Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dammed View Post
    det eneste den mangler er tidskompensering, og jeg vil si at en EQ og delefilter er bedre, MEN det er selvsagt best med en DPS spiller og en slik prosessor. Pris, nja, kan få en slik en for rundt 350$ + en spiller på 150$ = ca prisen på en DPS spiller som P88rs. Hva som er best er vel helt subjektivt, du får muligheten til et 3-veis frontsett og flere justerings muligheter med en slik prosessor elelr tidskompensering.

Beste er selvsagt pose og sekk, altså DSP spilleren og en slik prosessor mener jeg.

Lyden blir bedre hvis prosessoren har bedre komponenter enn forsterkeren, men det sier seg selv.

Amerikansk tankeform, mnja, jeg hører på folk her på forumet som regel, men vanskelig å høre på folk når man ikke får svar... Sånn som min Hifonics tråd lengre nede. Ingen svar på 24 timer. På det amerikanske forumet så hadde den vært nok på 2 sider allerede, besvart av teknisk kunnskapsrike folk og "normale" folk.

Og siden jeg er litt lei av å se, JBL, RF, Kicker og andre "typiske norske" merker i "alle" andre biler, så har jeg lite lyst på det selv. Og siden merker som, Sundown Audio, Hifonics, Precision Power, Zapco, Arc Audio +++ ikke har blitt solgt av så mye i Norge så får jeg som nevnt over lite respons når jeg lager tråder om dem.

Men amerikansk tankeform??? Noe bestemt du tenkte på?
    Kan du egentlig begrunne noe av det du sier her? Du er så utrolig fluffy i det du skriver at jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.Hva søren skal man med en ekstern prosessor om man allerede har spiller med innebygget DSP? Man trenger da vitterlig ikke dobbelt opp! Om jeg skal dele mellomtonene mine med 100hz og 12dB\Okt så får jeg faktisk gjort det i spilleren. Skal jeg ha brattere deling så kan jeg faktisk med noen få trykk justere dette til både 6, 12, 18, 24 og 30dB knekk uten å slenge på EKSTRA prosessor. Ja min spiller er rimelig avansert, men man trenger ikke noe ekstra selv om man har en P88RS. Hvor er argumentet? Skal jeg heve 1000hz 2dB så gjøres dette FINT i spiller uten ekstra hjelp fra nok en boks.

Og hva er best? Få men riktige og konkrete svar? Eller mange svar fra mange hold med enda fler meninger og synsinger på ting?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Jeg sprer det jeg blitt fortalt, og jeg sprer det her som du kaller for å sjekke at det stemmer. En såkalt sound processor er det US folk kaller eksterne delefiltre, EQ og linje drivere. Se her som et eksempel:

http://www.sonicelectronix.com/cat_i...rocessors.html

Og hva fanken spiller det for en rolle når det blir rimelig klart hva jeg mener i etter tid når jeg ser at folk ikke skjønte hva jeg mener med prosessor. Jeg tenkte at det kalles det samme på norsk, men det er helt klartmye enklere å skrive masse piss om hva jegs kriver enn å rette på faguttrykk som jeg tar feil av.

Når man skriver "12 høyttalere foran" med ganske mange punktum tegn så er det ingenting som klikker inn at det er ment som sarkasme?

Når man skriver punktum så er det en annen setning eller har du ikke lært det? Når jeg nevnte fader, så var det ment for folk hvis de SOM SAGT har bakhøyttalere for en eller annen grunn. At bakhøyttalere er ikke so bra i SQ (noe jeg har fått inntrykk av) er en HELT annen ting.

Det er en ting å trekke frem ting jeg har skrevet som ikke stemmer, men hva faen er poenget å prøve å grave ut ting som du kan kanskje misforstå hvis du slår hodet i bordplata et par ganger først?

Ja og jeg er en av de som sitter gjerne flere timer, for å lære meg hva fanken dampening factor og db/octave slopes o.l er og hvordan de funker. Men som dere selv ser her, info på internet kan være feil. Hva som er riktig her er jeg selvsagt i tvil om. Hvis eskterne delefiltrer er så elendige hvordan driver merker som Audio Control når de selger sine eksterne delefiltre til en ganske høy pris. Hvorfor bruker ikke alle DSP spillere?

