Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dammed View Post
    Fordi vi hadde en diskusjon om cd spiller kontra forsterker/prosessor. Så regna jeg med at dere skjønte at jeg mente cd spiller når jeg kun skrev at de anbefaler det ikke.

Om du blir provosert eller ikke gir jeg blanke f i buddy, ganske enkelt fordi istedenfor å korrigere meg så oppfører dere som om dere er barn fra ungdomskolen. Må da være mulig å si at noen tar feil hvis du mener det uten å sprenge en sikring og oppføre seg barnslig?

Og jeg har skrevet grunnene flere ganger. Så jeg anbefaler at dere to tar på lesebrillene og prøver igjen.

Men siden jeg har ikke noe imot å gjenta meg selv for andre gang og for å skrive litt mer:

1. Man kan velge flere slopes på en prossesor/forsterker.
    2. Man får økt linjesignalet til 8-9V
    3. Man har som regel lengre spekter på crossoveret

Jeg satt meg ikke ned for å lese manualen, men ut ifra spesifikasjonene som jeg så så skjønner jeg ikke åssen dere bruker HPF til diskantene, den går jo bare til 200hz? Det jeg har lest er at folk pleier å bruke diskanter fra 3000hz +/-.
    Okey, hvor skal man begynne her? Først hopper du inn i tråden og sier de tar feil fordi du har hatt en diskusjon i ett annet forum der konklusjonen ble at man ikke anbefaler å dele aktivt via cd spilleren?

Og øker du linjesignalet til 8-9 volt så tror jeg nok du får problemer med forsterkern da flesteparten ikke aksepterer så høyt inngangsignal.

Les manualen først, HPF (High Pass Filter) er ikke i nærheten av 200hz, det er jo det som skal brukes til diskanter, 3000hz+\- og oppover.

Jeg skjønner noe av det du skriver, men...
    Mvh Werner Harstad

Comment

Ser frem til fortsettelsen av denne diskusjonen. (kjører med 3 veis aktiv deling, tidskomp og eq fra spilleren min)
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Hifonic
        1. Du har en bryter på forsterkeren. Denne har det f.eks. : http://www.sundownaudio.com/index.ph...sax-1004d.html
        2. Noen kan til og med øke linjesignalet opp til 14V, jo høyere volt det er på linjesignal jo mindre forvrenger forsterkeren signalet når den forsterker signalet. Det er jo ikke uten grunn at folk anbefaler at man gjerne har 5v på linjesignalutgangene, istedenfor 3/4 volt som er normalt fra cd spillere. Selvsagt så passer man på at linjesignalutgangen ikke er over enn det forsterkeren kan ta. Soundstream Reference serien tåler opp til 9-10V hvis jeg husker riktig.
        3. Kanskje, kanskje ikke.

Prosessor mener jeg delefilter som får tilført strøm, heter vel også aktivt delefilter.

De er jo selvsagt FBI. :P Var litt kjapp der ja, er et par andre forum jeg driver og leser litt på bla ssaudio.com.

Fhl: omfang om du vil, range heter det på engelsk. Altså hvor høyt/lavt man kan sette LPF og HPF på hz skalaen.

Nils, hehe, her er det nok latskapen som herjer, gadd ikke å lete gjennom manualen for å finne det. :P

berniebp87, ja var kanskje litt kjapp i svingen der også, mente at "dette", altså at cd spilleren bør styre den aktive delingen og at forsterkeren settes på full, er feil fordi man bør bruke forsterkere og/eller aktive delefiltre mellom forsterker og cd spiller. Dette anbefalte andre folk som har bygget SQ biler fordi det gir mest kontroll over linjesignalet og best SQ.

Og prisen i mange av tilfellene var veldig lik når man sammenlignet en billigere cd spiller og et aktivt delefilter med en dyrere spiller som P88rs. Med forbehold av at det er andre ting man taper på, beste er selvsagt en dyr spiller og et aktivt delefilter eller en bra forsterker.

