inn i deling av noe. Altså full
        Skjønte jeg misforstod noe her

Comment

Ja deling fra spiller, seff er jo lite vits og dele et delt signal:P

Takk for innspill

Comment

Strengt tatt kan du jo lage et bandpassfilter ved å gjøre f.eks. høypassfiltrering på spilleren og lavpassfiltrering på forsterkeren. Men det er vel ikke sånn altfor ofte man vil ha bruk for slikt?

Teoretisk sett skal det vel også gå an å f.eks. dele med samme steilhet og frekvens på både spilleren og forsterkeren, og ende opp med et "dobbelt så bratt" filter, men i praksis ville jeg nok holdt meg unna. 24dB/oktav-filtre er jo strengt tatt bare fire førsteordensfiltre koblet etterhverandre, men da er det jo snakk om fire ledd med kliss identiske komponenter.

Comment

Originally posted by epifant View Post
              Strengt tatt kan du jo lage et bandpassfilter ved å gjøre f.eks. høypassfiltrering på spilleren og lavpassfiltrering på forsterkeren. Men det er vel ikke sånn altfor ofte man vil ha bruk for slikt?

Teoretisk sett skal det vel også gå an å f.eks. dele med samme steilhet og frekvens på både spilleren og forsterkeren, og ende opp med et "dobbelt så bratt" filter, men i praksis ville jeg nok holdt meg unna. 24dB/oktav-filtre er jo strengt tatt bare fire førsteordensfiltre koblet etterhverandre, men da er det jo snakk om fire ledd med kliss identiske komponenter.
              Hva mener du med et bandpassfilter og førsteordensfilter?

Comment

han vil bare vise at han kan avanserte ord.. sett forsterkerne på full og del vanlig på spiller du
                www.eirikaspaas.com

Comment

Det er nå det det heter

Bandpassfilter: et filter som er både høy- og lavpass, f.eks. 150hz høypass og 1500hz lavpass. Som oftest midbass- eller melltomtonefilter altså, men strengt tatt er også 80 hz lavpass med 25 hz subsonic-filter et bandpassfilter ettersom det kutter frekvensene i begge ender.

Førsteordens filter: eller 6dB/oktav om du vil. Den laveste flankesteilheten. Brattere filter går også i steg på 6db/oktav. 12 dB/okt., 18 dB/okt., 24 dB/okt. og så videre. Passive førsteordensfiltre består kun av en spole (lavpass) eller en kondensator (høypass).

Comment

men helt ærlig.. jeg sier ikke dette for å virke sur eller være slem..

når trådstarter spør et enkelt spørsmål om aktiv deling og sier det er første gang han kobler noe slikt.. hvorfor drar du da inn ord som du vet han ikke forstår? :P
                    www.eirikaspaas.com

Comment

Ærlig talt hr. Aspaas, det er da vitterlig ikke en komplisert affære å dele høypass på spilleren og lavpass på forsterkeren? Og ord jeg vet han ikke forstår? Bandpassfilter og førsteordensfilter er da ord som brukes OFTE når man snakker om delefiltre...? Hva mener du jeg ellers skulle ha sagt? Han lurte på hva det betydde, jeg svarte på det, og nå vet han det. Ingen skade skjedd?

Comment

Neida, du redda deg inn med å forklare han det Forstå meg rett, vil ikke lage kvalm her
                        www.eirikaspaas.com

Comment

No hard feelings! Bare godt å få blodpumpa igang før fyrverkeriet skal skytes opp
                          Og det er bare greit å bli korrigert om man skulle virke blærete og ovenfra-og-ned, det er det ingen som lærer noe av

Comment

Hehe, uansett.. Trådstarter har fått svar, jeg har fått øl..

Godt nyttår epifant
                            www.eirikaspaas.com

Comment

Godt nytt år!

Comment

Working...
                              X