Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

jeg prøver ikke vri meg unna din fjott. Jeg har da sagt flere ganger at det er visst feil.
    Mvh. Damir

Comment

Ser det vel ikke sjøl da

Og ja, det er jeg som er fjotten her Nei, det er deg det
      Last edited by Stianuno; 05-01-2010, 21:38.

Comment

Originally posted by Dammed View Post
        takk for det matador, så med en DSP spiller, et ekstern delefilter og forsterker så skjer egentlig dette:

digital avlesning (cd plate f.eks.) --> digital behandling av signalet --> analogisering av signalet (linjesignal utgang)--> digitalisering av signalet(delefilter) --> digital behandling av signalet --> analogisering av signalet (delefilter utgang) --> forsterker.

Så man har to ekstra konvertering som bør skitne til signalet. hmm.

Men finnes det ikke eksterne delefilter som er mulig å koble til DSP spilleren som gir ekstra justerings muligheter før den analoge konvertering til linjesignal utgangene? Og hvis det er digital behandling av signalet hele tiden før den analoge konverteringen så burde vel ikke SQ lide av det og man får flere muligheter (hvis man har behovet for det)?

Hifonic, ja jeg spredde feilinformasjon, men det var ikke for å kødde med hodet til folk, men fordi jeg mente det var riktig og ble fortalt det slik. Vil du si at lærere og professorer som hele livet har sagt at Pluto er en planet har spredd feilinformasjon? (det er visst en måne) Jeg kan ikke noe for at jeg har fått servert feilinformasjon.

Angående amerikansk tankeform, når det gjelder watt så er det for fanken helt riktig hvis du sammenligner to ganske like forsterkere. Hvis de er bygd opp av like bra komponenter, har like funksjoner så må du være en idiot for å gå etter den svakere varianten. Når jeg sammenlignet SS ref. 4.920 med en RF T600-4 og en del andre forsterkere av bra kvalitet. Så endte jeg opp med dem to, forskjellen ble at SS hadde et par flere funksjoner og 15W rms, her kunne man sikkert sagt at RF har (kanskje) bedre byggekvalitet, men det hadde de for 10-20 år siden, de er fortsatt bra, men ikke "legendariske" forsterkere. Jeg har bestemt meg for SS forsterkeren. Watt er ikke viktigst, men det er jammen ikke uviktig som mange skal ha det til.

Men her har jeg det største spm, greit at det er unyttig, men skitner slike eksterne delefiltrer signalet så mye at man hører det, eller er dette kun teoretisk? (bare nysgjerrig)

edit: Og det verste er at det er ikke feilinformasjon, det er utdatert informasjon. Var jo riktig for 10 år siden.
        Finnes eksterne prosessorer der signalet blir overført optisk fra spiller til prosessor-boksen. Har en slik selv i bilen. Men disse er ikke aktive delefiltre, de er mye mer enn det. Og det begynner jo å bli ganske optimalt

Men jeg håper du innser at det å koble et aktivt delefilter etter en DSP blir bare latterlig? Og nå tenker jeg ikke på de unødvendige DA/AD konverteringene. Hvis ikke så skal jeg faktisk gi meg i denne diskusjonen

Greit nok at du ble fortalt det, men man lærer vel at man skal sjekke ting man hører på nett?

Om to forsterkere blir bygd med like og like bra komponenter vil de gjerne ha like mye effekt, mens oppbygningen har mest å si for lydkvaliteten.

Om de skitner til signalet kommer ann på signalet som kommer inn. Søppel inn = søppel ut. Ellers så legger du nok ikke så mye merke til at du har kobla til en slik en. Eneste er at de lett lager støy, har et slikt delefilter som er VELDIG likt en Audiocontrol sak og den støyet som bare fy. Til og med Epicenteren fra AC plukker opp en del støy.

Og joda, er fortsatt feilinformasjon. For 10 år siden hadde man ikke DSP spillere slik vi har i dag. Blir som å si i dag at dieselmotorer går ræv uansett siden det var slik for 30 år siden You see? :P
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Ja etter Matador sin forklaring så skjønner jeg helt klart hvorfor det. Jeg kryss sjekket det på et annet forum, stå så og si det samme der. Men de var vel litt gammeldagse på dem forumene.

Så for å få et veldig greit SQ system så trenger man i grunn DSP spiller, bra forsterker og bra høyttalere. (+ riktige justeringer og installasjon selvsagt).

litt off topic, Den alpine 9887 spilleren, er den dårligere enn P88rs spilleren? (er faktisk 25% billigere på andre siden av dammen)

edit: når jeg sa like kompoenenter, mente jeg like bra komponenter. Altså selvsagt forskjellige komponenter, men av lik kvalitet.
          Last edited by Dammed; 05-01-2010, 22:05.
          Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Dammed View Post
            Ja etter Matador sin forklaring så skjønner jeg helt klart hvorfor det. Jeg kryss sjekket det på et annet forum, stå så si det samme der. Men de var vel litt gammeldagse på dem forumene.