Det er ingen som sa at cd spiller ikke duger, selv om det kanskje så sånn ut, , men man får som regel et bedre resultat hvis man bruker aktivt delefilter med/eller en bedre forsterker.
        Mvh. Damir

Comment

Nå er det et fåtall forsterkere som har den der funskjonen.
          Og man tjener ingenting på å øke spenningen på signalveien så mye. Tror du at den billige aktive delefilter skaen du snakker om på et magisk vis ikke forvrenger signalet slik en forsterker gjør som du så fint påstår?

Og grunnen til at mange anbefaler 5v linjeutganger er for æ unngå støy ved at man kan justere ned gain på forsterkerne. Men du får ikke gain lenger ned enn på minimum og da nytter det ikke med mer spenning når du allerede med 5v makser forsterkerne.

Sikker på at du ikke har misforstått noe på de amerikanske forumene? Er ingen grunn til å ikke bruke de innebygde delefiltrene på DSP spillere fremfor et aktivt delefilter. Er vel heller en grunn til at ingen bruker slike aktive delefiltre her til lands.. Det du får med en slik boks er gjerne en inngang for rca og 3 rca ut. Boksen deler frekvensene opp og dette må du justere baki bagasjerommet. Rimelig tungvindt og meget lett å få støy med slikt er min erfaring. Og ingen mulighet for tidskompensering heller..
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Og du kan jo komme med eksempler på slike "prosessorer" du snakker om?
            Jonas Tautra

Comment

berniebp87, ja var kanskje litt kjapp i svingen der også, mente at "dette", altså at cd spilleren bør styre den aktive delingen og at forsterkeren settes på full, er feil fordi man bør bruke forsterkere og/eller aktive delefiltre mellom forsterker og cd spiller. Dette anbefalte andre folk som har bygget SQ biler fordi det gir mest kontroll over linjesignalet og best SQ.

Best SQ?

Jeg er kansje en nybegynner men er ikke stokk dum heller
              Altså det er jo veldigt lett og justere delefrekveser på spilleren, du kan gjøre dette fra lytte posisjon, i tilegg har du eq og tidskomp i samme pakka

Hvorfor skulle ikke en spiller med innebygget dsp ha full kontroll på utsignal? den er jo laget for og ha det.

Tipper det er andre faktorer som spiller inn på "best sq" som du sier, er vel hovedsakeligt han som sitter og justerer som er den største faktoren

Comment

Og det å lære seg om SQ og justeringer på amerikanske forum er vel like smart som å dra til Tyskland for å lære seg engelsk..
                Jonas Tautra

Comment

Fåtall og fåtall, spørs helt hvor mye penger du skal bruke. Den forsterkeren er ganske rimelig også, Det fleste forsterkere tåler vel minst opp til 6v sist jeg sjekka? Og som sagt Soundstream Reference forsterkeren tåler rundt 9V i linjesignal inngangen. De aktive lydfiltra skulle forvrenge mindre enn hva forsterkerne gjorde.

nei jeg har ikke misforstått noe, de mente aktive delefiltre/forsterkere var bedre valg. Men nå svi om Audiojunkies, hvor mmye Ola Nordmann legger merke til er vel et annet spm. Kanksje det er så liten forskjell at det er ikke verdt å nevne i det hele tatt, men jeg vet ikke. Har ikke hørt på det, så jeg kan ikke si det ene eller det andre. Når man er student så kan man ikke akkuratt driver å kjøpe og teste for å se hva som er best. Så jeg spurte og fikk det som svar, så jeg kan bare formidle hva andre har fortalt meg.

Ja du vil jo ha 1 inn og 2 eller 3 RCA ut. 1 inngang til front utgangen fra cd spilleren og så fordeler du som "vanlig" på forsterkeren med 2 eller 3 RCA par slik at du får 2 eller 3 delt aktivt frontsett.