Det er ingen som har sagt at US folk er legender på noen måter, men forumene blir hold mer saklige. Hvis det jeg har sagt her stemmer ikke her, så ja rett på det. Fordi dette har jeg blitt fortalt, når jeg ser selv at noe ikke stemmer med det jeg har blitt forklart så er det selvsagt at jeg trekker frem at det er feil, for jeg vetta faen hvem her er en 13 åring som låner pc'en til broren og hvem som er EM dommer i SQ. Men det må da vel være mulig å holde en saklig diskusjon?

Og Nei jeg kan ikke "trøkke" rundt selv, jeg har ikke råd til å kjøpe masse utstyr for å prøve selv det ut. Hvis alt det jeg har skrevet her er så innmari feil, kan noen da skrive hva som er riktig? For som sagt jeg er ute etter å lære disse tingene, tro det eller ei.
      Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Haakon O View Post

Ser frem til fortsettelsen av denne diskusjonen. (kjører med 3 veis aktiv deling, tidskomp og eq fra spilleren min)
        ^

tiegn
        sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by Typhon View Post
          Og hva er best? Få men riktige og konkrete svar? Eller mange svar fra mange hold med enda fler meninger og synsinger på ting?
          Haha. Nettopp! For en stund siden la jeg ut et spørsmål på RealmOfExcursion-forumet som jeg alt visste svaret på, for å se hva jeg fikk til svar. Og det var akkurat som du sa (og som det noen ganger kan være her) - synsing og meninger, faktisk ikke en dritt annet på lang tid. Trodde nesten engelsken min var for rusten, men omsider kom det et par som faktisk hadde hørt elementene i praksis, og i tillegg skjønte hva jeg snakket om.

Å justere etter forumanbefalinger er vel stort sett like ubrukelig uansett hvor anbefalingene måtte komme fra, pga alle variablene. Noen oppnår super lyd med passiv deling, andre må til med aktivt. Igjen, variabler og personlige preferanser mer enn noe annet. Noen elsker Seas, noen digger Audiobahn (gud forby).

Den mest fornuftige "viten" jeg har opparbeidet meg (som burde være åpenbart fra første stund), er at lyd er så individuelt, at å installere/tweake/justere/kødde selv, er det eneste som kan komme i nærheten av å garantere et resultat man selv er fornøyd med. Meeeen... er man skikkelig entusiast, blir man aldri 100% fornøyd likkavæl.

Natta

PS: At det er få i Norge som har erfaring med typisk amerikanske merker - ja. Dårlig respons når man spør om slike produkter på norske fora - ja. So what? Vil du ha noe utenfor mainstream, les noen reviews og test sjøl. Det eneste som suger, er at det kan være vanskelig å selge igjen når/hvis du vil teste noe annet. Men det meste av "entusiast"-produktene du kun finner i USA er bedre (i mine ører) enn den, som regel, overprisa mainstream-møkka man finner flust av her til lands, og det til samme eller lavere pris - så det skal godt gjøres å tråkke veldig feil der borte. Personlig har jeg i alle fall ikke gjort et bomkjøp fra USA såvidt jeg husker.

Comment

For å koke ned hele greia og kanskje avslutte litt her. Hvorfor i huleste spre ting på et forum som du er usikker på om stemmer, og du VET du ikke kan stå inne for? Det jeg skriver her kan jeg stå for - hvert eneste ord av det. Du er vel enig det at det er feil at noen som ikke vet hva de snakker om kommer inn her og rabbler ned noe de har lest og dermed skyter fra cirka knehøyde og håper at de treffer?

Jeg blir lett provosert av slik skråling på et forum, et forum som jeg vet mange oppsøker for å LÆRE. Og da nytter det ikke at det står en masse svada som de må tråle seg gjennom før de kommer til selve godbitene og all lærdommen som mange sitter med her. Jeg vet at flere her inne ikke gidder å engasjere seg lenger fordi det er alt for mange som er verdensmestere uten noen som helst erfaring overhodet på det de prater om, være seg konkurransegrener og/eller det å justere en bil. Jeg er ikke best i alt, men jeg vil tørre å påstå at jeg har en god forstålese for det aller meste som faller under denne fargerike bilstereoparaplyen vi alle streber med å krype under.