Så for å få et veldig greit SQ system så trenger man i grunn DSP spiller, bra forsterker og bra høyttalere. (+ riktige justeringer og installasjon selvsagt).

litt off topic, Den alpine 9887 spilleren, er den dårligere enn P88rs spilleren? (er faktisk 25% billigere på andre siden av dammen)

edit: når jeg sa like kompoenenter, mente jeg like bra komponenter. Altså selvsagt forskjellige komponenter, men av lik kvalitet.
            Den Alpine spilleren er et godt kjøp mener nå jeg. sammenligne alpine og pioneer er nesten som å sammenligne sony/ericsson og nokia. jeg for min del er fornøyd med alpine og nokia
            Mvh
            Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

så klart er det mulig å sammenligne Alpine med Pioneer. Jeg er utrolig fornøyd med min Pioneer, og jeg føler at det å kjøpe en Alpine blir som å banne i kirka, men 25% er en del hvis de har like funksjoner slik at man har de samme muligheten for å korrigere lyden slik man vil ha den.

Har de like funksjoner, kvalitet, brukervennlighet?
              Mvh. Damir

Comment

9887R er "noen" hakk mindre brukervennlig, men slettes ikke umulig å lære seg hvis man setter seg ned med bruksanvisningen. Jeg bytta vekk min P88RS mot en 9887R for en liten stund siden, pga. at jeg må ha mulighet for flat slope/ lav deling på diskant HPF, da jeg skal bruke denne utgangen på mellomtone i tillegg.

Med 9887R har jeg i tillegg mulighet til å koble til en PXA 701, dersom jeg får tak i en. Med den kan jeg da kjøre fireveis aktiv deling.
                Olav L.
                Volvo 740 GLT -90

Comment

Har Alpine selv og er fornøyd, er vanskelig å lære seg men går greit etter en stund.

Som det har blitt nevnt før så er Pioneer spillerne mye penere å se på, ikke noe å diskutere..

Du kan ikke si at Alpine er drit og Pioneer er best, hvorfor har ikke alle Pioneer da? Er som Tore sa det med Nokia vs sony ericson. Alle har ulik smak
                  SQ Saab 9-3
                  Team dynaBel

Comment

ellers er jo slik at ved bruk av høy kvalitets ustyr -jeg sier høy kvalitetst ustyr- de fleste ganger er ikke hørbar når den konverterer fra analog til digital men du mister litt av "nerven" og "glødden" i lyden da blir lyden noe flattere og mister en del av dynamikken -men det er min personlig oppfatelse- men om du hører mp3/komprimerte filer kan du faktisk høre litt mer sus... dette kommer av støyen som oppstår allrede ved første konvertering og kan få en uheldig samplings synk. Dette igjen henger sammen med type/kvaliteten på A/D konverteren...

Som tufte nevner, så noen liker mora andre dattera... jeg liker begge -derfor har jeg både alpine og pioneer... og ja, jævlig irreterende med de delefrekvensene på pioneer til tider men grensesnyttet er mer brukervennlig enn alpine synes jeg. lydmessig er mer "hull gjennom" i pioneer synes jeg... dog F1 var enestående -men for en pris...

ellers må jo nevnes at "nyere" forsterkere eller rettere sagt: "moderne forsterkere" har de aller fleste en innebygd delefilter som pesonlig jeg mener er helt unødvendig og i tilleg forlenger unødvendig mye signal veien i en forsterker, da de aller fleste spillere har allrede en innebygd delefilter faktisk veldig ofte med mer justerings muligheter enn delefiltren som er i forsterkerne -derfor synes jeg at delefilter i forsterkere er unødvendig og bare til pynt som vi brukere må betale for...Mange "gamle gode" old school forsterkere har ikke en sånn jolete innebygd delefilter...men må jo nevnes at den innebygde delefiltren som jeg alltid likte var den som var i SS produktene -ofte bedre enn AC og PGs faktisk- men takket være anlaoge filtre og eq ble det løst mange støy problemer rundt jordings punkter og impedanser -da ble pseudo balanserte inngangs trinn tatt i bruk i car audio...dette brukes av 99,9% av forsterkerne idag
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

sjekket selv litt med google, og fant en del poster som handler nettopp om 9887 VS p800rs (skal være samme som p88rs) VS Eclipse CD7200MKII.