Det som er kjekt med en slik løsning er at du kan ha 12 høyttalere framme hvis du vil.... Og fader fungerer slik som det skal hvis du har bak høyttalere for en eller annen grunn.

det kan jeg jo selvsagt. F.eks. på en aktiv delefilter som jeg har litt lyst på:

http://www.audiocontrol.com/14144/pr...Crossover.html
                  Mvh. Damir

Comment

nå bare lurer jeg. Hvis du tar alpine sin imprint boks. som vel kalles signal prossesor så er det akkurat samme greia som de har bygd inn i 9887r spilleren. Og hvis det var best å dele med forsterker hvorfor deler alle i emma sirkuset med spiller/prosessor da? (finnes selvfølgelig unntak men de er vel få) Nå har vel norge en å annen europamester i Emma Er ikke alt fra unite`n som er det riktige
                    Last edited by biffen071278; 04-01-2010, 23:48.
                    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Det du linker til er jo ikke en prosessor. Med en slik en vil du aldri komme i mål når det er snakk om skikkelig aktivt frontsett. Den mangler noe spillere med DSP har, nemlig tidskompensering. Og ikke er den særlig billig heller den der. Kommer da MYE billigerer unna med en DSP spiller.

Og om Soundstream Reference tåler 9v betyr det jo ikke at det er en fordel med så høy spenning på inngangene. Lyden blir ikke bedre på et magisk vis når du "booster" opp nivået i en ekstern boks. Om det du booster er søppel så vil bare få enda mer søppel ut av boksen.

Føler du har en forferdelig amerikanisert tankeform. Kanskje revurdere ting litt og høre på folk her på forumet også? Er faktisk flere EM-mestere her
                      Jonas Tautra

Comment

Dammed: BDF?????!!! Benekter du fakta???

Til og med jeg, som ikke har tatt i bruk aktiv deling i spilleren min enda, har fått med meg at det er en bryter/instilling for å velge mellom standard "front/rear/sub"-konfigurasjon, og "high/mid/low"-konfigurasjon (når man skal dele aktivt i spilleren).

Dammed har ikke fått med seg dette, derav feberfantasiene om at 200hz er maksimale høypassfrekvens i spilleren, til tross for at det har vært spesifisert av andre her at dette er spillere med innebygget DSP.

Å pese andre for å være lite konstruktive er da passe døvt om man selv påstår hardnakket noe som er FEIL, fordi man ikke har giddet/evnet å sjekke fakta i forkant av å slenge med kjeften.

Comment

Hifonic
                          1. Du har en bryter på forsterkeren. Denne har det f.eks. : http://www.sundownaudio.com/index.ph...sax-1004d.html
                          2. Noen kan til og med øke linjesignalet opp til 14V, jo høyere volt det er på linjesignal jo mindre forvrenger forsterkeren signalet når den forsterker signalet. Det er jo ikke uten grunn at folk anbefaler at man gjerne har 5v på linjesignalutgangene, istedenfor 3/4 volt som er normalt fra cd spillere. Selvsagt så passer man på at linjesignalutgangen ikke er over enn det forsterkeren kan ta. Soundstream Reference serien tåler opp til 9-10V hvis jeg husker riktig.
                          3. Kanskje, kanskje ikke.

Prosessor mener jeg delefilter som får tilført strøm, heter vel også aktivt delefilter.

De er jo selvsagt FBI. :P Var litt kjapp der ja, er et par andre forum jeg driver og leser litt på bla ssaudio.com.

Fhl: omfang om du vil, range heter det på engelsk. Altså hvor høyt/lavt man kan sette LPF og HPF på hz skalaen.

Nils, hehe, her er det nok latskapen som herjer, gadd ikke å lete gjennom manualen for å finne det. :P

Og prisen i mange av tilfellene var veldig lik når man sammenlignet en billigere cd spiller og et aktivt delefilter med en dyrere spiller som P88rs. Med forbehold av at det er andre ting man taper på, beste er selvsagt en dyr spiller og et aktivt delefilter eller en bra forsterker.