Skal ikke kverulere mer på dine innlegg, det kan vi enten samle i egen tråd eller ta på PM/MSN Are you in?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
              Kan du egentlig begrunne noe av det du sier her? Du er så utrolig fluffy i det du skriver at jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.Hva søren skal man med en ekstern prosessor om man allerede har spiller med innebygget DSP? Man trenger da vitterlig ikke dobbelt opp! Om jeg skal dele mellomtonene mine med 100hz og 12dB\Okt så får jeg faktisk gjort det i spilleren. Skal jeg ha brattere deling så kan jeg faktisk med noen få trykk justere dette til både 6, 12, 18, 24 og 30dB knekk uten å slenge på EKSTRA prosessor. Ja min spiller er rimelig avansert, men man trenger ikke noe ekstra selv om man har en P88RS. Hvor er argumentet? Skal jeg heve 1000hz 2dB så gjøres dette FINT i spiller uten ekstra hjelp fra nok en boks.

hva vil du at jeg skal begrunne?

3-veis frontsett? Det er kun 3 linjeutganger, så hvis du ikke skal kvitte deg med sub så kan du kun drive et 2 veis frontsett. Dette er da med tanke på p88rs.

Ut ifra denne linken så så jeg at det var kun 6/12/18dB/Oct slopes. At det var opp til 30 visste jeg ikke, men forventer du at jeg skal finkjemme manualen for hver del før jeg henviser til noe jeg så på hjemmesida til produktet?

Slik jeg så det så var selv P88rs begrenset med justeringsmuligheter i forhold til et eksternt delefilter og EQ. Du har f.eks. ikke muligheten til å drive et 3 veis frontsett med p88rs, noe som du kunne visst med p99rs hvis det stemmer lengre framme i tråden.

edit: Jeg er faktisk helt enig med deg Typhoon. Men som mange andre så har jeg ikke 30 år tid på meg til å lære alt av feiling og prøving. jeg prøver selvsagt å sortere alle svar som jeg får. Men det er ikke alltid like lett som du så her. Jeg selv mener at jeg har en grei forståelse av det grunnleggende innenfor bilstereo. Men jeg har IKKE peiling på dette og det er jo derfor jeg driver og roter rundt på et US forum for å finne svar på ting jeg lurer på. Mye av det er bra, men ikke alt tydligvis.

Det som er jeg mest irritert over er at spør du 10 forskjellige folk som skal kunne litt så vil du få 10 forskjellige svar som regel.

Men er alt jeg skrev her riv ruskende galt? Eller er det noe som gikk tapt i "oversettelsen" slik at essensen er riktig?

Som sagt så er jeg jo ute etter å lære, men jeg har ikke muligheten med studier, jobb og sosial liv til å sitte og lese flere hundre bøker om bilstereo. Så den lille tida jeg har som nå, sitter jeg og leser på forum. Jeg har for lenge siden forstått at ikke alt stemmer, men finner man ting som blir bekreftet fra flere kanter, så tror i alle fall jeg at det stemer. I noen tilfeller som denne, så stemmer det visst ikke.

jeg er ikke ute for å spre feilinformasjon. Men jeg er ute etter å få bekreftet/avkreftet det jeg mener er riktig
              Last edited by Dammed; 05-01-2010, 01:20.
              Mvh. Damir

Comment

"WOW"!!!
                Slapp av, jeg er trøtt!

Vil du ha tips angående innkjøp av utstyr som ikke selges i Norge, så ikke spør i Norge. Det er mitt tips.

- Damping factor er i praksis irrelevant som spesifikasjon, ikke bare fordi så få produsenter oppgir den, men spesielt fordi blindtester (jeg fant en for en stund siden, men finner ikke link) viser at det ikke er hørbare forskjeller som kan tilskrives dempningsfaktoren alene (ofte ei heller markante forskjeller mellom forsterkere, bortsett fra ved større variasjoner i faktisk effekt/fravær av støy/kanalseparasjon o.l.)...

