Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Dammed View Post
    takk for linken.

Men Matador, hvis dette har ingen påvirkning på lyden, er det ikke like greit å bruke en som et sikkerhetstiltak?
    kondis i serie med elementer i et aktiv system er for pingler... det som er "så dumt" med passive komponeter er det såkalte impedansen som ikke er linært -dvs den endrer motstanden med frekvensen og skal du uansett bruke kondensator da bør du bruke en kondensator av høy kvalitet.

Hvilken diskant skal du bruke forresten? det er bare epifantis som er så "poppis" tror jeg en liten "popp" er bare morsomt, men derimot en" PPPOOOPPPWWWPP" da kanskje lurt med en "antipoopis"...
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

• syns du ble veldig teknisk nå Matador.

Skal bruke Infinity Kappa Perfect 6.1 komponentsettet.
      Mvh. Damir

Comment

• Legatia: Nei, ingen FRISK forsterker finner på å sende DC. Men det er jo ikke friske forsterkere som skaper problemer

Men både Legatia og Matador har et godt poeng som jeg glemte: skal man først bruke kondensator må den være av god kvalitet (slik ofte er tilfelle med seriekoblede filterkomponenter), hvis ikke kan man heller droppe den.

EDIT: prisen på komponentene har selvsagt også noe å si. Å kjøpe kondiser som koster like mye som diskantene de skal beskytte er liksom litt bakvent.. Og typen diskanter som eventuelt skal beskyttes.

Puh, mye hvissomattedersom fordiattederfor i denne hobbyen... nesten så man vurderer å begynne med matematikk eller rakettforskning istedet
        Last edited by epifant; 06-03-2010, 18:56.

Comment

• hehe. Hva ligger en god kondis på sånn ca? (jeg søkte, men da jeg vet ikke om prisen jeg finner er for en bra eller en dårlig kondensator så er det litt vanskelig)
          Mvh. Damir

Comment

hehe. Hva ligger en god kondis på sånn ca? (jeg søkte, men da jeg vet ikke om prisen jeg finner er for en bra eller en dårlig kondensator så er det litt vanskelig)
            Spørs hva du mener er en god kondensator.
            Skal du ha duelund eller mundorf sine gode må du punge ut med flere tusen.
            Skal du ha noe som er ålreit kan du jo ta en titt på solen sine polyprop. De er billige.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

• Jeg sjekka faktisk prisene på Duelund-kondiser, men droppa å bruke det som eksempel fordi prisene var helt tussete; 10 500 norske penger for en 33uF-kondis. EN! Og det var ikke den dyreste...

Vil anta maks to hundre penger for en grei en? Pluss minus femti penger, avhengig av smak, preferanser og alt sånt.

Comment

• Originally posted by epifant View Post
                Jeg sjekka faktisk prisene på Duelund-kondiser, men droppa å bruke det som eksempel fordi prisene var helt tussete; 10 500 norske penger for en 33uF-kondis. EN! Og det var ikke den dyreste...

Vil anta maks to hundre penger for en grei en? Pluss minus femti penger, avhengig av smak, preferanser og alt sånt.
                hehe, duelund er ikke noe man pleier bruke med mindre man bygger noe eksepsjonelt.
                og sjeldent på annet enn diskant, dvs 0,5-5uf ikke 33uf.

Men de solen greiene jeg nevnte fåes på parts-express for en 10-15 dollar stykket.

Comment

• 10500kr for en kondensator... Det hadde jo vært billigere om kondensatoren var av ren gull... Skjønner ikke at de får solgt dem..

10-15 dollar er ikke så gale. Hva syns dere, hadde dere kjøpt 2 slike hvis dere skulle brukt dem på et Infinity K. P. 6.1 sett?

Og vil man miste noe lydkvalitet ved å bruke dem? Praktisk, ikke teoretisk, hvis dere skjønner hva jeg mener.
                  Mvh. Damir

Comment

10-15 dollar er ikke så gale. Hva syns dere, hadde dere kjøpt 2 slike hvis dere skulle brukt dem på et Infinity K. P. 6.1 sett?

Og vil man miste noe lydkvalitet ved å bruke dem? Praktisk, ikke teoretisk, hvis dere skjønner hva jeg mener.
                    Hadde jeg aldri giddet å bruke tid eller penger på.
                    Det blir neppe noen ekstreme forskjeller på lyden, men det hadde forundret meg om du ikke hørte forskjell ja.

Comment

• Beklager litt OT..

Ang dette med deling...