Det er ingen som sa at cd spiller ikke duger, selv om det kanskje så sånn ut, , men man får som regel et bedre resultat hvis man bruker aktivt delefilter med/eller en bedre forsterker.
                          Kom deg ut og lær litt av å trøkke sjøl! Makan til synsing da

Hvorfor er jeg så krass? Jo fordi sånne som deg kommer og sprer død og grønne erter utover et forum som mange nybegynnere ser opp til. De kommer hit for å lære, så kommer sånne som deg og lirer av seg ting de absolutt ikke aner en snurt av. Rart jeg blir litt personlig eller? Tror jeg har medhold fra minst et par andre på akkurat denne.

Kall gjerne en spade for en spade! Men kall ikke et eksternt delefilter/linjedriver for prosessor! Keep it straight, aaaaiiit?

Så du mener at jeg må kutte ut delefilteret mitt i min Alpine F#1 Status for å bruke det i forsterkeren siden det er så mye bedre? Eller hva SØREN mener du her? Du kan vel umulig mene det?

Og hvem har du egentlig prata med om SQ? Alt det du kommer med her er jo direkte FEIL

Originally posted by Stianuno View Post
                          Best SQ?

Jeg er kansje en nybegynner men er ikke stokk dum heller
                          Altså det er jo veldigt lett og justere delefrekveser på spilleren, du kan gjøre dette fra lytte posisjon, i tilegg har du eq og tidskomp i samme pakka

Hvorfor skulle ikke en spiller med innebygget dsp ha full kontroll på utsignal? den er jo laget for og ha det.

Tipper det er andre faktorer som spiller inn på "best sq" som du sier, er vel hovedsakeligt han som sitter og justerer som er den største faktoren
                          10 poeng og en sau til deg

Originally posted by Hifonic View Post
                          Og det å lære seg om SQ og justeringer på amerikanske forum er vel like smart som å dra til Tyskland for å lære seg engelsk..
                          Oh man... kunne vel ikke sagt det stort bedre

Fåtall og fåtall, spørs helt hvor mye penger du skal bruke. Den forsterkeren er ganske rimelig også, Det fleste forsterkere tåler vel minst opp til 6v sist jeg sjekka? Og som sagt Soundstream Reference forsterkeren tåler rundt 9V i linjesignal inngangen. De aktive lydfiltra skulle forvrenge mindre enn hva forsterkerne gjorde.

nei jeg har ikke misforstått noe, de mente aktive delefiltre/forsterkere var bedre valg. Men nå svi om Audiojunkies, hvor mmye Ola Nordmann legger merke til er vel et annet spm. Kanksje det er så liten forskjell at det er ikke verdt å nevne i det hele tatt, men jeg vet ikke. Har ikke hørt på det, så jeg kan ikke si det ene eller det andre. Når man er student så kan man ikke akkuratt driver å kjøpe og teste for å se hva som er best. Så jeg spurte og fikk det som svar, så jeg kan bare formidle hva andre har fortalt meg.

Ja du vil jo ha 1 inn og 2 eller 3 RCA ut. 1 inngang til front utgangen fra cd spilleren og så fordeler du som "vanlig" på forsterkeren med 2 eller 3 RCA par slik at du får 2 eller 3 delt aktivt frontsett.

Det som er kjekt med en slik løsning er at du kan ha 12 høyttalere framme hvis du vil.... Og fader fungerer slik som det skal hvis du har bak høyttalere for en eller annen grunn.

det kan jeg jo selvsagt. F.eks. på en aktiv delefilter som jeg har litt lyst på:

http://www.audiocontrol.com/14144/pr...Crossover.html
                          At fader fungerer med så mange høyttalere foran du bare vil er vel kanskje det mest latterlige argumentet du har kommet med, og lite vits for 99,7% av alle som faktisk er på dette forumet. Jeg kan også det. Jeg kan til og med justere nivå, tidskorreksjon og delefilter i endinga PER KANAL! Slå den....