Det er som regel større forskjeller mellom de øvrige komponentene i to forsterkere, og du finner antagelig aldri to forsterkere med identiske spesifikasjoner, hvor dempningsfaktoren er det eneste som skiller de to. Og i såfall - er den korrekt oppgitt? Ooooo. Jeg skal begynne å kalle problemstillingen "Papirspesifikasjonsspøkelset". Og jeg har funnet ut at jeg ikke liker det noe særlig.

- Flankesteilhet (slope) tar jo 1 minutt å lære seg, om man vet hvordan et delefilter fungerer. Men regner med det var et eksempel fra din side.

Uansett. For å lære det som er RIKTIG - les faktaartikler e.l., ikke forumsynsing. Det gjelder i grunn alt, med mindre du er ute etter synsing (og i såfall, spør der du finner folk som har førstehånds erfaring med noe annet enn Papirspesifikasjonsspøkelset).

Comment

Det som er jeg mest irritert over er at spør du 10 forskjellige folk som skal kunne litt så vil du få 10 forskjellige svar som regel.
                  Du har funnet essensen i forumdiskusjoner, min venn!

Og nå sier jeg god natt igjen!

Comment

jeg er ikke ute for å spre feilinformasjon. Men jeg er ute etter å få bekreftet/avkreftet det jeg mener er riktig
                    Da spør du istedet for å gjøre sånn som du har gjort her!
                    Mvh Werner Harstad

Comment

hehe Emil, jeg satt her om dagen og leste om dem to emnene. Kan linke til en tråd av en type som skrev litt om dampening faktor: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...ml#entry537161

Ganske bra tråd, hvis det stemmer.

Sant nok, men det var mange som mente det så jeg var sikker på at det stemte.
                      Mvh. Damir

Comment

det eneste den mangler er tidskompensering, og jeg vil si at en EQ og delefilter er bedre, MEN det er selvsagt best med en DPS spiller og en slik prosessor. Pris, nja, kan få en slik en for rundt 350$ + en spiller på 150$ = ca prisen på en DPS spiller som P88rs. Hva som er best er vel helt subjektivt, du får muligheten til et 3-veis frontsett og flere justerings muligheter med en slik prosessor elelr tidskompensering.

Beste er selvsagt pose og sekk, altså DSP spilleren og en slik prosessor mener jeg.

Lyden blir bedre hvis prosessoren har bedre komponenter enn forsterkeren, men det sier seg selv.

Amerikansk tankeform, mnja, jeg hører på folk her på forumet som regel, men vanskelig å høre på folk når man ikke får svar... Sånn som min Hifonics tråd lengre nede. Ingen svar på 24 timer. På det amerikanske forumet så hadde den vært nok på 2 sider allerede, besvart av teknisk kunnskapsrike folk og "normale" folk.

Og siden jeg er litt lei av å se, JBL, RF, Kicker og andre "typiske norske" merker i "alle" andre biler, så har jeg lite lyst på det selv. Og siden merker som, Sundown Audio, Hifonics, Precision Power, Zapco, Arc Audio +++ ikke har blitt solgt av så mye i Norge så får jeg som nevnt over lite respons når jeg lager tråder om dem.

jeg fikk lest så lang... før jeg tenkte at det er en del "misforståt eller feil tålket"...

en ting man ser ofte i "america" er bruken av aktive dlefiltre som er ANALOGE med en A/D omformer i iingangen -dette brukte vi rundt i 90 årene -med PG, PPI, og AudioControl og "sjeldenheter" som Orion eller RF -dog Orion og RF konverterte den analoge signal inngangen til digitale pulser før den ble behandlet i digatale domene videre i innebygd dsp- videre kan jo nevnes at man ØNSKER Å BEHANDLE SIGNALEN I DE DIGITALE DOMENE fordi dette gir minst mulig farging, endring av den opprinelig lyden DERFOR er en digital procesering av lyden i de digitale domene OVERLEGGEN analoge aktive filtre...der fase feil og linear impuls respons er naturlige fenomener og ulemper i de anloge domene ved eq og deling -derfor ikke finnes "analoge tidskompensering processorer" som fungere optimalt- (finnes mase info om dette på nettet selv om det er pensum på elektronikk studier)