Hva er det i grunn den aller beste av dette:

1. delefilter i spilleren?
                      2. delefilter i forsterkeren?
                      3. bygge egen delefilter?

hvem av disse vil låter BEST?

hørt også folk har rett å slett byttet ut div komponent (brukt samme verdiene) i delefiltre som medfølger høyttalere settene mot dyre å bedre varianter og fått til å låte skikkelig bra.

bare lurte...

Comment

• Nei da sjanser vi, har god hell med elektrisk utstyr, er veldig nøye og forsiktig av meg så vil tro at det skal gå bra.

Er vel deling i en DSP spilleren som er best? Siden delingen skjer digitalt og digital behandling av lyd pleier å gi den beste kvaliteten mener jeg har lest et sted. Mindre sjanse for støy utvikling og forskjeller ved temperatur endringer og sånt. Dette er jeg ikke 100% sikker, men mener at det var det jeg leste i en eller annen artikkel.
                        Mvh. Damir

Comment

• Originally posted by Soundboy View Post
                          Beklager litt OT..

Ang dette med deling...

hørt også folk har rett å slett byttet ut div komponent (brukt samme verdiene) i delefiltre som medfølger høyttalere settene mot dyre å bedre varianter og fått til å låte skikkelig bra.

bare lurte...
                          Jeg ville hatt en spiller med delefilter eller en spiller som har egen DSP boks sammen med spilleren.

Alpine har mange gode spillere som ikke trenger å koste skjorta.

Ta en kikk på www.dynabel.no for hyggelige priser på Alpine
                          Mvh
                          Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

• Hehe... Duellund er en egen personlighet i HiFi religionen da -feks å fjerne all form for plastik isolasjon da dette forringer lyden...sorry OT

Infinity frontsett? bare å kjøre på med aktiv deling... de tåler litt

som tufte nevner er jo forkjellige spillere å få kjøpt, men personlig ville jeg gått for en meget fett og esklusiv spiller: Clarion som legatia skal selge... hadde jeg vist at jeg noen gang som helt hadde jeg kommet til å bruke den så hadde jeg kjøpt den... særlig Infinity med sin litt lyse og preget ivrig topp ville passet godt sammen

Ellers er kvaliteten på delefiltren litt avhengi av prisen sånt sett, men i spillere over middelsklasse så bruker de en dedikert dsp og digital delefilter, men billige modeler bruker analoge delfiltre og da er innebygde delfiltre i en dyr forsterker absolut bedre ang. steilhet og freq justering...en grei ting å se etter er om spilleren har tidskompensering -da er delefiltren også digital..

Comment

• Originally posted by matador View Post
                              Hehe... Duellund er en egen personlighet i HiFi religionen da -feks å fjerne all form for plastik isolasjon da dette forringer lyden...sorry OT

Infinity frontsett? bare å kjøre på med aktiv deling... de tåler litt

som tufte nevner er jo forkjellige spillere å få kjøpt, men personlig ville jeg gått for en meget fett og esklusiv spiller: Clarion som legatia skal selge... hadde jeg vist at jeg noen gang som helt hadde jeg kommet til å bruke den så hadde jeg kjøpt den... særlig Infinity med sin litt lyse og preget ivrig topp ville passet godt sammen

Ellers er kvaliteten på delefiltren litt avhengi av prisen sånt sett, men i spillere over middelsklasse så bruker de en dedikert dsp og digital delefilter, men billige modeler bruker analoge delfiltre og da er innebygde delfiltre i en dyr forsterker absolut bedre ang. steilhet og freq justering...en grei ting å se etter er om spilleren har tidskompensering -da er delefiltren også digital..
                              ok.. skjøner...
                              holder med det jeg har liggene.. (sony xes-z50 / xes-p1-x1 / c90-xdp4000x)

men skulle vært artig å testet den clarion`n som legatia har ettersom den faktisk har komplett 4veis deling i spilleren

Comment

• Originally posted by Soundboy View Post
                                Beklager litt OT..

Ang dette med deling...

bare lurte...
                                forresten da mener du passive delefiltre regner jeg med?

isåfall er det slik at i 99% av tilfellene så har produsentene brukt lav eller mideld kvalitets komponeter i pasive delfiltre -derfor er det mye å hente ved å skifte noen av disse med tilsvarende verdier men self av høyere kvalitet. Det første som bør skiftes er alle kompoentene som er I SERIE med elementene, gjerne diskant/mellomtone først.

Men aktiv deling er i de fleste tilfeller overlegen pasiv deling

stemmer det at du hadde en Sony spiller -tenkte ikke på det akk men den er "good shiit" og dog Clarion bruker vassere D/A chip... hadde vært moro med innmat bilder av Sony... kanskje jeg endrer mening

Comment

Working...
                                X