Originally posted by biffen071278 View Post
                          nå bare lurer jeg. Hvis du tar alpine sin imprint boks. som vel kalles signal prossesor så er det akkurat samme greia som de har bygd inn i 9887r spilleren. Og hvis det var best å dele med forsterker hvorfor deler alle i emma sirkuset med spiller/prosessor da? (finnes selvfølgelig unntak men de er vel få) Nå har vel norge en å annen europamester i Emma Er ikke alt fra unite`n som er det riktige
                          Vil vel si at av alle de 30 bilene jeg dømte på EM i år så var det 2 biler som skilte seg markant ut. Begge var Norske biler. Joakim Skovlund og Tore Jønsberg sine biler, og begge ble europamestere. Vil vel tørre å påstå at nivået i Norge er passelig høyt ja, og der brukes aktiv deling meget aktivt!
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                            Dammed: BDF?????!!! Benekter du fakta???

Til og med jeg, som ikke har tatt i bruk aktiv deling i spilleren min enda, har fått med meg at det er en bryter/instilling for å velge mellom standard "front/rear/sub"-konfigurasjon, og "high/mid/low"-konfigurasjon (når man skal dele aktivt i spilleren).

Dammed har ikke fått med seg dette, derav feberfantasiene om at 200hz er maksimale høypassfrekvens i spilleren, til tross for at det har vært spesifisert av andre her at dette er spillere med innebygget DSP.

Å pese andre for å være lite konstruktive er da passe døvt om man selv påstår hardnakket noe som er FEIL, fordi man ikke har giddet/evnet å sjekke fakta i forkant av å slenge med kjeften.
                            High five, Emil
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

Comment

Har ikke giddi å lese hele tråden, men tror at noe av problemet her er at det er så mye snakk om at man MÅ ha aktiv deling for å få god lyd! Noe jeg er enig i under visse forutsetninger.. Man må vite hva man vil!
                              Man får ikke skikkelig god lyd uten å ha gode justeringsmuligheter, det er helt sikkert!

Men så er det tilbake til det som egentlig er roten til denne diskusjonen.. Årsaken er så enkel som at de som maser mest om dette ikke har fletta peiling på hva de vil ha, og har heller ikke interesse nok til å skaffe seg kunnskap om hva og hvilket utstyr man trenger og heller ikke gidder å sette seg skikkelig inn i bruken av utstyret som kreves for å gjøre dette skikkelig.
                              Det er nemlig det det bunner ut i: Mangel på interesse og ikke mangel på evner! Er man interessert så er det veldig lett å tilegne seg informasjon om hvordan de forskjellige tingene virker!
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

det eneste den mangler er tidskompensering, og jeg vil si at en EQ og delefilter er bedre, MEN det er selvsagt best med en DPS spiller og en slik prosessor. Pris, nja, kan få en slik en for rundt 350$ + en spiller på 150$ = ca prisen på en DPS spiller som P88rs. Hva som er best er vel helt subjektivt, du får muligheten til et 3-veis frontsett og flere justerings muligheter med en slik prosessor elelr tidskompensering.

Beste er selvsagt pose og sekk, altså DSP spilleren og en slik prosessor mener jeg.

Lyden blir bedre hvis prosessoren har bedre komponenter enn forsterkeren, men det sier seg selv.

Amerikansk tankeform, mnja, jeg hører på folk her på forumet som regel, men vanskelig å høre på folk når man ikke får svar... Sånn som min Hifonics tråd lengre nede. Ingen svar på 24 timer. På det amerikanske forumet så hadde den vært nok på 2 sider allerede, besvart av teknisk kunnskapsrike folk og "normale" folk.

Og siden jeg er litt lei av å se, JBL, RF, Kicker og andre "typiske norske" merker i "alle" andre biler, så har jeg lite lyst på det selv. Og siden merker som, Sundown Audio, Hifonics, Precision Power, Zapco, Arc Audio +++ ikke har blitt solgt av så mye i Norge så får jeg som nevnt over lite respons når jeg lager tråder om dem.

Men amerikansk tankeform??? Noe bestemt du tenkte på?
                                Mvh. Damir

Comment

Working...
                                X