DSP (digital sound processor) som sitter i en brukans spiller sender den digitale data strømmen som leses av laseren videre til en dsp som igjen sender videre etter processering (Eq, tidskomp, deling, nivå) til 3 stk D/A (hvis den er 3 veis) omformere(en omformer for hver delefrekvens som regel) -det er først her i de D/A omformere som signalen allrede har en bestem Equalisering og fase forskyvelse og sendes videre til en forsterker. Om det ikke skal deles så omformes til analog med full båndbredde dog med tilhørende eq om nødvendig. Den analoge signalen har minimum 200millivolt (det er det som 99% av forsterkere bruker/trenger til å få maksimalt utslag/effekt) til og 5-8 volts UBALANSERT. At du nevner den SS forsterkeren skyldes at den har en balansert inngang i tilleg til ubalansert faktisk

I forstekeren venter en linje inngang del med tilhørende opamp som gjør om fra en pseudo balansert signal til en balansert eller ubalansert signal -som regel det andre (ubalansert) for så igjen gjøre om til balansert da selve forsteker delens inngangs trinn er balansert -smør på flesk- og hvis den forstekren har en innebygd delefilter så vil signalen gå gjennom et par opamper til minst... der det tilføres mer fase forskyvning og farging...alt avhengi på kvaliteten av komponenter og krets løsning. DERFOR en aktiv deling i spiller eller DSP er å foretrekke kontra aktiv deling i det analogo domene enten som separat boks eller den som er innebygd i forsterkeren....som sagt den type "deling" brukte vi det veldig mye i 90 tallet -da de hvite EQ/delefiltre fra AudioControl var hjertert i mange SQ biler i Europa forøvrig -tom med mono versjoner av de faktisk... den linken med den AC delefiltre har en innebygd A/D (analog til digital konverter) og vet at den colombianske sq mester i 2008d brukte den men ikke etter at jeg diskuterte med han gitt.... samme manen som stå bak den bilen konkurrer med en p9+dsp fra pioneer og allrede vunnet med første plass i fjor. og i latin america sølgtes mye "preamper" da en luring mente at dette ga bedre signal...

jo, hvordan er dette med at man får bedre signal med en analog delefilter? 8-10 volt? du misforstår en enkelt type krets som brukes mye i disse løsninger: den gjør om en UBALANSERT analog signal om til en BALANSERTanalog signal... dette vil si at du har 4-5 volt på den ene fasen (+fase) og 4-5volt på den negative fasen (-fase) som igjen folk tålker som "8-10 volts signal" men dette er en såkalt signal topp mot topp dvs igjen at du måler mellom fasene i de "digitale domene" brukes en D/A (digital til analog konverter) for hver fase, men vi som er mer interesert i high end til hjemme bruk er mer oppdatert på dette område

At folk ikke svarer asap kan jo skyldes at dette blir spurt flere ganger før og... det var for min egen del faktisk. Ellers savner jeg en litt mer moderat og klarere beskrivelse/forklaring istedenfor mye annet... eller er bare meg som begynner å bli så gammelt og føler at det er mye "barnehage mentalitet" til tider? skjerpings folk

Husk at mange av oss er her for å lære men vær litt mer konsist og forklarende med det du kan -om du kan så mye forklar gjerne hvorfor er det slik og ikke bare at "det er bare sånt"....jeg prøver å vare en god eksempel på det -til tider....

ellers anbefaler jeg deg å lese en del rundt D/A, A/D konvertering, men bruk alltid litt andre informasjons kanaler og ikke ta alt du leser som absolute sannheter.

ellers godt nytt år til alle mann!!
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Alldeles strålende skrevet Matador!!!
                          Mvh Werner Harstad

Comment

Kobler du på en slik "prosessor" etter en DSP spiller mister du jo godsakene til DSP spilleren

Amerikansk tankeform.. Du kaller delefilter for prosessor, bruker watt for en god grunn til å kjøpe ting fra usa og sånn generellt virker det som du tar ting du leser på amerikanske forum for god fisk uten å tenke over det.