Etter litt lesing, så har jeg kommet frem til dette: (veldig veldig grovt)

Alpine sin Ipod control er best
                      Pioneer sine instillinger er best
                      Eclipse har gir den beste SQ

Hver spiller hadde noe den manglet, Pioneer hadde treg Ipod kontroll, Alpine hadde færre funksjonerr, Eclipse hadde en elendig skjerm og frontplate og noen funksjoner manglet. Værken Pioneer eller Alpine hadde USb eller bluetooth, det hadde Eclipse.

Min konklusjon (for meg som ikke bruker Ipod) er at Pioneer vil passe meg best. Masse funksjoner, flott utseende, bra SQ, bra skjerm, motorisert frontplate, og ja Pioneer som vi alle vet er jo best.

post som jeg brukte for å få litt info:
                      http://www.diymobileaudio.com/forum/...e-cda9887.html

edit:
                      Er ikke dette sexy så vet ikke jeg:
                      Mvh. Damir

Comment

Er dette innenfor samme prisklasse da? Pioneer har jo P99RS-spilleren som kom i høst, den har støtte for enda mer snacks, i tillegg til 8 kanaler istedet for "kun" 6 som er på de andre spillerne.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

Comment

Sorry for å blande meg inn med litt som kanskje ikke hører hjemme hermen hvis man bygger for å best mulig sq ut av bilen... Hva pokker skal man med blåtann og anna unødvendig dill dall da?

Har man en spiller med dsp og ordentlige D/A konvertere (som f.eks p88rs sin fra burr brown) så er det jo bare å koble til en forsterker som har minst mulig med justeringer som kan forvrenge signalet fra spilleren.
                          Og det svakeste ledd inn en installasjon er som regel kablene (evt montering av elementer) og man kan tjene MYE på å kjøpe ordentlige kvalitetskabler for å gjøre signalveien "renest" mulig.
                          Og sett ifra mine øyne så blir jo da alt anna "ekstrautstyr" som man skal stappe inn i det lille chassiet til spilleren bare iveien for signalet...

Comment

Originally posted by Beemer View Post
                            Sorry for å blande meg inn med litt som kanskje ikke hører hjemme hermen hvis man bygger for å best mulig sq ut av bilen... Hva pokker skal man med blåtann og anna unødvendig dill dall da?

Har man en spiller med dsp og ordentlige D/A konvertere (som f.eks p88rs sin fra burr brown) så er det jo bare å koble til en forsterker som har minst mulig med justeringer som kan forvrenge signalet fra spilleren.
                            Og det svakeste ledd inn en installasjon er som regel kablene (evt montering av elementer) og man kan tjene MYE på å kjøpe ordentlige kvalitetskabler for å gjøre signalveien "renest" mulig.
                            Og sett ifra mine øyne så blir jo da alt anna "ekstrautstyr" som man skal stappe inn i det lille chassiet til spilleren bare iveien for signalet...
                            Av erfaring så blir det foretatt så mye "feil" og "rar" montering i biler, at jeg tror neppe noen som helst kabel vil redde inn det

Om en spiller har innebygget blåtannmottaker så tror jeg neppe dette ligger "i veien for signalet" på noen som helst måte. Hvorfor skulle man lage en spiller som sender signalet GJENNOM en BT-reciever? Tror neppe Alpine eller Pioneer er så dumme at de lager en kjede med add-on enheter før lyden kommer ut av spilleren. Er nok heller laget slik at det er enda en input på lik linje med cd-drevet, aux-inngangen e.t.c.
                            Mvh Tony

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                              Av erfaring så blir det foretatt så mye "feil" og "rar" montering i biler, at jeg tror neppe noen som helst kabel vil redde inn det

Om en spiller har innebygget blåtannmottaker så tror jeg neppe dette ligger "i veien for signalet" på noen som helst måte. Hvorfor skulle man lage en spiller som sender signalet GJENNOM en BT-reciever? Tror neppe Alpine eller Pioneer er så dumme at de lager en kjede med add-on enheter før lyden kommer ut av spilleren. Er nok heller laget slik at det er enda en input på lik linje med cd-drevet, aux-inngangen e.t.c.
                              Hehe, sett noen monteringer som får meg til å lure på om dem som har gjort det har godt husmorskola og burde holdt seg til det istedenfor å nesten "ødelegge" komponenter med dårlig montering og justeringer.

Tror jeg la det fram litt feil.
                              Men bare ser for meg at en cd-spiller med kun dsp og radio vill ha mere plass til snadderkomponenter i signalveien istedenfor å fylle chassiet med andre ting. Alpine F1 og Pioneer ODR er jo begge den store drømmen, men med å droppe ut andre ting så kunne vi (som ikke har vunnet i lotto ennå) kanskje fått lignende kvaliteter til mye lavere priser

Comment

Tja... Pioneer sin P99RS har jo alt du trenger i en eneste boks, samt at den har støtte for USB og diverse.
                                Mvh Tony

Comment

Working...
                                X