Originally posted by Dammed
                            Pris, nja, kan få en slik en for rundt 350$ + en spiller på 150$ = ca prisen på en DPS spiller som P88rs
                            En spiller til 150$ har nok ikke den beste lyden i utgangspunktet. Og når du skal øke spenningen til 9v så blir det nok ikke bedre. Spesielt siden forsterkeren også gjør denne jobben. Ser ikke vitsen med å drive å øke spenninga så mange gang underveis. Og du får fint en BRA DSP spiller fra statene til rundt 2000kr.F.eks en Alpine 9887, der har du muligheter nok
                            Originally posted by Dammed
                            Men jeg har IKKE peiling på dette og det er jo derfor jeg driver og roter rundt på et US forum for å finne svar på ting jeg lurer på. Mye av det er bra, men ikke alt tydligvis.

Du sier du ikke har peiling men kommer brytende inn og sier noe er feil uten å helt tydelig ikke kunne mye om emnet. Det kalles, min gode venn, å spre feilinformasjon

Les mer om temaet og hva DSP spillere kan gjøre og hvilke justeringsmuligheter de har så skal du se at det er null poeng i å bruke slike Audiocontrol delefiltre. Er litt gammeldags måte å gjøre det på
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

takk for det matador, så med en DSP spiller, et ekstern delefilter og forsterker så skjer egentlig dette:

digital avlesning (cd plate f.eks.) --> digital behandling av signalet --> analogisering av signalet (linjesignal utgang)--> digitalisering av signalet(delefilter) --> digital behandling av signalet --> analogisering av signalet (delefilter utgang) --> forsterker.

Så man har to ekstra konvertering som bør skitne til signalet. hmm.

Men finnes det ikke eksterne delefilter som er mulig å koble til DSP spilleren som gir ekstra justerings muligheter før den analoge konvertering til linjesignal utgangene? Og hvis det er digital behandling av signalet hele tiden før den analoge konverteringen så burde vel ikke SQ lide av det og man får flere muligheter (hvis man har behovet for det)?

Hifonic, ja jeg spredde feilinformasjon, men det var ikke for å kødde med hodet til folk, men fordi jeg mente det var riktig og ble fortalt det slik. Vil du si at lærere og professorer som hele livet har sagt at Pluto er en planet har spredd feilinformasjon? (det er visst en måne) Jeg kan ikke noe for at jeg har fått servert feilinformasjon.

Angående amerikansk tankeform, når det gjelder watt så er det for fanken helt riktig hvis du sammenligner to ganske like forsterkere. Hvis de er bygd opp av like bra komponenter, har like funksjoner så må du være en idiot for å gå etter den svakere varianten. Når jeg sammenlignet SS ref. 4.920 med en RF T600-4 og en del andre forsterkere av bra kvalitet. Så endte jeg opp med dem to, forskjellen ble at SS hadde et par flere funksjoner og 15W rms, her kunne man sikkert sagt at RF har (kanskje) bedre byggekvalitet, men det hadde de for 10-20 år siden, de er fortsatt bra, men ikke "legendariske" forsterkere. Jeg har bestemt meg for SS forsterkeren. Watt er ikke viktigst, men det er jammen ikke uviktig som mange skal ha det til.

Men her har jeg det største spm, greit at det er unyttig, men skitner slike eksterne delefiltrer signalet så mye at man hører det, eller er dette kun teoretisk? (bare nysgjerrig)

edit: Og det verste er at det er ikke feilinformasjon, det er utdatert informasjon. Var jo riktig for 10 år siden.
                              Last edited by Dammed; 05-01-2010, 20:52.
                              Mvh. Damir

Comment

Er vel bedre og innse at man har tapt en diskusjon så det synger etter, en å drive på og vri seg unna.

Comment

Working...
                                X